Firman Allah Ta’ala bermaksud:
Wahai manusia bertakwalah kamu kepada tuhan
kamu yang telah menjadikan kamu daripada diri yang satu yakni nabi Adam a.s.
dan Dia menjadikan Hawa daripada tulang rusuk nabi Adam sebagai pasangan dan
disebarkan daripada mereka berdua lelaki dan perempuan,
dan bertakwalah kamu kepada Allah dengan
mengikut segala perintah dan meninggalkan segala larangan-Nya, yang akan
bertanya kamu berkenaan dengan-Nya, khusus berkaitan dengan hubungan silatul
rahim di antara kamu, sesungguhnya Allah itu Maha Mengetahui dan memerhati apa
yang kamu lakukan.”
Dalam ayat itu, Allah Ta’ala
menyatakan kejadian manusia bermula dengan pasangan lelaki dan perempuan.
Allah Ta’ala menjadikan manusia lelaki dan
perempuan, suami dan isteri di serata muka bumi dengan satu tugas dan peranan
yang diletakkan oleh Allah Ta’ala untuk memakmurkan bumi dengan beribadat
kepada Allah dan beramanah mentadbir urusan bumi dengan melaksanakan syariat
Allah Ta’ala.
Allah Ta’ala menjadikan manusia
seluruhnya berbagai-bagai bangsa dan puak.
Allah biakkan ramai manusia dan di
kalangan manusia itu Allah lahirkan umat Islam dan di kalangan umat Islam Allah
lahirkan umat risalah nabawiah yang mendukung perjuangan Islam dan berjuang
menyambung risalah perjuangan nabi-nabi dan rasul-rasul a.s.w
Kajadian umat manusia yang ramai melibatkan
lelaki dan perempuan.
Firman Allah Ta’ala:
“Wahai manusia sesungguhnya Kami telah
menjadikan kamu daripada seorang lelaki dan perempuan, Adam dan Hawa
berbangsa-bangsa dan berpuak-puak supaya kamu berkenalan di antara satu sama
lain dan yang paling mulia di kalangan kamu di sisi Allah ialah yang paling
bertakwa.
Sesungguhnya Allah Maha Tahu dan Maha
Mengetahui.”
Allah jadikan ramai umat manusia
di atas muka bumi menjalankan tugas mereka secara tabi’ (secara semula jadi)
mestilah hidup bermasyarakat yang memerlukan tamadun dan hadharah kerana
manusia tidak boleh menjalankan tugas atas muka bumi secara bersendirian atau
masing-masing sama ada diri masing-masing, bangsa masing-masing dan negeri
masing-masing.
Seseorang manusia tidak boleh menghasilkan
semua keperluannya melainkan membahagi-bahagikan tugas. Ada manusia yang
bercucuk tanam, ada yang berniaga, ada yang menangkap ikan dan ada yang
berhubung antara satu sama lain.
Untuk menghasilkan semuanya
memerlukan manusia hadir. Daripada perkataan hadir inilah timbul perkataan
hadharah.
Untuk menghadirkan, manusia
memerlukan satu tempat yang dinamakan Madinah atau pun bandar. Maka lahirlah
perkataan tamadun. Manusia bergaul antara satu sama lain, tukar menukar antara
satu sama lain dan tolong menolong antara satu sama lain.
Oleh kerana manusia mempunyai
kelemahan, ada kalangan mereka ditipu oleh syaitan. Allah Ta’ala telah mendidik
Adam dan Hawa sebelum dihantar ke bumi. Adam dan Hawa diajar supaya mengabdikan
diri kepada Allah, diajar untuk menggunakan menikmat yang diberi oleh Allah dan
diajar batas halal dan haram dan lain-lain.
Allah Ta’ala mengajar Adam digoda dan ditipu
oleh iblis menyebabkan Adam dan Hawa dihalau ke bumi. Adam dan Hawa menyedari
kesilapan dosa ditipu oleh Idris.
