Bai’ah ialah akad jual beli, janji setia dengan Allah
Ta’ala. Dalam bai’ah tidak ada tolak ansur dengan Allah Ta’ala.
Adapun
sumpah dan taklid adalah tambahan. Sumpah asalnya berasingan. Taklid juga
berasingan asalnya.
Bagi menguatkan bai’ah, ulamak-ulamak mengizinkan bai’ah
dicampur dengan sumpah dan taklid.
Adapun hukum
yang pernah dicakap oleh beberapa orang itu adalah hukum taklid dan hukum
sumpah sahaja.
Hukum bai’ah tiada kaffarah. Bila nazar atau pun sumpah
dan taklid dicampur dengan bai’ah maka menjadi terangkum dengan bai’ah. Oleh
itu tiada kaffarah lagi. Ini yang perlu kita faham.
Ada
ulamak-ulamak fekah yang membahas khilaf ulamak tentang taklid.
Mengikut
jumhul ulamak mazhab empat bahawa yang bertaklid hendak mencerai isteri jika
membuat begian-begian maka jatuh talaq.
Ada ulamak
antaranya Mahmud Shaltut, Syaikul Azhar, Shiekh Qardawi dalam Fatawanya, Syed
Sabit dalam Fikrul Sunnah dan beberapa ulamak dalam mazhab Hambali seperti Ibni
Tarmiyah dan Ibni Qayim mengatakan bahawa taklid ini tidak jatuh talaq kerana
sebagai satu amaran sahaja. Ini kaul dalam masalah
taklid sahaja, tidak berkait dengan bai’ah.
Bila sumpah dan taklid dicampur dengan bai’ah bererti
berjanji dengan Allah bukan dengan isteri, bukan dengan manusia.
Jadi perkara
ini tidak boleh dibuat main-main.
KULIAH YT
No comments:
Post a Comment