Wednesday, November 2, 2016

PERKARA YANG MEMBATALKAN DUA KALIMAH SYAHADAT - BERAMAL BUKAN KERANA ALLAH



Antara perkara yang boleh membatalkan dua kalimah syahadat ialah beramal kerana yang lain daripada Allah SWT tidak dengan izin-Nya kerana tidakkah kita berikrar mengikut firman Allah Ta’ala bermaksud, “Sesungguhnya sembahyangku, ibadatku, hidupku dan matiku hanyalah  kerana Allah, tuhan semesta alam tiada sekutu bagi-Nya, begitulah aku diperintah dan sesunggunya aku adalah yang pertama di kalangan orang yang menyerah diri kepada Allah”

Menunjukkan bahawa amalan kita mestilah kerana Allah, bukan kerana yang lain. Sekiranya dengan terang dan nyata berhadap kepada yang lain daripada Allah secara zahir seperti mereka yang menyembah berhala, menyembah jin, syaitan, atau pun mereka yang melakukan upacara ibadat seperti qurban, nazar, qurban kepada iblis, syaitan, bernazar kepada kubur dan seumpamanya, ini adalah kerja yang boleh membatalkan dua kalimah syahadat.

Sekiranya dilakukan dengan tahunya dan nyatanya menyengutukan Allah dengan sesuatu yang lain bermakna batal dua kalimah syahadat dan keluar daripada agama Islam. Sekiranya dibuat kerana jahil, kerana tidak tahu maka menjadi dosa besar dan hendaklah bertaubat kepada Allah SWT.

RIAK BOLEH MENYEBABKAN MASUK NERAKA

Ada pun berlakunya riak, menunjuk-nunjuk kepada orang, sembahyang secara Islam, pergi ke Mekah buat Haji dan Umrah secara Islam, sedekah secara Islam, bayar zakat secara Islam tetapi niat di dalam hati semua itu kerana hendak tunjuk kepada orang. Keadaan seperti ini membatalkan pahala, dan tidaklah membatalkan agama Islam.

Ibadat itu sah dari segi zahir tetapi pahala tidak ada. Kadang-kadang boleh menyebabkan seseorang yang menunjuk-nunjuk itu masuk neraka.

Disebut dalam hadis yang sahih antara mereka yang diseret ke dalam neraka pada hari kiamat ialah tiga jenis manusia:

1. Orang alim.

Seorang alim dihadap ke hadapan Allah pada hari kiamat. Ditanya apa yang dia buat di atas dunia dulu. Orang alim itu menjawab, “Ya tuhanku Engkau memberi ilmu kepada aku dan aku mengajar orang”.

Tuhan berkata, “Ya betul aku memberi ilmu kepadamu, kamu mengajar orang tetapi kamu bohong. Kamu mengajar orang bukan kerana Aku. Kamu mengajar orang supaya dikata kamu alim, kamu bijak, kamu pandai. Jadi kamu mengajar bukan kerana Aku”.

Lalu orang alim itu diheret ke dalam neraka.

2. Orang berjihad.
Orang berjuang, orang berjihad dibawa mengadap Allah SWT pada hari kiamat. Tuhan bertanya dia, “Apa kamu buat masa atas dunia dahulu?”

Dia menjawab, “Aku berjuang kerana-Mu, untuk meninggikan agama-Mu”

Allah berkata, “Memang benar kamu berjuang. Tetapi kamu bohong, kamu berjuang bukan kerana Aku. Kamu berjuang untuk menunjuk kepada orang kamu berani, bukan kerana Aku”

Lalu dibawa masuk ke neraka.

3. Orang kaya

Dibawa seorang kaya mengadap Allah pada hari kiamat. Allah bertanya, “Apa kamu buat semasa atas dunia dahulu?”

Dia berkata, “Ya tuhanku Engkau memberi kepada aku rezeki yang banyak, aku kaya, aku belanja kerana-Mu”

Tuhan kata, “Ya kamu kaya dan kamu senang, kamu belanja, tetapi kamu belanja untuk menunjuk-nunjuk kepada orang, supaya orang kata kamu pemurah, bukan kerana Aku”

Orang kaya itupun diseret masuk ke dalam neraka.

Di sini menunjukkan ikhlas kerana Allah Ta’ala. Perlu dibuang perasaan riak. Memang bila kita beramal syaitan masuk selalu mengganggu kita. Syaitan membisik dalam hati kita “sembahyang elok-elok orang tengak itu”. Kita mesti melawan dan menolak bisikan ini dan kita bertaubat kepada Allah SWT.

Pentingnya ikhlas, pentingnya kerana Allah Ta’ala. Ulamak-ulamak mazhab Syafie mengatakan sunat melapazkan niat. Ulamak-ulamak mazhab lain mengatakan bidaah melapazkan niat kecuali ibadat Haji.

Nabi berlapaz niat ibadat Haji dan Umrah. Ibadat-ibadat lain nabi tidak berlapaz.

Ulamak Syafie mengatakan berlapaz itu sunat, bukannya wajib. Berlapaz boleh menolong kepada niat. Oleh sebab itu mazhab Syafie menyebut sahaja aku sembahyang Zohor empat rakaat kerana Allah Ta’ala, Asyar empat rakaat kerana Allah Ta’ala, Maghrib tiga rakaat kerana Allah Ta’ala, sahaja akau menunaikan zakat kerana Allah Ta’ala, sahaja aku mengerjakan Haji kerana Allah Ta’ala.

Disebut kerana Allah Ta’ala.

Jadi kerana Allah Ta’ala ini sangat penting dalam niat itu. Ikhlas kerana Allah Ta’ala. Kerana Allah bukan niat, hadirkan Zohor dalam niat sudah sah sembahyang. Ini memang betul sah sembahyang.

Jika sembahyang Zohor tetapi hadir niat sembahyang Asyar maka sembahyang itu tidak sah. Oleh itu ikhlas kerana Allah Ta’ala adalah satu perkara yang sangat penting.
Kadang-kadang kita membahas fasal fekah tetapi tidak membahas fasal tesawuf. Membahas fasal fekah menghadirkan niat sesuatu amal pada zahir. Tetapi kerana Allah Ta’ala ialah perbahasan mengenai tesawuf.

Jika menyeleweng daripa ‘kerana Allah’ boleh membatalkan dua kalimah syahadat atau boleh membatalkan pahala ibadat.

KULIAH YT

No comments:

Post a Comment