Iman dengan makna tasdik, percaya
dan membenarkan adalah dinamakan juga sebagai aqidah kerana rahsianya tidak
diketahui oleh sesiapa pun melainka Allah SWT.
Walaubagaimanapun manusia itu
mempunyai sifat-sifat lahiriah yang dapat dijadi ukuran kepada kita.
Sifat-sifat yang dapat dilihat melalui tindak-tanduk manusia sama ada perkataan
atau perbuatan menjadi tanda iman yang menjadi ukuran kita. Ada pun segala yang
tersirat di dalam hatinya terserah kepada Allah SWT.
Walaupun iman itu letak dalam
hati manusia kerana kepercayaan atau pun tasdik di dalam hati dinamakan dengan
aqidah.
Aqidah ialah perkataan Arab yang
bermakna simpulan sebagaimana kita menyimpul tali supaya pegangan kita menjadi
kukuh. Timba yang kita ikat tidak terlucut, binatang yang kita tambat tidak
terlepas kerana disimpul hujungnya, itulah akidah.
Kita simpulkan kepercayaan yang
ada dalam hati kita dengan menolak segala yang lain daripada Allah, hanya
percaya kepada Allah sahaja. Walaupun perkara ini perkara hati tetapi di sana
ada tanda-tanda melalui amalan-amalan yang zahir dan kata-kata yang diucapkan.
Kita boleh mengukur seseorng itu beriman atau tidak dengan amalan dan
tindak-tanduk serta perangainya.
Dengan kata-kata dan
ucapannya walaupun seseorang itu boleh
berpura-pura menipu dan berbagai-bagai cara untuk berbohong tetapi Allah SWT
maha mengetahui apa yang ada dalam hati manusia.
Seseorang itu tidak boleh menipu
imannya di hadapan Allah SWT. Iman itu melahirkan penyerahan diri kepada Allah
SWT dinamakan Islam. Bermaksud bahawa seseorang itu hendaklah menyerah diri
kepada Allah SWT dan menerima segala hukum-hukum-Nya walaupun tidak mengetahui
hikmat-hikmatnya.
Sesungguhnya penyerahan dan
penerimaan itu berlaku dengan dua perkara, iaitu dengan kepercayaan dan
pegangan hati yang dinamakan iman atau aqidah dan juga dengan sifat-sifat
lahiriah melalui perkataan dan amalan yang dinamakan Islam.
Seseorang yang beriman itu
hendaklah Islam. Islam dengan makna menyerah diri kepada Allah SWT.
Firman Allah SWT bermaksud,
“Adakah mereka mahu kepada yang lain daripada Allah sedangkan semua yang ada di
langit dan yang ada di bumi menyerah diri kepada Allah SWT”.
Semuanya menyerah diri kepada
Allah SWT sama ada secara taat atau secara paksa dan semua mereka akan
dipanggil semula oleh Allah SWT.
Secara paksa ialah peraturan-peraturan
tabi’ iaitu kita bernafas, kita bernyawa, sakit bila dipukul dan sebagainya.
Peraturan-peraturan tabi’ ini tidak boleh dielak oleh manusia dan juga makhluk
lain.
Peraturan taklifi ialah perintah
daripada Allah SWT mengikut akal dan kemampuan manusia. Manusia mestilah
menyerah diri kepada Allah SWT dengan pilihannya. Penyerahan diri secara
pilihan menjadi ukuran hukum syarak yang akan dikira oleh Allah SWT pada hari
kiamat.
Orang tidur yang mengigau hilang
ingatan, orang gila, kanak-kanak yang tidak mukallaf, tidak diambil kira oleh
Allah SWT. Apa yang diambil kira ialah penyerahan diri dalam perkara ikhtiari,
perkara yang ada pilihan bagi manusia. Penyerahan diri secara hati dan secara
zahir ini dinamakan Islam.
Iman dan Islam adalah dua perkara
yang tidak boleh dipisahkan. Jelas tempat iman adalah hati yang berlaku padanya
tasdik jazim kerana firman Allah SWT suratul Hujurat ayat 14 bermaksud, “Kerana
iman itu belum masuk ke dalam hati mereka”.
Ayat ini mendedahkan keadaan orang munafik. Dalam ayat 14 Suratul Hujurat itu berkaitan dengan orang Badawi. Mereka datang menemui nabi SAW mengaku sebagai orang beriman dengan tujuan untuk mendapat zakat, untuk mendapat ranimah, untuk mendapat unta, kambing , lembu dan sebagainya daripad nabi SAW. Mereka datang berpura-pura sedangkan hati mereka tidak percaya,
Lalu Allah SWT berfirman maksudnya, “Dan berkatalah orang-orang ‘Arabi (Badawi) yang datang menemui nabi SAW, “kami telah beriman”, Allah kata, “Tidak, sepatutnya kamu berkata kami Islam sahaja” kerana iman tidak masuk dalam hati-kamu”
Hadis ini mendedahkan iman itu ialah di dalam hati. Orang yang hatinya tidak percaya maka tidak ada iman. Walaupun kita nama dia orang beriman kerana kita melihat pada zahirnya sahaja, kita tidak mengetahui apa yang ada dalam hati. Ini menunjukkan Allah SWT mengambil kira apa yang ada di dalam hati manusia.
