Para ulamak mengatakan dimaksudkan dengan
hari haji Akbar itu ialah hari Arafat.
Sesetengah ulamak mengatakan hari haji Akbar itu ialah hari Nahar iaitulah hari raya Haji. Bukannya wuquf di Arafah jatuh pada hari
Jumaat.
Sangat masyhur di sisi orang kita
bahkan ramai di kalangan orang Islam bila wuquf Arafah jatuh pada hari Jumaat
maka hari haji Akbar.
Sebenarnya hari haji Akbar ini
ialah tiap-tiap tahun dan tidak semestinya hari Jumaat. Mengikut istilah
al-Quran “ALYAUMUL HAJJUL AKBAR ialah hari Arafat dan mengikut satu riwayat
lagi ialah hari yang kesepuluh daripada Zulhijjah.
Maknanya barangsiapa yang wuquf di Arafah
itulah haji Akbar. Tidak kira hari apa. Bukan semestinya hari hari Jumaat.
Ada cakap-cakap kalau wuquf jatuh
pada hari Jumaat maka haji Akbar. Mereka kemuka pula hadis. Hadis itu hadis
maudak iaitu hadis palsu. Hadis yang disebut dalam kitab Bihanatussalihin,
kitab fikah yang menyebut sabda nabi s.a.w barangsipa yang wuquf hari Jumaat
maka dapat haji Akbar. Ini bukan hadis. Ditahkikkan oleh ulamak hadis kitab itu
silap.
Kitab bukan semesti betul. Kitab karangan
manusia ada kelemahan dan tidak dipelihara oleh Allah. Hanya Quran dipelihara
oleh Allah Ta’ala
Tidak dinafikan hari Jumaat itu ada fadilatnya.
Menamakan wuquf Arafah pada hari Jumaat haji Akbar tidak betul dari segi
istilah al-Quranul Karim.
KULIAH TAFSIR YT
No comments:
Post a Comment