Orang-orang
Yahudi berhimpun di Madinah kerana mereka sudah baca kitab-kitab yang
memberitahu nabi akhir zaman telah zahir. Mengikut kitab mereka nabi akhir
zaman ini dengan sifat-sifat yang ada pada tubuh badannya, sifat-sifat
sahabatnya dan diberitahu nabi akhir zaman akan berhijrah ke satu negeri kerana
dihalau oleh kaumnya sendiri.
Orang-orang
Yahudi ini musafir di samping berniaga dan memang orang Yahudi suka berniaga
serta mengumpul harta sebanyak-banyaknya. Mereka mencari-cari tempat hijrah
nabi akhir zaman. Akhirnya berjumpa bumi Madinah dan berpendapat ini mungkin
tempat hijrah nabi akhir zaman. Mereka berhimpun di Madinah beramai-ramai
terdiri dari kabilah yang besar seperti Bani Nathir, Bani Kainukah dan Bani
Khuzaimah.
Ulamak-ulamak
mereka mengajar sepanjang masa memberitahu pengikut-pengikutnya akan zahir nabi
akhir zaman. Syarahan-syarahan orang Yahudi didengar oleh orang-orang Madinah.
Oleh kerana itu bila mereka datang ke Mekah musim haji khemah mereka dikunjungi
oleh Rasulullah SAW memperkenalkan dirinya dilantik menjadi rasul dan
memberitahu ajaran-ajarannya menyebabkan orang Madinah mudah menerimanya serta
terus masuk Islam.
Pada awalnya
mereka berbai’ah untuk menjadi orang Islam yang taat, berakhlak dengan akhlak
yang mulia dan nabi menghantar sahabat untuk mengajar Quran di Madinah.
Kemudian
pada tahun berikutnya nabi pergi ke khemah mereka lagi bertemu dan meminta
mereka menghantar pemimpin untuk berbai’ah (janji taat dan setia) di al-Aqabah
iaitulah di Mina, dihujung bukit al-Aqabah tempat orang melontar.
Seramai
tujuh puluh tiga orang lelaki dan dua orang perempuan yang datang untuk
berbai’ah. Mereka dari kabilah Aus dan Khazraj. Nabi diiringi oleh bapa
saudaranya Abas bin Abdul Muttalib (Abas masa itu masih lagi kafir) untuk
menjaga keselamatan nabi SAW.
Dalam
pertemuan itu Abas disuruh dulu bercakap. Dia berkata kepada orang Madinah:
“Muhamad ini anak saudara saya. Kami anak beranak di sini sanggup menjaganya.
Tetapi dia tidak hendak duduk di sini, dia hendak pergi ke negeri lain, jadi
biarlah kamu sungguh-sungguh menjaganya. Jika kamu tidak mahu menjaganya
bersungguh-sungguh biarlah dia duduk di sini.”
Orang
Madinah tidak ambil kira kepada ucapan Abas kerana mereka mengetahui Abas belum
lagi masuk Islam.
Lalu orang
Madinah bertanya nabi SAW: “Rasulullah hendak kami berjanji apa?”
Rasulullah
SAW berkata: “Aku hendak kamu berjanji mentaati perintah aku di masa rajin dan
malas.
Kedua kamu
sanggup menyumbang harta bila aku minta di masa senang dan susah.
Ketiga
sanggup menyuruh yang baik dan mencegah kemungkaran.
Keempat kamu
sanggup berdiri tegak bersama dengan aku menyatakan yang hak (betul) tidak
perduli celaan orang.
Kelima aku
hendak kamu menolong dan mempertahankan aku iaitu bila aku pergi ke negeri
kamu. Mempertahankan aku daripada musuh sebagaimana kamu mempertahankan harta
dan keluarga kamu. Allah berjanji hendak memberi syurga kepada kamu.”
Lalu bangun
seorang demi seorang melapazkan bai’ah ini, bukan secara beramai-ramai.
Mengikut satu riwayat orang lelaki memegang tangan nabi dan orang perempuan
mencelup air dalam mangkuk. Nabi letak tangan dalam mangkuk dan orang perempuan
meletak tangan dalam mangkuk. Mereka berbai’ah, janji setia lima perkara.
