Allah Ta’ala
menyifatkan mereka yang terlibat dengan hijrah dikenali sebagai golongan
muhajirin dan ansar adalah orang-orang beriman sebenarnya yang tidak boleh
dibanding dengan orang-orang lain. Ahli
fekah, ahli usuluddin dan ahli tesauh sekalipun tidak boleh mengatasi golongan
hijrah.
Golongan
hijrah adalah golongan pertama bersama-sama Rasulullah SAW yang mengasaskan
ajaran Islam semuanya.
Sekiranya
kita ingin menjadi orang-orang beriman sebenar mestilah mengambil contoh dan
tauladan daripada mereka
Ramai orang
mengaku beriman termasuk kita, mengucap dua kalimah syahadat dan menjadi orang
Islam secara kebetulan kerana kita diperanakkan dalam keluarga Islam. Namun
kita terlalu jauh daripada mereka dan mestilah belajar daripada mereka.
Mereka
beriman bukan sebarang beriman. Kita sekadar baca rukun iman enam perkara,
percaya dengan hati, baca rukun Islam lima perkara tetapi mereka menyempurnakan
syarat-syarat iman yang dinyatakan oleh Allah SWT. Mereka menyatakan keyakinannya
dalam amalan dengan berdakwah dan berjuang sehingga menegakkan agama Islam.
Firman Allah
Ta’ala: “Dialah tuhan yang mengutuskan rasul-Nya, yakni rasul akhir zaman, nabi
Muhamad SAW dengan petunjuk ‘dinul haq’ iaitulah agama Islam.”
Agama
Islam mesti diperjuangkan sehingga menang mengatasi
agama-agama dan ajaran-ajaran lain, sama ada yang dinamakan agama-agama
(Yahudi, Kristian, Hindu, Budha dan lain-lain) atau pun yang dinamakan
ideologi-ideologi dan teori-teori sesat seperti kapitalisma, sosialisma,
pragmatism, nasionalisma (kebangsaan) dan macam-macam fahaman lagi. Islam
mengatasi semua agama dan ajaran ini.
Allah Ta’ala
jadikan agama Islam tinggi dengan adanya orang-orang beriman yang berjuang.
Firman Allah Ta’ala: “Adakah manusia itu mengira sudah cukup
apabila mereka berkata kami telah beriman padahal mereka belum lagi diuji,
sesungguhnya Allah telah menguji orang-orang di zaman dahulu setelah diuji maka
benar apa yang ada dalam ilmu Allah sesungguhnya orang-orang yang benar-benar
beriman dan orang yang bohong.”
Firman
Allah Ta’ala: “Adakah kamu fikir kamu boleh masuk syurga dengan percuma sahaja
padahal belum lagi datang kepada kamu ujian kesengsaraan, kesusahan dan
penderitaan yang dialami oleh orang-orang lebih dahulu daripada kamu.”
Mereka
digoncang dengan sehebat-hebatnya kerana menghadapi kezaliman oleh musuh-musuh
Islam. Orang beriman berkata kepada rasul bila lagi datang pertolongan Allah.
Sesungguhnya pertolongan Allah itu tersangat dekat.
Firman Allah
Ta’ala: “Demi sesungguhnya akan diuji harta kamu kerana Allah tahu manusia
sayang pada harta, pangkat lebih daripada diri sendiri (isteri kamu dan
anak-anak kamu) dan kamu akan dengar daripada yang mempunyai kitab dan daripada
orang-orang musyrikin perkara yang sangat menyakitkan hati kamu. Jika kamu
bersabar dan bertakwa kepada Allah maka sesungguhnya itu termasuk di dalam
azmil umur (keazaman dan kesabaraan keimanan yang ada dalam hati)
Orang
muhajirin dan ansar yang terlibat dengan hijrah itu adalah mereka yang diuji
oleh Allah kerana mereka percaya kepada Allah dan Rasulullah SAW adalah benar.
Mereka percaya semua perkara yang ada dalam ajaran Islam betul dan benar tanpa
mengira sama ada mengetahui hikmatnya atau pun tidak. Perkara yang tidak mampu
diterima akal seperti israk dan mikraj yang mengisahkan nabi naik ke langit,
melihat alam langit dan turun semula dalam masa satu malam mereka percaya.
Mereka
percaya dengan janji Allah. Allah berjanji kemenangan di dunia dan kemenangan
di akhirat. Mereka yang bersama dengan perjuangan Islam jika panjang umur akan
menikmati kemenangan Islam di dunia dan bila mati melihat pula kemenangan di
akhirat.
