Thursday, October 20, 2016

JANJI KITA DENGAN ORANG KAFIR



Sabda nabi SAW, “Sesiapa yang menyakiti orang kafir yang menjadi rakyat dalam negara Islam yang mengadakan perjanjian damai dengan orang Islam, dia menyakitinya maka dia menyakiti aku sendiri”

Sabda nabi SAW, “Orang Islam bertanggungjawab untuk menunaikan syarat-syarat mereka dengan orang kafir”

Berhutang dengan orang kafir tidak mengapa tidak bayar. Siapa kata? Kita kata, bukan tuhan kata.

Nabi Muhamad SAW ketika hendak berhijrah dari Mekah ke Madinah dalam keadaan darurat, dalam keadaan hendak dibunuh oleh orang kafir, nabi menugaskan menantunya Saidina Ali karramallah wajhah duduk di Mekah, jangan berhijrah lagi untuk memulang balik barang-barang yang diamanahkan oleh orang kafir kepada nabi SAW.

Walaupun dalam keadaan bermusuh kita hendaklah menunaikan amanah kita dengan orang kafir.

Dalam perjanjian Hudaibiyah yang terkenal antara nabi SAW dengan orang-orang musyrikin Mekah, apa yang berlaku ialah orang-orang kafir melanggar perjanjian bukannya nabi SAW yang melanggar perjanjian.

Dalam sejarah Islam perjanjian antara nabi dengan orang kafir sama ada di Mekah atau di Madinah, perjanjian dengan orang Yahudi dan perjanjian dengan orang musyrikin, merekalah yang melanggar perjanjian, bukan orang Islam yang melanggar perjanjian.

Ketika berlakunya peperangan Ahzab, perjanjian dinamakan Perjanjian Madinah telah diadakan antara nabi Muhamad SAW dengan orang-orang Yahudi Bani Khuraizah, Bani Nadir, Bani Khainuka’ dan orang-orang Yahudi yang lain. Perjanjian membenarkan mereka tinggal di Madinah bersama Nabi SAW sebagai rakyat dalam kerajaan Islam.

Tiba-tiba mereka melanggar perjanjian itu lalu mereka dihukum. Mereka diberi pilihan sama ada dihalau daripada Madinah atau dipancung leher lelaki yang baligh.

Bila mengadakan perjanjian dengan orang kafir mesti ditunaikan. Kita mesti tunjukkan adab kita, perangai kita dan akhlak kita yang baik kepada mereka moga-moga mereka masuk Islam.

KULIAH YT

No comments:

Post a Comment