Apabila
selesai bai’ah salah seorang daripada pemimpin mereka berkata kamu bai’ah
dengan Rasulullah ini kamu faham atau tidak. Makna bai’ah ini ialah kita akan
berlawan dengan seluruh dunia, bukan sahaja dengan orang-orang Arab tetapi
dengan seluruh dunia. Kita terpaksa berdepan dengan Farsi, Rome, China, India,
Eropah dan Asia. Seluruh dunia akan mengepung kita.
Lalu seorang
daripada mereka berkata: “Wahai Rasulullah kami adalah orang yang biasa di
medan perang, kami akan buktikan apa yang kami ucap ini menjadi satu kenyataan.
Kami sanggup memusnahkan mereka semua di lembah Mina ini.”
Nabi
berkata: “Sabar, sabar. Allah Ta’ala belum mengizinkan lagi.”
Seorang lagi
daripada mereka berkata: “Wahai Rasulullah nanti bila kita sudah menang
Rasulullah balik semula ke Mekah meninggalkan kami di Madinah.”
Di sini
menunjukkan keimanan, mereka percaya Islam akan menang.
Nabi senyum
dan berkata: “Diri dengan diri, darah dengan darah, aku bersama dengan kamu.”
Nabi menunaikan janji duduk di Madinah dan wafat di Madinah walaupun Mekah
sudah dibuka oleh Islam.
Mengikut
satu riwayat perhimpunan mereka diketahui oleh makhluk jin. Bukan sahaja
manusia buat haji, jin juga membuat haji dan mereka berhimpun di Mina. Mereka
mendengar suara melaung yang memecahkan rahsia mereka mengatakan Muhamad dan
pengikut-pengikutnya sedang berhimpun di Mina.
Nabi
menyuruh mereka balik ke Madinah dengan segera. Mengikut riwayat dua orang
daripada mereka ditawan oleh pemimpin-pemimpin kafir Mekah. Antaranya Saad bin
Ubadah RA ditawan. Tetapi oleh kerana takut jalan perniagaan mereka akan
disekat kerana bila hendak berniaga di Syam mesti lalu ikut Madinah, Saad
dibebaskan. Saad bin Ubadah balik ke Madinah dengan selamat.
Allah
menyebut perkara ini beberapa ayat dalam surah al-Haj: “Sesungguhnya Allah
berjanji untuk mempertahankan orang-orang beriman dan Allah tidak kasih kepada
orang-orang khianat lagi kufur. Diizinkan kepada orang-orang yang diperangi,
sesungguhnya mereka itu telah dizalimi dan Allah Maha Berkuasa untuk memberi
pertolongan kepada mereka.
Mereka
inilah orang-orang yang telah dihalau daripada tanah air mereka, tidak ada
kesalahan yang mereka buat melainkan kerana mereka berkata RABBUNALLAH (tuhan
kami Allah).
Sekiranya
Allah tidak menjadikan manusia itu berlawan sehingga berperang di antara
golongan yang menegakkan Islam dan golongan yang menentangnya nescaya
dibinasalah rumah-rumah ibadat orang Yahudi, gereja-gereja Kristian dan
sembahyang berbagai agama dan masjid yang disebut di dalamnya nama Allah, demi
sesungguhnya Allah menolong sesiapa yang menolong untuk memenangkan agamanya.
Allah itu Maha Kuat lagi Maha Perkasa.
Orang-orang
yang Kami berikan kuasa memerintah negeri mereka mendirikan sembahyang, mereka
menunaikan zakat, menyuruh kepada yang baik, mencegah kemungkaran dan bagi
Allah sahaja akibat segala urusan-Nya.”
Ayat ini
merangkumi semua peristiwa hijrah. Bermula dengan nabi-nabi dan para sahabatnya
yang ada di Mekah diizinkan untuk berhijrah dan bergabung dengan
saudara-saudara mereka yang beriman di Madinah, golongan ansar, bagi mendirikan
kerajaan Islam yang mendaulatkan syariat Allah SWT.
Kemudian
nabi memerintah para sahabat di Mekah berhijrah ke Madinah. Bagi yang tidak
mampu berhijrah dikehendaki tunggu dulu di Mekah.
Hijrah ini
bukan sembarangan. Ia satu ujian yang sangat dahsyat. Mereka terpaksa berdepan
dengan bahaya di tengah perjalanan kerana pemimpin musyrikin bersama bala
tenteranya menunggu di tengah jalan untuk memintas, menangkap dan membunuh
sesiapa sahaja yang berhijrah.
