Wednesday, November 2, 2016

DALIL WUJUDNYA ALLAH



Perhatikan kalau kamu meletakkan sebuah buku di atas meja di sebuah bilik kemudian kamu keluar dari bilik itu tiba-tiba kamu dapati buku itu berada di atas kerusi pula. Sudah pasti buku itu tidak berpindah dengan sendiri, mesti ada orang yang memindahnya kerana sifat buku itu tidak boleh berpindah dengan sendiri.

Perhatikan pula bila kamu masuk ke bilik seorang manusia seperti kamu duduk di atas kerusi, kemudian kamu keluar dari bilik itu. Bila kamu masuk semula tiba-tiba dia duduk di atas tikar, tidak lagi di atas kerusi. Kamu faham bahawa dia berpindah dengan sendirinya, kerana sifatnya boleh berpindah dengan sendiri tidak seperti buku.

Seterusnya perhatikanlah manakala makhluk ini baharu maka dia tidak ada dengan sendirinya, mesti ada yang mengadakannya, maka ketahuilah bahawa Allah yang menjadikannya itu tidak seperti makhluk ini, mestilah bersifat kesempurnaan kerana Dia berdiri dengan sendiri  pada zat dan sifat-Nya tidak berhajat kepada yang lain pada segala-galanya. Ia bersifat dengan segala sifat kesempurnaan. Cukuplah sekadar itu semoga kita tidak melampaui batas dengan kemampuan akal yang lemah ini.

Dijelaskan bahawa di antara dalil bahawa adanya Allah Ta’ala dan Allah Ta’ala bersifat dengan sifat kesempurnaan Yang Maha Suci daripada segala sifat kekurangan ialah melalui makhluk, melalui kejadian alam yang kita nampak tengak dengan mata kita dan boleh memikir dengan akal kita.

ALAM TIDAK TERJADI DENGAN SENDIRI

Disebut contoh yang pertama ialah sebuah buku yang diletak di atas meja. Itu pada awal kita tengak, apabila kita pergi ke lain dan balik semula kita dapati buku beralih tempat letak. Kita tahu sifat buku itu tidak boleh bergerak dengan sendiri, mestilah ada yang memindah buku itu. Itu sifat buku (makhluk) yang tidak boleh bergerak dengan sendiri. Bagaimana buku itu berpindah?  Sudah pasti ada yang memindahkannya.

Begitulah juga alam, tidak ada dengan sendiri, mesti ada yang menjadikannya.

Dalam contoh kedua, manusia mula-mula duduk di atas kerusi kemudian dia duduk di atas tikar. Tuhan memberi kemampuan kepadanya boleh bergerak dengan sendiri.

Semua makhluk tidak terjadi dengan sendiri. Mesti ada yang menjadikannya. Bermula daripada dalam perut ibu tidak semestinya suami-isteri boleh melahirkan anak. Ada yang tidak melahirkan anak. Anak yang dilahir bukan ikut kemahuan dia. Ini menandakan ada yang maha berkuasa menjadikan alam ini.

Begitulah alam yang lebih besar. Matahari dan bulan yang duduk di atas kepala kita beredar di bawah kawalan oleh yang menjadikannya. Matahari yang tidak ada nyawa dan lebih besar daripada bumi beredar dari timur ke barat setiap hari.

Bumi beredar dan berputar tetapi kita tidak rasa bumi bergerak. Hari ini ada alat yang boleh mengesan pergerakan bumi. Kita boleh melihat bagaimana peredaran bumi dan mata hari menentukan musim hujan, musim panas dan musim sejuk. Waktu siang dan malam berubah-ubah.

Bumi dan matahari tidak boleh mentadbir dirinya sendiri. Mesti ada tuhan yang mentadbirnya. Tuhan itu ialah tuhan yang satu yang diberitahu kepada kita oleh Allah dan rasul-Nya.