Kelemahan Adam menular
di kalangan zuriatnya. Ada kalangan mereka ditipu oleh iblis walaupun Allah
menurunkan nabi-nabi dan rasul-rasul a.s.w. Manusia terbahagi dua, ada yang
mengikut nabi-nabi dan rasul-rasul dan ada yang menentang.
Firman Allah Ta’ala:
“Adalah manusia itu awalnya satu umat,
semuanya bersama nabi Adam a.s. Kemudian mereka membiak ramai. Selepas wafat
nabi Adam ada manusia yang lupa daratan maka Allah mengutuskan nabi-nabi untuk
memberi berita gembira baik dunia dan akhirat, kepada sesiapa yang mengikut
nabi-nabi dan celaka dan neraka bagi mereka yang melawan nabi-nabi dan ajaran
Allah.
Dan Allah turunkan bersama nabi akan kitab
supaya menghukum manusia apa-apa yang menjadi pertelingkahan di kalangan
mereka. Tidaklah menjadi pertelingkahan melainkan kerana ada yang melampaui
batas melawan kitab Allah s.w.t. kerana sikap melampau, bongkok dan sombong.”
Allah memberi petunjuk kepada
sesiapa yang dikehendaki iaitulah orang-orang yang beriman dalam apa-apa
perkara yang menjadi pertelingkahan di kalangan mereka dengan izin-Nya dan
Allah memberi petunjuk kepada sesiapa yang Ia kehendaki ke jalan yang betul.
Kemudian berlakulah pertarungan di
antara mereka yang mengikut nabi dan yang melawan nabi.
Firman Allah Ta’ala:
“Kalau sekiranya Allah tidak menjadi manusia
itu berlawanan di antara satu dengan lain, golongan yang mengikut nabi dan yang
melawan nabi nescaya dibinasalah rumah-rumah ibadat penganut agama Yahudi,
gereja-gereja penganut Kristian, tempat-tempat sembahyang agama-agama lain dan
masjid-masjid orang Islam.
Demi sesungguhnya Allah menolong sesiapa yang
menolong agama-Nya dan Allah itu Maha Kuat lagi Maha Perkasa.”
Allah memilih di kalangan umat Islam yang
sanggup berlawan kerana bukan semua umat Islam sanggup berlawan. Ramai orang
Islam mengambil jalan mudah, tidak mahu bergaduh, cukup menjadi orang Islam
sekadar sebahyang, puasa, ada wang banyak beri zakat dan buat haji dan umrah.
Sedangkan Allah
mewajibkan ada kalangan umat Islam berlawan dengan golongan yang menolak Islam.
Allah Ta’ala berfirman:
“Dan hendaklah ada di kalangan orang-orang
beriman itu satu umah (satu kumpulan) yang melaksanakan kewajipan menyeru
kepada yang baik (Ulamak tafsir mengatakan menyeru kepada yang baik di sini
ialah menyeru kepada Islam sebagaimana yang diajar oleh nabi Muhamad s.a.w,
yakni Islam semua dan bukan separuh-separuh.
Bermula dengan mengucap dua kalimah syahadah,
sembahyang, puasa, bernikah kahwin, berniaga sehingga mendirikan kerajaan yang
melaksanakan syariat Allah Ta’ala),
dan mencegah kemungkaran (iaitulah mendirikan
kerajaan dan kalau tidak mampu mendirikan kerajaan mesti menegur kerajaan dan
melawan kerajaan yang melakukan mungkar), mereka itulah orang-orang yang
mendapat kemenangan.”
Muslimin dan muslimat
Contoh ayat Quran: “Wahai orang yang beriman
diwajibkan ke atas kamu berpuasa” dan “Wahai orang yang beriman bertakwalah
kamu kepada Allah”.
Kedua-dua ayat itu tidak menyebut lelaki atau
perempuan.
Tetapi dalam ayat ini Allah berfirman:
“Dan orang lelaki yang beriman dan orang
perempuan yang beriman mereka bertolong menolong di antara satu sama lain untuk
menyuruh kepada yang baik dan mencegah kemungkaran, mendirikan sembahyang,
menunaikan zakat, mentaati Allah dan rasul, kumpulan inilah yang akan mendapat
rahmat daripada Allah dan sesungguhnya Allah itu Maha Perkasa lagi Maha
Bijaksana.”
