Sabda Rasulullah SAW kepada
rombongan Abdul Kes maksudnya, “Aku menyuruh kamu beriman dengan Allah yang
maha Esa: Adakah kamu mengerti yang dikatakan beriman dengan Allah yang Esa?,
iaitulah penyaksian bahawa tiada tuhan yang sebenarnya melainkan Allah yang
maha Esa, tiada sekutu bagi-Nya, mendirikan sembahyang, mengeluarkan zakat, dan
menunaikan 1/5 daripada harta rampasan perang”, hadis muttafakun alaih.
Hadis ini menceritakan satu
rombongan daripada kabilah Arab Badawi datang mengadap Rasulullah SAW dan
meminta Rasulullah SAW mengajarnya berkenaan dengan agama Islam, kerana kata
pemimpin mereka terlalu sukar kami hendak bertemu dengan nabi SAW sebab di
tengah jalan ramai musuh yang masih musyrikin yang menentang Islam. Kami
terpaksa berperang dengan mereka.
Oleh kerana itu kami minta dengan
Rasulullah SAW supaya mengajar kami mengenai agama Islam.
Lalu nabi SAW menyebut hadis di
atas iaitulah nabi menyuruh mereka supaya beriman kepada Allah yang Maha Esa
dan menegas kepada mereka beriman kepada Allah yang Maha Esa itu ialah mengaku
dengan lidah dan percaya dengan hati bahawa tidak ada tuhan sebenar melainkan
Allah yang Esa dan tidak ada sekutu bagi-Nya, mendirikan sembahyang, menunaikan
zakat dan menunaikan 1/5 daripada harta rampasan perang.
Mengapa hadis ini tidak menyebut
rukun iman, tetapi menyebut rukun Islam dan rukun Islam yang disebut tidak
cukup kerana tidak ada di dalamnya puasa Ramadan, tidak ada di dalamnya
mengerjakan Haji dan ditambah supaya menunaikan 1/5 daripada harta rampasan
perang.
Hadis menunjukkan ucapan nabi SAW
kepada mereka yang khusus yang telah beriman dengan rukun iman sepenuhnya
sehingga sanggup berjihad dan berjuang untuk menegakkan agama Islam dengan
harta benda dan jiwa raga mereka.
Mengikut satu riwayat yang lain
disebut berpuasa bulan Ramadan.
Ulamak mengatakan mengapa tidak
disebutkan Haji di dalam hadis ini kerana mereka datang menemui nabi SAW ketika
nabi belum lagi menerima perintah Haji diwajibkan.
Hadis ini memberi faham kepada
kita bahawa adanya hubungan yang cukup erat di antara iman dan Islam. Islam itu
merupakan salah satu daripada prinsip iman dan iman itu pula dilahirkan secara
amali iaitu secara amalan dengan ikrar syahadat mengerjakan ibadat dan
melaksanakan hukum syariat dalam semua perkara.
Berimannya seseorang itu ialah dengan
kepercayaan yang menjadi aqidah tanpa syak dan waham dengan rukun-rukun iman
dan Islamnya seseorang itu ialah dengan pengakuan dan amalan yang menjadi tanda
kepada kita namun begitu sekiranya berlaku ikrar syahadat dan menunaikan fardu
sedangkan hatinya tidak ada kepercayaan atau ragu-ragu atau tidak memperakui
akan hukum-hukum Allah maka seseorang itu dihukum tidak beriman walaupun masih
dinamakan Islam sebagaimana berlaku kepada sesetengah orang Badawi di zaman
Rasulullah SAW.
Walaupun rukun iman dan Islam
disebut secara berasingan tetapi iman dan Islam tidak boleh dipisahkan.
Barangsiapa yang menolak rukun iman bermakna dia tidak Islam, barang siapa yang
menolak rukun Islam bermakna dia tidak Islam kerana tiap-tiap satu rukun Islam
itu berkait dengan iman.
Seseorang yang berucap dengan dua
kalimah syahadat berikrar dengan lidah sahaja tetapi hatinya tidak percaya
dengan dua kalimah syahadat maka dia tidak beriman. Atau pun bercakap dengan
cakap-cakap menunjukkan dia syak dan ragu kepada dua kalimah syahadat maka dia
tidak beriman dan tidak Islam.
