Monday, October 31, 2016

BERIMAN KEPADA NAMA-NAMA ALLAH



Al-Asma ul-Husna ialah nama-nama yang paling baik bagi Allah.

Antara perkara yang berkait dengan beriman kepada Allah ialah beriman kepada nama-nama Allah, nama-nama yang paling baik bagi Allah Ta’ala yang disebut di dalam al-Quran dan disebut di dalam hadis-hadis nabi SAW yang sahih.

Sebagaimana wajibnya kita beriman kepada sifat-sifat Allah, kita wajib juga beriman kepada nama-nama Allah. Menjadi masyhur di kalangan masyarakat kita belajar sifat-sifat Allah sehingga kita lupa bahawa beriman kepada nama-nama Allah adalah juga wajib.

Oleh kerana ilmu akidah Islam di zaman kerajaan Abasiah dipengaruhi oleh pengajian-pengajian falsafah yang menggunakan akal dan pengajian-pengajian ini menumpukan kepada sifat-sifat Allah Ta’ala maka kitab-kitab dikarang masa itu tenggelam di dalam perbahasan mengenai sifat-sifat Allah Ta’ala sehingga orang Islam sendiri lupa berkenaan nama-nama Allah SWT, pada hal nama-nama Allah ini termasuk di dalam perkara rukun iman.

Kita hanya belajar 20 sifat sahaja. Sedangkan ada lagi sifat-sifat Allah yang disebut dalam al-Quran dan hadis-hadis nabi SAW. Contoh  sifat adil. Allah Ta’ala wajib bersifat dengan adil. Ini tidak ada dalam sifat 20 yang diajar.

Bagi Allah ada nama-nama yang paling baik yang maha mulia yang tidak ada bandingan dan tidak ada tandingan. Allah SWT memperkenalkan kepada hamba-hamba-Nya dengan nama-nama dan sifat-Nya yang layak dengan kebesaran dan kesempurnaan-Nya yang elok bagi orang-orang beriman mengingati-Nya, berzikir dengan memuliakan-Nya dengan sepenuh-penuh takzim iaitu membesar dan memuliakan.

Ada nama-nama Allah yang Maha Besar, yang Maha Mulia yang patut kita berzikir dengan nama-nama Allah. Kita memuliakan nama-nama Allah ini dan berdoa dengan menyebut nama-nama Allah. Apabila berdoa, mulakan dengan nama-nama Allah untuk memuja dan memuji Allah. Itu adalah antara adat berdoa.

Di sini disebut nama-nama Allah berdasarkan apa yang diberitahu oleh Rasulullah SAW dengan riwayat yang sahih. Antaranya ialah “Bagi Allah itu 99 nama, tidak mengingati oleh seseorang itu melainkan dia masuk syurga. Ia tuhan yang satu, tidak ada tandingan dan tidak terbahagi dan suka kepada mengesakan-Nya (Tauhid) menurut riwayat al-Bukhari sesiapa yang menghitungnya dia masuk syurga”

Bagi Allah ada 99 nama yang sangat besar, sangat mulia yang diberitahu oleh nabi SAW. Barang siapa yang menghafal, yang ingat, yang beriman, yang membesarkan nama-nama ini nescaya dia masuk syurga.

Hadis diriwayatkan oleh Termizi dengan menyebut nama-nama-Nya iaitu “Ar-Rahman (Ar Rahman), ar-Rahim (Ar Rahim), al-Malik (Al Malik), al-Quddus (Al Quddus), al-Salam (Al Salam), al-Mu'min (Al Mukmin), al-Muhaimin (Al Muhaimin), al-Aziz (Al Aziz), al-Jabbar (Al Jabbar), al-Mutakabbir (Al Mutakabbir),

al-Khaliq (Al Khaliq), al-Bari (Al Bari), al-Musawwir (Al Musawwir), al-Ghaffar (Al Ghaffar), al-Qahhar (Al Qahhar), al-Wahhab (Al Wahhab), al-Razzaq (Al Razzaq), al-Fattah (Al Fattah), al-'Alim (Al Alim), al-Qabidh (Al Qabidh),

