Sunday, October 23, 2016

MERTUA MENANTU




Firman Allah Ta’ala bermaksud, “Sesungguhnya Allah SWT telah mencipta manusia dari setitik air dan menjadikan manusia itu ada saudara mara menghasilkan keturunan dan ada juga bersaudara kerana perkahwinan”


Antara saudara mara hasil daripada perkahwinan ialah menantu dan mertua. Alangkah bahagia sesebuah rumah tangga kiranya kedua-dua pihak saling hormat dan menghormati. Malangnya kerap kali berlaku keretakan rumah tangga kerana campur tangan ibu mertua terhadap menantu perempuan. Ada menantu perempaun berasa pobia bila sebut ibu mertua.


Merenung kembali peringatan Rasulullah SAW apabila kita berkahwin bukan sahaja berkahwin dengan diri pasangan kita tetapi mengambil keluarganya menjadi sebahagian daripada keluarga kita. Kalau ada di kalangan kita hendak pasangan tetapi tidak hendak keluarganya dan putus pula pasangan dengan kekuarganya Rasulullah SAW memberi amaran, “Tidak masuk syurga orang yang memutuskan silaturrahim”. Perkahwinan ialah satu kontrak, hubungan boleh jadi berpanjangan dan mungkin juga terputus sekerat jalan. Tetapi hubungan pasangan dengan keluarganya tidak akan putus kerana hubungan silaturrahim.

Ibu mertua ialah ibu kepada suami kita. Taraf ibu mertua haram kahwin. Dari segi menghormati sama dengan ibu sendiri dan dibolehkan menampak auratnya kepada bapa mertua. “Kamu isteri-isteri tidak boleh menampakkan perhiasan kecuali kepada suami kamu dan bapa mertua kamu”. Maksud ayat Quran.


Rasulullah SAW menjadi menantu kepada Abu Bakar dan menantu kepada Omar. Sebagai menantu baginda selalu menasihati isterinya, Aisyah supaya meminta persetujuan ayahnya, Abu Bakar terlebih dahulu sebelum membuat sebarang keputusan. Hubungan menjadi baik kerana Rasulullah menghormati ibu dan bapa mertuanya. 


Rasulullah juga menantu kepada Saidina Omar kerana anaknya, Habsah ialah isterinya. Omar seorang yang tegas dan keras sedikit sebanyak turun juga kepada anaknya. Habsah kadang-kadang terkasar juga terhadap Rasulullah. Bila diketahui, Omar marah dan datang menemui Habsah untuk menampar mukanya tetapi dilarang oleh Rasulullah SAW.

Hubungan mertua menantu ini harus bermula daripada sebelum kahwin. Ramai orang tidak jaga sebelum kahwin sebab itulah apabila sudah kahwin sukar membuat hubungan baik. 

Pertama sekali untuk menjamin keharmonian mertua baik menantu molek ini mestilah mertua terlebih dahulu bersetuju dengan anak menantunya. Ini awal-awal lagi mertua bercakap itu bukan pilihan dia. Allah Akbar,  itulah menyebabkan dia sukar menerima. Kalaulah itu terjadi menantu hendaklah mengaggap itu satu cabaran untuk memenangi hati mertua. Pada peringkat awal lagi mertua tidak setuju, Rasulullah berpesan kepada bapa dengan bersabda, “Sebelum kawinkan anak kamu tanyalah isteri dulu”. Fasal apa tanya isteri sebab ibu mertua inilah. 


Kalau ibu mertua tidak setuju dia akan cakap macam-macam kepada menantu. “Macam mana engkau layan suami, emak tidak pernah melayan dia macam ini. Masak dua jenis lauk sahaja, emak bila masak hidangan penuh meja”. Kata mertua kepada menantunya. Allah sakitnya hati menantu kalau terjadi macam itulah.

Kedua, mertua kena terima perubahan. Mertua kena sedar hakikat bahawa anaknya berkahwin. Yang menjadi masalahnya kalau mertua menganggap anaknya macam belum kahwin. Belum sempat sebulan anaknya meninggalkan rumah bersama isterinya mulalah telefon, “Bila nak balik, emak rindu, lama dah tidak tengak muka anak.”. Nasib baiklah menantu tidak mengamak. 