Dalam hadis ini menyatakan
mendirikan sembahyang, barangsiapa mengatakan sembahyang tidak wajib bermakna
dia tidak Islam dan tidak beriman dengan sebenar, atau pun dia menafikan
mana-mana rukun sembahyang yang diwajibkan oleh Allah SWT atau sembahyang
memakai niat dalam hati sahaja maka kafir kerana imannya tidak sah.
Mereka yang memakai ilmu batin
sembahyang memakai niat sahaja. Ilmu batin bercanggah dengan ajaran Islam yang
dibawa oleh nabi Muhamad SAW.
Walaupun iman itu dalam hati,
hendaklah dinyatakan oleh amalan dan perbuatan. Sekiranya amalan dan perbuatan
itu tidak ada menunjukkan tidak ada iman di dalam dirinya sebagaimana mereka
yang mengatakan sembahyang tidak wajib atau pun sembahyang dengan cara yang
lain daripada yang diajar oleh nabi SAW.
Begitu juga zakat, bila seseorang
itu mengatakan zakat tidak wajib bermakna tidak Islam. Oleh kerana itu Saidina Abu Bakar al-Siddiq
memerangi mereka yang mengatakan zakat tidak wajib kerana mereka sudah murtad.
Bila mereka mengatakan zakat
tidak wajib bukan sahaja Islamnya batal bahkan imannya juga batal.
Ini menunjukkan iman dan Islam
tidak boleh dipisahkan antara satu sama lain.
Begitu juga mereka yang
mengatakan jihad tidak wajib kerana hadis ini menyebut: kamu hendaklah
menunaikan 1/5 daripada harta rampasan perang. Harta rampasan perang yang
diambil daripada orang kafir melalui peperangan tidak boleh diambil begitu
sahaja, hedaklah mengikut hukum syarak, mengikut hukum fikah.
Semua amalan Islam ada hukum fekah.
Bukan sahaja sembahyang ada fekah, sembahyang ada fekah ibadat, bernikah kahwin
ada fekah munakahat, berniaga dan bercucuk tanam ada fekah muamalat,
undang-undang ada fekah jenayah dan fekah jihad juga ada. Berjihad mesti mengikut
hukum fekah, tidak boleh berjihad mengikut sesuka hati sahaja.
Antara hukum fekah yang ada dalam
jihad itu ialah harta rampasan perang yang boleh alih diambil daripada orang
bukan Islam hendaklah dibahagi lima mengikut ayat Quran. Quran mengatakan harta
rampasan hendaklah dibahagi lima. 1/5 daripadanya dikendalikan oleh ketua
pasukan atau dikendalikan oleh kerajaan Islam.
Mengikut hadis ini nabi SAW
memerintah ketua kabilah Abdul Kes supaya menunaikan 1/5 daripada harta rampasan
perang. Menunjukkan 1/5 daripada harta rampasan perang itu adalah wajib
sebagaimana wajibnya zakat.
Begitulah juga jihad, adalah
wajib. Barangsiapa mengatakan jihad tidak ada samalah dengan mengatakan
sembahyang tidak ada, puasa tidak ada maka hilang Islamnya dan hilang imannya.
Sabda nabi SAW bermaksud,
“Kewajipan jihad itu berterusan sehingga hari kiamat”.
Oleh kerana itu dalam hadis ini
nabi SAW menyebut 1/5 daripada harta rampasan perang adalah rukun Islam, adalah
rukun iman yang disebut dengan tegas.
Ini menunjukkan bahawa iman dan
Islam tidak boleh dipisahkan.
Walaupun ianya tidak disebut
dalam rukun iman yang terkenal 6 perkara, tetapi termasuk di dalam mana-mana
rukun iman. Barang siapa yang menolak Islam
bermakna dia tidak percaya kepada Allah, tidak percaya kepada rasul termasuk
Rasulullah SAW, tidak percaya kepada kitab Allah, tidak percaya kepada malaikat
yang membawa kitab dan tidak percaya kepada balasan hari akhirat.
Menunjukkan iman dan Islam berkait
rapat antara satu sama lain, sebagaimana hubungan ruh dengan jasad, kepala
dengan badan, bila dipotong kepala maka matilah jasad, bila dibuang ruh maka
matilah jasad. Itulah hubungan antara iman dan Islam.
Walaupun ianya disebut dengan
cara yang berbeza tetapi iman dan Islam tidak boleh dipisahkan antara satu sama
lain.
- KULIAH YT
No comments:
Post a Comment