Tuesday, October 25, 2016

ORANG YAHUDI PENAKUT


Orang Yahudi mengatakan bahawa merekalah yang paling hampir dengan Allah SWT.     
Tuhan menyuruh nabi kata kepada orang Yahudi, “Sila kamu cita-citakan mati kalau kamu benar”. Kamu minta dengan tuhan supaya cepat mati, berani atau tidak.

Orang Yahudi tidak berani. Orang Yahudi sangat takut mati. Mereka berani berperang bila duduk dalam kereta kebal yang kalis peluru dan kapal terbang yang tidak sampai peluru. Mereka mendirikan kubu-kubu bawah tanah yang tidak makan senjata.

Kita orang Islam barani mati dan berdoa minta tuhan matikan kita kerana menegakkan Islam. Mati syahid.

Ada ulama berdoa ketika berlaku bencana, “Ya tuhanku sekiranya bencana ini membawa kebaikan kepadaku kalau aku bersama dengan dia, panjanglah umurku. Sekiranya bersama dengan dia akau menjadi rosak maka matikanlah aku”. Itulah yang nabi ajar.

Ada ulama berdoa demikian. Kalau tidak tahan minta tuhan matikan. Kalau tahan minta tuhan panjangkan umur dan boleh menolong orang supaya selamat daripada bencana.

Mati adalah sesuatu yang tidak boleh dielakkan. Bila tiba masa semuanya mati. Apa yang penting ialah persediaan terhadap kematian. Iman kita mesti betul dan amalan kita diterima oleh Alalh SWT. Kita merendah diri di hadapan Allah dan berasa hina diri di hadapan Allah SWT.

KULIAH TAFSIR YT

No comments:

Post a Comment