Oleh kerana percaya sungguh-sungguh dengan janji-janji Allah dan
rasulullah SAW, golongan muhajirin dan ansar sanggup mengorbankan harta benda
dan jiwa raga mereka untuk Islam.
Semasa di
Mekah sebaik sahaja nabi menerima wahi daripada Allah, dilantik menjadi rasul
bukan mudah hendak memberitahu kepada masyarakat bahawa dia menjadi rasul.
Bagaimana hendak memberitahu kerasulannya kepada masyarakat jahiliah yang
sangat jahat, buta huruf dan sangat kasar akhlaknya.
Untuk
memberitahu kerasulan kepada masyarakat bukan perkara mudah tambahan pula
ketika seluruh dunia berada dalam keadaan jahiliah, ketika paderi-paderi dan
sami-sami berbohong dan mengumpulkan harta di atas nama agama. Paderi-paderi
dan sami-sami yang ikhlas tetapi takut, menyembunyikan diri di bukit-bukau dan
gunung-ganang, di padang pasir yang jauh dan di pulau-pulau di tengah lautan
kerana tidak boleh muncul dalam masyarakat jahiliah yang zalim.
Nabi memulakan dakwah dengan mengislamkan isterinya, Ummu Khadijah
RA diikuti oleh sepupu dan anak angkatnya, Ali bin Abi Talib dan diikuti oleh
anak angkatnya, Zahid bin Harisah. Kemudian baharulah nabi mengislamkan Saidina
Abu Bakar RA dan para sahabat lain.
Warakah bin
Naufal, seorang alim ahli kitab yang membaca kitab-kitab zaman dahulu ditemui
oleh Khadijah binti Khuailid RA menceritakan kepada Warakah apa yang telah
berlaku kepada nabi SAW ketika didatangi oleh malaikat Jibril di gua Hiraq.
Warakah
mengatakan sesungguhnya dia ialah malaikat Jibril yang pernah turun membawa
wahi kepada nabi Musa AH dan Muhamad dilantik menjadi rasul. Warakah memberi
keyakinan kepada Rasulullah SAW dia dilantik menjadi rasul dan akan dihalau
dari bumi Mekah.
Nabi kata
adakah aku akan dihalau walaupun aku tidak pernah berbohong dan tidak pernah
membuat jahat.
“Ini adat
yang dihadapi oleh rasul-rasul dan nabi-nabi AHTW,” kata Warakah.
Warakah
meninggal dunia dan tidak sempat dengan perjuangan nabi. Namun begitu tetap ada
orang yang diberi hidayah, dibuka pintu hatinya oleh Allah SWT lalu beriman
kepada Rasulullah SAW. Maka berlaku ujian yang dahsyat sebagaimana dijanji oleh
Allah SWT.
Ada orang yang mati diseksa dengan ujian itu. Sumaiyah dan
suaminya, Yasir RA dibunuh kerana beriman. Orang-orang yang lemah ditangkap dan
diseksa. Bilal bin Rabah, Ammar bin Yasir dan Khatbah bin al-‘Araf diseksa.
Mereka sanggup diseksa dan sanggup mati kerana mati masuk syurga.
Ada orang
yang tahan dengan seksaan sehingga dibebaskan dan tidak pernah berucap dengan
kalimah kufur. Ada orang yang tidak tahan dengan seksaan lalu berucap dengan
kalimah kufur dan dibebaskan. Mereka ini diampunkan oleh Allah Ta’ala, diberi
ruksah kerana terpaksa.
Ammar bin Yasir, ayah dan ibunya tahan diseksa lalu dibunuh. Ammar
tidak tahan diseksa menyebut kalimah kufur dan dia dibebaskan. Setelah
dibebaskan dia bertemu Rasulullah SAW memberitahu dia berucap dengan kalimah
kufur dan Allah Ta’ala menurunkan ayat: “Melainkan orang-orang dipaksa dalam
keadaan hatinya tenang beriman.”
Allah Ta’ala
memberi dua perkara iaitu ‘azimah dan
ruksah’
Azimah
sanggup mati. Ruksah memilih dengan cakap bohong. Dua perkara ini diizin oleh
syarak. Dalam keadaan tertentu azimah lebih afdal daripada ruksah. Dalam
keadaan lain pula ruksah lebih afdal.
