1. Dalam isu baiah talak yang dilafazkan sesetengah
pemimpin PAS, ada dua perkara yang perlu dibezakan. Yang pertama proses
penyerahan mandat bertanding dan kedua proses ta'liq baiah.
2. Bagi proses pertama,
PAS sebagai pemilik hak telah menyerahkan
tugas menjadi calon kepada pihak kedua. Namun ia bukan penyerahan secara
percuma seperti akad hibah. Sebaliknya Ia adalah akad tawkil yang menetapkan
calon hanyalah menjadi wakil untuk menjalankan tugas parti.
PAS sebagai muwakkil
bila-bila masa sahaja boleh mengfasakhkan akad tawkil tersebut, begitu juga
dengan wakil. Namun wakil wajiblah menyerahkan kembali hak yang diwakilinya
kepada muwakkil setelah fasakh.
Contohnya dalam bab jual-beli
kereta. Ejen bertindak sebagai wakil kepada muwakkilnya iaitu tauke untuk
menggunakan keretanya atas tujuan menjualnya. Tauke berhak memecat ejen
bila-bila masa selagi tiada kontrak lain yang mengikat. Wakil juga berhak
berhenti bila-bila masa, tetapi wajiblah menyerahkan kembali kereta tersebut
kepada tauke.
3. Dalam akad talak ta'liq
pula, mereka telah melafazkan sekiranya mereka khianat keluar parti, maka
jatuhlah talak 3 terhadap isteri. Ulama termasuk Imam 4 mazhab bersepakat
sesiapa yang melafaz demikian dalam keadaan berniat benar untuk mencerai maka
ia akan tertalak jika dilakukan.
Namun Ulama berkhilaf apakah
ia benar-benar sah sekiranya tidak berniat. Majoriti Ulama menyatakannya tetap
sah dan tertalak. Inilah pendapat yang rajih.
4. Begitu juga dalam bab
menarik balik talak ta'liq tersebut, majoriti Ulama berpendapat talak ta'liq
sudah tidak boleh ditarik balik lagi. Ia berbeza dengan sumpah
biasa kerana kehebatan hubungan perkahwinan di sisi Islam.
5. Inilah yang diamalkan
hampir seluruh Jabatan Agama negeri. Selepas akad nikah, pengantin disyaratkan
untuk melafazkan talak ta'liq. Jika tidak, Jabatan Agama tidak akan mengiktiraf
perkahwinan tersebut dan hak sebagai suami isteri dan keluarga tidak akan
diberikan kepada mereka.
Jabatan Agama berhak
melakukan demikian atas kapasiti sebagai pemerintah. Tujuannya supaya tidak
berlaku penindasan terhadap wanita. Ianya menepati satu kaedah fiqh; tindakan
pemerintah adalah berkait dengan maslahah
6. Pendapat Ibn Taimiah, Ibn
Qayyim, dan Yusof Qardawi yang menyatakan ianya dikira sebagai sumpah biasa,
adalah sekiranya niat melafaz ta'liq untuk mendidik isteri sahaja. Ia berbeza
dengan apa yang diletakkan PAS, iaitu untuk menjaga maslahah kuasa pemerintahan
Islam.
7. Maka PAS meletakkan
syarat, sekiranya mereka mahu menjadi wakil, mereka perlu melafazkan baiah
beserta ta'liq yang dinyatakan. Dengan maksud lain, PAS tidak akan menyerahkan
kuasa wakil sekiranya tiada ta'liq.
8.
Justeru dalam isu bai’ah yang di ta'liq dengan talak, ia perlu dilihat secara
keseluruhan dari kedua-dua proses. Sekiranya mereka tetap mahu berpegang kepada
pendapat terpencil yang menyatakan boleh ditarik balik talak sebelum berlaku,
mereka perlu menyerahkan kembali apa yang diambil dari parti kerana ia berkait
juga dengan akad tawkil.
Isu ini
sedikit berbeza dengan lafaz talak ta'liq biasa. Talak ta'lik (mengikut
pandangan terpencil) boleh ditarik balik dengan hanya membayar kafarah sumpah
sahaja tanpa perlu persetujuan mana-mana pihak kerana perkara ini hanya berkait
antara diri mereka dengan Allah sahaja. Tetapi baiah ta'liq tidak sama kerana
akad ini turut berkait dengan pihak ketiga iaitu parti.
9. Untuk menarik balik
ta'lik, mereka bukan sahaja perlu membayar kafarah, tetapi turut wajib menyerahkan
kembali hak parti iaitu kerusi yang didudukinya. Kerusi tersebut diamanahkan
kepada mereka kerana mereka sanggup melafazkan ta'liq itu. Apabila hilang
syarat tersebut, maka hilanglah jua hak itu dari mereka.
Sebagai contoh, seorang
majikan yang mengsyaratkan pekerjanya untuk bersumpah tidak akan ponteng
sekiranya mereka diterima bekerja, ianya dikira sah. Tetapi
sekiranya pekerja itu mahu membatalkan sumpah, ia bukan sekadar perlu bayar
kafarah, tetapi wajib meletakkan jawatan kerana jawatan itu diperoleh kerana
sumpah yang dilafaz.
10. PAS tidak pernah
memaksa calon supaya wajib menerima pencalonan dengan ta'liq cerai ke atas
isteri. Mereka boleh menolak dari awal sekiranya tidak yakin mampu istiqamah
atau tidak. Itupun tidak diamalkan di semua negeri.
