Firman Allah Ta’ala maksudnya:
“Hati nabi Muhamad SAW tidak mendustakan apa yang dilihatnya
jika demikian patutkah kamu hendak membantahnya mengenai yang telah dilihatnya
itu dan demi sesungguhnya nabi Muhamad SAW telah melihat malaikat Jibril dalam
bentuk rupanya yang asal sekali lagi.
Di sisi Sidratil Muntaha yang di sisinya terletak syurga
Jannatul Makwa, nabi Muhamad SAW melihat Jibril dalam bentuk rupanya yang asal
pada kali ini ialah semasa Sidratil Muntaha itu diliputi oleh makhluk-makhluk
dari alam ghaib yang tidak terhingga.
Penglihatan nabi Muhamad SAW tidak berkisar daripada
menyaksikan dengan tepat akan pandangan yang indah di situ yang diizinkan
melihatnya dan tidak pula melampaui batas. Demi sesungguhnya dia telah melihat
sebahagian dari sebesar-besar tanda yakni yang membuktikan luas pemerintahan
dan kukuasaan tuhan”
Ayat-ayat ini menunjukkan peristiwa Israk dan Mikraj apabila
Rasulullah SAW diangkat ke langit yang ketujuh menjadi tetamu Allah SWT. Nabi
dibawa ke tempat yang paling mulia yang tidak boleh dicapai oleh
malaikat-malaikat mukarrabin dan rasul-rasul yang terdahulu daripadanya, dibawa
ke Sidratil Muntaha di mana nabi SAW melihat perkara-perkara yang menakjubkan.
“Dan tidaklah pemikiran nabi Muhamad SAW yang lahir daripada
hati nurani dan akal fikirannya membohongi apa yang dia lihat”
.
Di sini terdapat kekhilafan di kalangan para ulamak. Ada
yang mengatakan melihat zat Allah Ta’ala yang tidak sama dengan makhluk. Ada
yang mengatakan melihat malaikat Jibril AS.
Kaum yang Asyaf iaitu mengikut riwayat Ibni Mas’ud dan
lain-lain melihat malaikat Jibril AS dengan rupanya yang asal sebagaimana kali
pertama melihat ketika menerima wahyu di gua Hiraq. Di sini melihat malaikat
Jibril pada kali kedua, melihat dalam keadaan tidak ragu dan tidak syak lagi.
Namun demikian mengikut riwayat Ibni Abas RA dan beberapa
orang sahabat antaranya Abu Zar dan lain-lain RA dengan makna Allah SWT yang
tidak sama dengan makhluk.
Di sini terdapat kekhilafan pula di kalangan ulamak. Kaul
yang pertama mengatakan melihat dengan penglihatan hati dan fikiran, bukan
melihat dengan mata kasar. Riwayat kedua mengatakan melihat dengan matanya sendiri
akan zat Allah Ta’ala yang tidak sama dengan makhluk. Mengikut satu riwayat
yang lain, melihat tanda-tanda kebesaran Allah dengan melihat hijab sahaja.
Hijab ialah nur yang mendinding antara hamba dan Allah
daripada melihat zat-Nya. Sekiranya dibuang nur, nescaya semua yang dilihat
oleh Allah menjadi abu. Ini kehebatan Allah Ta’ala.
Sebagaimana disebut dalam surah terdahulu apabila nabi Musa
AS minta hendak melihat Allah Ta’ala maka Allah menunjukkan nur yang memisahkan
antara Allah dengan zat-Nya, gunung Turusaina menjadi sama rata dengan tanah
dan nabi Musa tersungkur pengsan.
Di sini jelas makhluk tidak mempu hendak melihat Allah
Ta’ala di alam dunia. Inilah pendapat kaul yang asyaf.
Oleh itu pendapat yang dipakai oleh kebanyakan ulamak pada
malam Israk dan Mikraj itu nabi kita Muhamad SAW melihat malaikat Jibril AS
dengan rupa asal yang menakjubkan.
“Adakah kamu membantah dengan apa yang telah dilihat oleh
nabi Muhamad SAW”.
Apabila membantah bermakna ragu. Adakah kamu ragu dengan apa
yang dilihat oleh nabi Muhamad pada malam Israk dan Mikraj, melihat Jibril
dengan rupanya yang asal.
“Sesungguhnya dia telah melihat malaikat Jibril pada kali
yang lain”.
Nabi melihat malaikat Jibril ketika diangkat menjadi tetamu
Allah Ta’ala pada malam Israj dan Mikraj di sisi Sidratil Muntaha. Asal makna
sid ialah pokok bidara. Pokok bidara menjadi sempadan yang terakhir sekali bagi
makhluk untuk mengetahui rahsia langit. Malaikat tidak boleh pergi lebih daripada
itu.