Nabi SAW juga diganggu walaupun dilindungi oleh keluarganya yang
kuat. Abu Talib mengerahkan keluarganya di atas nama asabiyah keluarga, Bani
Hashim dan Bani Muttalib meminta melindungi nabi SAW. Ada keluarga yang sanggup
melindungi nabi walaupun kafir. Ada juga keluarga kafir bukan sahaja tidak
melindungi nabi tetapi menentang bersama musuh-musuh Islam.
Nabi diuji
oleh Allah, ditawar dengan bermacam-macam jawatan dan kekayaan supaya berhenti
berdakwah. Tetapi nabi menolak semua tawaran itu kerana percaya kepada Allah.
Mereka juga
memujuk melalui bapa saudaranya Abu Talib, orang yang disegani oleh nabi kerana
menjaganya setelah ayah dan ibunya meninggal dunia.
Dengan tegas
nabi berkata kepada bapa saudaranya: “Wahai bapa saudara yang aku kasih, demi
Allah sekiranyaa diletakkan matahari di kanan ku dan bulan di kiri ku dan
segala isinya diberi kepada aku supaya meninggalkan urusan agama ini atau aku
mati kerananya nescaya aku tidak akan meninggalkan urusan agama ini.”
Bukan sahaja
nabi malah sahabat-sahabatnya menolak segala tawaran itu. Jika tidak ada
perlindungan pun tetap bersama Islam. Dengan kehendak Allah Abu Talib terus
melindungi nabi SAW.
Abu Bakar as-Siddiq RA dilindungi oleh Ibnu Darinah. Bila Ibnu
Darinah minta Abu Bakar berhenti berdakwah dan berhenti membaca Quran kuat yang
boleh mempengaruhi orang-orang muda, Abu Bakar berkata dia tidak akan berhenti.
Othman bin
Mas’un RA mempunyai keluarga, al-Waleed bin al-Murirah seorang pemimpin
jahiliah yang kuat melindunginya. Bila dia melihat ramai sahabat diseksa kerana
tidak ada keluarga yang kuat melindunginya, dia merasakan tidak boleh pahala kerana
tidak diseksa. Dia berjumpa dengan bapa saudaranya, al-Waleed al-Murirah supaya
tidak memberi perlindungan dan dia memberitahu kepada orang ramai buatlah apa
hendak buat terhadapnya.
Lalu
al-Waleed mengumumkan dia tidak lagi melindungi Othman bin Mas’un. Bila dia
dipukul mata kanan, dia berkata pukul mata kiri pula. Akibatnya kedua-dua
matanya bengkak. Itu menunjukkan kekuatan iman yang ada dalam diri.
Othman bin
Mas’un ini diriwayatkan oleh ulamak-ulamak hadis, nabi menangis ketika
menyaksikan jenazahnya mati di Madinah kerana kasihkan kepadanya.
Di saat yang menguji ini Allah Ta’ala menurunkan surah-surah
Makkiyah iaitu suratul Kahfi, surah Yasin dan surah-surah lain. Surah-surah ini
menceritakan kisah perjuangan nabi-nabi zaman dahulu dan pengikut-pengikutnya
diseksa.
Surah
al-Kahfi menceritakan tujuh orang pemuda beriman. Mereka melarikan diri
daripada tekanan pemerintah zaman itu dan terpaksa menyembunyikan diri di dalam
gua. Mereka ditidurkan oleh Allah Ta’ala di dalam gua itu selama beratus tahun
dan disedarkan semula. Ini menjadi dalil kekuatan iman dan menjadi dalil bahawa
Allah berkuasa menidurkan dan mematikan manusia dan menghidupkan semula.
Surah Yasin
diturunkan di Mekah menyebutkan tentang kebesaran Allah Ta’ala, tentang hari
akhirat, tentang syurga dan neraka. Surah ini juga menyebut kisah seorang
beriman kepada tiga orang rasul yang tiada pengikut. Setelah mengaku dirinya
beriman dengan tiga orang rasul yang tiada pengikut dan sedang disorak oleh orang
ramai tiba-tiba dia mengatakan: “Aku beriman dengan rasul-rasul ini.” Lalu dia
ditangkap oleh kaumnya, direbah dan dijijak beramai-ramai sehingga keluar perut
dari duburnya.
Itu kisah surah Yasin, surah mengisahkan tentang perjuangan. Kita
hanya baca surah Yasin untuk orang yang nazak bukan untuk berjuang.
