Tuesday, October 25, 2016

KEMULIAAN BERGANTUNG KEPADA KETAKWAAN.



Firman Allah SWT, “Wahai manusia sesunggunya Kami telah menjadikan kamu daripada seorang lelaki dan seorang perempuan, berbangsa-bangsa dan berpuak-puak supaya kamu berkenalan antara satu sama lain, Sesunggunya yang paling mulia di kalangan kamu di sisi Allah ialah yang paling bertakwa kepada Allah, Sesunggunya Allah itu maha mengetahui dan maha teliti pengetahuannya”.

Ayat ini menyatakan bahawa tiada kelebihan kepada baka dan keturunan.
Nabi pernah berkhutbah kepada anak-beranaknya, “Wahai anak-beranakku Bani Hashim dan Bani Muttalib aku tidak boleh membuat apa-apa kepada kamu melainkan sekiranya kamu Islam”. Masuk Islam baharu selamat. Kalau tidak ikut Islam aku tidak boleh membuat apa-apa, tidak kiralah bapa saudara aku, cucu aku dan cicit aku.

Seseorang itu dimuliakan kerana ketakwaannyaa kepada Allah SWT, bukannya bangsa dan keturunan. Oleh sebab itulah nabi kahwinkan Zainab binti Jas dengan Zahid bin Harisah, bekas seorang hamba. Nabi Kahwin anaknya, Rukaiyah dan Ummi Kalsum dengan Saidina Othman daripada Bani Umaiyah yang bukan ahli baitnya.

Perkahwinan dibuat semata-mata untuk menyatakan tiada kelebihan dari segi kabilah dan keturunan melainkan dengan bertakwa kepada Allah SWT.

KULIAH TAFSIR YT

No comments:

Post a Comment