Bila
berhijrah keluarganya diganggu atau dirampas hartanya. Oleh kerana ini perintah
Allah dan perintah Rasulullah SAW, Allah Ta’ala berjanji ada gantinya, ganti
dengan kemenangan dunia dan di hari akhirat.
Jadi mereka
sanggup berhijrah meninggalkan tanah air yang sangat dikasihi.
Ada yang
berhijrah secara bersembunyi dan ada yang berhijrah secara berterangan.
Orang-orang yang kuat berhijrah secara berterang-terangan dan tiada siapa
berani ganggu.
Saidina Umar
mengistiharkan diri untuk berhijrah dengan berkata: “Esok aku akan berhijrah,
barangsiapa mahu anak-anaknya menjadi yatim dan isteri-isterinya menjadi janda
sila halang aku esok.”
Ada yang
berhijrah meninggalkan anak isteri dan ada yang berhijrah dalam keadaan sehelai
sepinggan. Mereka berkumpul di Madinah dan nabi pun berhijrah.
Setelah
ramai berhijrah nabi pun berhijrah. Sebelum berhijrah nabi membuat persediaan
memilih Abu Bakar as-Siddiq RA untuk menemaninya dan meminta Abu Bakar membuat
persediaan. Abu Bakar menyediakan unta terbaik dan mengambil seorang pemandu
yang mahir dengan jalan di tepi laut, iaitu jalan yang jarang diketahui oleh
orang ramai. Abdullah bin Huraikeh seorang kafir yang tidak suka kepada
kezaliman diambil sebagai pemandu Rasulullah SAW.
Pada masa
itu juga pemimpin musyrikin bermesyuarat. Allah Ta’ala takdir begitu.
Firman Allah
Ta’ala: “Dan ingatlah ketika orang kafir merancang untuk menangkap kamu, untuk
membunuh atau menghalau kamu wahai Muhamad, Allah Ta’ala juga merancang dan
menggagalkan segala perancangan mereka dan Allah sebaik-baik perancang untuk
mengalahkan tipu daya mereka.”
Abu Jahal
mengadakan mesyuarat dengan puaknya. Diriwayatkan iblis merupakan dirinya
dengan seorang tua Arab Badwi hadir sama dalam mesyuarat itu.
Bagaimana
hendak menghapus Muhamad.
Ada cadangan
supaya dibunuh. Cadangan ini ditolak kerana bila Muhamad dibunuh
anak-beranaknya akan menuntut bela.
Ada cadangan
supaya Muhamad ditangkap dan dikurung. Cadangan ini ditolak kerana mungkin anak-beranaknya
akan memecah tempat kurungan dan Muhamad dibebaskan.
Ada cadangan
supaya Muhamad ditangkap dan dibuang negeri lain. Cadangan ini dibangkang
kerana Muhamad yang bijak bercakap dan pandai bercermah akan mempengaruhi orang
ramai di negeri itu dan ajarannya akan berkembang di negeri itu pula.
Akhirnya
iblis memberi cadangan supaya Muhamad ditangkap dan dibunuh serentak oleh
pemuda yang mewakili tiap-tiap kaum. Jika kaum keluarga mahu bertindak terpaksa
berdepan dengan ramai puak yang diwakili oleh pemuda itu. Cadangan ini
dipersetujui.
Lalu rumah
nabi dikepung dan malam itulah nabi hendak berhijrah. Nabi menugaskan
menantunya, Ali bin Abi Talib supaya jangan berhijrah lagi. Saidina Ali disuruh
menyerah balik semua barang yang disimpan di rumah nabi oleh penduduk Mekah
termasuk orang kafir.
Bagi ahli
ekonomi Islam menyatakan bahawa nabi adalah bank yang pertama dalam sejarah
manusia. Nabi dan isterinya bukan sahaja berniaga tetapi menerima simpanan
daripada penduduk-penduduk Mekah kerana amanahnya. Simpanan ini dimudarabahkan.
Jadi nabi telah melakukan muamalah bank yang pertama dalam sejarah manusia.
Nabi keluar dari rumahnya dengan selamat
kerana semua orang yang mengepung rumah nabi ditidur oleh Allah Ta’ala. Nabi
melakukan satu helah dengan tidak terus pergi ke Madinah. Sebaliknya nabi pergi
ke timur ke arah negeri Yaman dan bersembunyi di dalam gua bukit Thur.
Atas puncaknya bukit Thur ada sebuah gua.