SEMUA MANUSIA PERCAYA ADANYA TUHAN

Dari segi fitrah, manusia terpelajar atau tidak, masyarakat bandar, luar bandar atau yang tinggal dalam hutan belantara semua percaya adanya kuasa ghaib yang menguasai alam. Oleh kerana tidak belajar dan tidak mengkaji mereka tidak mengetahui siapa kuasa ghaib itu. Oleh itu mereka menyembah macam-macam. Ada yang menyembah batu, menyembah pohon kayu, menyembah patung dan lain-lain.

Kepada manusia yang cerdik Allah Ta’ala utuskan nabi-nabi dan rasul-rasul. Nabi-nabi dan rasul-rasul inilah yang memberitahu nama tuhan yang sebenar ialah Allah. Allah dia sahaja tuhan dan tidak ada tuhan yang lain.

Allah mempunyai nama-nama dan tiap-tiap satu nama itu milik bagi Allah Ta’ala. Nama-nama  Allah Ta’ala begitu banyak kerana untuk menyatakan kelebihan Allah Ta’ala yang satu itu tidak cukup dengan satu nama.

Allah Dia sahaja tuhan, Arrahman yang Maha Pemurah kepada semuanya di dunia dan di akhirat. Arrahim yang pemurah dalam keadaan yang tertentu sahaja, Azzahiru yang zahir, yang nyata adanya Dia dengan dalil-dalil dan bukti, Albatin yang kita tidak dapat melihat. Itu Dia Allah yang satu.

Oleh kerana tidak dapat menyebut dengan satu nama sahaja maka disebut dengan nama-nama yang banyak. Nama-nama yang banyak ini adalah bagi tuhan yang satu sahaja iaitulah Allah SWT.

Nabi-nabi dan rasul-rasul memberitahu semuanya itu kepada kita. Kita memohon kepada Allah agar dibersih hati kita daripada sebarang perasaan yang memesong iman kita daripada-Nya. Segala taufik dan hidayah daripada-Nya jua. Jadi kita mengharapkan petunjuk daripada Allah Ta’ala yang menunjukkan kita jalan yang sebenar.

Kita manusia walaupun mempunyai akal, boleh menggunakan fikiran, boleh membuat kajian tetapi manusia tetap mempunyai kelemahan-kelemahannya yang tersendiri. Oleh itu manusia tidak mengikut nabi-nabi dan rasul-rasul menyebabkan menjadi sesat. Ada yang membawa ajaran tidak percaya kepada tuhan, tetapi bila terdesak percaya adanya tuhan. Bila kapal terbang mengalami kerosakan enjin, percaya adanya tuhan. Bila dipukul ribut kuat di laut masa itulah sifat semula jadi yang ada pada manusia percaya adanya tuhan.

Ada pula manusia yang percaya kepada adanya tuhan, bagaimana hendak mengenal dan menyembah tuhan. Mereka memakai akal dan menolak petunjuk nabi-nabi dan rasul-rasul, walaupun cerdik tetapi menjadi sesat kerana menyembah batu, menyembah kayu, menyembah lembu dan lain-lain.

MENUTUP AURAT

Dari segi hukum hakam, mereka membuat undang-undang sendiri dalam perkara yang tidak diizin oleh Allah Ta’ala. Ada perkara-perkara yang tuhan izinkan dan boleh membuat mengikut akal kita sendiri.

Sebagai contoh, hendak bermesyuarat di pejabat atau di hotel, membuat bangunan satu tingkat atau dua tingkat. Jalan raya boleh dibuat sama ada satu lorong atau dua orang. Perkara yang tidak ada dalam Quran, boleh digunakan akal.

Ada perkara yang Allah tetapkan peraturan-Nya. Ini haram dan ini halal. Menutup aurat adalah wajib dan tidak boleh dipinda kerana ketetapan daripada Allah Ta’ala. Memakai fesen apa dan warna apa tidak menjadi kesalahan. Tetapi menutup aurat wajib, masa sembahyang dan juga bukan masa sembahyang.

