Sebagai seorang peguam
syar'ei dan bekas hakim mahkamah syariah, saya merasa terpanggil untuk
menyentuh isu yang amat sensitif ini.
Perkahwinan adalah dibina
atas asas kekal selama-lamanya, perceraian hanya dibenarkan bila ada perbalahan
rumah-tangga yang tidak dapat diselesaikan atau wujudnya keaiban yang tidak dapat
diterima oleh salah satu atau kedua-dua pasangan yang berkahwin.
Tidak ada pihak yang boleh dengan
sewenang-wenangnya membuat keputusan sendiri berhubung perceraian tersebut
tanpa suatu perintah yang sah daripada mahkamah syariah.
Dalam
isu cerai talak tiga melalui bai'ah dan sumpah yg didakwa telah dilakukan oleh
wakil-wakil rakyat Pas di Kelantan, dari sudut kehendak politik Pas, maka
mereka teringin sangat supaya
perkahwinan tersebut dibubarkan kerana suaminya telah melanggar bai'ah, namun
dari sudut kekeluargaan Islam dan pasangan tersebut sendiri, adakah mereka juga
berkehendak sedemikian?
Jika kita menilai di
sudut hukum syarak, masih ada ruang yang terlalu luas untuk pertahankan rumah-tangga
tersebut daripada runtuh semata-mata atas kehendak politik pihak tertentu,
sedangkan keluarga dan pasangan berkenaan, bahkan masyarakat umum berpandangan
sebagai suatu yang tidak wajar melalui alasan-alasan berikut:
1. Sumpah dan Bai'ah tersebut
dianggap terbatal dan tidak sah kerana Pas
tidak ada hak di segi hukum syarak mensyaratkan calon-calon pilihan rayanya
bersumpah sedemikian untuk menjadi calon;
2. Sumpah dan Bai'ah tersebut
sudah tidak terpakai kerana situasi dan tujuan sumpah tersebut ketika diambil
dulu telah tiada;
3. Bai'ah taklik yang
dibuat secara bersumpah dianggap sebagai satu "Yamin" yang boleh
ditarik balik dengan membayar kifarah bila ada sesuatu yang lebih baik daripadanya;
4. Sumpah taklik yang
tidak disertakan dengan niat utk menceraikan isteri dianggap tidak jatuh talak
di segi hukum syarak;
Jika kita berpandangan
Sumpah dan Bai'ah taklik cerai isteri talak tiga itu sebagai sah sekalipun,
kita masih ada ruang utk menyelamatkan rumah-tangga tersebut dengan berpegang kepada
pendapat talak 3 sekaligus hanya dikira satu talak sahaja, maka
suami ada ruang untuk rujuk kembali.
Semua pihak harus
rasional dalam isu yang sensitif ini, adakah wajar sebuah keluarga yang
bahagia, yang tidak ada apa-apa perbalahan rumah-tangga, lalu kita pisahkan
mereka dengan penrceraian yang menghancurkan sebuah rumah-tangga yang dibina
puluhan tahun, sedangkan masih ada ruang di segi hukum syarak untuk kita
melepaskan mereka dari belenggu yang mereka sendiri tidak redhai, atau kita
mahu memuaskan hati demi dendam dan kepentingan politik kita????
Saya yakin bukan sahaja
pasangan wakil rakyat dan keluarga berkenaan sahaja tidak dapat menerima
realiti ini, namun masyarakat umum secara amnya tidak dapat menerima keputusan
tersebut. Jangan kita merusakkan institusi sebuah keluarga yang aman damai,
sekali gus mencemarkan syariat Islam itu sendiri demi kepentingan politik puak
kita.
Biarlah pasangan tersebut
membuat keputusan sendiri kerana mereka juga ada hujah dan alasan untuk berbuat sedemikian sama ada untuk merujuk pertikaian ini
ke mahkamah atau terus hidup sebagai pasangan yang bahagia melalui ijtihad
sendiri kerana sememangnya ada fatwa dan pendapat ulama untuk mereka pegang dan
ikuti. Jangan paksa mereka untuk mengikut kehendak kita sahaja.
CHE IBRAHIM BIN MOHAMED.
PENGARAH HAL EHWAL SYARIAH,
PARTI AMANAH NEGARA,
NEGERI KELANTAN.
PENGARAH HAL EHWAL SYARIAH,
PARTI AMANAH NEGARA,
NEGERI KELANTAN.
2 SEPT 2015
No comments:
Post a Comment