Sebagai ibu, kena terima bahawa anak ada tanggungjawabnya bila sudah berkahwin. Rasulullah SAW bersabda bemaksud, “Berdosalah orang yang menggoncangkan rumah tangga orang lain”. Sanggupkah ibu memecahbelahkan rumah tangga anak sendiri. Anak ada tanggungjawabnya sendiri. Dia kena jaga isterinya dan ada tanggungjawab dengan anaknya. Tidak salah menyuruh anak balik menjengak kita tetapi tidaklah terlalu kerap sehingga anak merasakan boleh mengganggu keharmonian rumah tangganya.


Menjadi lumrah seorang ibu sayang kepada anak lelakinya, tetapi sayang biarlah bertempat. Dalam satu hadis  Rasulullah SAW bersabda, “Di antara banyak-banyak cemburu, ada cemburu yang Allah Ta’ala benci dan ada cemburu yang Allah suka”. Cemburu yang Allah Ta’ala suka ialah cemburu orang lelaki kepada isterinya. Suami mesti ada sifat cemburu kepada isterinya. 

Kalau isteri kata, “Bang tadi dekat supermarket ada orang lelaki ikut saya sampai ke stesen bas”. “Buat apa awak tidak lari”. 

Kata suami. Allah lemahnya isteri dengar. Tetapi kalau suami kata, “Siapakah lelaki berdebah itu”. Isteri akan rasa seronok, rupanya suamiku sayang kepada aku. Itulah cemburu yang Allah hendak. 

Cemburu ibu kepada anak lelakinya yang sudah kahwin adalah tidak bertempat. Janganlah asyik hendak suruh anak itu balik sahaja. Bila mengunjungi rumahnya, tidak berkenan melihat susunan alat-alat di rumah dan tidak bersetuju layanan isteri kepada anaknya. Semuanya hendak ambil tahu berapa banyak sebulan beri duit kepada isteri, berapa pula belanja dapur dan sebagainya.

Kadang-kadang ibu mertualah yang menimbulkan perkara yang tidak baik. “Kalau tidak berkenan kepada anak saya bagi balik”. Sangat bahaya jika ibu mertua cakap macam itu kepada menantunya. Cakap semacam itu bermakna memberi jaminan kepada anak bahawa emak akan menerimanya balik jika anaknya tidak bersama dengan rumah tangganya.


Kalau kita kaji sejarah ada juga sahabat-sahabat yang cemburu kepada anak menantunya. Satu kisah apa yang berlaku antara Abu Bakar dengan anaknya Abdullah. Abdullah berkahwin dengan isterinya bernama Atikah. Bila berkahwin anaknya tidak keluar bilik, tidak pergi ke masjid dan tidak pergi sembahyang Jamaat.  Entah apa terjadi,  akhirnya Abu Bakar menyuruh Abdullah ceraikan isterinya. Kerana taat kepada ayah Abdullah  ceraikan isterinya. Lepas seminggu anaknya yang gemak menjadi kurus kering. Abu Bakar tanya anaknya kenapa jadi begitu. “Wahai ayah saya tidak lalu makan kerana rindu kepada Atikah”. Jawab Abdullah.


Abu Bakar mencerita kepada Abdullah kenapa menyuruh cerai isterinya. Semenjak kahwin kamu lalai dengan agama kamu, tidak keluar bilik dan sembahyang Jumaat kamu tinggalkan. Rupanya Atikah pandai layan suaminya. Akhirnya Abdullah berkahwin pula dengan bekas isterinya.

Campur tangan mertua bukan selalu merbahayakan rumah tangga keluarga. Ada ketika perlu campur tangan. Misalnya Fatimah dan Ali bergaduh, Rasulullah kerap juga campur tangan dalam mengharmonikan kedua mereka. Campur tangan untuk mengharmonikan suami isteri sangat diperlukan.


Untuk menjamin hubungan mertua dan menantu ini baik sebenarnya suamilah orang yang paling-paling kena berperanan. Suami hendaklah bersikap adil dalam ertikata tidak memihak kepada mana-mana. Tindak tanduk suami jangan menjadikan ibu terasa sebagaimana yang terjadi kepada Alkomah. Alkomah walaupun sembahyangnya baik dan semua baik, tetapi ibunya cemburu kepada isterinya kerana Alkomah memberi hadiah kepada isterinya sahaja. Ibunya nampak dan lalu terasa hati. Seperti yang kita pernah dengar ceritanya, Alkomah akhirnya tidak dapat mengucap ketika di saat-saat akhir hendak meninggal dunia sehinggalah ibunya mengampunkan dosanya.