al-Basit (Al Basit), al-Khafidh (Al Khafidh), ar-Rafi' (Ar Rafik), Al-Mu'izz (Al Mu'izz), al-Muzill (Al Muzill), as-Sami' (As Sami), al-Basir (Al Basir), al-Hakam (Al Hakam),  al-'Adl (Al Adil), al-Latif (Al Latif), 

al-Khabir (Al Khabir), al-Halim (Al Halim), al-'Azim (Al Azim), al-Ghafur (Al Ghafur), asy-Syakur (Asy Syakur), al-'Aliy (Al Ali), al-Kabir (Al Kabir), al-Hafiz (Al Hafiz), al-Muqit (Al Muqit), al-Hasib (Al Hasib), 

al-Jalil (Al Jalil), al-Karim (Al Karim), ar-Raqib (Ar Raqib), al-Mujib (Al Mujib), al-Wasi' (Al Wasik), al-Hakim (Al Hakim), al-Wadud (Al Wadud), al-Majid (Al Majid), al-Ba'ith (Al Baith), asy-Syahid (Asy Syahid),

al-Haqq (Al Haqq), al-Wakil (Al Wakil), al-Qawiy (Al Qawiy), al-Matin (Al Matin), al-Waliy (Al Waliy), al-Hamid (Al Hamid), al-Muhsi (Al Muhsi), al-Mubdi (Al Mubdi), al-Mu'id (Al Muid), al-Muhyi (Al Muhyi),

al-Mumit (Al Mumit), al-Hayy (Al Hayy), al-Qayyum (Al Qayyum), al-Wajid (Al Wajid), al-Majid (Al Majid), al-Wahid (Al Wahid), al-Ahad (Al Ahad), as-Samad (As Samad), al-Qadir (Al Qadir), al-Muqtadir (Al Muqtadir),

al-Muqaddim (Al Muqaddim), al-Mu'akhkhir (Al Muakhir), al-Awwal (Al Awwal), al-Akhir (Al Akhir), az-Zahir (Az Zahir), al-Batin (Al Batin), al-Wali (Al Wali), al-Muta'ali (Al Muta Ali), al-Barr (Al Barr), at-Tawwab (At Tawwab),

al-Muntaqim (Al Muntaqim), 80al-'Afuw (Al Afuw), ar-Ra'uf (Ar Rauf), Malik-ul-Mulk (Malikul Mulk), Dzul-Jalal-Wal-Ikram (Dzul Jalal Wal Ikram), al-Muqsit (Al Muqsit), al-Jami' (Al Jami), al-Ghaniy (Al Ghaniy), al-Mughni (Al Mughni), al-Mani' (Al Mani),

al-Darr (Al Darr), al-Nafi' (Al Nafi), al-Nur (Al Nur), al-Hadi (Al Hadi), al-Badi' (Al Badi), al-Baqi (Al Baqi), al-Warith (Al Warith), ar-Rasyid (Ar Rasyid), as-Sabur (As Sabur).

Perlu diketahui bahawa nama-nama yang paling baik di sisi Allah Ta’ala itu tidaklah sekadar 99 itu sahaja. Masih ada lagi yang kita tidak mengetahuinya, antaranya terdapat dalam riwayat yang lain pula Rasulullah SAW memberitahu nama-nama yang lain daripada 99 nama yang disebut. Antaranya al-Hannan, al-Mannan, al-Badi’, al-Murif, al-Kasil, Yul Ma’arij, al-Khallat.

Menurut Abu Bakar Ibnu Arabi RA, di dalam Syarah Termizi seperti dinyatakan dalam kalangan ahli ilmu dia pernah mengumpulkan sebanyak seribu nama bagi Allah daripada al-Quran dan hadis. 

Begitu juga Assyaukani RA ada menyebut dalam Shuhfatuzzakirin dan beliau menegaskan memadailah untuk kita dengan apa yang disebut dalam hadis itu.

Cukup sekadar kiita mengetahui dan memahami sebahagian daripadanya 99 nama dan tambahannya yang disebut di dalam hadis itu sebagai contoh betapa hebatnya tuhan kita Allah SWT. Daripada semua nama-nama itu yang paling besar ialah Allah, semua makna nama-nama duduk dalam Allah dan semua makna di dalam sifat duduk di dalam Allah. Betapa besarnya perkataan Allah disebut lafzul jalalah.

KULIAH YT


No comments:

Post a Comment