Allah Ta’ala menyebut juga: “Maka hendaklah
kamu memperelokkan hubungan sesama kamu.”
Sebagai orang Islam kita mesti jaga hubungan
sesama kita dan memperelokkan hubungan itu sebagai memenuhi tuntutan Allah
s.w.t.
Antara yang dituntut kepada kita semua dalam
hubungan kita sesama Islam ini ialah hak yang perlu kita tunaikan sebagaimana
nabi sebut hendaklah kita memberi salam. Berdasarkan hadis ini pada zahirnya
wajib salam itu. Tetapi para ulamak mengatakan salam itu sunat sahaja bukan
wajib. Kita sunat memberi salam tetapi orang yang menerima salam itu wajib
jawab.
Bila kita berjumpa dengan orang kita
hendaklah mendahului dengan salam (bermakna selamat sejahtera) dan nabi s.a.w.
sendiri dalam sirah bila jumpa dengan orang nabi dulu memberi salam dan dialah
dulu menghulur tangan bersalam dengan orang. Itu adalah sifat Rasulullah s.a.w.
Jadi bila kita berjumpa dengan orang kita
ucapkan salam. Dan salam ini paling kurang ASSALAMU ’ALAIKUM. Jika hendak elok
lagi ASSALAMU ’ALAIKUM WARAH MATULLAH. Jika hendak lebih baik lagi ASSALAMU
’ALAIKUM WARAH MATULLAHI WABARAKATUH.
Jika orang memberi salam kepada kita mengikut
ulamak wajib kita menjawabnya. Cara menjawabnya Quran ada sebut: “Apabila kamu
disapa dengan ucapan sapaan jawablah yang lebih baik.”
Jadi jika orang memberi salam ASSALAMU
’ALAIKUM maka kita jawab WA’ALAIKUMU SSALAM WARAH MATULLAH. Perlu jawab lebih
sedikit. Jika jawab WA’ALAIKUMU SSALAM pun tidak mengapa. Tetapi Quran sebut
jawapan hendaklah lebih daripada orang yang memberi salam.
Jika orang itu berkata ASSALAMU ’ALAIKUM
WARAH MATULLAH kita jawab WA’ALAIKUMU SSALAM WARAH MATULLAHI WABARAKATUH,
tambah sedikit lagi.
Jika dia sebut ASSALAMU ’ALAIKUM WARAH
MATULLAHI WABARAKATUH. Kita jawab WA’ALAIKUMU SSALAM WARAH MATULLAHI WABARAKATUH.
Jawab salam lebih baik tambah sedikit. Kita kena jawab sebaik mungkin. Tetapi
serupa pun tidak mengapa. Yang penting jawab, wajib jawab.
Para ulamak menyebut dalam kitab-kitabnya
beri salam dahulu sebelum memulakan ucapan. Ada orang bila berceramah menyebut
ALHAMDULILLAHI RABBIL ‘ALAMIN dan seterusnya baru sebut ASSALAMU ’ALAIKUM WARAH
MATULLAHI WABARAKATUH. Ini sebenarnya tidak kena ibarat makan nasi dulu baru
basuh tangan. Sepatutnya basuh tangan dulu baru makan.
Kaedah memberi salam, orang
berjalan kaki memberi salam kepada orang duduk. Orang muda kena memberi salam
kepada orang tua. Orang tidak ramai kena memberi salam kepada orang lebih
ramai. Orang atas kenderaan kena memberi salam kepada orang berjalan kaki. Orang
berjalan kena memberi salam kepada orang duduk. Itulah kaedahnya. Jika dibuat
sebaliknya tidaklah berdosa tetapi nampak sangat kita tidak belajar.
Dalam hadis lain menyebut salam boleh memberi
kasih sayang.
Dalam satu hadis sahabat pernah tanya nabi s.a.w.
“Tidakkah engkau mahu aku tunjuk satu perkara apabila kamu buat kamu menjadi
kasih sayang antara satu sama lain.”
Sahabat kata apa dia yang Rasulullah?
Nabi kata: “Sebarkanlah salam.”
Maknanya kita kena latih memberi salam kerana
dengan salam ini mewujudkan kemesraan. Apa lagi kita memberi salam kepada orang
yang kita tidak kenal. Salam menjadi pembuka kata antara kita dengan orang.
