Tuesday, November 1, 2016

AL-AWWALU WAL AKHIRU (QIDAM DAN BAQA’)



Firman Allah Ta’ala suratul Hadid ayat 3 bermaksud, “Dialah yang awal dan yang akhir, yang zahir dan yang batin dan Dia Maha Mengetahui segala sesuatu”.

Apa yang dimaksudkan dengan awal itu ialah dengan sedianya yakni ada-Nya tidak bermula dan dimaksudkan dengan akhir itu ialah tiada kesudahan bagi akhirnya, yang zahir bermakna jelas nyata bagi wujud-Nya, bagi ada-Nya dan yang menguasai di atas segala-galanya.

Batin bermakna mengetahui segala yang disembunyikan zat-Nya yakni zat Allah Ta’ala tidak dapat dilihat dengan mata dan tidak terdaya akal dan hati mengetahui tentang-Nya.

Ayat ini menyatakan bahawa Allah Ta’ala itu adalah yang pertama, makhluk-makhluk-Nya tidak ada tetapi Dia ada dan tidak sesiapa yang mengadakan-Nya. Ada-Nya tidak ada mula dan Dialah yang akhir dengan makna setelah berlakunya kiamat semua dibinasakan tetapi Dia tidak binasa dan tidak ada kesudahan bagi adanya Allah Ta’ala.

Dan Allah itu nyata ada-Nya dengan dalil-dalil yang jelas yang nyata di hadapan kita dan Allah itu yang batin dan Allah Ta’ala mengetahui segala yang batin dan Allah Ta’ala juga tidak dapat dilihat dengan mata, tidak mampu difikir dengan akal kerana sifat ketuhanan-Nya yang terlalu hebat.

Disebut dalam hadis kursi, “Allah Ta’ala mengadakan hijab yakni dinding antara-Nya dengan makhluk-Nya. Sekiranya hijab itu dibuang nescaya makhluk-Nya hancur menjadi abu kerana tidak mampu berdepan dengan kehebatan Allah SWT”.

Apabila nabi Musa AS bermunajat di Turisaina, gunung yang terkenal, nabi Musa meminta hendak melihat Allah Ta’ala. Allah Ta’ala berkata, “Engkau tidak boleh melihat Aku. Silat lihat gunung Turisaina yang ada di hadapan kamu”.

Apabila Allah Ta’ala menjelma dengan cara yang layak bagi-Nya, gunung Turisaina hancur menjadi abu dan nabi Musa tersungkur pengsan. Apabila sedar nabi Musa terus bertaubat kepada Allah Ta’ala dan tidak akan meminta lagi.

Jadi kita jangan main-main tentang hakikat Allah Ta’ala. Kalau kita kaji hakikat Allah Ta’ala akhirnya kita menjadi sesat, menjadi kafir kerana tidak mengikut Quran dan hadis nabi SAW.

Ramai orang menganut ajaran sesat kerana kononnya mengaji hakikat, ilmunya tidak ada asas dan tidak berpandu kepada guru yang mursyid iaitu guru menerima ilmu yang amanah daripada nabi SAW. Nabi SAW pula menerima ilmu daripada malaikat Jibril dan Jibril menerima daripada Allah Ta’ala.

Ulamak-ulamak di zaman dahulu mengijazahkan ilmu. Mengijazah bermakna mengizinkan ilmu diberi kepada muridnya untuk diajar kepada orang lain. 

Di zaman mutakhir ini orang tidak belajar tetapi membaca sendiri. Membaca sendiri dengan tidak ada panduan dan pedoman guru yang benar-benar boleh menerangkan dengan jelas, akan menjadi rusak.

Firman Allah Ta’ala suratul Qasas ayat 88 bermaksud, “Janganlah kamu menyembah di samping menyembah Allah akan tuhan yang lain, tidak ada tuhan yang berhak disembah melainkan Dia (melainkan Allah) sahaja. Tiap-tiap sesuatu mesti binasa melainkan Allah, bagi-Nya segala penentuan dan kepada-Nyalah kamu kembali”.

Ayat ini memberi makna bahawa Allah Ta’ala itu tuhan yang satu yang mesti kita beribadat kepada-Nya, tidak ada lagi tuhan yang lain daripada-Nya yang mempunyai sifat-sifat yang hebat di antara sifat-Nya ialah Allah Ta’ala itu tidak ada akhir bagi ada-Nya dan tidak binasa sekali-kali.

Ada pun disebut syurga dan neraka kekal, Allah Ta’ala yang menjadi dia kekal bukan dengan sendirinya.

 Firman Allah Ta’ala suratul Rahman ayat 26-27 bermaksud, “Semua yang ada di bumi itu akan binasa dan tetap kekal zat tuhanmu yang mempunyai kebesaran dan kemuliaan, bila berlakunya kiamat semua dibinasakan”.

Bila sampai ajal semua dibinasakan. Yang kekal hanyalah zat tuhan kita Allah SWT yang mempunyai kebesaran dan mempunyai kemuliaan yang tidak terhingga.

Sabda Rasulullah SAW bermaksud, “Doa nabi SAW, wahai tuhanku Engkaulah yang awal tiada dahulu daripada Engkau sesuatu pun yakni sedia ada-Nya tidak bermula, Engkaulah yang akhir tiada kemudian daripada Engkau sesuatu pun, kekal tiada kesudahan”, riwayat Muslim.

