Nisfu bermakna tengah,
tengah bulan Syaaban. Sikap kita umumnya bila datang Nisfu Syaaban ini kita
terlalu mengambil berat daripada lain-lain acara ibadat. Bila sebut Nisfu Syaan
sebelum Maghrib lagi, lelaki dan peremapun, kecil dan besar berduyun-duyun
pergi ke masjid dengan membawa bermacam-macam kuih-muih.
Padahal sembahyang jemaah besar
pahala dan sembahyang tahjud lagi besar pahala. Kita tidak bersungguh mengenai
tahjud tetapi kuat sangat nisfu Syaaban. Sembahyang berjemaah kita tidak berapa
bersungguh juga sedangkan pahalanya besar dan hubungan masyarakat sangat baik.
Mengikut hadis dicerita oleh Siti
Aisyah isteri nabi SAW, hadis ini bukan kuat sangat:
Siti Aisyah kata satu malam nabi
tinggal tempat tidur pergi melawat kubur Baqi’, melawat kubur tengah malam.
Kita melawat kubur ialah untuk
membersih diri kita daripad sifat-sifat huduh. Bila kita pergi ke kubur kita
berasa orang yang berada dalam kubur itu waris kita, sahabat kita, ibu-bapa dan
sebagainya harap-harapnya menimbulkan keinsafan kepada kita. Perkara ini lebih
berkesan waktu malam daripada waktu siang. Waktu siang banyak gangguan.
Bila Rasulullah SAW pulang ke rumah
Siti Aisyah memberitahu nabi dia susah sekali mencari nabi. Nabi kata tidaklah
aku hendak pergi ke rumah isteri lain. Aku ini Rasulullah takkan aku hendak
membuat perkara-perkara yang tidak senunuh, yang tidak berpadanan dengan aku
sebagai seorang rasul.
Nabi
berkata Allah Ta’ala turun pada malam nisfu Syaaban ini ke langit dunia lalu
mengampun dosa makhluk-makhluk yang begitu ramai, lebih banyak lagi daripada
bilangan bulu kambing biri-biri. Pada malam nisfu Syaaban orang baca Yasin tiga
kali dan berdoa.
Mestikah
pada malam nisfu Syaaban kita baca Yasin dan selepasnya berdoa. Jawabnya tidak
mesti. Apa yang penting kita diminta jangan lalai, jangan buang masa, hendaklah
ingat ke akhirat. Kita hendak baca Yasin boleh, kita hendak baca Quran seorang
diri boleh, hendak berzikir pun boleh, buatlah apa sahaja ibadat yang boleh
mendatang pahala kepada kita.
Doa
pula, boleh dibaca apa sahaja doa. Dalam bahasa Melayu pun boleh. Kita perlu
hidup malam nisfu Syaaban dengan ibadat dan doa.
Malam nisfu Syaaban ini Allah
Ta’ala turun ke langit dunia, iaitu langit paling dekat sekali dengan bumi,
untuk mengampun dosa. Bagaimana pula tuhan turun naik. Istilah turun dan naik
dengan cara yang layak bagi tuhan, yang tidak sekali-kali sama dengan
makhluk-Nya. Kalau malam nisfu Syaaban kita menghabiskan masa di depan TV,
tidak berdoa maka tuhan tidak akan ampun dosa. Tuhan akan ampun dosa kepada
mereka yang berdoa.
Nabi bertanya Siti Aisyah kamu tahu
apa dia malam nisfu Syaaban ini.
Siti Aisyah kata, “Aku tidak tahu kalau kamu
tidak beritahu, silalah beritahu”.
Jawab
nabi SAW, “Malam inilah tuhan menulis segala-gala budak yang akan dilahirkan
dan bilangan kematian dalam tahun itu”
Jadi malam nisfu Syaaban ialah
malam perancangan Allah Ta’ala menetapkan bilangan kelahiran dan kematian
hamba-hambanya.
Bagi orang yang tidak ada anak,
malam nisfu Syaaban ini elok berdoa bersungguh-sungguh supaya diberikan anak.
Makan ubat untuk mendapat anak teruskanlah tetapi doa jangan ditinggalkan.
Amalan yang manusia buat akan
diangkat naik. Malam nisfu Syaaban ini segala amalan yang baik diangkat ke
langit diletak di tempat tertentu boleh jadi tempat itu namanya ‘illiyin.