Allah Ta’ala ingin memuliakan manusia. Kulit manusia berbeza dengan kulit binatang. Binatang kulitnya tebal dan di negara sejuk Allah Ta’ala jadikan kulit binatang berbulu. Manusia ada sifat malu maka manusia perlukan pakaian. Maka Allah Ta’ala mewajibkan menutup aurat mengikut maruah dan harga diri mereka.

Mereka yang membuka aurat bermakna tidak ada harga diri dan sama dengan binatang. Allah Ta’ala memberi kemulian kepada mereka tiba-tiba mereka menghina diri kerana menyama diri dengan  binatang. Golongan wanita pula sudah mendedah aurat, menghias diri, dengan mengenakan warna di kelopok mata dan sebagainya. Ini sudah lari daripada murtabat harga diri manusia.

SYIRIK

Syirik, menyengutukan Allah dengan sesuatu yang lain bukan sahaja menyembah patung dan berhala tetapi termasuklah juga mengadakan peraturan-peraturan dan cara hidup yang lain daripada ketetapan Allah Ta’ala.

Firman Allah Ta’ala bermaksud, “Adakah mereka itu mempunyai sekutu-sekutu yang boleh membuat hukum syariat dan peraturan, ini halal ini haram.”

Allah Ta’ala tidak izin kita membuat peraturan lain daripada apa yang telah ditetapkan.

Bila kita belajar ilmu aqidah maka kita faham sifat-sifat Allah Ta’ala. Antaranya Allah Ta’ala bersifat dengan ilmu (tahu), Allah Ta’ala bersifat dengan kalam (berkata-kata), bila kita membuat peraturan yang lain daripada peraturan Allah Ta’ala, misalnya Allah Ta’ala berkata orang mencuri kena kerat tangan, nabi ajar syarat-syaratnya, tetapi kita ikut dan kita pakai undang-undang lain, pencuri dikenakan jil sahaja.

Ini bermakna kita tidak yakin ilmu Allah Ta’ala (Allah Ta’ala tahu), al-Quran adalah kalam Allah Ta’ala. Bila kita belajar sifat 20 Allah Ta’ala bersifat dengan ilmu dan kalam.

Ramai orang belajar sifat 20 tetapi menyokong undang-undang yang tidak Islam. Menunjukkan mereka tidak faham apa yang mereka belajar. Jika mereka benar-benar faham apa yang di pelajari mereka tidak boleh menerima apa sahaja perjuangan, apa sahaja cara yang menolak syariat dan hukum Allah SWT.

HUKUM QISAS

Antaranya firman Allah Ta’ala bermaksud, “Wahai orang-orang yang beriman diwajibkan ke atas kamu hukuman Qisas dalam perkara pembunuhan dan kecederaan”.

Firman Allah Ta’ala bermaksud, “Dan bagi kamu dalam hukum Qisas itu membawa kehidupan, membawa keselamatan, menjaga nyawa wahai orang yang berakal, jika sekiranya kamu bertakwa kepada Allah Ta’ala”.

Apa dia hukum Qisas?

Oleh kerana kita belajar fekah bab sembahyang, bab Haji dan Umrah sajahaja, maka bab jenayah tidak tahu.

Hukum Qisas ialah hukum jenayah yang dinyatakan oleh Allah Ta’ala dalam Quran, “Wahai orang-orang beriman diwajibkan ke atas kamu berpuasa; diwajibkan ke atas kamu hukum Qisas”.

Ayat perintah wajib berpuasa serupa dengan perintah wajib  hukum Qisas.

Malangnya bila puasa kita berpuasa, bila hukum Qisas kita menolak dan kita memakai hukum lain. Hukum Qisas ialah hukum pembunuhan dan kecederaan sama ada dengan sengaja atau tidak sengaja.

Dengan sengaja seperti orang membunuh orang dengan sengaja, mencedera orang dengan sengaja. Dengan tidak sengaja seperti kemalangan jalan raya. Semuanya itu ada hukum Qisasnya yang disebut dalam Quran dan dalam hadis.

