Tuesday, October 25, 2016

KISAH KEBUN YANG HANGUS API



Setelah Allah SWT menceritakan dalam ayat-ayat yang lalu mengenai pemimpin-pemimpin musyrikin yang menentang nabi SAW seperti Abu Jahal dan lain-lain lagi. Ada kalangan mereka disembamkan muka dan hidung mereka dalam perang Badar dan mati terbunuh. Ada pula yang hidup, balik semula ke Mekah meratap menangis dan berdendam untuk membalas balik.

Sebelum peperangan Badar mereka telah menerima bencana alam bila Mekah dilanda kemarau sehingga berasap selepas mereka mencabar nabi SAW. Selepas Allah SWT menghilangkan bala itu mereka melawan pula nabi SAW. Inilah perangai orang kafir, tidak mengambil kesedaran dan keinsafan.

Walaupun mereka mencabar supaya diturunkan azab, tetapi apabila azab dihilangkan mereka tidak percaya pula. Itulah perangai mereka yang tidak diberi hidayah oleh Allah SWT. Dan Allah Ta’ala minta mereka mengambil pengajaran daripada sebuah kampung di negeri Yaman.

Kisah kampung ini yang disebut dalam al-Quran ada seorang kaya yang mempunyai kebun yang luas dan subur yang mengeluarkan buah yang banyak. Pemiliknya seorang yang pemurah. Orang-orang miskin dibenarkan mengambil buahnya.

Bila pemiliknya mati anak-anak mewarisi kebun ini. Tetapi anak-anak itu bakhil. Buah-buah itu tidak mahu diberi kepada orang miskin. Dia bermuafakat hendak mengambil buah-buah waktu malam supaya tidak diketahui oleh orang-orang miskin. Lalu Allah SWT menurunkan bencana membakar hangus kebun itu.

Ayat ini mengisahkan bahawa pemimpin Mekah yang pergi berniaga ke Yaman dapat melihat kampung itu, melihat kawasan terbakar bahkan dikatakan masih ada lagi bekas-bekas berarang untuk menjadi pengajaran dan iktibar kepada mereka yang beriman.

Sesungguhnya kami telah menguji mereka dengan bencana sebagaimana kami menguji tuan-tuan punya kebun yang berada di negeri Yaman.

Apabila tuan-tuan kebun itu bersumpah kerana marah kepada orang miskin yang meminta buahnya. Mereka bersumpah dan bermuafakat di kalangan mereka untuk memungut buah awal pagi, ketika orang masih tidur supaya tidak sibuk dengan orang miskin. Anak-anak ini berlainan dengan ayahnya yang pemurah dan bersyukur kepada Allah SWT. Ayahnya membahagi-bahagikan buah itu kepada orang miskin.

Mereka lupa kepada Allah SWT, tidak menyebut nama Allah. Mereka tidak sedar bahawa buah itu adalah rezeki daripada Allah SWT. Sepatutnya mereka bersyukur kepada Allah SWT.

Sesetengah ulama mengatakan sebahagian daripada hartanya patut dibahagikan kepada orang miskin.  Tetapi mereka tidak meberikan kepada orang miskin. Masa ini belum diwajibkan zakat.

Lalu turun malaikat Jibrail yang ditugaskan menurunkan bala bencana kepada mereka yang ingkar. Para ulama mengatakan kisah ini berlaku sebelum lahir nabi Muhamad SAW dan selepas itu diangkat nabi Isa ke langit.

Ini bermakna mereka adalah umat nabi Isa yang beriman dan ayah mereka juga beriman. Tetapi niat mereka tidak mahu memberi kepada fakir miskin, satu niat yang tidak baik.
Walaupun disebut dalam hadis, barang siapa yang berniat hendak membuat jahat malaikat tidak menulis lagi dosanya, bila dilakukan kejahatan itu baharulah ditulis satu dosa.

Tetapi ada juga orang yang tuhan hukum dengan sebab niat jahatnya untuk memberi kesedaran kepadanya. Ada juga orang yang tuhan hukum niatnya dengan sebab perbuatannya.

Disebut dalam hadis, “Bila dua orang Islam bertetak dengan pedang masing-masing, yang membunuh dan yang kena bunuh kedua-dua masuk neraka”.

Lalu sabahabat bertanya, “Ya Rasulullah bagaiman pula yang kena bunuh pun masuk neraka?”

“Yang kena bunuh memang berniat hendak membunuh lawannya juga”, jawab Rasulullah SAW.

