Firman Allah Ta’ala surah al-Mukmin ayat
7:
“Malaikat-malaikat yang memikul arasy dan
malaikat yang berada disekelilingnya bertasbih memuji tuhan mereka dan mereka
beriman kepadanya iaitu kepada Allah serta meminta ampun bagi orang-orang
beriman.
Ya tuhan kami rahmat dan ilmu engkau meliputi segala sesuatu maka berilah
keampunan kepada orang-orang yang bertaubat dan mengikuti jalan engkau dan
peliharakanlah mereka dari seksa neraka yang bernyala-nyala.”
Malaikat adalah makhluk yang ghaib kita hendaklah beriman dengan berita
yang diberitahu kepada kita oleh Allah di dalam al-Quranul Karim dan diberitahu
kepada kita oleh Rasulullah SAW.
Malaikat ada hubungan dengan makhluk-makhluk yang kita tahu dan kita
nampak dan sesetengah malaikat juga ada hubungan dengan makhluk yang kita tidak
tahu dan kita tidak hampak.
Apa sahaja yang diberitahu dalam Quran yang diberitahu oleh Rasulullah
SAW kita hendaklah beriman dan percaya.
Antaranya ialah malaikat yang ditugaskan untuk menanggung arasy.
Arasy ialah singgahsana Allah SWT yang
kita tidak tahu hakikatnya, termasuk dalam makhluk dan perkara yang ghaib
diberitahu kepada kita oleh Allah SWT dan menjadi tanda kebesaran Allah SWT.
Ada malaikat-malaikat yang menanggunrg
arasy dan berada dikeliling arasy.
Mereka beriman kepada Allah, mereka beristighfar kepada orang-orang
beriman, orang-orang yang berjuang dan berdakwah serta beramal dengan ajaran
Islam.
Mereka berdoa kepada orang-orang berdosa dan bertaubat. Malaikat tidak
berdosa, mereka sayang kepada orang-orang yang beriman dan beristighfar.
Firman Allah Ta’ala suratul Haq ayat 17:
“Dan pada hari kiamat lapan malaikat menjunjung arasy tuhan kamu di atas
kepala mereka pada hari berlakunya tiup sangkakala memusnahkan segala langit
dan bumi, dihancur leburkan bumi, bulan, bintang dan matahari.”
Pada hari yang sangat huruhara itu Allah
Ta’ala melantik lapan malaikat untuk menanggung arasy yang tidak hancur dengan
berlakunya hari kiamat.
Antara malaikat yang ditugaskan oleh Allah Ta’ala supaya menjaga bukit
dan gunung.
Perkara ini diriwayatkan oleh Saidatina Aisyah AS yang bertanya
Rasulullah SAW:
“Adakah pernah berlaku kepada Rasulullah SAW suatu hari yang lebih
dahsyat daripada hari peperangan Uhud.”
Dalam peperangan Uhud nabi SAW mendapat luka dan patah giginya. Tujuh
puluh orang sahabat mati syahid dan tujuh puluh orang sahabat mendapat
luka-luka dan ada yang luka parah.
Nabi sendiri pun mendapat luka.
Ini menjadi ujian yang datang daripada Allah SWT.
Aisyah, ummul mukminin RA bertanyakan Rasulullah SAW:
“Adakah peristiwa yang lebih dahsyat daripada peperangan Uhud.”
Sabda Rasulullah SAW:
“Sesungguhnya aku telah bertemu pada suatu hari di dalam menghadapi kaum
mu yakni kaum Quraisy apa yang belum pernah aku menemuinya di mana ianya lebih
hebat dari peristiwa Uhud iaitu di hari aku berada di al-Aqobah.”
Al-Aqobah ialah tempat di tempat para
jamaah haji melontar dan orang-orang Arab menunaikan haji sejak zaman jahiliah.
Mereka towaf, mereka berhimpun di Mena dan mereka berhimpun di Arafat tetapi
dengan cara syirik.
Mereka mengerjakan haji kerana menghidupkan syiar nabi Ibrahim AS pada
nabi Ibrahim mengesakan Allah. Haji setiap tahun tetapi syirik, berzina,
membunuh orang. Ini perangai orang jahiliah zaman dahulu.
Nabi SAW mengambil peluang berdakwah mengajak jamaah haji masuk Islam.
Nabi bertemu dengan kabilah-kabilah Arab yang kafir dan berdepan dengan Ibni
Abdialil bin Kulal, salah seorang pemimpin jahiliah.
Dia tidak menyahut seruan aku lalu aku beredar dengan muka yang muram.
Aku tidak hilang daripada perasaan itu sehinggalah aku berada di Ibnu Sa’alih
iaiatulah satu kawasan berhampiran dengan Mekah lalu mengangkat kepala.