Ayat-ayat dan hadis tersebut menyatakan sifat qidam yakni sifat sedia dan baqa’ (kekal) bagi Allah SWT.

Ulamak-ulamak Qalaf yang kemudian menamakannya qidam dan menamakannya baqa’ dalam bilangan sifat 20. Ulamak-ulamak salaf menamakannya al-awwalu wal akhiru dan maksudnya sama sahaja. Jadi tidak perlu bertelagah, kalimahnya sahaja berbeza.

Apa yang penting ialah kita percaya Allah Ta’ala itu tidak ada mula bagi-Nya yang bersifat dengan sedia dan Allah Ta’ala itu tidak ada kesudahan bagi-Nya yang bersifat dengan kekal, yang tidak ada penghujung bagi ada-Nya.

Firman Allah Ta’ala suratul Ikhlas ayat 1- 4 bermaksud, “Katakanlah Dialah Allah yang maha esa, Allah tuhan yang bergantung kepadanya segala sesuatu. Dia tiada beranak dan tiada pula diperanakkan dan tidak ada satu pun yang setara dengan-Nya”.

Ini menolak agama syirik, agama yang menyembah berhala. Agama yang mengadakan tuhan selain daripada Allah dan menolak juga agama Kristian yang meniga tuhan. Tuhan itu SA tetapi orang Kristian mengatakan tiga dalam sa (satu). Ini bohong. Allah Ta’ala sa. Allah Ta’ala tidak beranak dan tidak diperanakkan (tidak ada anak bagi-Nya).

Ini juga menolak fahaman orang Yahudi yang mengatakan Uzir itu anak Allah. Menolak ajaran-ajaran yang karut dan Allahlah tempat pergantungan hamba-hamba-Nya dan Allah tidak ada bandingan dan tidak ada tandingan.

Firman Allah Ta’ala suratus Syuraa ayat 11 bermaksud, “Dia lah yang menciptakan langit dan bumi; Ia menjadikan bagi kamu pasangan-pasangan dari jenis kamu sendiri, dan menjadikan dari jenis binatang-binatang ternak pasangan-pasangan (bagi binatang-binatang itu); dengan jalan yang demikian dikembangkan-Nya (zuriat keturunan) kamu semua. Tiada sesuatu pun yang sebanding dengan (Zat-Nya, sifat-sifat-Nya, dan pentadbiran-Nya) dan Dia lah Yang Maha Mendengar, lagi Maha Melihat”.

Tidak ada sesuatu yang serupa dengan Allah Ta’ala, tidak ada bandingan dengan Allah Ta’ala, tidak ada contoh bagi Allah Ta’ala. Allah Ta’ala sahaja, Dia sahaja.

Ayat-ayat tersebut menyatakan sifat mukhalafathu Ta’ala Lil hawadis, Maha Suci-Nya daripada beranak dan diperanakkan dan tidak ada bagi-Nya tandingan dan bandingan. Allah Ta’ala tidak sama dengan makhluk-makhluk-Nya.

Firman Allah Ta’ala bermaksud, “Dan pada diri kamu sendiri adakah kamu tidak melihat”. Lihat kepada kejadian kita sendiri.

Para ulamak mentafsirkan dengan huraian, “Sesiapa yang mengenal dirinya maka dia kenal tuhannya”. Dia kenal diri dia, diri dia tidak terjadi dengan sendirinya, tuhan yang mengadakan, maka dia kenal tuhannya.

Kejadian Allah kita tidak mampu hendak fikir. Bagaimana pula berkenaan Allah SWT, nama-Nya dan sifat-sifat-Nya kita tidak mampu hendak fikir. Bila tidak mampu hendak fikir bermakna kita kenal Allah Ta’ala.

Kalau boleh memikir tuhan itu begitu dan begini bermakna tidak kenal Allah Ta’ala dan sudah menjadi sesat. Ada orang belajar falsafah dan ilmu tasawuf yang diresapi oleh ajaran yang bukan Islam menjadi sesat.

Orang yang mengaji akidah sehingga pecah fikirannya menjadi gila. Itu orang yang belajar dengan cara tidak betul. Kalau belajar ilmu yang benar dia kenal Allah Ta’ala melalui nama-nama dan sifat-sifat yang disebut di dalam al-Quran dan hadis nabi SAW.

Kita hanya boleh menyebut perkataan-Nya sahaja, hendak mengetahui hakikat perkataan itu kita tidak mampu.

Ada ayat-ayat yang mutasya bihat yang menyerupakan tuhan dengan makhluk-Nya. Hanya perkataan sahaja serupa tetapi hakikatnya tidak serupa.

Apabila ditanya imam Malik bin Anas, guru pada Imam Syafie dan pemimpin mazhab Maliki, “Apa makna tuhan Rahman bersemayam di atas arasy (singgahsana), apa makna singgahsana?. Singgahsana ialah kerusi tempat raja duduk”

Imam Malik berkata, “Perkataan bersemayam kita tahu maknanya, bagaimana keadaan Dia bersemayam kita tidak mampu hendak fikir, beriman kepada-Nya wajib. Wajib percaya bahawa tuhan itu bersemayam tetapi bagaimana kita tidak tahu, beriman kepada-Nya dan bertanya bagaimana, bagaimana, bagaimana bermakna sudah menyeleweng daripada agama. Imam Malik berkata, “halau dia daripada majlis ini kerana dia hendak bertanya tentang hakikat Allah SWT”.

KULIAH YT


No comments:

Post a Comment