Untuk masuk ke dalam gua itu terpaksa merangkak kerana pintunya sempit. Di
situlah tempat nabi bersembunyi.
Bila mereka sedar daripada tidur mereka
memecah masuk ke dalam rumah nabi dan menyerbu tempat tidur nabi tetapi melihat
Saidina Ali. Nabi sudah pergi. Dengan perasaan marah lalu mereka pun
menggunakan kepakaran juru-juru bekas tapak kaki untuk mengesan nabi. Jurubekas
berkata Muhamad pergi ke arah timur betul-betul tempat nabi bersembunyi.
Nabi telah mengarahkan Abdullah bin Mas’ud
membawa kambing-kambing yang dijaganya supaya memakan rumput di situ dengan tujuan
menghilangkan bekas-bekas tapak kaki nabi dan Abu Bakar. Tetapi jurubekas ini
tuhan jadikan bijak dan memberitahu Muhamad mungkin bersembunyi di gua Thur
itu.
Mereka naik atas bukit Thur sampai di
tempat gua, tuhan pelihara nabi, mereka tidak ada perasaan hendak tunduk dan
mengintai nabi dalam gua. Bermacam-macam cerita dalam kitab mengatakan
labah-labah membuat sarang, burung merpati bertelur di muka pintu gua dan
lain-lain.
Mereka tidak yakin Muhamad bersembunyi di
situ. Mereka membuat keputusan balik semula ke Mekah dalam keadaan hampa.
Satu tawaran hadiah seratus ekor unta
dibuat kepada sesiapa yang dapat menangkap Muhamad sama ada hidup atau mati.
Masing-masing berebut tawaran ini.
Seorang pahlawan dan samseng di Mekah
bernama Syurakah bin Malik ketika sedang makan di sebuah kedai mendengar
seorang Badwi berkata dia melihat dua orang sedang menaiki unta.
Syurakah
berkata: “Diam, jangan bercakap”. Dia berniat untuk mengejar dan membunuh nabi
dan mendapat hadiah seratus ekor unta.
Syurakah balik ke rumah dan menyuruh
khodamnya menyediakkan kuda dan senjata dan disuruh letak kuda di belakang
rumahnya supaya tidak kelihatan oleh orang. Setelah selesai dia menaiki kuda
memecut dari belakang rumahnya dan terus menuju tempat yang diberitahu oleh
orang Badwi itu.
Dia berjumpa dengan bekas tapak kaki unta
lalu dia menurut bekas-bekas itu dan kelihatan tiga orang duduk di atas unta.
Abu Bakar yang memaling ke belakang nampak debu dan nampak kuda Syurakah bin
Malik.
Nabi mententeramkan Abu Bakar dengan berkata:
“Tidak mengapalah, wahai
Abu Bakar jangan takut. Allah tidak akan mensia-siakan kita.”
Bila Syurakah sampai dekat nabi dan cuba
menerkam nabi kaki kudanya ditelan oleh bumi. Akibatnya, Syurakah dan kudanya
rebah terguling. Dia bangkit mengejar semula dan menerkam nabi. Sekali lagi dia
jatuh terguling kerana kaki kudanya ditelan bumi. Selepas gagal kali ketiga dia
mengaku kalah dan minta dibebaskan.
Oleh kerana tidak mendapat hidayat Allah,
melihat perkara ganjil (mukjizat) pun tidak masuk Islam.
Syurakah bukan sahaja dibebaskan malah nabi
berjanji memberi hadiah kepadanya gelang emas kerajaan Farsi. Di sini nabi SAW
menunjukkan keyakinannya Islam akan menang. Bukan sahaja menang di Semenanjung
Tanah Arab tetapi akan menumbangkan kerajaan Farsi dan Rome.
Nabi meneruskan perjalanan dan berhenti di
khemah Ummu Matbad, seorang perempuan Badwi yang suaminya pengembala kambing.
Nabi meminta susu kambing kerana terlalu dahga. Menjadi adat orang Arab bila
orang singgah diberi minum susu percuma kepada tetamunya.
Ummu Matbad berkata susu tidak banyak.
Semua kambing dibawa oleh suaminya. Cuma tinggal seekor ibu yang sangat kurus.
Nabi menyuruhnya membawa kambing itu. Nabi pun memegang laput kambing dan susu
keluar penuh bekas. Allah Ta’ala menunjukkan mukjizat. Perempuan itu tercengang
melihat bagaimana kambing yang kurus boleh mengeluarkan banyak susu.