Tiba-tiba aku melihat awan sedang menaungi aku. Apabila aku melihat
kepada awan itu aku dapati malaikat Jibril memanggil aku dan menegaskan
sesungguhnya Allah telah mendengar apa yang diucapkan oleh kaum kamu terhadap
kamu dan tindak balas mereka terhadap kamu.
Sesungguhnya Allah telah memutuskan kepada kamu malaikat yang menjaga
bukit supaya kamu memerintah malaikat itu apa yang kamu kehendaki dia
melakukannya terhadap kaum kamu itu.
Lalu malaikat yang menjaga bukit itu memanggil dan memberi salam kepada
aku kemudian berkata aku:
“Hai Muhammad katakanlah apa yang kamu mahu kalau aku cantumkan kedua
bukit ini kepada mereka bukit Mekah dan bukit Mena.”
Lalu Rasulullah SAW bersabda:
“Bahkan aku mengharapkan supaya keluar dari sulbi mereka keturunan yang
mengabdikan diri kepada Allah yang tidak mensyirikkannya.”
Di sini menunjukkan
ketika nabi berdakwah mengajak penduduk Mekah masuk Islam, ramai yang degil dan
tidak masuk Islam.
Lalu nabi SAW berdakwah mengajak Bani Syakih, penduduk Taif masuk Islam.
Malangnya nabi dilontar dengan batu sehingga Zahid bin Harisah yang mengiringi
nabi SAW berdarah kerana pecah kepalanya.
Kemudian nabi berdakwah kepada orang-orang haji yang berhimpun di Mena
mengajak mereka masuk Islam. Nabi bertemu pemimpin mereka iaitulah Ibni
Abdialil bin Kulal, pemimpin yang berpengaruh tetapi tidak mendapat layanan.
Nabi balik dalam keadaan yang sangat sedih dan bila nabi terpandang ke
langit melihat awan sedang menaunginya dan nampak malaikat Jibril.
Jibril berkata:
“Wahai Muhamad malaikat yang ditugaskan menjaga bukit mahu bertemu dengan
kamu diutus oleh Allah Ta’ala.”
Malaikat itu pun datang memberi salam dan nabi SAW menjawab salam dan
malaikat itu minta izin kepada nabi SAW untuk merapatkan bukit Mena dan bukit
Mekah bagi mematikan semua mereka yang kafir itu.
Tetapi nabi tidak izinkan.
Nabi berkata:
“Walaupun mereka yang ada pada hari ini tidak masuk Islam, boleh jadi
zuriat mereka yang akan datang akan masuk Islam.”
Memanglah berlaku selepasnya, zuriatnya menjadi pejuang-pejuang Islam dan
lahirnya ulamak-ulamak, lahirnya pendakwah-pendakwah dan lahirnya orang-orang
yang berjasa kepada Islam. Jika nabi menerima tawaran malaikat habis binasa dan
hilanglah zuriatnya.
Selepas itu Allah Ta’ala jadikan kalangan pemimpin Arab masuk Islam.
Nabi mengambil peluang di musim haji kerana musim haji ramai orang
berhimpun. Mereka datang membuat haji biasanya pemimpin-pemimpin kabilah Arab.
Sekiranya pemimpin ini masuk Islam sudah pastilah ramai pengikut-pengikut masuk
Islam.
Allah Ta’ala mengutuskan nabi kita Muhamad SAW kepada seluruh manusia
bukan kepada orang Arab sahaja. Oleh itu nabi SAW bertemu dengan orang yang
datang ke Mekah dikalangan penganut berbagai-bagai jahiliah.
Dalam sirahnya selepas berjumpa dengan Ibni Abi Kalam nabi berjumpa
dengan Bani Amir dan mengajak pemimpinnya masuk Islam, tetapi dia menolak
pelawaan nabi SAW.
Kemudian nabi SAW bertemu dengan Bani Syaiban dan mengajak pemimpinnya
masuk Islam. Dia bersetuju dengan ajaran Islam yang nabi bawa tetapi tidak
sanggup berdepan dengan Rome dan Farsi, dua kuasa besar zaman itu. Ada juga
kabilah Arab yang fikrahnya (sifat semula jadinya) baik.
Akhirnya Allah Ta’ala menemukan nabi kita SAW dengan kabilah Aus dan
Khajraj, dua kabilah Arab yang datang dari Madinah. Kabilah ini bergaul dengan
orang-orang Yahudi di Madinah yang berkumpul kerana mereka mencari-cari
zahirnya nabi akhir zaman yang disebut di dalam Taurah dan disebut oleh
nabi-nabi Bani Israil dan ulamak-ulamak Bani Israil.
Mereka berhijrah ke Madinah kerana di situ ada tanda-tanda keberkatan,
bumi yang sangat subur di tengah padang pasir yang kering dan panas. Orang
Yahudi Bani Khuraizah, Bani Nathir, Bani Khainukah dan kabilah-kabilah Yahudi
yang lain berhimpun dan mengajar di Madinah.