Bukan sahaja
surah-surah diturunkan tetapi juga ayat: “Dan kami menghendaki bahawa Kami akan
memberi kurnia kepada orang-orang lemah ditindas, Kami akan jadikan mereka
menang dan Kami akan jadikan mereka pemimpin-pemimpin dan memerintah negeri.”
Firman
Allah Ta’ala: “Allah berjanji kepada orang-orang yang beriman dan mengerjakan
amal yang solih daripada kamu Allah akan jadikan mereka golongan yang
memerintah di atas muka bumi.”
Allah akan
jadikan agama Islam agama yang diredhai dan menjadikan Islam berkuasa yang
disebut dengan berdaulat. (Berdaulat bermakna berkuasa). Bila Islam berkuasa
Allah tukarkan keadaan daripada ketakutan kepada keamanan. Bila syariat Islam dilaksanakan
perompak, penyamun, penjenayah dan pencuri takut melakukan jenayah. Jadi ibadat
boleh dilakukan dalam keadaan yang khusuk kepada Allah.
“Mereka
tidak menyengutui-Ku dengan sesuatu yang lain dan barangsiapa yang kufur
selepas itu mereka itulah orang-orang yang fasik.”
Allah Ta’ala menurunkan ayat-ayat mengisahkan perjuangan nabi-nabi
zaman dahulu.
Nabi Nuh AH berjuang 950 tahun tetapi sedikit sahaja yang beriman
bersama dengannya. Mengikut adatnya tiada harapan Nuh akan selamat. Tetapi bila
tiba masanya kaum Nuh yang kafir ditenggelamkan oleh Allah. Nuh dan orang-orang
beriman yang hanya lapan puluh orang sahaja memerintah negeri.
Allah Ta’ala menurunkan kisah nabi Ibrahim AS menghadapi raja
Namruk yang sangat zalim memerintah kerajaan Babilion. Raja Namruk dikalahkan
oleh bala tentera nyamuk.
Kisah nabi Musa AH juga diceritakan oleh Allah Ta’ala. Tentera
Firaun berjuta orang jumlahnya ditenggelamkan oleh Allah Ta’ala di dalam laut
merah.
Allah menurunkan kisah nabi-nabi yang dibunuh iaitu nabi Zakaria
dan nabi Yahya. Ada juga nabi yang tidak dapat dibunuh kerana dipelihara oleh
Allah. Nabi Isa tidak dapat dibunuh diangkat ke langit.
Ada nabi yang dikurung dan mati dalam kurungan.
Allah Ta’ala
jadikan kehidupan dunia adalah ujian. Mudah sahaja bagi Allah Ta’ala jika
hendak memberi kemenangan.
Disebut
dalam surah Yasin: “Sesungguhnya urusan Allah itu bila Dia dikehendaki sesuatu
Dia berfirman ‘Kun’ jadi ‘Fayakun’ dalam sekelip mata.” Ini adalah kekuasaan
Allah Ta’ala.
Kaum Samud yang menentang nabi Salih dimatikan oleh Allah Ta’ala
dengan satu tempikan sahaja.
Kaum ‘Ad yang tubuhnya besar dianggap gergasi diterbangkan oleh
angin dan diruntuhkan bangunan-bangunan mereka yang tinggi mencakar langit
kerana menentang nabi Hud AH.
Firman Allah
Ta’ala: “Adakah kamu tidak tengak kaum ‘Ad yang mendirikan bandar Iron
bangunan-bangunan yang tinggi mencakar langit. (Bangunan tinggi zaman dahulu
sudah ada. Batu-batu yang pejal dipahat dijadikan tiang-tiang).
Kaum Samud
yang memahat bukit dijadikan rumah. Kaum Firaun mempunyai bala tentera yang
ramai membanyakkan kejahatan, kezaliman dan kekafiran
Mereka
menentang rasul-rasul yang dilantik oleh Allah, maka Allah timpa ke atas mereka
balasan azab yang membinasakan mereka.
Sesungguhnya
Allah sentiasa memerhati dan nampak apa yang dibuat oleh hambanya.”
Allah Ta’ala
menurunkan ayat-ayat setelah diuji selama dua puluh tiga tahun.
