Wednesday, November 2, 2016

IMAN BERTAMBAH DAN BERKURANG



Ada satu masalah yang dibincang oleh para ulamak mengenai iman. Adakah iman itu perkara yang tetap atau boleh bertambah dan berubah.

Sekurang-kurangnya iman itu ialah tasdik jazam yang tidak ada syak dan subhah. Iman yang sekurang-kurang ialah percaya dengan sungguh-sungguh, tidak ada syak sedikit pun dan tidak ada keliruan sedikit pun dalam perkara yang berkait dengan wajib kita percaya dan beriman daripada rukun-rukun iman dan cabang-cabangnya.

Kalau sekiranya tidak sedemikian maka tidak ada iman. Maknanya sekiranya iman itu tidak putus kerana ada syak, ada ragu ataupun ada kekeliruan maka iman itu tidak betul. Iman yang betul mestilah tidak ada syak dan ragu sedikit pun.

Allah SWT berfirman suratul Hujrat ayat 15 maksudnya, “sesunggunya orang-orang yang beriman, hanyalah orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya kemudian mereka  tidak ragu-ragu”.

Ayat ini menjelaskan kepada kita  bahawa iman itu ialah percaya Allah dan Rasul-Nya dan semua perkara yang dinyatakan oleh Allah dan dibawa oleh Rasul-Nya nabi Muhamad SAW dan tidak ragu  sedikit pun. Sekiranya ada keraguan dalam perkara yang dinyatakan oleh Allah dan dibawa oleh Rasul-Nya nabi Muhamad SAW maka iman itu tidak sah.”

Antaranya juga ialah Allah Ta’ala berfirman maksudnya, “Maka tidak demi tuhanmu mereka tidak beriman sehinggalah mereka menghakimkan engkau wahai Muhamad SAW dalam apa-apa perkara yang menjadi pertelingkahan, perbalahan, perselisihan di kalangan mereka kemudian mereka tidak ragu sedikit pun dalam penyelesaian yang diputuskan oleh nabi Muhamad SAW daripada hukum Allah dan hukum yang diizin oleh Allah untuk nabi menyampaikannya dan mestilah menyerah diri dengan sesungguh-sungguhnya.”

Bermakna sekiranya ada ragu terhadap hukum-hukum Allah maka imannya tidak sah. Jika sekiranya terdapat syak bermakna ini nifak.

Jika ada syak dalam iman seperti percaya atau tidak percaya atau berbelah bagi, maka itu adalah sifat munafik.

Firman Allah Ta’ala suratul Baqarah ayat 10 maksudnya, “Dalam hati mereka (golongan yang munafik itu) terdapat penyakit (syak dan hasad dengki), maka Allah tambahkan lagi penyakit itu kepada mereka; dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya, dengan sebab mereka berdusta (dan mendustakan kebenaran)”

Ayat menerangkan sifat-sifat orang munafik. Antara sifat orang munafik itu ialah adanya penyakit dalam hati mereka. Berhubung dengan penyakit ada ulamak tafsirkan dengan bermakna syak dan ragu terhadap ajaran Allah dan Rasulullah SAW.

Perlu diterangkan bahawa syak itu bukannya waswas dan waswas tidak boleh dianggap syak kerana ia dibawa oleh syaitan dan hati kita menolaknya seperti seseorang diajak menjadi kafir atau dituduh menjadi kafir sedangkan ia tidak menerima kekufuran itu.

Waswas berbeza dengan syak. Waswas ialah bisikan syaitan yang datang dalam fikiran dan hati seseorang. Terlintas dalam hati misalnya “Jadi kaifr, jadi kafir”. Kemudian dia sedar semula, dia ingat semula lalu dia menolaknya. Ini bukan syak tetapi waswas yang dibawa oleh syaitan.

Syak ialah keraguan terus menerus yang ada di dalam hati sepanjang masa, tidak ada penolakan. Sekiranya terlintas dan terus menolaknya itu adalah waswas, bukannya syak. Waswas tidak membatalkan iman.