Orang Aus dan Khajraj yang menerima
berita nabi Muhamad SAW daripada ulamak-ulamak Yuhudi masuk Islam dengan mudah
bila diajak oleh nabi SAW. Mereka menjadi golongan ansar yang menolong nabi SAW
Berjaya menegak negara Islam di Madinah selepas itu.
Pertemuannya ialah di musim haji di Mena.
Musim haji banyak hikmatnya diberi oleh Allah Ta’ala kepada umat Islam.
Banyak lagi para malaikat yang ditugaskan mengawasi pergerakan alam ini.
Firman Allah Ta’ala surat Najiat ayat 5:
“Dan malaikat yang mengatur urusan dunia.”
Ada malaikat yang ditugaskan oleh Allah Ta’ala untuk mengatur urusan
rezeki dan sebagainya.
Firman Allah Ta’ala surah az-Zariat ayat 4:
“Malaikat yang membahagikan berbagai-bagai urusan.”
Firman Allah Ta’ala suratul Mursalat 1-5:
“Demi malaikat yang diutuskan untuk membawa kebaikan dan malaikat yang
terbang dengan kencangnya dan malaikat yang menyebarkan rahmat dengan
seluas-luasnya dan malaikat yang membezakan di antara hak dan batil dengan
sejelas-jelasnya dan malaikat yang menyampaikan wahi.”
Ayat ini menyatakan tugas-tugas malaikat.
Firman Allah Ta’ala surah an-Nazi’at ayat 1-5:
“Dan demi malaikat yang mencabut nyawa dengan keras dan malaikat yang
mencabut nyawa dengan lemah lembut dan malaikat-malaikat yang turun dari langit
dengan cepat dan malaikat-malaikat yang mendahului dengan kencang dan
malaikat-malaikat yang mengatur urusan.”
Ayat ini menyatakan malaikat-malaikat yang bertugas dengan tugas yang
lain daripada yang disebut di atas. Antaranya yang mencabut nyawa dengan keras
dan dengan lembut.
Ayat tersebut menyatakan tentang malaikat yang menjalankan urusan langit
dan bumi menurut tugas masing-masing seperti yang diperintah oleh Allah SWT.
Demikianlah beberapa perkara yang berhubung dengan malaikat menurut nas
dan dalil yang dapat dikumpulkan sekadar ilmu yang dikurniakan oleh Allah
SWT.
Mudah-mudahan diletakkan di dalam hati kita keimanan yang sebenar,
antaranya beriman kepada malaikat.
Walaupun kita tidak dapat melihat mereka sekarang ini dengan mata dan
merasainya dengan panca indera yang ada pada kita, tetapi cukuplah ayat-ayat
Allah dan sabda-sabda Rasulullah SAW menjadi kenyataan lebih sebenar dari
pandangan mata dan apa yang dirasa melalui alam yang dapat dilihat pada
lahirnya sahaja.
Kita percaya dengan apa yang diberitahu oleh Quran walaupun kita tidak
nampak kerana Quran adalah benar. Banyak bukti pada hari ini perkara-perkara
disebut oleh Quran adalah benar berlaku kerana dapat dikesan dengan alat-alat
yang direka oleh manusia.
Quran mengatakan babi itu haram dan hari ini ternyata mendatangkan
penyakit. Arak itu haram mendatangkan penyakit.
Sesungguhnya peranan para malaikat dalam kehidupan kita di dunia dan
akhirat memerlukan bahkan mewajibkan kita memberi perhatian yang
sungguh-sungguh sepenuh keimanan dan kepercayaan dengan harapan wujudnya iman
yang sebenar di dalam hati kita kerana iman yang palsu termasuk juga iman
kepada malaikat jika palsu menyebabkan amal seseorang itu menjadi sia-sia.
Jika seseorang itu tidak percaya kepada malaikat seseorang itu menjadi
kafir walaupun dia sembahyang.
Sesungguhnya beriman kepada malaikat ini menjadi suatu ujian kepada
manusia kerana ia termasuk di kalangan yang ghaib, tetapi kesemua yang
dinyatakan oleh Allah dan rasul-Nya SAW tetap
dipercayai dan diyakini oleh orang yang beriman sama ada ianya perkara yang nyata atau perkara yang ghaib.
Firman Allah Ta’ala surah al-Imran ayat 193:
“Wahai tuhan kami sesungguhnya kami telah mendengar orang yang menyeru
supaya kami beriman dengan tuhan kamu lalu kami pun beriman. Wahai tuhan kami
ampunkanlah dosa-dosa kami dan hapuskan darpada kami kesalahan-kesalahan kami, dan
matikanlah kami bersama orang-orang yang baik.”
Doa yang diajar dalam Quran.
KULIAH YT
No comments:
Post a Comment