Tuesday, November 1, 2016

AL-‘ALIM (YANG MAHA MENGETAHUI)



Friman Allah Ta’ala suratul Hijr ayat 86 bermaksud, “Sesungguhnya tuhanmu, Dialah yang Maha Pencipta lagi Maha Mengetahui”

Yakni ilmu-Nya meliputi segala sesuatu,  tiada tersembunyi daripada-Nya sesuatu pun. Ilmu yang tiada batasan dan bandingan, tiada beza kepada-Nya yang jauh dan yang dekat yang nyata dan yang tersembunyi.

Ilmu Allah Ta’ala tidak terhingga, tidak ada batas dan sempadan, yang besar dan yang halus semua Allah Ta’ala mengetahui. Allah Ta’ala tahu pohon yang dijadikan, berapa banyak daunnya, berapa urat dalam batangnya, berapa urat dalam daunnya, yang kita nampak dan yang kita tidak nampak.

Di tempat yang terang, di tempat yang gelap gelita, jauh dan dekat semua dekat kepada Allah Ta’ala dan semua terang kepada Allah Ta’ala. Cerah dan gelap serupa sahaja bagi Allah Ta’ala.

Apa yang kita nyatakan dan yang kita sembunyikan, yang kita simpan dalam hati, semua Allah Ta’ala mengetahui.

Berapa banyak air dalam laut, berapa banyak pasir dalam bumi dan berapa banyak bintang di langit semuanya Allah Ta’ala mengetahui.

Tahu Allah Ta’ala adalah tidak terhingga atau terhad. Walaupun Allah Ta’ala tahu Allah Ta’ala tidak menghukum dengan tahu-Nya sahaja. Allah Ta’ala membawa saksi daripada malaikat, saksi melalui catatan malaikat dan melalui kulit-kulit yang bercakap. Allah Ta’ala mengetahui dengan halus dan dia menghukum dengan adil.

KULIAH YT

No comments:

Post a Comment