Tetapi kita memakai undang-undang sendiri seperti saman ekor, mengenakan hukuman denda dengan tujuan mendapatkan duit. Ini tidak boleh menyelesaikan masalah kerana lari daripada hukum Allah Ta’ala.

SIMPULAN AJARAN ISLAM DIROMBAK

Ada hukum Allah Ta’ala yang berkait dengan kemalangan yang dibahas dalam kitab fekah. Ada denda tetapi denda ada caranya. Tetapi kita pakai undang-undang manusia walaupun ada wahi daripada Allah Ta’ala dan nabi sudah mengajarnya.

Malangnya belajar sifat 20 sampai fasih, tetapi menyokong juga undang-undang yang tidak Islam. Setuju dengan peraturan-peraturan lain daripada peraturan Allah Ta’ala. Mengapa? Sebab boleh wang, boleh projek dan benda.

Nabi menyebut dalam hadis, “Tali yang mengikat ajaran Islam yang disimpul kemas-kemas akan dirombak, manusia akan merombak simpulan tali yang mengikat ajaran itu” Ini berlaku di akhir zaman.

Apabila satu tali dirombak manusia menjadi berselerak, menjadi haru-biru, kelam-kabut dan mereka terpaksa bergantung dengan simpulan yang masih ada, dengan ajaran yang masih ada. Simpulan pertama dirombak ialah ajaran berkait dengan hukum iaitu hukum mengenai pemerintahan negara. Hukum-hukum ini dirombak dan memakai hukum lain.

Simpulan yang akhir dirombak ialah sembahyang. Bila sembahyang dirombak tunggulah, dunia akan dihancurkan bila-bila masa sahaja. Dunia dimusnahkan bila tiada lagi orang menyembah Allah Ta’ala di atas muka bumi. Itu berlaku di zaman yang paling akhir sekali.

KENAL ALLAH TA’ALA

Sekiranya kita kenal Allah Ta’ala, bukan sahaja kita beribadat bersungguh-sungguh kepada Allah Ta’ala termasuklah kita mencari makan, kita memerintah negara, berpolitik, berekonomi dan segala-galanya mengikut peraturan Allah Ta’ala maka selamat di dunia dan selamat di hari akhirat.

Ada perkara yang kita boleh buat, kita buatlah perkara yang kita boleh buat. Ada perkara yang kita tidak mampu membuatnya kerana syarat tidak mencukupi maka kita beriman dan berusaha, jangan menolaknya.

Contohnya sembahyang kita boleh buat, puasa boleh buat, Haji ada orang boleh buat dan ada orang yang tidak boleh buat. Orang tidak boleh membuat haji kerana tidak ada wang, jangan pula berkata Haji tidak wajib. Haji tetap wajib.

Begitulah juga perlaksanaan hukum syariat yang berkait dengan jenayah, berkait dengan jihad dan sebagainya, jika tidak ada kuasa atau tidak mampu maka jangan menafikan. Jangan berkata tiada politik dalam Islam, tiada pemerintahan dalam Islam.

Tidak boleh berpendirian demikan kerana berkait dengan akidah, berkait dengan iman kita. Wajib percaya dengan hukum Allah Ta’ala. Masalah tidak mampu membuatnya adalah satu perkara yang lain.

Pergantungan kita ialah kepercayaan kita kepada Allah Ta’ala. Amalan kita adalah mengikut kemampuan yang ada pada diri kita. Apa yang kita mampu kita buat dan apa yang kita tidak mampu kita bertawakalah kepada Allah Ta’ala mengikut kemampuan yang ada kepada kita. “Allah Ta’ala tidak mengtaklifkan, tidak membebankan diri seseorang, melainkan mengikut kelapangan, kebolehannya dan kemampuannya. Allah Ta’ala tidak menghukum apa yang kita tidak mampu membuatnya.

KULIAH YT

No comments:

Post a Comment