Adalah menjadi satu hikmat yang besar apabila
Allah s.w.t. mendahulukan di dalam senarai ayat yang disebut ini dengan
‘menyuruh kepada yang baik dan mencegah kemungkaran’ kemudian mendirikan
sembahyang, menunaikan zakat, mentaatilah Allah dan rasul.
Padahal dalam bilangan
rukun Islam dimulakan dengan dua kalimah syahadah, mendirikan sembahyang,
berpuasa, menunaikan zakat dan mengerjakan haji. Dalam bilangan rukun iman
dimulakan dengan beriman kepada Allah, kepada kitab, rasul, malaikat, hari
akhirat dan qoda’ dan qadar.
Tetapi dalam ayat ini Allah menyebut dengan
amal makruf nahi mungkar, mendirikan sembahyang, menunaikan zakat, mentaatilah
Allah dan rasul. Ini bertujuan memberi penekanan betapa kewajipan menunaikan
amal makruf dan nahi mungkar kerana kewajipan ini banyak cabarannya dan banyak
ujiannya.
Ramai orang boleh sembahyang, ramai orang
boleh mengeluarkan zakat dan ramai orang boleh mentaati Allah secara umum
tetapi tidak ramai orang bersedia untuk menyuruh kepada yang baik dan mencegah
kemungkaran kerana kewajipan menyuruh kepada yang baik dan mencegah kemungkaran
ini memerlukan kewajipan yang dinamakan jihad fi sabilillah.
Jihad bermakna bersungguh, terpaksa
mengorbankan harta benda dan jiwa raga, mengorbankan nikmat yang diberi oleh
Allah bagi menentang mereka yang melawan Islam untuk memenangkan Islam.
Oleh kerana besarnya kewajipan ini, nabi
s.a.w. setelah mendidik generasi muhajirin selama tiga belas tahun yang
melibatkan golongan Islam di Makkatul Mukarramah yang diseksa dan diuji,
dibelasah, ditekan dan ditindas melibatkan sahabat-sahabat yang mati dibunuh
kerana mempertahankan Islam. Antara yang dibunuh itu ialah Sumayah r.a. dan
suaminya Yasir.
Penyumbangan harta benda melibatkan Abu Bakar
dan Ummil Mukminin Khadijah r.a.
Perjuangan Islam ini bergerak ke Madinah untuk
mendirikan sebuah kerajaan kerana mendapat halangan dan tentangan di
Mekah. Orang-orang Madinah bersedia
menerima kedatangan nabi s.a.w.
Mereka sanggup menyerahkan tanah air mereka,
diri mereka dan harta benda mereka untuk berjihad bagi mendirikan sebuah
kerajaan yang mendaulatkan syariat Allah s.w.t.
Baiatul Aqabah
Nabi s.a.w. melakukan baiatul Aqabah. Apa yang menarik dalam baitul Aqabah ini melibatkan
kaum lelaki dan perempuan, mukminin dan mukminat, muslimin dan muslimat.
Dalam baiah itu terlibat dua
orang wakil muslimat bersama muslimin diminta supaya berbaiah:
“Aku minta kamu semua yang hadir ini berjanji
setia kepada aku:
Pertama dengar perintah aku masa rajin dan
masa malas (bila aku perintah mesti taat walaupun masa malas).
Kedua, menyumbangkan harta semasa
senang dan susah untuk memenangkan Islam. Orang yang senang menyumbang banyak,
orang yang susah beri mengikut kemampuan dan yang tidak ada langsung harta beri
khidmat diri untuk menegakkan Islam.
Mereka yang tidak mampu sekurang-kurangnya
berdoa kepada Allah. Jadi tidak ada yang terkecuali
Ketiga, menyuruh kepada yang baik dan
mencegah kemungkaran
Keempat, bersedia untuk bangun menyatakan
yang benar, tidak peduli celaan dan hinaan orang.