Jadi peranan suami ini penting untuk mendamaikan antara mertua dan juga menantu. Jangan mementingkan isteri di hadapan ibunya sendiri walaupun itu hakikat. Pandai-pandailah menjaga keadaan. Begitulah juga jika hendak memberi apa-apa hadiah kepada ibu biarlah isteri yang memberinya. Misalnya duit bulanan untuk ibu, tak salah walaupun duit itu duit suami, minta tolong isteri memberikan kepada ibu. Dengan ini hubungan lebih harmoni lagi.

Begitu juga isteri jangan meletakkan suami dalam delima, dalam keadaan yang menjerumuskan suami dalam dosa. “Abang, saya dengan emak awak ini awak sayang siapa?” Tidak terjawab suami bila isteri tanya begitu. Rasulullah SAW menyebut dalam satu hadis, “Isteri yang baik ialah seorang isteri yang benar-benar boleh membantu suaminya memperkuatkan agamanya”. Kita bantulah suami-suami kita untuk menjadi seorang anak yang solih. Tetapi kalau seorang isteri menjadi penghasut kepada suami, “Jangan mendengar kepada cakap emak awak. Emak awak itu apa yang saya cakap semuanya tidak kena belaka”. Ini akan merumitkan keadaan.


Sudah tentulah semua kena berperanan. Suami kena bersikap adil. Isteri juga kena bersikap adil. Hari ini kita menantu, besok bila anak kita besar kita mertua. Kalau kita tidak membuat baik kepada mertua, menantu kita nanti akan membuat perkara yang sama kepada kita. Jadi kalau kita hendak mertua yang baik jadilah menantu yang baik. Jadi keadaan saling kait mengait antara satu sama lain.

Begitu juga mertua, kalau betul-betul sayangkan anak biarlah anak hidup bahagia. Sepatutnya kita berasa seronok sekiranya anak kita dilayan dengan baik oleh isterinya. Alhamdulillah, anak adalah amanah. Anak bukanlah sesuatu yang kita hendak dia bergantung dengan kita selama-lamanya. Kalau dapat isteri yang boleh menjaga dia dengan baik, ya Allah, aduhai ibu-ibu mertua bersyukurlah kepada Allah SWT kerana ada orang boleh jaga anak kita dengan baik.


Usahlah diporakperandakan menantu dan anak kita ini dicocok pula. Kalau balik biarlah balik berdua. Kalau dia terpaksa balik ke rumah isterinya, redakanlah untuk kebaikan mereka. Jangan jadikan orang terlalu mementingkan diri sendiri. Ini sangat-sangat dilarang oleh Allah SWT dan juga Rasulullah. Jangan ikut seperti pepatah yang menyebut ‘marah anak tegur menantu’. Ini pepatah yang tidak patut kita amalkan. Marah menantu tegurlah menantu secara betul. Apa salahnya kita tegur menantu sebab taraf kita dengan menantu sudah sampai taraf ibu. Taraf tidak batal air sembahyang dan taraf kena hormat sebagai ibu sendiri. Menantu pun kena anggap begitu juga. Betul emak orang. Emak orang tidak akan sama dengan emak sendiri, memang betul. Tetapi taraf hormat tetap sama dengan kita menghormat ibu sendiri.

Insya Allah jika sama-sama kita renung sama ada kita ini sebagai mertua, sebagai menantu mahupun sebagai suami masing-masing kena berperanan. Insya Allah kalau setiap daripad kita buat peranan  boleh kita hasilkan rumah tangga yang harmoni, menantu yang baik mertua yang molek, Insya Allah suami pun kena berperanan. Janganlah pula suami, “Awak dengan emak saya itu sama sahaja”. Habislah. Kalaulah dah sama lagi-lagilah pandai menangani. Sepatutnya suamilah yang mengharmonikan segala ketegangan yang mungkin timbul antara mertua dan juga menantu.

Sama-sama kita renung dalam diri, hisab dalam diri apa yang perlu diperbaiki, perbaikilah daripada sekarang.


- KULIAH YT

No comments:

Post a Comment