Monday, October 24, 2016

NUSYUZ (DERHAKA)



Firman Allah Ta’ala surah an-Nisa’ ayat 128:

Dan jika seorang perempuan bimbang akan timbul dari suaminya "nusyuz" (derhaka), atau tidak melayaninya, maka tiadalah salah bagi mereka (suami isteri) membuat perdamaian di antara mereka berdua (secara yang sebaik-baiknya), kerana perdamaian itu lebih baik (bagi mereka daripada bercerai-berai); sedang sifat bakhil kedekut (tidak suka memberi atau bertolak ansur) itu memang tabiat semula jadi yang ada pada manusia. Dan jika kamu berlaku baik (dalam pergaulan), dan mencegah diri (daripada melakukan kezaliman), maka sesungguhnya Allah Maha Mendalam Pengetahuan-Nya akan apa yang kamu lakukan.
Tafsiran:

Mengikut ulama sebab turun ayat 128 surah an-Nisa ialah berkait dengan salah seorang isteri nabi SAW bernama Saudah binti Zumrah RA yang paling berumur di kalangan isteri-isteri nabi SAW.

Diriwayatkan seolah-seolah dia terasa dia akan diceraikan oleh nabi SAW. Mungkin dia sudah tua dan tidak boleh melayani hidup nabi dari sudut nafsu dan sebagainya. Jadi timbul perasaan seolah-olah nabi hendak menceraikannya dan mengikut ulama nabi tidak ada niat pun hendak menceraikanya.

Oleh kerana begitu perasaannya dia pernah berkata kepada Rasulullah SAW, “Ambillah giliran saya dan berikan kepada Aisyah RA”. Di sini timbulnya nusyuz. Ini tidak bermakna Saudah itu derhaka atau pun tidak. Kiranya berlaku nusyuz ada jalan penyelesaiannya.
Dalam ayat itu ada menyatakan perdamaian itu adalah satu kebaikan. Nusyuz boleh berlaku kepada kedua-dua belah pihak. Jika nusyuz berlaku kepada suami maka isterilah mengambil jalan perdamaian. Begitulah sebaliknya. Perdamaian itu mestilah berlaku dalam kerangka yang diizinkan oleh agama.

Kesmipulannya ayat itu lebih memberatakan kepada perdamaian dan pembinaan semula rumah tangga daripada berlakunya percerain.

Berdasarkan kepada ayat al-Quran surah an-Nisa ayat 128, nusyuz bukan sahaja berlaku kepada isteri bahkan suami pun boleh nusyuz. Selama ini orang dengar sebelah sahaja, isteri sahajalah yang nusyuz.

Nusyuz daripada bahasa Arab yang bermakna sikap tidak patuh salah seorang daripada suami atau isteri atau yang diistilahkan sebagai perubahan sikap suami atau isteri yang jika dibiarkan boleh membawa kepada derhaka. Lawan kepada nusyuz ialah taat.
Jadi secara ringkas boleh dikatakan bahawa nusyuz merujuk kepada pasangan yang meninggalkan tanggungjawab masing-masing. Sama ada isteri kalau meninggalkan tanggungjawabnya maka disebut sebagqai nusyuz atau suami juga kalau meninggalkan tanggungjawabnya boleh juga ditakrifkan sebagai nusyuz.

Hadis nabi SAW daripada Muaz bin Jabbal yang diriwayatkan oleh Tarmizi bermaksud, “Janganlah wanita itu menyakiti suaminya di dunia kerana isterinya daripada bidadari-bidadari disyurga berkata, “Janganlah engkau menyakiti dia nanti engkau diperangi oleh Allah sesungguhnya dia yakni adalah sementara kepada kamu, mungkin dia akan berpisah dengan engkau lalu datang kepada kami. Sesungghnya para isteri sering berharap untuk dapat bersama suami tercinta di dunia mahupun di akhirat namun hakikatnya melayari bahtera rumah tangga bukanlah sesuatu yang mudah tanpa pegangan iman yang kukuh kepada dua-dua pihak.

Sebenarnya nusyuz boleh dibahagi kepada dua, iaitu nusyuz kepada pihak isteri dan nusyuz kepada pihak suami. 

Nusyuz kepada isteri boleh jadi suami sudah menyediakan rumah tetapi dia tidak hendak duduk, keluar rumah tanpa keizinan suami, marah kepada suami dan terus balik ke rumah emak dan sebagainya. Ini perkara-perkara yang boleh membawa kepada nusyuz isteri.
Nusyuz suami pula apabila suami mengabaikan tanggungjawab memberi nafkah, suami yang tidak memberi perlindungan kepada isteri dan anak-anak, suami mengabaikan dari segi kesihatan dan sebagainya.

Dalam rumah tangga mesti ada cabaran dan cabaran tidak mesti berakhir dengan perceraian. Suami bertanggungjawab menjaga hati isteri, menjaga hubungan kelamin dengan baik dan menjaga keharmonian rumah tangga supaya dia menjadi seorang suami yang boleh dihormati, disegani dan ditakuti.

KULIAH YT

No comments:

Post a Comment