Kelima, bersedia untuk bersama dengan aku
bila aku di Madinah nanti mempertahankan aku, melindungi aku menghadapi musuh
mempertahankan Islam dengan harta dan jiwa raga kamu sebagaimana kamu
mempertahankan keluarga dan harta kamu dan Allah menjanjikan syurga kepada
kamu.
Maka lahirlah kumpulan
Islam dan pahala yang besar
Firman Allah Ta’ala:
“Dialah tuhan yang telah mengutuskan
rasul-Nya Muhamad s.a.w. dengan petunjuk yang benar supaya agama Islam ini
mengatasi segala ajaran lain. Islam mesti memerintah, berdaulat dan mentadbir
mengatasi ajaran lain walaupun dibenci oleh orang-orang musyrikin.”
Untuk menjalankan kewajipan
mendirikan agama Islam maka Allah Ta’ala menyeru: “Wahai orang-orang yang
beriman adakah kamu suka Aku tunjuk kepada kamu satu perniagaan yang
menguntungkan, modalnya ialah kamu beriman kepada Allah dan rasul dan kamu
berjihad pada jalan Allah dengan harta dan jiwa raga kamu, itulah yang lebih
baik kepada kamu sekiranya kamu tahu.”
Keuntungannya di hari akhirat, Dia
mengampunkan dosa-dosa kamu. Dosa-dosa kecil dan dosa-dosa besar diampun oleh
Allah sekiranya kamu berjihad dan Dia memasukkan kamu ke dalam syurga yang
mengalir di bawahnya sungai-sungai.
Diberi kepada kamu syurga Adan dan
di dalam syurga Adan itu ada mahligai-mahligai yang indah. Itulah kemenangan
yang paling besar iaitu kemenangan di hari akhirat.
Di dunia tuhan beri juga kemenangan bila tiba
masanya. Ada yang sempat dan ada yang tidak sempat. Berilah berita gembira
kepada orang-orang yang beriman.
“Wahai orang-orang yang beriman jadilah kamu
penolong-penolong agama Allah yakni memenangkan agama Allah sebagaimana yang
dilakukan oleh Hawariyin, sahabat-sahabat nabi Isa a.s. apabila nabi Isa
dikepung oleh bala tentera raja Hiradus.
Tentera raja Hiradus telah
menyembelih nabi Yahya dan menggergaji nabi Zakaria.
Kemudian mereka memburu nabi Isa
a.s. Ketika nabi Isa dikepung oleh tentera Hiradus nabi Isa berkata:
“Siapakah di kalangan kamu yang sanggup
menjadi penolong-penolong aku di dalam menegakkan agama Allah.”
Di saat yang cemas dan bahaya ini bangkit
hanya dua belas orang yang dikenali dengan hawariyin. Dua belas orang sahaja. Hawariyin berkata:
“Wahai Rasulullah kamilah orang yang bersedia
untuk menjadi penolong-penolong agama Allah.”
Sebahagian Bani Israil beriman dan sebahagian
lagi tidak beriman dan akhirnya Allah memberi kemenangan kepada golongan yang
beriman. Bagaimana dua belas orang boleh mencapai kemenangan?
Ini adalah ujian Allah Ta’ala.
Allah Ta’ala tidak jadikan kemenangan perjuangan Islam dalam masa yang dekat.
Firman Allah Ta’ala:
“Sekiranya perjuangan Islam ini benda yang
dekat yang nampak keuntungannya, nampak RM50, nampak RM1,000, nampak kesenangan
dan kemewahan dan perjalanan yang dekat;
dua tahun lagi atau lima tahun lagi boleh
menang, nescaya ramai orang ikut kamu wahai Muhamad. Tetapi perjuangan ini jauh
dan penuh dengan kesulitan serta kepayahan.”
Allah Ta’ala jadikan kesulitan dan
kepayaan adalah sebagai ujian. Bila tiba masanya Allah Ta’ala beri kemenangan.
Kemenangan akan diuji lagi dan kemudian diberi kemenangan pula.