Nabi, Abu Bakar dan Abdullah bin Huraikid
minum sepuas-puasnya, bakinya diserah kepada Ummu Matbad. Kisah ini disebut
oleh Ummu Matbad yang akhirnya masuk Islam bersama dengan suaminya.
Perjalanan diteruskan dan nabi singgah di
Qubad. Di situ didirikan masjid yang pertama diasaskan kepada takwa. Nabi
sembahyang di situ dan bersabda: “Barangsiapa yang berwuduk di rumah (sama ada
di hotel atau rumah sewa) dan bersembahyang dua rakaat di masjid Qubad baginya
pahala umrah.”
Kita perlu tahu di antara tempat yang perlu
kita ziarah di Madinah ialah masjid Qubad kerana disebut dalam hadis. Syarat
mendapat kelebihan ialah berwuduk di rumah dahulu kerana perjalanan ke masjid
itu adalah ibadat.
Di tempat kita pun serupa. Pergi ke masjid
atau surau lebih afdal dalam keadaan ada air sembahyang. Mengikut hadis setiap
langkah perjalanan kita sama ada berjalan kaki, berkereta dan sebagainya diberi
pahala dan diampunkan dosa oleh Allah Ta’ala.
Bila sampai di Madinah masing-masing
berebut-rebut mengheret unta nabi ke kampungnya. Nabi berkata tidak boleh
heret, unta ini diperintah oleh Allah, biarlah dia berjalan. Sampai di satu
tempat unta itupun duduk dan di situlah didirikan masjid.
Nabi diberitahu tanah itu kepunyaan anak
yatim. Lalu nabi membayar dengan harga yang mahal. Masjid didirikan secara
bergotong royong.
Ramai yang pelawa nabi bermalam di
rumahnya. Tetapi nabi memilih bermalam di rumah Abu Ayub al-Ansari. Rumahnya
ada dua tingkat dan menyuruh nabi duduk di tingkat atas. Tetapi nabi bertegas
untuk duduk di bawah.
Dia terpaksa akur dan duduk di tingkat atas
bersama isterinya. Pada malam hari mereka berdua tidak dapat tidur kerana rasa
tidak selesa duduk atas kepada nabi. Dia gelisah, duduk di sini rasa bersalah
dan duduk di situ pun rasa bersalah. Akhirnya terkena tempayan air lalu
terbalik dan tumpah airnya. Bimbang air mengalir ke bawah dan mengenai nabi dia
melapkan air dengan pakaiannya hingga kering.
Dia mati di Istanbul dan tanam di sana.
Masjid di kubur Istanbul adalah masjid Abu Ayub al-Ansari. Rumahnya adalah
rumah yang pertama nabi duduk ketika berhijrah ke Madinah.
Langkah yang pertama nabi buat ialah
menyatukan golongan muhajirin dan ansar. Muhajirin yang berhijrah dari Mekah
dipersaudarakan dengan golongan ansar dari Madinah supaya menjadi umat yang
satu. Disebuat dalam banyak ayat persaudaraan antara dua golongan itu lebih
daripada adik beradik lagi.
Di Madinah masa itu ada orang Yahudi Bani
Khainukat, Yahudi Bani Nathir, Yahudi Bani Khuraizah dan lain-lain Yahudi. Ada
juga orang-orang musyrikin. Jadi penduduk Madinah terdiri berbagai-bagik puak.
Pertama orang Islam dari golongan muhajirin
dan ansar.
Kedua, orang kafir terdiri daripada
beberapa jenis.
1. Orang kafir yang terang-terang bermusuh
dengan Islam dan hendak memerangi nabi. Mereka dari kalangan Yahudi dan
musyrikin dan sentiasa mencari peluang untuk memerangi nabi dan para
sahabatnya.
2. Orang kafir yang tidak menzahirkan
permusuhannya. Dalam hatinya benci nabi dan merancang untuk mengancam nabi
secara tertutup.
3. Orang kafir yang bersikap menerima nabi
walaupun tidak masuk Islam.
4. Orang kafir atas pagar. Mereka tidak
bermusuh dan tidak juga menyokong nabi.
5. Golongan yang berpura-pura Islam. Ini
adalah golongan munafik.
Ini merupakan masyarakat majmuk yang ada di
Madinah. Dari segi nisbah orang kafir lebih ramai daripada orang Islam. Tetapi
Allah Ta’ala jadikan orang kafir bermusuh-musuhan antara satu sama lain.