Firman Allah SWT suratul ‘Araf ayat 201 bermaksud, “Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa, apabila mereka disentuh oleh sesuatu imbasan hasutan dari Syaitan, mereka ingat (kepada ajaran Allah) maka dengan itu mereka nampak (jalan yang benar).”

Maknanya antara sifat orang bertakwa itu ialah orang-orang bila ada waswas di dalam hatinya dia sedar semula dan menolaknya. Orang waswas tidak perlu risau, yang penting melawannya, kena berjihad menentang waswas itu. Berjihad menentang waswas itu diberi pahala oleh Allah SWT.

Bila datang perasaan yang tidak baik dia lawan, datang lagi lawan lagi dan lawan lagi dan sedar semula. Itu adalah sifat orang betakwa kepada Allah SWT.

Sekiranya datang waswas dia ikut, iku terus dan tidak menolaknya. Ini merosakkan imannya.

Mengikut para ulamak mengatakan apabila ada waswas, gangguan syaitan di dalam hati menandakan seseorang itu ada iman. Sekiranya orang itu tidak ada iman syaitan tidak perlu ganggu. Hanya rumah yang ada harta, banyak perompak akan mencari jalan untuk masuk ke dalam rumah.
Begitulah hati yang beriman, syaitan sentiasa berusaha untuk memunahkan iman dan dia melawannya. Ini termasuk dalam jihad di dalam hati, jihad ruhani yang diberi pahala oleh Allah SWT.

Diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA, “Beberapa orang di kalangan sahabat Rasulullah SAW bertanyakan, sesungguhnya kami dapati di dalam diri apa yang dianggap perkara yang dikira besar dari segi imannya diucap oleh seseorang itu, Rasulullah SAW bersabda, adakah kamu dapati iman itu masih ada? Mereka menjawab “ya“.

Rasulullah SAW bersabda, “itu adalah iman yang nyata”

Dalam satu riwayat lain Rasulullah SAW bersabda, “Segala puji bagi Allah yang menolak tipu daya syaitan daripada waswas.”

Hadis ini menceritakan beberapa orang sahabat nabi SAW yang didatangi oleh penyakit waswas. Terlintas di dalam hati perkara yang bukan-bukan. Lalu mereka mengadap Rasulullah SAW, “Wahai Rasullah terlintas di dalam hati perkara yang terlintas itu kalau disebut dengan lidah jadi kafir. Datang dalam hati jadi kafir, jadi kafir, jadi kafir.”

Nabi SAW bertanya, “Adakah kemu sedar atau ingat semula selepas itu?”

“Ya” kata sahabat.

Jawab nabi SAW, “Itu adalah iman yang nyata dan terang, menunjukkan iman kamu masih ada”.

Mengikut satu riwayat lain Rasulullah SAW bersabda, “Alhamdulillah segala puji bagi Allah yang telah mengembalikan imannya dan menolak waswas yang ada dalam hati kamu “, menandakan waswas tidak merosakkan iman.

Waswas itu ialah gangguan yang ada dalam hati seseorang yang mewajibkannya melawan waswas itu. Waswas kadang-kadang dalam perkara iman, kadang-kadang dalam perkara syariat.

Ambil air sembahyang misalnya, membasuh kaki sampai lima enam kali sedangkan sunat tiga kali basuh sahaja. Basuh lebih daripada tiga kali bermakna waswas. Waswas daripada syaitan. Jadi jangan ikut syaitan.

Begitu juga takbiratul ihram ketika hendak sembahyang. Lima enam kali takbir, pada hal sebelum mengangkat takbir sudah ada niat hendak sembahyang.

Fasal apa?

Fasal waswas dengan niat.

Waswas hendaklah ditolak sama ada dalam perkara iman, dalam perkara niat dan dalam perkara amalan kerana waswas adalah daripada syaitan. Kalau iman, tujuan syaitan ialah untuk merosakkan iman kita dan kalau amalan supaya amalan kita tidak boleh pahala.

Mengikut pendapat salaf bahkan pendapat kebanyakan ulamak bahawa iman yang disertakan dengan amal yang soleh itu bertambah dan berkurang. Di kalangan ulamak ada berpendapat bahawa iman itu tidak bertambah dan tidak berkurang. Ianya dipandang sebagai akidah yang tidak boleh dibelah bagi.