Khatbat bin
al-‘Arad, seorang tukang besi diseksa dengan hebatnya. Bila mengetahui Khatbah
masuk Islam al-‘Ash bin Wail, seorang pemimpin kafir Mekah yang mengupah
Khatbah membuat senjata tidak membayar upahnya dan berkata dengan mengejek:
“Wahai Khatbat oleh kerana kamu sudah masuk Islam dan Muhamad mengajar kamu ada
hari akhirat aku tidak perlu bayar upah. Kamu tunggu mati dan terima apa yang
Muhamad janji.”
Bukan
sekadar itu sahaja, Khatbat diberkas dan diseksa dengan meletak besi panas di
atas belakangnya. Khatbat yang berparuk belakangnya baru dibebaskan bersama
dengan Bilal dan Ammar bin Yasir serta para sahabat lain yang diseksa menemui
nabi SAW di waktu tengah hari ketika nabi berteduh di bawah bayangan Ka’abah,
Khatbat berkata: “Ya Rasulullah mengapa tidak berdoa kepada Allah supaya
membinasakan mereka yang kafir itu.”
Rasulullah berkata: “Sesungguhnya orang-orang terdahulu daripada
kamu, pengikut-pengikut nabi zaman dahulu ada di kalangan mereka dikambus
hidup-hidup, ada yang dibelah tubuh dengan gergaji dan ada di antara mereka
yang disikat dengan sikat besi pada tubuhnya sehingga luruh kulit, daging dan
urat sampai ke tulang, mereka tidak berganjak dengan imannya.”
Dan
seterusnya bersabda: “Demi Allah, Allah akan menyempurnakan urusan agama-Nya.
Agama Islam ini akan menang, bila Allah menyempurnakan agama-Nya kamu akan
menyaksikan berlakunya keamanan.
Bila syariat
Islam dilaksana akan berlakulah keamanan sehingga orang musafir dari Sanaat di
negeri Yaman ke Daral Maut yang jauhnya ribu batu tidak akan rasa takut kerana
tiada lagi penjenayah melainkan takut kepada Allah dan serigala yang mengganggu
kambing tetapi kamu adalah orang-orang yang gopoh.”
Allah
melambat-lambat kemenangan untuk memberi lebih banyak pahala. Sebagai contoh
nabi Musa dan Harun menghadapi Firaun. Firaun membunuh anak-anak lelaki Bani
Israil yang dilahirkan.
“Dan
berkatalah nabi Musa dalam keadaan berdoa kepada Allah, wahai tuhan kami Engkau
beri kepada Firaun dan penyokong-penyokongnya harta benda dan perhiasan dunia
yang sangat banyak, dengan kekayaan harta benda dan perhiasan dunia Firaun
menyesatkan orang ramai daripada jalan-Mu.”
Firaun
menggunakan harta dan kekayaan untuk rasuah. Firaun disokong oleh Qarun dan
orang-orang kaya di zamannya menyesatkan orang. Mereka membeli orang dengan
duit dan harta serta memberi upah sebanyak-banyaknya supaya mengintip orang,
menangkap dan menyeksa orang. Dengan kekayaan digunakan untuk menyekat Islam.
“Wahai tuhan
binasalah harta benda mereka dan tutupkan pintu hati mereka, mereka tidak
beriman sehingga mereka melihat azab yang pedih, wahai tuhan.”
Nabi Musa
berdoa kepada Allah dan diaminkan oleh nabi Harun meminta tuhan binasakan
Firaun dan penyokong-penyokongnya yang kaya raya.
Tuhan
berfirman: “Sesungguhnya diperkenankan doa kamu berdua maka kamu berdua
hendaklah beristiqamah (berada di jalan yang betul) jangan ikut jalan-jalan
orang yang tidak mengerti.”
Tidak
mengerti bermakna tidak yakin dengan Islam atau yang mahu menang cepat dan bila
lambat menang lari dan tidak ikut Islam lagi.
Nabi menyuruh para sahabat bersabar
menghadaapi ujian. Nabi menunjukkan ketinggian sabar lebih daripada orang lain.
Nabi menolak tawaran malaikat untuk menghempas bukit ke atas orang kafir Mekah
kerana walaupun golongan yang ada sekarang ini tidak beriman mungkin zuriatnya
akan beriman.
Akhirnya Allah Ta’ala izinkan nabi SAW
untuk mencari negeri lain yang bersedia untuk menerima Islam dan mengizinkan
tempatnya menjadi tempat kerajaan Islam didirikan.
Nabi berusaha pergi ke Taif. Tetapi
penduduk Taif tidak sanggup malah melontar nabi dengan batu di tengah jalan.