Kemudian nabi mengadakan mithakul Madinah
(piagam Madinah). Yasrib dan Taibah diubah kepada nama Madinah. Nabi mendirikan
bandar baru dinamakan Madinah.
Masjid dan pasar dibuat. Masjid adalah
tempat untuk sembahyang jemaah, untuk mengajar agama, untuk berkhutbah dan
tempat untuk menerima utusan-utusan daripada pihak yang bukan Islam.
Jadi orang
bukan Islam masuk ke dalam masjid bila hendak bertemu dengan nabi. Apa-apa
perbincangan dibuat dalam masjid.
Masjid dijadikan juga pusat dakwah dan
mahkamah. Masjid juga menjadi pusat kerajaan dan pusat segala-galanya.
Pasar Madinah melibatkan orang Islam dan
orang bukan Islam.
Dengan itu
diisytiharkan muculnya sebuah negara, sebuah kerajaan yang memerintah.
Di Madinah
Allah Ta’ala menurunkan surah-surah Madaniyah yang ada di dalamnya ayat-ayat
yang berkait dengan negara, sama ada perlembagaan, undang-undang muamalat,
pertanian, undang-undang jenayah dan lain-lain. Ayat-ayat berkait dengan
peperangan dan berkait dengan perjanjian luar diturunkan di Madinah.
Allah
Ta’ala menyempurnakan Quran selama dua puluh tiga tahun; tiga belas tahun di
Mekah dan sepuluh tahun di Madinah.
Setelah disempurnakan
semuanya dan nabi mengajar segala perkara bermula mengucap dua kalimah syahadat
untuk masuk Islam sehinggalah sembahyang, puasa, zakat, haji, berzikir,
bertasbih, bertahmid, berdoa, berumah tangga, berkait dengan jiran, berkait
hubungan manusia dengan makhluk-makhluk yang lain termasuk binatang, pohon
kayu, jin dan segala-galanya.
Setelah
disempurnakan agama Islam Allah Ta’ala mewafatkan nabi SAW.
Walaupun nabi mati Islam tidak mati. Isalm
wajib disambung oleh umatnya.
Bila nabi mati Islam menjadi huru-hara.
Kabilah Arab yang sudah masuk Islam sebahagiannya murtad. Ada juga orang
mengaku menjadi nabi.
Orang-orang munafik mula menunjukkan sikap
munafiknya.
Dalam keadaan yang huru hara ada juga
mereka tidak larat bangun kerana terlalu sedih dengan kematian nabi SAW.
Saidina Umar mengancam, mencabut pedangnya
dan mengatakan: “Rasulullah tidak mati. Barangsiapa mengatakan nabi mati aku
pancung leher. Rasulullah hanya pengsan, macam nabi Musa pengsan ketika
bermunajat.”
Di saat yang huru-hara ini Abu Bakar
menunjukkan sifat seorang tokoh dan pemimpin yang boleh mengganti nabi SAW.
Setelah melihat wajah nabi yang sudah mati,
dia tutup wajah nabi turun ke masjid dan menyampaikan ucapan tanpa
memperdulikan Saidina Umar yang sedang mengancam:
“Wahai tuan-tuan ketahuilah
sesiapa yang menyembah Muhamad, Muhamad sudah mati, sesiapa yang menyembah
Allah, Allah itu Maha Hidup dan tidak mati sekali-kali. Tiadalah Muhamad
melainkan dia seorang Rasul yang telah dilantik oleh Allah.
Adakah sekiranya Muhamad mati kerana sakit,
kerana ajal, kerana tua atau dia mati dibunuh maka tumit-tumit kamu berpusing,
berpaling tadah daripada Islam. Barangsiapa yang tumitnya berpusing dia tidak
memberi apa mudarat kepada Allah. Allah memberi balasan yang tidak terhingga
kepada orang-orang yang bersyukur ke atas nikmat-Nya iaitulah nikmat Islam.”
Bila mendengar ucapan itu Saidina Umar
terduduk dan masing-masing tercengang. Mereka baru yakin nabi sudah wafat.
Namun begitu Islam mesti disambung dan diteruskan.
Lalu mereka berbincang di mana jenazah nabi
patut dikebumikan. Lalu disebut hadis nabi pernah bersabda: “Seseorang nabi dan
rasul ditanam di tempat akhir ajalnya.”
