Nabi sampai di Mekah sebelum waktu Subuh, sedikit sahaja
lagi masuk waktu Subuh. Bila tiba waktu pagi nabi di dalam keadaan berdukacita
dan sedih macam mana hendak cerita kepada mereka di Mekah.
Mengikut satu
riwayat nabi memberitahu ibu saudaranya.
“Kamu jangan cerita kepada orang, ini berat. Cerita naik ke
langit ini sangat berat. Apa yang kamu beritahu sebelum ini pun orang tidak
percaya. Ini cerita pergi ke Baitul Makdis, naik ke langit dan balik ke Mekah
pula dalam masa satu malam, siapa hendak percaya”. Kata ibu saudaranya.
Nabi mesti menyampaikan kerana ini perintah Allah. Nabi
dalam keadaan sedih pergi ke masjid dan duduk dekat Kaabah, tiba-tiba orang
pertama datang ialah Abu Jahal. Dia bertanya nabi dalam keadaan
mempersenda-sendakan, “Ada apa-apa berita”.
Jawab nabi, “Naam, ya, ada berita”.
“Apa dia berita itu”, tanya Abu Jahal.
Kata nabi, “Aku dibawa berjalan semalam”.
Abu Jahal tanya, “Ke mana?”
Jawab nabi, “Aku dibawa pergi ke Baitul Maqdis”.
Kemudian kata Abu Jahal, “Kemudian pagi ini kamu ada di sini
pula”.
Kata nabi, “Ya”.
Abu Jahal tidak menunjukkan bahawa dia tidak percaya, dia
menyembunyikan apa yang ada dalam hati dia. Dia fikir dalam hatinya, inilah
peluang terbaik untuk aku hancurkan perjuangan Muhamad.
Lalu dia berkata, “Adakah kamu bersetuju jika aku panggil
orang untuk kamu cerita kepada mereka”.
Kata nabi, “Ya, sila panggil orang, memang aku hendak
ceramah”.
Lalu Abu Jahal mengerah orang datang. Mekah masa itu
bukanlah ramai sangat penduduk. Dengan sekali laungan sahaja mereka berkumpul.
“Sekarang kamu cerita”, kata Abu Jahal.
Kata nabi SAW, “Aku dibawa berjalan semalam”.
Jawab orang ramai, “Ke mana?”
Jawab nabi, “Ke Baitul Maqdis”.
Kata mereka, “Pagi ini kamu ada di sini pula”.
Kata nabi, “Ya”.
Ada kalangan mereka yang menepuk tangan, ada yang meletak
tangan atas kepala dan ada yang macam-macam kelakuannya untuk membohongi apa
yang diceritakan oleh nabi SAW.
Kata Mutain bin Ali, “Semua perkara yang kamu bawa ini
sebenarnya luar biasa. Kamu membawa benda-benda yang besar dan pelik, wahai
Muhamad, dan aku naik saksi pada hari ini kamu adalah pembohong”.
Padahal Mutain bin Ali ini orang yang nabi minta himayah
(perlindungan) pada masa nabi hendak masuk ke Mekah daripada Taif. Sebelum
berlaku Israk dan Mikraj nabi dihentam dengan batu di Taif, nabi minta perlinungan
daripada Matain. Matain mengerah anak-anaknya melindungi nabi SAW. Malangnya
bila dengar cerita ini dia berkata nabi bohong.
“Kami menunggang ke Baitul Maqdis sebulan pergi dan sebulan
balik. Macam mana kamu kata satu malam sahaja, wahai Muhamad. Demi berhala
allat dan al-uzza aku tidak percaya wahai Muhamad”
Jawab Abu Bakar yang ada sama di situ, “Ya Mutain, alangkah
buruknya apa yang kamu kata. Kamu bercakap buruk kepada anak-beranak kamu
sendiri, bukan orang lain.
Kamu memotong cakap dia, sebelum dia habis bercakap kamu
sudah memotong, biar dia selesai cerita dulu. Dengar dulu penjelasannya. Aku
naik saksi bahawa Muhamad ini adalah benar”.
Bila Abu Bakar berkata begitu, masing-masing senyap.
Lalu mereka berkata, “Jika kamu pergi ceritalah bagaimana
Baitul Maqdis, bagaimana binaan, bagaimana keadaannya dan bagaimana keadaan
bukit-bukaunya, bagaimana orang musafir daripada Mekah yang pergi ke sana”. Di
kalangan mereka ramai yang sudah pergi ke Baitul Maqdis.
Lalu nabi SAW menceritakan apa yang dia ingat mengenai
Baitul Maqdis. Nabi bercerita tempat ibadat, beberap depa dengan bukit. Nabi
cerita, cerita sehingga mereka banyak sangat bertanya, berapa pintu masjid,
berapa tiang masjid dan macam-macam pertanyaan. Ini kerja merekalah.
Pertaanyaan yang pelik-pelik menyebabkan nabi tidak mampu
menjawabnya. Bila nabi tidak mampu jawab Allah membawa masjid di hadapan nabi
SAW.
