Maksud hadis muttafakun alaih:
“Dari ibni Abas r.a. bahawa Rasulullah s.a.w
berpuasa pada hari Asyura’ (sepuluh Muharam) kerana hari ini merupakan hari
yang bersejarah kepada umat Islam. Pada hari ini nabi Nuh a.s. diselamatkan
daripada taufan yang besar dan nabi Musa diselamatkan daripada kezaliman
Firaun.
Pada hari ini juga cucu nabi s.a.w. syahid di
Karbala dan pada hari ini juga berbagai-bagai peristiwa berlaku dalam sejarah
Islam. Sama ada hari gembira atau hari sedih. Maka nabi berpuasa hari ke
sepuluh Muharam. Jadi kita disunatkan berpuasa pada
hari ini kerana menjadi amalan nabi s.a.w.
Nabi tengak orang Yahudi di Madinah juga
berpuasa pada hari ini. Nabi tanya Yahudi kenapa mereka berpuasa.
Orang Yahudi kata pada hari ini Allah
menenggelamkan Firaun dan memberi kemenangan kepada Musa a.s. Lalu nabi berkata: “Kami lebih berhak
daripada Yahudi untuk berpuasa tentangnya.” Kitalah yang sebenar ikut syariat
nabi Musa yang ada dalam Taurah semuanya.
Orang Yahudi beriman dengan sebahagian dan
kufur dengan sebahagian yang lain.
Sabda Rasulullah s.a.w
“Dari Abi Khatadah bahawa Rasulullah s.a.w
ditanya berkenaan dengan puasa pada hari kesepuluh bulan Muharam maka sabdanya
dia MENGHAPUSKAN DOSA TAHUN YANG LALU.” Hadis riwayat Muslim.
Sabda Rasulullah s.a.w
“Dari Ibni Abas r.a. katanya sabda Rasulullah
s.a.w sekiranya aku dipanjangkan umur sehingga tahun hadapan nescaya aku puasa
pada hari yang kesembilan bulan Muharam.” Hadis riwayat Muslim.
Hadis ini menyatakan nabi berazam berpuasa
pada hari kesembilan bulan Muharam. Walaupun nabi tidak sempat berpuasa
disunatkan kepada umatnya berpuasa kerana ini adalah arahan dengan kata-kata
atau dengan sabda.
Tujuan ditambah berpuasa pada
sembilan Muharam ini ialah untuk membezakan kita dengan orang Yahudi yang
berpuasa hanya pada hari kesepuluh.
KULIAH YT
No comments:
Post a Comment