Ayat kedua apabila nabi SAW mengajak para sahabat bersedia untuk pergi ke Tabut berperang dengan Rome, kuasa besar dunia dan mengumpulkan bala tenteranya. Tabut yang jaraknya melebihi seribu kilometer daripada Madinah.
Oeh kerana terlalu jauh,
perjalanannya diisytiharkan. Biasanya nabi merahsiakan perjalanan tentera,
diarah supaya keluar dan nabi tidak memberitahu ke mana-mana hendak pergi,
tidak memberitahu mana negeri hendak diserang. Tetapi bila hendak berperang di
Tabut nabi memberitahu kepada orang ramai.
Perjalanan ke Tabut itu berlaku
dalam musim panas. Ini menjadi ujian. Hanya mereka yang benar imannya di dalam
hati yang sanggup meninggalkan kebun, sanggup menghadapi jauh perjalanan dan
sanggup menghadapi musim panas.
Orang-orang munafik datang
mengadap nabi SAW memohon izin kerana uzur, menipu berbagai-bagai alasan. Allah
SWT mendedahkan, “Sesungguhnya mereka yang meminta izin kepada kamu wahai
Muhamad SAW, tidak mahu pergi berjihad ialah mereka yang tidak beriman kepada hari
akhirat, hati mereka ragu-ragu terhadap pahala yang dijanjikan oleh Allah untuk
orang yang berjihad. Mereka ragu-ragu dengan syak yang ada dalam hati mereka”
Oleh kerana itu Allah SWT
berfirman dalam ayat yang lain, “Sesungguhnya orang-orang yang benar-benar
beriman kepada kamu wahai Muhamad SAW ialah orang-orang yang percaya kepada
Allah dan Rasul-Nya kemudian mereka tidak ragu sedikit pun lalu mereka berjihad
mengorbankan harta benda dan jiwa raga mereka untuk memenang dan meninggikan
agama Allah dan merekalah orang-orang yang benar”
Ayat-ayat ini menunjukkan bahawa
iman itu di dalam hati dan Allah SWT mengetahui apa yang ada di dalam hati
manusia.
Ayat-ayat ini dijelaskan oleh
hadis-hadis nabi SAW.
Sabda Rasulullah SAW, “Allah
memasukkan ahli syurga ke dalam syurga, Ia memasukkan-Nya sesiap yang Ia
kehendaki dengan rahmat-Nya dan memasukkan ahli neraka ke dalam neraka;
kemudian Allah SWT berfirman “lihatlah akan sesiapa kamu dapati di dalam
hatinya iman walaupun sebesar biji yang halus maka keluarlah ia yakni daripada
neraka”, hadis riwayat Muslim.
Hadis ini menceritakan peristiwa
yang berlaku pada hari kiamat kelak. Di hari kiamat kelak Allah SWT memasukkan
orang-orang yang beriman yang mengerjakan amal yang salih ke dalam syurga
dengan kurnia dan rahmat-Nya, bukan dengan pahala sahaja.
Allah SWT memasukkan ahli neraka
ke dalam neraka dengan adilnya. Dibicarakan terlebih dahulu walaupun Allah SWT
mengetahui yang zahir dan yang batin. Allah SWT bicara dengan adil dan
bijaksana, bukannya menyumbat terus ke dalam neraka.
Catatan-catatan melaikat
dikemukakan dan dibawa saksi-saksi malaikat dan makhluk-makhluk dan saksi
daripada dirinya sendiri iaitu kulitnya bercakap memberitahu apa yang dia buat.
Setelah nyata dengan bukti dan tiada harapan untuk dimaafkan maka dimasukkan ke
dalam neraka.
Setelah dimasukkan ahli neraka ke
dalam neraka Allah SWT berfirman kepada malaikat-Nya, sila kamu lihat sesiapa
yang ada di dalam hatinya iman sebesar habut yang halus. Jika ada iman sebesar
habut yang halus di dalam dirinya, keluarkan dia daripada neraka dan
masukkannya ke dalam syurga.
Hadis ini menunjukkan iman di
dalam hati dan menggambarkan betapa pentingnya iman itu. Sekiranya seseorang
itu tidak mempunyai amalan baik sedikit pun, yang ada iman sahaja akhirnya ia
dimasukkan ke dalam syurga. Jika ada amalan tetapi imannya tidak ada, amalannya
ditolak oleh Allah SWT
Jadi iman merupakan perkara yang
sangat penting.
- KULIAH YT
No comments:
Post a Comment