Monday, October 31, 2016

AGAMA ISLAM JELAS



Mengikut hadis Hasan dari Abi Sa’labah Alkhusani, sabda Rasulullah SAW bermaksud, “Sesungguhnya Allah telah mewajibkan kamu perkara-perkara yang diwajibkan, janganlah kamu mensia-siakannya dan menetapkan kamu batas-batas sempadan dan janganlah kamu melapauinya dan mengharamkan perkara-perkara tertentu maka janganlah kamu melanggarnya dan Dia diam dalam perkara-perkara yang banyak kerana rahmat-Nya kepada kamu, bukan lupa, maka jangan kamu bahas berkenaan dengannya”.

Hadis ini menunjukkan jelasnya agama Islam. Antaranya ialah perkara yang diwajibkan. Wajib bermakna mengerjakannya mendapat pahla dan meninggalkannya berdosa dan hudud (sempadan-sempadan Allah).

Antaranya dalam bab sembahyang. Sembahyang Zohor, Asyar dan Isya empat rakaat, sembahyang Subuh dua rakaat dan sembahyang maghrib tiga rakaat. Masa musafir sembahyang empat rakaat boleh diqasar (dipendekkan menjadi dua rakaat). Itu adalah ketetapan daripada Allah Ta’ala.

Puasa Ramadan hanya dalam bulan Ramadan. Nabi kata kena tengak anak bulan. Kalau tidak nampak anak bulan cukupkan Sa’aban tiga puluh hari. Puasa sebanyak 29 hari jika nampak anak bulan. Kalau tidak nampak anak bulan puasa 30 hari. Haram puasa hari raya. Ada ulamak mengatakan hisab dibolehkan.

Haji hanya dilakukan di Mekah dan mesti dalam bulan Zulhijah. Tidak boleh dibuat di tempat lain dan bulan lain daripada Zulhijah.

Mereka yang melakukan kesalahan jenayah dikenakan hukum hudud. Hukum hudud Allah Ta’ala yang menetapkannya dan ada enam perkara yang Allah Ta’ala tetapkan yang tidak ada khilaf dikalangan ulamak:
1. Murtad        
2. Mencuri
3  Merompak
4. Berzina
5. Qazaf (menuduh orang berzina)
6. Minum arak.

Ada pun qadar sembahyang misalnya,  terdapat khilaf ulamak. Berapa banyak barang dicuri boleh dibahaskan. Macam mana hendak menyelesaikan masalah saksi boleh dibahaskan. Bagaimana keadaan orang yang mencuri boleh dibahaskan.

Nabi berkata, “Hukuman hudud tidak boleh dijatuhkan kalau ada subhat”.

Ada ulamak mengatakan orang kafir boleh dikenakan hukuman hudud. Ada ulamak mengatakan orang kafir tidak kena hudud, kena undang-undang lain. Hal ini boleh dibahaskan kerana khilaf di kalangan ulamak.

Tetapi hukum hudud tidak boleh dibatalkan. Membatalkan hukum hudud samalah membatalkan sembahyang. Hukuman hudud tidak boleh dibatalkan dan sembahyang, puasa Ramadan dan lain-lain yang wajib tidak boleh dibatalkan.

Allah Ta’ala mengizinkan peperangan. Bila orang kafir menyerang kita, kita boleh menyerang balas. Tetapi tidak boleh melampaui batas.

Firman Allah Ta’ala bermaksud, “Perangilah pada jalan Allah akan orang-orang yang memerangi kamu dan jangan kamu melampaui batas, sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas”.

Nabi mengatakan tidak boleh membunuh paderi, tidak boleh membunuh Sami, tidak boleh membunuh utusan musuh, termasuk utusan itu ialah duta-duta. Ini adalah hukum syarak. Kalau sembahyang ada fikah, peperangan pun ada fikah juga.

Nabi pernah menerima utusan daripada Musailaimatul Khazzab. Musailaimatul Khazzab ialah seorang yang mengaku menjadi nabi juga ketika nabi SAW masih hidup lagi. Dia hantar utusan ke nabi dengan menulis surat yang berbunyi:

Daripada Musailamah Rasulullah
Kepada Muhamad Rasulullah
Mari kita membahagi dunia ini. Separuh untuk kamu dan separuh lagi untuk aku. Tetapi kamu adalah puak-puak yang tamak.

Nabi bertanya kepada utusan itu, “Kamu bagaimana! Kamu ikut dia”

“Ikut Dia”, jawab utusan itu.

Sedangkan dia sudah masuk Islam tetapi mengikut Musailaimatul Khazzab. Dari segi hukum syarak ‘bunuh’ kerana murtad.

“Oleh kerana utusan tidak boleh dibunuh maka aku tidak membunuh kamu”, kata nabi SAW.

Ini hukum syarak, tidak boleh membunuh utusan walaupun daripada musuh. Semua perkara ini dibincang dalam kitab-kita fikah. Itulah adalah hudud (sempadan-sempadan) yang ditetapkan oleh Allah Ta’ala.

Hukum jenayah ada sempadannya, hukum peperangan ada sempadannya. Kawasan awam tidak boleh diserang, tidak boleh menyerang tangki air awam, tidak boleh membubuh racun dalam tangki air awam, kecuali kalau menghalang operasi tentera. Tangki air yang dimusnahkan diwajibkan menggantinya semula.

Allah Ta’ala mengharamkan beberapa perkara. Jangan kamu membuat perkara haram itu. Allah Ta’ala diamkan dalam banyak perkara.

Daging babi haram, bangkai haram, dalam mazhab Syafie anjing haram kerana nabi SAW kata bila anjing menjilat kena samak menandakan anjing itu najis. Binatang yang memakan daging, haram seperti harimau, binatang yang dagingnya keji seperti gajah haram dimakan walaupun gajah memakan daun kayu.

Bilangan yang diharamkan tidak banyak tetapi yang halal terlalu banyak.
Janganlah menyoal mengapa haram. Terimalah hukum Allah Ta’ala. Apa yang diharamkan akan mendatang mudarat dan yang halal memberi munafaat.

KULIAH YT

No comments:

Post a Comment