Hari ini ada TV, ada internet, ada wasap dan sebagainya
maklumat daripada jauh boleh diterima dengan segera. Ini adalah sedikit ilmu
yang diberi kepada manusia. “Dan tidak diberikan kepada kamu ilmu melainkan
sedikit sahaja”. Hari ini kita melihat TV, internet, wasap, facebook dan
macam-macam sepatutnya menambahkan iman kita kepada Israk dan Mikraj, kerana
Israk dan Mikraj ini daripada ilmu Allah Ta’ala yang tidak terhingga.
Apabila masjid di depan mata nabi boleh menjawab semua
soalan. Semua yang nabi sebut itu betul.
Abu Bakar berkata, “Betul, betul, betul, aku naik saksi
bahawa engkau adalah Rasulullah”. Maka Abu Bakar diberi gelaran Assiddiq.
Mereka berkata kepada Abu Bakar, “Kamu percaya kepada dia,
semalam pergi ke Baitul Maqdis , pagi ini ada di sini pula”.
Kata Abu Jahal kepada Abu Bakar, “Kamu percaya kepada dia”.
“Aku percaya”, kata Abu Bakar.
Maknanya, oleh kerana Muhamad yang memberitahu maka
betullah, tetapi kalau kamu memberitahu maka bohonglah.
“Dan aku percaya kalau dia memberitahu lebih daripada itu,
kalau dia memberitahu berita-berita langit pun aku percaya, semuanya aku
percaya”, kata Abu Bakar.
Mereka pun bertanya pula mengenai rombongannya yang
bermusafir dengan unta.
Nabi menceritakan bahawa dia berjumpa dengan rombongan unta
di Rauhah, nama tempat. Seekor daripada unta mereka hilang. Mereka tinggal
khemah untuk mencari unta yang hilang dan aku berhenti di khemah mereka. Dalam
khemah ada mangkuk air lalu aku minum semua air dalam mangkuk itu.
Aku berjumpa dengan satu rombongan unta lagi. Satu
daripadanya unta merah yang membawa dua karung. Satu karung warna hitam dan
satu lagi warna putih. Bila aku lalu untanya menjadi liar ketakutan dan
tulangnya menjadi patah. Rombongan unta ini sedang berada di Tanaim dan aku jangka
mereka akan tiba di sini pada hari Rabu.
Bila tiba hari Rabu mereka tunggu ketibaan rombongan ini.
Mereka tunggu daripada pagi, sampai ke petang, rombongan unta itu belum juga
tiba. Matahari hampir hendak jatuh dan rombongan unta belum juga tiba, maka
dukacitalah nabi SAW.
Bila matahari jatuh masuk hari Kamis selalu. Jadi kalau hari
Kamis maka nabi bohonglah. Lalu tuhan tambah waktu hari. Tuhan lambatkan
perjalanan matahari sehingga rombongan unta itu tiba. Ini kekuasaan Allah
Ta’ala.
Bila rombongan itu tiba mereka menyoal dan semua soalan itu
betul. Semua yang nabi cerita itu betul belaka termasuklah cerita air dalam
mangkuk. Salah seorang daripada mereka menceritakan, “Aku tinggal air dalam
mangkuk, bila balik air kering, tiada kesan tumpah. Macam mana air itu boleh
jadi kering. Akhirnya mereka ketiadaan hujah lagi.
Bila tiada hujah mereka berkata, “Ini semua sehir, betullah
al-walid”. Al-walid ialah orang yang menuduh nabi sebagai ahli sehir.
Allah menurunkan ayat bermaksud, “Dan tidaklah Kami jadikan
perkara-perkara yang engkau lihat pada malam Israk dan Mikraj melainkan ujian
kepada manusia”.
Israk dan Mikraj ini untuk memberi semangat kepada nabi SAW
dan juga kepada umatnya yang berjuang Islam supaya Istiqamah di jalan yang
lurus, jangan terpengaruh dengan seruan Yahudi dan Nasruni, dengan maksiat,
dengan kemungkaran, kena ikut perkara-perkara yang baik dan benar.
Itu bermakna perjalanan Israk
dan Mikraj iatu perjalanan hidup kita sehingga kita bertemu dengan tuhan
sehinggalah Allah Ta’ala mewajibkan sembahyang lima waktu.
Sembahyang lima waktu ini untuk menolong kita dalam hidup
ini, tolong kita mencari rezeki, tolong kita berkeluarga, tolong kita dalam
kerja pejabat, tolong kita dalam bercucuk-tanam, tolong kita dalam perniagaan
dan tolong dalam semua perkara, kerana dalam sembahyang penuh dengan doa-doa.
Doa-doa yang ada dalam sembahyang bukan sahaja doa berkenaan
akhirat tetapi termasuk juga doa mengenai dunia.
“Segala puji Allah tuhan sekalian alam”. Seluruh alam
diperintah oleh Allah Ta’ala daripada dunia sampai ke akhirat. Alam yang nyata
dan alam yang ghaib semua perintah tuhan.
