Tuesday, October 25, 2016

DIALOG IMAM ABU HANIFAH DAN IMAM JAAFAR



Di riwayatkan Imam Abu Hanifah datang ke Madinah mengadap Imam Jaafar Assodik.
Imam Abu Hanifah terkenal sebagai seorang yang berpegang kuat dengan khias. Khias berdasarkan akal kerana zaman Imam Hanafi hadis-hadis tidak dibukukan lagi. Oleh kerana riwayat hadis tidak banyak maka Abu Hanifah berijtihad menggunakan fikiran dan khias istihsan berdasarkan kepada hukum-hukum yang lain.

Imam Jaafar Assodik ialah Imam mazhab Syiah Jaafariah yang menjadi pengikut orang-orang di Iran, di Lubnan dan lain-lain. Imam Abu Hanifah mengadap Abu Jaafar dan berlakulah dialog antara mereka.

IMAM JAAFAR

Wahai Abu Hanifah tidakkah kamu menggunakan fikiran sehingga kamu menolak nas datuk aku iaitu Rasulullah SAW.

IMAM ABU HANIFAH

Nanti dulu, kamu duduk di tempat kamu dan saya duduk di tempat saya. Saya hendak bertanya beberpa perkara.

Abu Jaafar duduk di tempat yang tinggi dan Abu Hanifah yang terkenal dengan hujah yang kuat melutut di hadapan Abu Jaafar.

Soalan pertama: mana lebih lemah lelaki atau perempuan?

IMAM JAAFAR

Perempuan lebih lemah.

IMAM ABU HANIFAH

Kalau perempuan lebih lemah sudah tentu saya mengatakan orang perempuan menerima pusaka sekali ganda. Tetapi Quran menyebut orang lelaki mendapat sekali ganda. Kalau saya mengikut akal saya akan mengatakan perempuan sepatutnya mendapat sekali ganda. Ini menunjukkan agama bukannya akal dan saya tidak menggunakan akal.

Soalan kedua: mana lebih afdal antara sembahyang dengan puasa Ramadan?

IMAM JAAFAR

Sembahyang lebih afdal.

IMAM ABU HANIFAH

Kalau sembahyang lebih afdal dari puasa Ramadan sudah tentu saya akan mengatakan perempuan dalam haid tidak kena kodar puasa yang ditinggalkan dan sembahyang perlu dikodar. Tetapi dari segi hukum, puasa kena qodar sembahyang tidak payah qodar. Ini membukatikan agama bukan akal.

Soalan ketiga: mana lebih najis air kencing atau darah haid?

IMAM JAAFAR

Air kencing lebih najis.

IMAM ABU HANIFAH

Kalau air kencing lebih najis sudah tentu saya menyuruh orang kencing mandi wajib bukan orang haid. Mengapa orang kencing basuh sahaja, tetapi perempuan haid kena mandi wajib. Ini menunjukkan agama bukannya akal. Saya tidak menggunakan akal.

Apabila Abu Hanifah memberi penjelasan demikian lalu imam Jaafar Assodik turun dari tempat duduknya dan mencium kepala Abu Hanifah kerana menghormatinya.

Ini menunjukkan imam-imam mazhab bukan sahaja antara Sunni dengan Sunni, bahkan antara Sunni dengan Syiah adalah satu di kalangan umat Islam. Mereka hanya berkhilaf dalam perkara cabang.

Apa yang menjadi masalah di zaman mutakhir orang Islam telah berpecah dan fanatik dengan mazhab masing-masing sehingga menyesatkan mazhab yang lain. Lebih malang lagi mereka menganut ideologi ahli kitab.

Ada kalangan mereka menjadi komunis, kapitalis, sosialis, nasionalis dan semua mengaku mereka adalah orang Islam. Mereka mengaku Islam tetapi dalam waktu yang sama membiarkan penjualan arak dan menghalang pelaksanaan syariat Islam.

KULIAH TAFSIR YT


No comments:

Post a Comment