Nabi bertemu dengan kabilah-kabilah Arab di
musim haji, menawarkan kepada mereka dengan tawaran Islam. Allah menjanjikan
Islam akan menang dan pada akhirnya boleh memerintah dunia.
Ada kalangan kabilah yang kurang yakin
dengan tawaran nabi SAW. Ada yang percaya tetapi takut dan ada yang percaya
dengan ikhlas.
Nabi memilih khemah yang ramai pengikutnya.
Nabi berjumpa dengan pemimpin Bani Amir dan menawarkan Islam kerana Islam akan
menang.
Pemimpin Bani Amir bertanya jika menang apa
ganjarannya. Nabi berkata jika menang aku akan beri mengikut apa yang
dikehendaki oleh Allah. Kata pemimpin Bani Amir: “Kalau begitulah cakapnya kami
tidak akan ikut. Ikut kamu bererti mencari susah.”
Nabi bertemu pula dengan pemimpin Bani
Syaiban, al-Musanna bin Harisah yang akhirnya masuk Islam. Al-Musanna bin
Harisah bila nabi menawarkan Islam kepadanya dia bertanya apa dia Islam dan apa
ajarannya.
Nabi kata: “Allah Ta’ala menyuruh kamu
supaya berlaku adil dan berbuat kebajikan. Allah Ta’ala melarang kamu membuat
kemungkaran dan kejahatan. Allah Ta’ala menyuruh kamu dengan ajaran yang
sebaik-baiknya supaya kamu menerima pengajaran.”
Al-Musanna berkata: “Ini bukan makhluk di
bumi, ini urusan yang turun daripada Allah yang turun dari langit. Apa lagi
yang kamu mahu kami buat jika ikut Islam”
Nabi kata aku hendak mengajak kamu kepada
LAILAHA ILLALLAH.
Bila mendengar kalimah LAILAHA ILLALLAH
al-Musanna terkejut dan berkata: “Ini perkara yang dibenci oleh semua raja-raja
yang ada di dunia. Kalau inilah ajaran yang kamu bermakna kamu akan diperangi
oleh Arab dan bukan Arab. Semua bangsa akan memerangi kamu.”
Al-Musaana seorang Arab yang faham bahasa
Arab dan faham makna LAILAHA ILLALLAH. Kita hari ini ratib LAILAHA ILLALLAH
sangat kuat tetapi tidak tahu maknanya. Ulamak mengarang kitab berjilid-jilid
untuk menghuraikan LAILAHA ILLALLAH sahaja kerana maknanya panjang.
Kata al-Musanna ini satu ajaran yang benar
tetapi cabarannya hebat. Kalau sekadar hendak berdepan dengan orang-orang Arab
yang ada di sekeliling Mekah kami sanggup tetapi hendak berdepan dengan Farsi,
kuasa besar dunia kami tidak ada kemampuan.
“Kamu adalah orang yang berterus terang
tetapi orang yang sanggup bersama dengan aku mestilah orang yang sanggup
menghadapi musuh yang datang daripada seluruh pelusuk dunia. Kalau tidak
sanggup hadap musuh seluruh pelusuk dunia tidak boleh bersama aku. Pecayalah
Islam akan menang dan bila kamu dengar kami sudah berjaya sila datang berjumpa
kami.” Kata nabi SAW.
Ini menunjukkan nabi yakin Islam akan menang sehingga berjanji
dengan al-Musanna supaya berjumpa dengan nabi bila Islam menang. Al-Musanna masuk
Islam dan mati syahid di zaman Saidina Umar RA. Al-Musanna seorang panglima
yang handal, ada orang kata setaraf dengan Khalid al-Walid dan yang mengatakan
lebih handal daripada Khalid al-Walid.
Nabi
meninggal khemah Bani Syaiban dalam keadaan yang gembira kerana kabilih ini
percaya kepada Islam.
Akhirnya
nabi pergi ke khemah orang Madinah menemui pemimpin Aus dan Khazraj. Mereka
datang dari Madinah yang dipilih oleh Allah untuk menjadi golongan Ansar.
Madinah yang dahulu dikenali dengan Yasrik, negeri yang ada tanda-tanda berkat
daripada Allah Ta’ala. Negeri terletak di tengah padang pasir tetapi tanahnya
subur terutama kepada pokok kurma.
KULIAH YT
No comments:
Post a Comment