Sesetengah ulamak mengatakan iman itu ialah perkara keyakinan dalam hati yang tidak bertambah dan tidak berkurang. Pendapat ini daif dan tidak oleh dipakai.

Menurut pendapat salaf (salaf ialah generasi awal Islam, yang disebut oleh nabi SAW sebaik-baik orang Islam ialah orang Islam di abad aku, yakni 100 tahun pertama Hijrah, kemudian mereka yang selepasnya,100 tahun kedua Hijrah, kemudian mereka yang selepasnya yakni 100 tahun ketiga Hijrah. Itu dikenali dengan salaf iaitu golongan yang hampir dengan masa nabi SAW).

Pendapat jumhur ulamak (kebanyakan ulamak) bahawa iman yang disertakan dengan amal yang soleh itu bertambah dan berkurang kerana nas-nas yang terang menyatakan demikian.

Ada nas daripada al-Quranul Karim yang menyatakan bahawa iman itu bertambah.
Firman Allah SWT suratul Anfal ayat 2 bermaksud, “Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu (yang sempurna imannya) ialah mereka yang apabila disebut nama Allah (dan sifat-sifat-Nya) gementarlah hati mereka; dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat-Nya, menjadikan mereka bertambah iman, dan kepada tuhan mereka jualah mereka berserah”.

Ayat ini menyatakan iman seseorang itu boleh bertambah dengan zikrullah (berzikir) dan dengan membaca Quran. Contoh Subhanallah, Alhamdulillah, Allahu Akbar. Bacaan Quran sama ada didengar atau dibaca sendiri.

Firman Allah Ta’ala suratu Taubah ayat 124 bermaksud, “Dan apabila diturunkan sesuatu surah (dari Al-Quran) maka di antara mereka (yang munafik) ada yang bertanya (secara mengejek): "Siapakah di antara kamu yang imannya bertambah disebabkan oleh surah ini?" Adapun orang-orang yang beriman, maka surah itu menambahkan iman mereka, sedang mereka bergembira (dengan turunnya).”

Bagi orang-orang beriman apabila diturun ayat-ayat Allah di dalam suratu Taubah yang berkait dengan jihad fi sabilillah maka imannya bertambah bukannya menjadi takut. Berbeza dengan orang-orang munafik bila turun ayat-ayat jihad jadi gerun, jadi takut. Bagi orang beriman bila disebut jihad iman mereka bertambah dan bertambah berani bukannya penakut.

Firman Allah SWT suratul Ahzab ayat 22 bermaksud, “Dan pada masa orang-orang yang beriman melihat tentera al-Ahzab, berkatalah mereka:" Inilah yang telah dijanjikan Allah dan Rasul-Nya kepada kami dan benarlah (apa yang telah dijanjikan) Allah dan Rasul-Nya". Dan (angkatan tentera musuh yang mereka lihat) itu tidak memberi sebarang kesan kepada mereka selain daripada menambahkan iman dan penyerahan diri mereka bulat-bulat kepada Allah.”

Ayat ini menceritakan berkenaan peperangan Ahzab yang berlaku di zaman nabi SAW apabila orang-orang Yahudi Madinah bertemu dengan pemimpin musyrikin Mekah mengajak pemimpin-pemimpin musyrikin Mekah bermuafakat dengan orang-orang kafir lain bergabung bagi menyerang Madinah untuk menghapuskan agama Islam, menghapuskan Rasulullah SAW dan sahabat-sahabatnya. Mereka berjaya menubuhkan kumpulan bernama Ahzab.

Jadi Ahzab ialah kumpulan-kumpulan yang digabungkan atau pun parti-parti yang digabungkan untuk melawan Islam, puak-puak yang digabungkan untuk melawan Islam iaitulah musyrikin Quraish, Bani Bakar dan lain-lain lagi. Mereka dapat mengumpulkan banyak senjata dan tentera berjumlah sepuluh ribu orang dan bersiap sedia untuk menuju ke Madinah.