Jadi digali kubur dan ditanam di kawasan
bilik nabi SAW meninggal dunia. Setelah dimandi dan dikafan tiada siapa hendak
menjadi iman. Tiada siapa yang sanggup menjadi imam. Sembahyang dilakukan
secara masing-masing.
Sembahyang dimulakan dengan keluara nabi
SAW, diikuti oleh muhajirin kalangan Khurais, diikuti oleh ansar, kemudian
orang perempuan dan akhirnya diikuti oleh kanak-kanak. Mereka bersembahyang
jenazah nabi SAW secara bergilir-gilir.
Di saat itu timbul kegemparan siapa
pengganti nabi. Mereka pun berhimpun di Sakifah Bani Saidah, tempat cetak Quran
pada hari ini di Madinah.
Dalam perbincangan itu, orang-orang ansar
berkata kalangan merekalah yang layak dipilih pengganti nabi kerana mereka
menguasai Madinah, mereka dekat dengan nabi dan berjuang hebat bersama nabi
untuk menegak negara Islam. Mereka mencalonkan Saad bin Ubadah.
Kelurga nabi seperti Abas, Zubir bin Awwam,
Tolahah bin Ubaidillah dan lain-lain mengatakan pengganti nabi mestilah dari
keluarga nabi sendiri. Mereka mencalon Saidina Ali untuk menjadi khalifah
mengganti nabi SAW.
Pada saat ini hampir berlaku huru-hara
mengenai siapa patut menjadi ketua mengganti nabi. Ansar kata patut ansar,
orang muhajiri kata patut muhajirin. Dalam situasi demikian Abu Bakar ditemani
oleh Umar, Abu Ubaidah dan lain-lain tidak menghadiri upacara pengkebumian
jenazah nabi SAW kerana terpaksa ke Saifah Bani Saidah dan menyampaikan ucapan:
“Wahai tuan-tuan, semuanya ada kelebihan.
Orang muhajirin ada kelebihan kerana merekalah golongan yang awal masuk Islam.
Golongan ansar yang menolong nabi dan mempertahankan nabi dengan harta dan jiwa
raga mereka. Jadi golongan ansar pun ada kelebihan.
Dan nabi telah bersabda:
“Pemimpin daripada
Khurais, pemimpin daripada Khurais.” Dan Abu Bakar berkata lagi: “Kami adalah
pemimpin-pemimpin dan kamu adalah menteri-menteri. Oleh kerana yang layak ialah
dari kalangan Khurais maka aku calon Umar dan Abu Ubaidah menjadi khalifah.”
“Tidak! Abu Bakar yang layak menjadi
khalifah.” Kata Umar.
Mereka beramai-ramai mencalonkan Abu Bakar
menjadi khalifah. Akhirnya semua para sahabat dari kalangan ahli bait,
muhajirin dan ansar menyokong Abu Bakar menjadi khalifah. Inilah pendapat yang
dipegang oleh umat Islam dalam masa yang panjang.
Ibni Khaldum seorang alim dalam ilmu
politik yang mengarang kitab al-Mukaddimah menyebut makna khurais ialah kabilah
dan kaum yang paling kuat di kalangan orang Islam. Pemimpin mesti di pilih di
kalangan kabilah yang paling kuat. Jika pemimpin dipilih di kalangan kaum yang
tidak kuat orang tidak dengar cakapnya kerana tidak ada kehebatan dan tidak ada
pendukung.
Kekhilafan melantik pengganti nabi
dijadikan pendapat di zaman mutakhir. Mereka yang berpegang kepada ahli bait
layak lahirlah mazhab Syiah, mereka yang berkata ansar lebih layak timbul
mazhab Khawarij. Keadaan ini wujud kerana kegagalan umat Islam memahami ilmu
Islam secara mendalam.
Kita mesti faham siapa yang memiliki
pengaruh yang kuat maka dialah layak mengepalai dunia Islam.
Abu Bakar menjadi khalifah dan menggerakkan
bala tentera. Pertama menggerakkan bala tentera Usamah yang telah dilantik oleh
nabi supaya memerangi Rome. Ayahnya Zahid bin Harisah dan bapa saudara
angkatnya, Jaafar bin Abi Talib mati syahid dalam peperangan Mumtaz. Jadi nabi
menghantar bala tentera untuk membela dan menunjukkan kekuatan tentera dipimpin
oleh Usamah bin Zahid yang masih terlalu muda yang diriwayatkan tidak sampai
dua puluh tahun. Nabi sakit semasa Usamah bertolak ke Rome dan bila nabi wafat
Usamah balik semula ke Madinah.
