Tauhidul Asma Wassifat ialah mengesakan Allah Ta’ala dari segi
nama-nama dan sifat-sifat Allah Ta’ala iaitu percaya dan mengakui segala nama
dan sifat Allah Ta’ala secara ijmal (borong atau umum) dan tafsir (secara
huraian atau detil).
Menurut apa yang diberitahu dalam al-Quran dan oleh Rasulullah
SAW, Allah mempuyai al-Asma ul-Husna, nama-nama yang paling baik dan
segala sifat kesempurnaan, yang Maha Suci daripada sifat Kekurangan.
Antara beriman kepada Allah ialah percaya bahawa bagi Allah itu
ada nama-nama yang paling baik yang tidak boleh dibanding dengan segala yang
lain, dikenali dengan al-Asma ul-Husna dan sifat-sifat yang terpuji, yang
sempurna, yang Maha Suci daripada segala sifat Kekurangan.
Nama-nama Allah ini sebahagiannya disebut dalam Quran dan
sebahagian lagi disebut dalam hadis-hadis nabi SAW. Antaranya ialah 99 nama
yang disebut dalam hadis riwayat at-Termizi. Selain dari itu ada lagi nama-nama
lain yang disebut dalam al-Quran dan nama-nama lain yang disebut dalam
kitab-kitab zaman dahulu yang diturunkan kepada nabi-nabi dan rasul-rasul dan
nama-nama lain yang disebut dalam hadis-hadis lain.
Jadi nama tuhan lebih daripada 99. Tiap-tiap satu nama ini hanya
bagi Allah Ta’ala yang layak dinamakan dengan-Nya dan wajib kita beriman
kepada-Nya.
Begitu juga sifat-sifat kesempurnaan. Allah memiliki sifat-sifat
kesempurnaan yang tidak terhingga, kita tidak mengetahui berapa banyaknya.
Antaranya ialah 20 sifat yang dibilang oleh Abu Mansuri Maturidi, mengikut
mazhab Maturidiah. Di sana iaitu 12 sifat dibilangkan oleh Abu Hasani Asyaari
dan ada sifat-sifat yang dibilang oleh mazhab Salaf.
Jadi sifat tuhan bukan 20 itu sahaja. Salah jika kita menganggap
sifat tuhan hanya 20 sahaja. Oleh kerana kita belajar 20 sifat sahaja maka kita
anggap sifat tuhan hanya 20 sahaja. 20 itu ialah contoh-contoh sifat tuhan.
Sifat tuhan lebih daripad 20 yang disebut dalam Quran dan hadis yang wajib kita
beriman dan percaya kepada-Nya.
Perlu diketahui bahawa tauhidul Asma mengesakan Allah pada
nama-nama-Nya dan as-Sifat, sifat-sifat sahaja, tidak memadai untuk membuktikan
Islam dan menyatakannya, tetapi mestilah melaksanakan apa yang lazim
daripadanya yang terkandung dalam tauhidul Rububiyah dan Uluhiyah kerana
orang-orang kafir juga mengakui beberapa sifat dan nama tuhan tetapi dengan
cara yang tidak benar seperti mengakui beberapa nama-nama Allah dan menafikan
nama Arrahman.
Kata mereka ertinya, “Kita tidak mengenal nama Arrahman (pemurah)
melainkan Rahmamul yamamah iaitulah
Musailaimatul Khazzab. Musailaimatul Khazzab ialah seorang pembohong yang
mengaku menjadi rasul di zaman nabi Muhamad SAW masih lagi hidup. Beliau
tinggal di utara Madinah dan mempunyai ramai pengikut.
Ini menunjukkan bahawa tauhid sekadar belajar sifat 20 sahaja
tidak mencukupi. Ini adalah
kerana ada lagi tauhid iaitu tauhid rububiyah dan tauhid uluhiyah. Belajar
sifat 20 tetapi menerima undang-undang barat, undang-undang komunis,
undang-undang nasionalis dan peraturan yang bukan Islam. Tauhidnya tidak sah
dengan ikutan itu.