Ini adalah ujian daripada Allah
untuk memertabatkan kumpulan jemaah Islam iaitu kumpulan yang menegak Islam
yang dipilih oleh Allah Ta’ala dengan pahala yang berlipat kali ganda. Dermanya
berlipat kali ganda, masanya berlipat kali ganda dan tenaganya berlipat kali
ganda.
Firman Allah Ta’ala:
“Bandingan orang yang membelanjakan harta
bendanya pada jalan untuk memenangkan agama Allah laksana orang yang menanam satu biji benih, tumbuh daripadanya tujuh tangkai dan setiap
tangkai keluar seratus biji menjadi tujuh ratus kali ganda.
Allah menggandakan kepada sesiapa yang Ia
kehendaki dengan kurnia-Nya dan Allah Maha Luas Kurnia-Nya lagi Maha
Mengetahui.”
Beri sedekah sepuluh kali ganda. Derma masjid
sepuluh kali ganda. Sumbangan kepada fakir miskin sepuluh kali ganda. Sumbangan
kepada anak yatim sepuluh kali ganda. Tetapi sumbangan jihad tujuh ratus kali ganda.
Mengapa Allah Ta’ala jadikan begitu?
Memang mudah memberi derma kepada
fakir miskin kerana boleh nampak mereka dhaif, rumahnya buruk dan nampak
macam-macam. Tetapi untuk memberi sumbangan kepada perjuangan supaya
memenangkan Islam tidak nampak.
Kalau sumbang banyak kita menjadi susah
kerana projek akan ditahan, pangkat akan ditahan dan kehidupan menjadi susah.
Firman Allah Ta’ala:
“Syaitan menjanjikan kefakiran
kepada kamu dan menyeru kamu kepada kejahatan.”
Kalau menolong kerja-kerja Islam
musuh Islam akan menekan, akan tindas dan akan lawan. Berniaga susah, pangkat
sukar naik, biasiswa mungkin tidak akan diberi dan mungkin akan dipotong. Sukar
mendapat pekerjaan.
Syaitan menjanjikan kefakiran, menjanjikan
kemiskinan dan menjanjikan keburukan tetapi Allah Ta’ala menjanjikan kurnia
kepada kamu. Hanya mereka yang percaya kepada janji kurnia Allah sahaja boleh
menyertai perjuangan ini kerana terpaksa menghadapi banyak cabaran.
Dalam ayat yang lain Allah
mengatakan mereka yang melibatkan diri dalam perjuangan untuk jihad lebih afdal
daripada memakmurkan masjidil Haram.
Firman Allah Ta’ala:
“Adakah kamu jadikan khidmat kamu memberi
minum air zamzam kepada jamaah haji yang datang ke Mekah dan kamu memakmurkan
masjidil Haram lebih baik daripada orang yang beriman kepada Allah dan berjihad
kepada jalan Allah, tidak sama di sisi Allah Ta’ala.”
Tuhan mengatakan tidak sama. Walaupun mereka
yang memakmurkan masjidil Haram itu diberi seratus ribu kali ganda daripada
memakmurkan masjid yang lain. Tetapi mereka yang melibatkan diri dengan
pengorbanan untuk memenangkan agama Islam menghadapi kesusahan, fadilatnya
lebih afdal lagi.
Banyak hadis memberi kelebihan kepada jihad.
Setiap titik peluh dan setiap kesusahan diberi pahala oleh Allah Ta’ala.
“Debu yang mengenai baju, mengenai
kasut, mengenai tubuh, pakaian dan mengenai orang berjuang untuk menegakkan
agama Allah tidak dikenakan api neraka kecuali susu yang telah diperah kembali
semula ke dalam laputnya.”
Inilah kelebihan yang dijanjikan
oleh nabi s.a.w. Hanya mereka yang sanggup menerima cabaran sahaja layak
menerima fadilat ini.
Mengikut hadis lain
ibadat orang berjihad dikira bermula dia keluar rumah hingga balik semula ke
rumahnya. Ini bermakna setiap saat dikira ibadat.
KULIAH YT
No comments:
Post a Comment