Abu Bakar mengambil langkah yang segera
meneruskan tentera Usamah dalam keadaan Madinah dikepung oleh bala tentera
kabilah yang murtad.
Di saat ini majoriti pendapat mengatakan
tidak setuju menghantar tentera Usamah kerana Madinah dalam keadaan bahaya.
Kita patut melawan orang-orang murtad dahulu.
Kita Abu Bakar: “Tidak, ini
tentera yang telah dilancar oleh nabi SAW, mesti diteruskan kerana nabi sudah
arahkan. Sekiranya kaki-kaki isteri nabi dijilat oleh anjing aku tidak akan
menarik balik tentera ini.”
Ucapan itu menyebabkan masing-masing dalam
kebingungan. Mereka pun berjumpa dengan Saidina Umar meminta dia memujuk
Saidina Abu Bakar supaya tidak menghantar tentera Usama.
Saidina Umar pun pergi menemui Abu Bakar
meminta tarik balik tentera Usama.
Abu Bakar bangun menjerkah Saidina Umar
sambil memegang kepala dan janggutnya mengatakan: “Masa jahiliah samseng sangat
masa Islam penakut. Aku mahu tentera ini terus pergi.”
Pandangan Abu Bakar adalah perang saraf
dalam istilah hari ini terhadap mereka yang murtad dalam keadaan Madinah tetap
dipertahankan. Mereka yang murtad menyaksikan bagaimana Abu Bakar mengerahkan
bala tentera menghadpi Rome, kuasa besar dunia, menunjukkan tentera Islam dalam
keadaan yang kuat. Ini menggerunkan mereka.
Tentera Usama digerakkan menjalankan tugas
dan kemudian balik. Orang Murtad dapat dikalahkan.
Bukan semua murtad. Mekah
tidak murtad, Taif tidak murtad, Uman tidak murtad dan sebahagian penduduk
Yaman tidak murtad dan banyak yang tidak murtad.
Abu Bakar menggerakkan bala tentera
mengalahkan tentera murtad. Sebulum Abu Bakar mati tentera murtad dikalahkan.
Perjuangan disambung menghadapi Farsi dan
Rome. Zaman Saidina Umar Farsi dan Rome tumbang dan Islam menjadi kuasa besar
dunia yang berlangsung sehingga lebih daripada seribu tiga ratus tahun. Di masa
itu seluruh dunia tunduk di bawah kerajaan Islam.
Di zaman kita pada hari ini Islam dalam
keadaan lemah kerana orang Islam tidak lagi beramal dengan ajaran nabi
bersungguh-sungguh. Sekadar duduk di masjid, pergi ke Mekah tetapi tidak
menegakkan negara yang melaksanakan syariat Allah.
Inilah sebabnya orang Islam menjadi lemah
dan nabi menyebut dalam satu hadis: “Tidak mengapalah, dimulakan dengan nubuah
(aku masih hidup), kemudian lepas nubuah datang khulafah al-Rasyidah (khulafah
al-Rasyidin), lepas khulafah al-Rasyidah tiba pula mulken jabbarian (iaitulah
pemerintahan beraja yang memaksa rakyat), lepas itu datang mulken abu don
(pemerintahan beraja yang menggigit dan memamah rakyat), lepas itu datang pula
khilafah ala nahdin nubuah (akan tiba masanya di akhir zaman sebelum berlakunya
kiamat khilafah ala nahdin nubuah) Nabi
diam tidak bercakap apa lagi selepas itu.
Ini menunjukkan Islam akan menghadapi zaman
umatnya pasang dan surut, naik dan turun bergantung sejauh mana umatnya
berpegang dengan ajaran Islam semuanya pusaka yang ditinggalkana oleh nabi SAW.
Jadi hijrah merupakan satu titik tolak yang
sangat penting dalam sejarah Islam kerana itulah kita orang Islam memulakan
tahun kita dengan hijrah. Kita tidak mulakan dengan tahun beranak nabi macam
orang Kristian mula dengan tahun beranak nabi Isa atau tahun merdeka negara. Kita
mulakan dengan hijrah nabi SAW dan menunjukkan hijrah satu perkara besar dalam
Islam.
KULIAH YT
No comments:
Post a Comment