Peraturan dan undang-undang berkait dengan sifat-sifat tuhan.
Contohnya undang-undang yang diamal oleh manusia. Quran ialah kalam Allah Ta’ala
(kata-kata Allah Ta’ala), Quran adalah daripada ilmu Allah Ta’ala. Mereka sebut
Allah Ta’ala bersifat dengan ilmu, Allah Ta’ala bersifat dengan berkata-kata
tetapi dalam bab pemerintahan negara, bab ekonomi, bab politik pergi pakai
teori-teori, pandangan-pandangan yang bukan Islam. Ini bercanggah dengan
tauhid, dengan mengesakan Allah pada sifat-sifat-Nya, pada nama-nama-Nya dan
pada rububiyah-Nya.
Pada tiap-tiap rakaat sembahyang kita membaca ALHAMDULILLAHI
RABBIL ‘ALAMIN (segala puji bagi Allah, tuhan yang menjadikan sekalian alam). Rab
bermakna menjadi dan mentadbir. Peraturan-peraturan alam ini mestilah mengikut
peraturan-peraturan Allah SWT. Ini dikenali dengan tauhid rububiyah.
Dalam kubur malaikat Tukang Nakir bertanya, “Marrabbuk” , Siapa
Rabb? – siapa tuhan yang menjadi dan mentadbir urusan kamu.
Jadi kita percaya nama-nama Allah Marrabbuk , Allahu Rabbi. Allah
nama tuhan, Rabb tuhan yang rububiyah, yang mengurus dan mentadbir semesta alam
ini.
Kita beriman juga dengan nama-nama tuhan. Ada orang kafir yang
beriman dengan nama tuhan, tetapi meletakkan nama tuhan kepada yang lain
daripada Allah. Antaranya ialah pengikut-pengikut Musailaimatul Khazzab ,
seorang yang mengaku menjadi rasul dan tinggal di Yamamah, utara Mekah. Mereka
berkata, “Kami tidak kenal tuhan yang Rahman melainkan Rahman yang duduk di
Yamamah, iaiitullah Musailaimatul Khazzab”.
Lalu Allah menurunkan firman-Nya, bererti, “Pada hal mereka kafir
kepada tuhan yang maha pemurah”, suratur Rab ayat 30. Mereka kafir kerana
mengikut nabi palsu.
Mereka menghafal sajak ertinya, “Maka janganlah kamu
menyembunyikan daripada Allah apa yang ada di dalam diri kamu supaya
tersembunyi, walau bagaimana disembunyikan Allah mesti mengetahuinya”, Mereka
percaya Allah Ta’ala maha mengetahui, tetapi mereka sembah berhala, mereka ikut
nabi-nabi yang bohong.
Mereka mengakui beberapa nama dan sifat Allah SWT tetapi mereka
ingkarkan nama Arrahman dengan maknanya yang sebenar. Begitu juga tentang
sifat-sifat Allah, bahkan kadang-kadang mereka mengadakan sifat-sifat yang
tidak layak bagi Allah SWT.
Antara mereka beriman kepada Allah tetapi meletakkan sifat yang
tidak layak bagi Allah Ta’ala. Antaranya orang-orang Yahudi, orang Yahudi
mengatakan Allah itu ada, mereka pun mengucap juga, “Lailaha illallah”, tetapi
mereka berkata antara sifat Allah ialah kedekut.
Mereka kata, “Allah Ta’ala itu bangsat, tetapi kami kaya”. Bila
rugi berniaga mereka kata Allah Ta’ala kedekut, Allah Ta’ala bangsat. Ini adalah perangai puak-puak
yang kafir, yang tidak beriman kepada Allah dengan sifat-sifat yang layak bagi
Allah. Walaupun mereka percaya kepada Allah tetapi mereka meletakkan
sifat-sifat yang karut bagi Allah Ta’ala menyebabkan mereka menjadi kafir juga.
KULIAH
TAFSIR YT
No comments:
Post a Comment