Mereka sama-sama niat hendak membunuh lawannya, tetapi sempat dibunuh oleh salah seorang daripada mereka berdua. Oleh kerana itu nabi kata kedua-dua masuk neraka.

Ini membuktikan seseorang itu masuk neraka dengan sebab niatnya walaupun dia dibunuh. Dia seorang yang jahat yang niat hendak membunuh lalu I ia dibunuh maka dia masuk neraka juga.

Begitulah bandingan apabila satu kumpulan anak orang yang solih yang berniat tidak hendak memberi buah kepada orang miskin. Lalu kebun mereka di kelilingi oleh malaikat yang ditugaskan untuk menurunkan bala iaitulah malaikat Jibril untuk menghanguskan kebun mereka.
Mengikut satu riwayat diangkat kebun mereka dibawa ke Taif dan Taif menjadi subur di tengah padang pasir. Kenapa tapak asal kebun itu tidak menjadi dalam seperti Laut Mati.

Itulah adalah riwayat para ulama.

Tiba-tiba kebun itu menjadi laksana malam yang gelap gelita. Kebun yang buahnya sedang masak dan tuannya bermuafakat, mengikut riwayat ada tiga beradik, untuk memetik buah di awal pagi sebelum orang miskin bangun dari tidur. Mereka berniat tidak hendak memberi kepada orang miskin. Mereka panggil memanggil antara satu sama lain.

Lalu mereka bertolak pergi ke kebun dalam keadaan senyap-senyap supaya tidak masuk seorang miskin pun dalam kebunnya. Kalau orang miskin masuk rugilah kerana terpaksa diberi kepada orang miskin pada hal kebun mereka luas. Tuhan dedahkan apa yang ada dalam hati mereka dan apa yang mereka bisik-bisikan.

Mereka bergerak dalam waktu pagi dengan niat yang tidak baik iaitu tidak hendak memberi kepada orang miskin. Allah Ta’ala mengetahui niat mereka. Apabila mereka sampai dikebun mereka lihat kebun licin (kosong) atau semuanya hangus.

Ada antara mereka berkata kita mungkin sesat jalan, tidak sampai ke kebun kita. Satu riwayat lain mengatakan kita sesat kerana kita berdosa kerana niat tidak baik. Bahkan kita diharamkan oleh Allah dengan sebab niat kita tidak baik terhadap orang miskin.

Lalu berkatalah antara yang berakal di kalangan mereka, mengapa kita tidak bertasbih, memuji dan memuja Allah SWT. “Aku sudah menyebutnya tetapi kamu lupa”, kata salah seorang di kalangan mereka.

Apabila mereka sedar dan insaf lalu berkata, “Maha suci tuhan kami, sesungguhnya kami telah melakukan kezaliman, wahai tuhan kami”.

Ada ulama mentafsirkan mereka minta ampun kepada Allah SWT dan tasbih juga termasuk dalam istighfar. Macam nabi Yunus beristighfar dengan menyebut tasbih, “Maha suci tuhan kami sesungguhnya kami telah melakukan kezaliman”.

Mereka marah memarahi antara satu sama lain. Ada yang berkata, “Ini sebab kamulah”. “Dengan sebab kamulah dan kalau ikut aku tidak jadi begini”, kata yang lain pula.

Lalu mereka berkata, “Binasalah kita, rusaklah kita dan habislah kita. Kita telah melakukan perkara yang berdosa jika kita melanggar batas. Moga-moga tuhan kita menggantikan kita dengan yang lebih daripadanya, sesungguhnya kita kembali kepada tuhan”

Mereka sedar, mereka insaf dan mereka balik kepada tuhan dan ta’at kepada Allah SWT. Mengikut riwayatnya Allah SWT gantikan mereka dengan kebun yang lain yang lebih baik daripada itu setelah mereka sedar dan insaf.

Jadi tuhan turunkan bala bencana untuk mereka insaf.

Kisah ini ialah kisah yang benar yang disebut dalam Quran, bukannya cerita dogeng. Orang-orang kafir Qarish yang berniaga ke Yaman melihat kebun ini. Sampai sekarang kesan-kesannya seperti pasir hangus dapat dilihat.

Begitulah azab iaitu azab dunia yang kamu lihat dan sesungguhnya azab di hari akhirat itu lebih besar kalau sekiranya kamu tahu. Kalau kamu tahu dengan ilmu yang baik kamu tidak akan membuat maksiat dan menjadi kafir. Tetapi mereka yang degil tetap juga degil. Turunlah bala beberapa kali pun macam iblis sampai mati tidak beriman. Nau zubillahi minzalik.

KULIAH TAFSIR YT


No comments:

Post a Comment