Baiah
ta'liq pernah diamalkan zaman Khalifah Abu Jaafar al-Mansur dari dinasti
Umawiyah tetapi secara paksa. Imam Malik berpendapat ianya sah sekiranya baiah
tersebut dilakukan secara sukarela, bukan paksaan. Ini adalah kisah yang
masyhur sehingga al-Mansur memenjarakan Imam Malik dan akhirnya beliau mati
dalam penjara.
11.
Kewajaran PAS mensyaratkan ta'liq sedemikian juga memiliki sebab yang kukuh.
Ini kerana perkara pencalonan melibatkan maslahah ramai sedangkan hubungan
suami isteri hanya hubungan peribadi. Dalam kaedah fiqh, maslahah ramai perlu
didahulukan dari maslahah peribadi.
12. Islam juga
menggariskan lima maslahah umum yang dijaga oleh Islam mengikut turutan. Yang
paling utama menjaga agama, kedua menjaga nyawa, ketiga akal, keempat keturunan
atau maruah dan kelima harta. Apabila bertembung antara lima maslahah ini, maka
perlu didahulukan yang lebih tinggi.
Perkahwinan
adalah termasuk maslahah ketiga iaitu menjaga maruah/keturunan. Sedangkan soal
pemerintahan adalah untuk menjaga agama yang merupakan maslahah tertinggi
antara lima tersebut. Kerana itu jugalah sebuah perkahwinan boleh terbatal
sekiranya salah seorang pasangan bertukar menjadi penyembah berhala.
13. Dari suatu sudut yang
lain, apa yang dilakukan PAS adalah sangat baik demi menjaga kestabilan politik
dan kuasa umat Islam. Parti lain yang tidak mengamalkannya telah menyebabkan
negara huru hara. Kejatuhan kerajaan PR Negeri Perak adalah kerana dua tiga
orang ahli DAP PKR yang melompat parti.
Apatah
lagi PAS Kelantan tahun 2004 di bawah kepimpinan Tok Guru Nik Aziz dalam
keadaan yang sangat genting, hanya 2 undi sahaja melayakkan mereka memimpin
sebuah negeri. Kerana itulah Tok Guru terpaksa mengadakan Ta'liq ini. Dengan
itu, kerajaan ini terus bertahan sehingga tamat penggal.
14.
Lafaz takliq tidak hanya dilakukan oleh PAS. Ia turut dipraktikkan oleh gerakan Islam lain di dunia. Antaranya
ialah Parti Hamas di Palestin yang dipimpin oleh Ulama besar, al-Marhum Syeikh
Ahmad Yasin. Malah Hamas lebih syadid. Mereka
menghukum bunuh terhadap pengkhianat jemaah.
Selain PAS, Hamas
merupakan salah satu gerakan yang meletakkan kefaqihan sebagai prioriti utama
memimpin gerakannya. Dengan prinsip yang tegas ini, ternyata jemaah tersebut
menjadi jemaah paling kukuh dan digeruni di dunia. Merekalah yang disebut Nabi
SAW sebagai pejuang agama Allah yang sentiasa mengikut kebenaran dalam suatu
Hadis.
15. Itu
belum masuk bab dosa pengkhianatan terhadap rakyat yang mengundi mereka kerana
dasar parti yang diperjuangkan. Sekiranya benar mereka diberikan undi kerana
parti yang mereka wakili, maka segala gaji dan harta yang diperoleh dari sumber
jawatannya setelah mereka mengkhianati parti adalah tidak lagi menepati apa
yang diingini oleh pihak pengundi. Ianya menjadi syubhah dan dikhuatiri tidak
lagi halal.
Samalah contohnya dengan
mereka yang menjual barang.
Sekiranya pembeli membeli barangannya atas dasar iklan yang
disebarkan, sedangkan kandungan iklan itu tipu, maka segala hasil jualan atas
dasar itu adalah haram hukumnya.
16. Untuk mengelak dari
termakan harta yang haram, sebaiknya mereka berani untuk serahkan kembali
mandat kepada rakyat untuk memilih. Selepas itu mereka boleh kembali bertanding
di kerusi sama. Pilihlah parti lain pula yang dirasakan lebih bebas untuk
keluar masuk begitu sahaja.
17. Terus berpegang
kepada takhta turut melibatkan konflik antara kepentingan peribadi dan
kepentingan masyarakat. Walaupun alasannya berbaur membela rakyat, ia juga
tidak kurang dengan alasan membela diri.
18. Sekiranya ijtihad
salah itu dimaafkan syarak sekalipun, apabila ia melibatkan soal harta makan
minum syubhah terhadap anak isteri yang ditanggung, ia bakal memberi kesan
kepada keberkatan kehidupan mereka. Nabi SAW dalam suatu hadis menyifatkan
mereka yang diberi makan dari sumber yang haram tidak akan diterima doa mereka.
19. Keluar daripada
khilaf adalah paling afdhal. Lebih-lebih lagi melibatkan sumber makan minum
yang diberikan kepada anak isteri. Tindakan menyerahkan kembali mandat lebih
menggambarkan sebuah jiwa takutkan Allah daripada mempertahankannya dengan
mencari berbagai dalil membenarkan nafsu sendiri.
20. Tulisan ini tidaklah
terlalu menjurus kepada perbahasan fiqh. Ini sekadar pendapat supaya kita tidak
membaca perbahasan sekadar isu status talak ta'liq sahaja. Terlalu banyak hukum
dan implikasi yang berkait dalam kes bai'ah ini.
Wallahualam.
Nastaghfirullah.
(Alang Ibn Shukrimun)
No comments:
Post a Comment