Apabila mendapat berita itu nabi bermesyuarat dengan sahabatnya dan Salman nur Farisi, seorang sahabat yang berasal daripada Farisi (Iran) yang biasa dengan peperangan yang besar mencadang kepada nabi SAW supaya menggali parit yang dalam dan luasnya gagal dilopmat oleh kuda sebagai benteng pertahanan untuk menghadapi musuh yang datang menyerang Madinah.

Kerja gotong-royong dilakukan untuk menggali parit itu di kawasan tanah lapang yang jauhnya berbatu-batu. Parit itu dapat disiapkan dengan segera.

Jumlah tentera yang menyerang sepuluh ribu, jumlah orang Islam di Madinah tidak mencukupi sepuluh ribu orang. Orang-orang Yahudi Madinah mengadakan perjanjian dengan nabi SAW. Walaupun demikian orang Yahudi ini tidak boleh diharap.

Jadi orang Islam menghadapi ujian yang sangat dahsyat.

Ayat ini menceritakan apabila orang-orang beriman melihat kedatangan bala tentera musuh untuk menyerang Madinah, iman mereka bertambah. Ini menunjukkan iman itu bertambah dengan jihad fi sabilillah, dengan zikir dan dengan membaca Quran.

Orang munafik apabila melihat musuh datang menyerang iman mereka menjadi lemah.
Dalam kisah yang kita ulangi dalam tiap-tiap takbir hari raya, WAHAZAMAL AHZAB BAWAHDAH,  Allah menghancurkan Ahzab dalam keesaan-Nya.

Allah menguji orang beriman secara menyeluruh dan secara persendirian.

Mengikut satu riwayat pada malam tentera Ahzab mengepung Madinah, nabi bersembahyang tahajjud  dan melihat sahabat-sahabatnya sedang tidur dan ada juga yang berjaga-jaga.

Nabi SAW besabda, “Siapa antara kamu yang sanggup masuk ke dalam musuh dan aku jamin keselamatannya”.

Semua sahabat senyap dan tidak menjawab apa-apa. Nabi pun bersembahyang pula. Ini ujian. Lepas bersembahyang nabi berpaling kepada sahabatnya dan bersabda, “Siapa di kalangan kamu yang sanggup masuk ke dalam musuh dan aku jamin keselamatannya”

Sahabat senyap. Malamnya sejuk, gelap dan musuh ramai yang lengkap dengan senjata. Nabi bertahajjud lagi dan selesai sembahyang nabi bersabda, “Siapa di kalangan kamu yang sanggup masuk ke dalam musuh dan aku jamin keselamatannya”.

Para sahabat senyap. Lalu nabi SAW bersabda, “Bangun wahai Khuzaipah, aku tugas kamu. Wahai Khuzaifah pergi, aku jamin keselamatan kamu”.

Khuzaipah menceritakan kisah itu dalam hadis yang terkenal.

Lalu Khuzaipah merangkak masuk ke dalam pasukan musuh di tengah malam yang gelap gelita dan menghampiri pemimpinnya, Abu Sufian yang sedang bermesyuarat. Abu Sufian seorang yang cerdik, dia menyemak kehadiran mesyuarat dengan menyuruh mereka yang hadir menyebut nama masing-masing. Khuzaifah tidak menyebut namanya tetapi memakai nama salah seorang dalam majlis itu. Selepas mesyuarat Khuzaipah balik semula ke kemah nabi dalam keadaan selamat.

Tiba di kemah keadaan masih gelap gelita, oleh kerana terlalu letih dia pun tertidur. Bila nabi bangun hendak sembahyang Subuh dan melihat Khuzaipah masih lagi tidur lalu berkata, “Bangun wahai penidur, bangun”.

Khuzaipah pun bangun dan diminta menceritakan apa yang berlaku di kemah musuh.

Ini adalah ujian. Orang beriman imannya bertambah. Ujian Allah SWT dilakukan secara ramai-ramai dan kadang-kadang secara individu.

Jadi semua kisah dan ayat-ayat di atas menunjukkan iman boleh berkurang dan boleh bertambah. Bertambah dengan berzikir, mendengar atau membaca Quran dan berjihad, berjuang untuk menegakkan agama Allah.

KULIAH  YT

No comments:

Post a Comment