Pada malam nisfu Syaaban juga
diturun daripada langit rezeki-rezeki manusia. Tiap-tiap tahun ada bajet tuhan;
rezeki kesihatan, rezeki nyawanya, rezeki wang dan emasnya, rezeki beras,
rezeki sahabat handai, rezeki ilmu pengetahuan, rezeki anak-pinak dan
bermacam-macam pemberian tuhan disebut rezeki dan banyak mana rezeki kita ini
ditentukan malam nisfu Syaaban juga.
Oleh kerana malam nisfu Syaaban
malam penentuan rezeki, maka elok benar semasa berdoa kita minta apa sahaja dan
sebanyak mungkin yang kita ingin minta daripada Allah Ta’ala. Jika peluang
dibuka malam nisfu Syaaban ini kita tidak membuat apa satu maka rugi benarlah.
Siti Aisyah bertanya dengan
Rasulullah, “Adakah kita boleh masuk syurga dengan tidak rahmat Allah Ta’ala?”.
Bolehkah kita masuk syurga dengan
amalan kita sahaja.
Lalu
nabi menjawab, “Tidak ada seorang pun atas dunia ini boleh masuk syurga tanpa
rahmat Allah Ta’ala”. Nabi ulang sebanyak tiga kali kepada Siti Aisyah.
Kita membuat kerja, membuat amal
ibadat kerana tuhan suruh. Kita boleh masuk syurga bukan kerana ibadat kita
tetapi kerana rahmat Allah Ta’ala.
Bila mendengar jawapan Rasulullah
Siti Aisyah bertanya lagi, “Adakah kamu begitu juga ya Rasulullah?”
Nabi menjawab, “Aku pun begitu,
aku dapat masuk syurga dengan rahmat Allah Ta’ala juga.”
Diriwayatkan oleh Abu Musa
Assaari, sahabat nabi SAW. “Aku dengar nabi SAW sebut bahawa Allah Ta’ala
memberi perhatian kepada manusia malam nisfu Syaaban ini lalu mengampunkan dosa
makhluk-makhluk-Nya. Semua manusia diampunkan dosa malam nisfu Syaaban kecuali
orang syirik iaitu syirik besar dan syirik kecil, dan orang berdendam dengan
orang”.
Mereka yang berdendam yang tidak
ada perasaan sedikit pun untuk memaafkan kesalahan orang tidak diampun dosanya
malam nisfu Syaaban.
Saidina Ali sendiri sebut dan
hadis ini diceritakan oleh Ibni Majah satu daripada kitab hadis yang terkenal,
“Bila masuk malam nisfu Syaaban maka hendaklah kamu sembahyang malam dan puasa
keesokan harinya kerana Allah Ta’ala turun dari langit atas ke langit dunia
sebaik-baik sahaja matahari jatuh pada malam nisfu Syaaban membuat tawaran
untuk mengampun dosa dan untuk menambah rezeki”
Bila sembahyang masa kiam
biarlah panjang sikit. Baca surah yang panjang jika ingat. Jika tidak ingat
bacalah surah pendek berualng-ulang atau acap kali. Boleh juga baca satu ayat,
mana-mana ayat dengan berulang-berulang.
Nabi bila bertahjud membaca surah
panjang seperti surah Baqarah dan kadang sambung pula surah al-Imran, nabi baca
juga surah-surah pendek berulang-ulang dan nabi baca juga satu ayat secara
berulang-ulang.
Mengikut hadis diriwayatkan oleh
Siti Aisyah pada malam nisfu Syaaban nabi sembahyang tahjud terlalu lama sujud
sehinggakan Siti Aisyah memegang tapak kaki nabi yang sedang sujud kerana
bimbang apa-apa terjadi kepada nabi.
Nabi banyak berpuasa dalam bulan
Syaaban. Selain daripada bulan Ramadan kadang-kadang nabi bepuasa penuh dalam
bulan Syaaban dan tidak pada bulan-bulan yang lain.
Mengikut hadis nabi banyak berpuasa
dalam bulan Syaaban kerana kata nabi bulan ini ramai manusia lalai dan dia
adalah bulan yang diangkat amalan-amalan manusia kepada Allah Ta’ala maka nabi
suka supaya diangkat amalannya dalam keadaan berpuasa.
Jadi sebaik-baiknya masa tarawih
biarlah kiam lama sedikit kerana antara ibadat sunat yang tuhan suka ialah baca
al-Quran.
KULIAH YT
No comments:
Post a Comment