Para sabahat nabi jika kita baca sirah amat
memberangsangkan masalah salam ini. Bila berjalan dua orang seorang ke kanan
dan seorang lagi ke kiri dan bertemu beri salam pula. Ini menggambarkan
kesungguhan para sahabat mengamalkan salam.
Kita tidak mungkin mencapai tahap itu. Tetapi
bila berjumpa dengan orang di mana-mana pun hendaklah memberi salam dan bila
pergi ke rumah orang hendaklah memberi salam. Hendak masuk rumah sendiri pun
eloklah memberi salam.
Mengikut ulamak salam dibuat sesama Islam. Nabi s.a.w. melarang kita memberi salam kepada orang yang
bukan Islam.
Dalam satu hadis nabi kata: “Janganlah kamu
mulakan salam itu kepada orang Yahudi dan orang Nasrani.”
Ini bermakna kita tidak boleh
memberi salam kepada orang yang bukan Islam. Itu asasnya. Jika orang bukan
Islam memberi salam kepada kita bagaimana menjawabnya?
Dalam hadis nabi ajar kepada kita
bila orang Yahudi beri salam nabi jawab:”WA’ALAIKUM.”. Orang
Yahudi bila memberi salam kepada nabi menyebut: “ASSAMU ‘ALAIKUM” bermakna
celaka atas kamu wahai Muhamad. Jadi nabi jawab: ”WA’ALAIKUM.”
Maknanya balik semula ke atas kamu.
JEMPUTAN
Apabila dijemput maka hendaklah kamu menerima
jemputan tersebut. Pada zahirnya hadis menyebut secara umum jemputan apa sekali
kita kena pergi. Tetapi perbincangan ulamak mengatakan
jemputan yang wajib dihadir ialah kenduri kahwin atau yang sama dengan kenduri
kahwin.
Jika jemputan biasa seperti jemputan makan
durian tidak wajiblah. Tetapi kenduri kahwin wajib
hadir kecuali jika jemputan dibuat secara umum seperti diumum di masjid.
Jemputan bersurat juga dikira umum. Tetapi jika orang datang rumah jemput maka
wajib pergi jika tidak ada keuzuran.
MINTA NASIHAT
Apabila diminta nasihat maka nabi kata
hendaklah kamu memberi nasihat setakat yang kita boleh. Nasihat perkara yang
kita tahu. Jika kita tidak tahu jangan beri nasihat.
BERSIN
Apabila seseorang bersin dan mengucap
ALHAMDULILLAH. Mengikut ulamak wajib dijawab YARHAMUKALLAH jika dia menyebut
ALHAMDULILLAH. Jika tidak menyebut ALHAMDULILLAH tidak wajib dijawab.
Jawab bersin setakat tiga kali sahaja. Bersin
lebih dari tiga kali tidak perlu dijawab walaupun dia menyebut ALHAMDULILLAH.
BILA SAKIT HENDAK MELAWAT
Apabila dia sakit hendaklah kita lawati. Mengikut pandangan kebanyakan ulamak melawat orang sakit
hanya sunat sahaja.
Bila melawat kita hendaklah membaca doa dan
memberi nasihat kepadanya supaya tenang hatinya. Banyak doa yang disebut dalam
hadis. Mana-mana doa bolehlah dibaca. Bila melawat
orang sakit jangan duduk lama-lama kecuali diizinkan oleh si sakit dan jangan
bercakap perkara-perkara yang memberi tekanan kepadanya. Selepas berdoa dan
bercakap perkara yang menenangkan eloklah tinggalkan.
Nabi sebelum dilantik menjadi nabi lagi
sifatnya suka melawat orang sakit.
KEMATIAN
Apabila dia mati hendaklah kita sembahyang
jenazahnya dan hantar dia ke kubur. Mengikut hadis
mengurus si mati adalah fardu kifayah dan jika terdesak menjadi fardu ain.
Sembahyang mayat terlalu mudah. Amat malang
jika anak sendiri tidak sembahyang mayat ibu bapanya. Tidak mampu memberi
khidmat terakhir kepada ibu bapa sendiri. Kadang-kadang anak mati ayah tidak
sembahyang.
Mengikut hadis sembahyang mayat
diberi segunung pahala dan mengikut mayat ke kubur diberi segunung pahala lagi.
KULIAH YT
No comments:
Post a Comment