“Tunjukkanlah jalan yang betul”. Tunjukkanlah jalan yang
betul, jalan yang benar.
“Hidup aku dan mati aku adalah kerana Allah”
Doa masa duduk antara dua sujud, ”Berilah rezeki kepada
aku”. Rezeki yang halal, yang baik.
Sembahyang ini untuk menolong bukan sahaja di akhirat tetapi
atas dunia juga.
“Sesungguhnya sembahyang itu mencegah daripada kejahatan dan
mungkar”. Jika orang itu pencuri, penyamun tetapi sembahyang tidak tinggal,
Insya Allah dia akan menjadi baik akhirnya. Berkat sembahyang akan membuat dia
balik ke pangkal jalan.
Jika orang itu nampak baik tetapi tidak sembahyang orang ini
akan terus hanyut begitulah, mungkin tidak akan mendapat hidayat Allah Ta’ala.
Jadi sembahyang menjadi pengikat yang penting. Kita susah,
kita sibuk atau kesulitan macam mana sekalipun sembahyang tidak boleh tinggal
sama sekali.
Oleh sebab itulah disuruh sembahyang sama ada sakit, sama
ada aman, sama ada perang, semua keadaan selagi ada akal kena sembahyang. Hatta
di medan perang pun kena sembahyang. Berlompat, berlari, atas kenderaan tidak
batal sembahyang, sembahyang siddatul khauf. Ada hukumnya dalam Quran.
“Peliharalah kamu akan sembahyang dan sembahyang wusto
(sembahyang Asyar) dan berdirilah kamu dalam keadaan taat kepada Allah, jika
sekiranya kamu takut maka berdirilah kamu sembahyang dalam keadaan menunggang
kenderaan ataupun berjalan”.
Disebut dalam hadis dalam peristiwa satu peperangan musuh
berada di satu kawasan dan orang Islam berada di suatu kawasan belum lagi
berperang tetapi dalam keadaan bahaya, orang Islam sembahyang Zohor.
Bila sudah sembahyang Zohor orang kafir bermesyuarat
sama-sama mereka, dan antara mereka berkata orang Islam ada satu lagi
sembahyang selepas daripada ini iaitulah sembahyang sebelah petang. Sembahyang
ini di sisi orang Islam sangat besar fadilatnya.
Oleh itu kita serang semasa mereka sembahyang Asyar. Lalu
Allah Ta’ala menurunkan ayat, “Jika sekiranya kamu dalam ketakutan maka
sembahyanglah kamu dalam keadaan berjalan kaki dan menunggang kenderaan”.
Boleh sembahyang di medan perang dan dibenarkan sembahyang
berjemaah. Dibenarkan melakukan gerakan yang berulang-ulang, tidak batal
sembahyang. Ini disebut dalam Quran.
Perkara sembahyang perkara amat penting. Oleh sebab itu nabi
SAW menyuruh kita ajar anak sembahyang semenjak daripada kecil lagi. Nabi kata,
“Ajar anak kamu sembahyang bila umur tujuh tahun, pukul dia jika dia tidak
sembahyang bila umur dia sepuluh tahun”. Umur sepuluh tahun kalau tidak
sembahyang pukul, iaitu pukul yang tidak mencederakan.
Ini bermakna dalam pendidikan Islam ada memukul anak
untuk mengajar anak yang membuat salah. Dalam pendidikan barat tidak boleh
pukul, tidak boleh merotan, kena biar begitu sahaja. Di sekolah rotan tidak
boleh digunakan akibatnya anak murid jadi mat rempit.
Disebut dalam kitab Musalli, raja Farsi, Arni Syarwan, raja
yang adil sebelum kerasulan nabi Muhamad lagi. Di masa remajanya ayah Arni
Syarwan menghantar anaknya mengaji dengan seorang guru yang bijak. Arni Syarwan
ini kelihatan cerdik, bijak dan baik dan gurunya cukup puas hati. Pada satu
hari dia panggil Arni Syarwan ini dan merotannya tanpa sebarang kesalahan pun.
Bila Arni Syarwan ini menjadi raja selepas ayahnya mati, dia
memanggil gurunya dan bertanya mengapa merotannya semasa sekolah dulu sedang
dia tidak membuat sebarang kesalahan. Kata gurunya, “Aku rotan kamu kerana
hendak mengajar kamu, kerana aku tengak kamu baik, cerdik, bijak dan tidak
membuat kesalahan apa-apa.
Aku rotan kamu kerana aku hendak kamu merasa bagaimana orang
buat zalim kepada kamu. Jadi aku rotan kamu secara zalim. Bagaimana kamu rasa
bila aku membuat zalim kepada kamu. Itu baru rotan kamu sudah marah. Jadi kamu
kena ingat sebagai raja kamu tidak boleh membuat zalim kepada orang”.
Ini cara pengajaran. Inilah dia pendidikan Islam. Pendidikan
Islam kita cukup serba-serbi. Alhamdulillah.
KULIAH YT
No comments:
Post a Comment