“Dan daripada Abu Bakar r.a bahawa Rasulullah
s.a.w bersabda dalam khutbahnya pada hari Nahar iaitu hari raya Haji di Meena
ketika menunaikan haji selamat tinggal kerana selepas itu nabi s.a.w. jatuh
sakit dan wafat:
“Sesungguhnya darah kamu, harta benda kamu
dan maruah kamu haram kamu cabulinya sebagaimana haram kamu melakukan sesuatu
pada hari ini yakni pada hari mengerjakan haji dan pada bulan ini yakni bulan
haji dan di negeri ini (negeri Mekah) negeri tanah haram adakah aku telah
menyampaikan wahai tuhan (aku sudah menunaikan amanah aku).” Hadis riwayat
Bukhari dan Muslim.
Ucapan nabi dalam khutbah wadak adalah
wasiat.
Di sini menyatakan bahawa darah
manusia, harta benda manusia, maruah manusia ada harganya yang tidak boleh
dihina. Tidak boleh membunuh orang dengan cara zalim kerana darah haram kita
mencabulinya. Tidak boleh menumpahkan darah termasuklah melukakannya. Oleh itu
orang melukakan orang atau membunuh orang dikenakan hukuman qisas.
Diwajibkan ke atas kamu hukum qisas
macam ‘diwajibkan ke atas kamu berpuasa’.
Hukum qisas ialah hukum yang
dikenakan kepada seorang yang mencederakan orang lain atau pun membunuh orang
lain sama ada sengaja atau pun tidak sengaja.
Sebagai contoh kemalangan jalan
raya adalah tidak sengaja, ada dendanya dalam hukum qisas yang mengikut Quran
dan hadis nabi s.a.w. Undang-undang hari ini tidak mengikut Quran dan hadis
akibatnya masalah jenayah dan kemalangan jalan raya tidak boleh diatasi.
Firman Allah Ta’ala:
“Pada kamu dalam hukuman qisas itu boleh membawa kehidupan wahai ulil albab.”
Ulil albab ialah mereka yang ada akal fikiran
dan ada kebijaksanaan. Jika ada kebijaksanaan sungguh jalankan hukum qisas.
Kalau hukum qisas tidak dilaksanakan bukan ulil albab, bukan orang yang ada
fikiran yang betul.
Harta benda dan maruah kamu ada hukumannya.
Mencuri, merompak, menyamun ada hukuman hudud dengan syarat-syarat dan
rukun-rukunnya. Hukuman hudud ialah hak Allah Ta’ala yang tidak boleh diampun
oleh orang lain. Tetapi hukuman qisas ialah hak hamba, maka hamba boleh
mengampunkan. Orang yang menjadi mangsa boleh mengampunkan kesalahan itu.
Disebut dalam hadis nabi s.a.w. seorang
perempuan bangsawan telah melakukan jenayah mencuri di zaman nabi s.a.w.
Pemimpin masyarakat tidak berani berjumpa
nabi untuk membuat rayuan kepada nabi s.a.w. Lalu disuruh Usamah bin Zaid r.a
cucu angkat nabi s.a.w menyampaikan kehendak mereka supaya perempuan yang
mencuri itu tidak dikenakan hukuman hudud.
Akibatnya berubah wajah nabi s.a.w.
dan berkata kepada Usamah: “Wahai Usamah berani kamu minta syafaat tentang
hukuman hudud yang telah ditetapkan oleh Allah Ta’ala”.
Kemudian nabi s.a.w. keluar ke
masjid dan menyampaikan ucapan selepas sembahyang berjamaah: “Sesungguhnya
binasa umat yang terdahulu apabila orang bangsawan membuat kesalahan dibebaskan
dan apabila orang yang lemah membuat kesalahan dipotong tangannya dan aku demi
tuhan sekiranya anak perempuan kesayangan aku Fatimah binti Muhamad mencuri
nescaya aku potong tangannya.”
Ini menunjukkan bahawa hukuman hudud yang
berkait dengan harta benda tidak boleh dimaafkan bila diserah kepada
pemerintah.
Di antara maruah ialah
berzina dan mengumpat.
Tidak ada hukuman hudud mengenai mengumpat
tetapi diberi amaran keras dalam Quran dan hadis nabi s.a.w.
Ini bermakna mengumpat adalah
dosa besar dan hendaklah minta halal daripada orang yang kita mengumpat itu.
Kalau tidak mampu minta halal berdoa supaya tuhan ampun dosanya sebagai timbal
balas. Tetapi meminta maaf adalah lebih baik.
KULIAH YT
No comments:
Post a Comment