Nabi Muhamad SAW dibawa naik setakat itu sahaja. Ahli-ahli
sains hari ini mengakui bahawa di sana ada sempadan yang tidak boleh ditembusi
oleh cahaya. Mata hari yang dianggap cakrawala yang berkali ganda lebih besar
daripada bumi jika masuk ke kawasan itu maka mata hari akan hancur. Ini
menandakan kekuasan dan kebesaran Allah Ta’ala.
Apabila nabi SAW sampai di situ malaikat Jibril AS berundur
kerana tidak boleh naik lagi. Maka nabi naik ke Sidratil Muntaha sempadan yang
tinggi yang diizin oleh Allah Ta’ala iaitu pokok bidara. Sesetengah ulamak
mengatakan ia berada di langit yang ketujuh. Sesetengah pula mengatakan umbi
pokok bidara berada di langit yang keenam dan bahagian atasnya di langit yang
ketujuh.
Nabi SAW melihat Jibril di Sidratil Muntaha pada malam
Israk dan Mikraj tempat sempadan yang tidak boleh dinaiki oleh makhluk-makhluk
walaupun oleh malaikat yang mukarrabin.
“Ketika pokok bidara dihilangkan oleh cahaya makhluk-makhluk
yang dijadikan oleh Allah Ta’ala, menghilangkan padangan Sidratil Muntaha
kerana munculnya makhluk yang lain yang menutup Sidratil Muntaha dan di situlah
nabi menerima sembahyang lima waktu yang diwajibkan oleh Allah Ta’ala pada
malam Israk dan Mikraj”.
Ini menunjukkan betapa besarnya sembahyang lima waktu. Di
sana ada hadis-hadis yang banyak yang menceritakan tentang Sidratil Muntaha
sebelum dihilangkan daripada pandangan. Nabi SAW melihat Sidratil Muntaha
daun-daun bidara besar laksana telinga gajah.
Satu riwayat lagi mengatakan laksana kolah-kolah yang dibuat
di kampung Hajar. Nabi melihat warnanya berubah-ubah, yang sangat cantik yang
tidak boleh digambarkan melainkan Allah Ta’ala.
Ada hadis mengatakan kupu-kupu yang berterbangan yang
bercahaya yang indah yang menghilangkan Sidratil Muntaha. Pandangan yang
manakjubkan sehingga hilang daripada pandangan nabi SAW
“Di sisinya terletak syurga al-Ma’wa, syurga tempat
tinggal mereka yang beriman mengerjakan amal yang solih”.
Ada ulamak mengatakan di situ ada ruh orang-orang yang
bertakwa dan ada pula mengatakan di situ ada ruh para syuhada iaitu mereka yang
mati syahid.
Ada ulamak mengatakan Syurga Ma’wa berada di kanan arasy.
Arasy ialah singgahsana yang berada di atas langit dan bumi. Langit dan bumi
terlalu kecil berbanding dengan arasy. Langit dan bumi ini berada di bawah
arasy. Itu adalah kehebatan dan kebesaran Allah Ta’ala.
Mengikut hadis, nabi melihat ada empat batang sungai. Dua
batang sungai ke dunia dan dua batang lagi ke syurga. Sungai ke dunia ialah
sungai Nil di Mesir dan sungai Furaq di Iraq. Ini menunjukkan sungai-sungai
adalah kurniaan dan rahmat daripada Allah Ta’ala. Allah Ta’ala boleh
mengeringkan sungai bila-bila masa sahaja.
Para pengkaji dengan mengguna alat-alat moden pada hari ini
tidak dapat mengesan di manakah hulu kedua-dua batang sungai ini. Kedua-dua
hulu sungai ini berada di syurga Ma’wa, alam ghaib, tidak dapat dikesan
walaupun dengan alat-alat moden. Cukuplah bagi kita beriman kepada Allah Ta’ala
dengan apa yang diberitahu oleh nabi Muhamad SAW.
“Ketika Sidratul Muntaha hilang daripada pandangan dengan
melihat tanda-tanda kebesaran Allah Ta’ala, tidak beralih pandangan nabi
Muhamad SAW dan tidak melampaui daripadanya”
Oleh kerana melihat perkara yang menakjubkan sehingga nabi
SAW tidak berpaling ke kiri dan ke kanan dan tidak melihat lebih daripada itu
kerana pemandangan itu tersangat menakjubkan yang menandakan kebesaran Allah
Ta’ala yang tidak terhad.
“Sesungguhnya dia telah melihat daripada tanda-tanda
tuhannya yang sangat besar, yang maha agong yang tiada bandingan dan tidak ada
tandingan”
Keistimewaan ini diberi kepada Rasulullah SAW. Ada ulamak
mengatakan di situlah nabi SAW melihat malaikat Jibril mempunyai enam ratus
sayap dan dilihat berada di atas hamparan yang menutup langit dan bumi. Satu
riwayat mengatakan tiap-tiap satu sayap memenuhi langit dan bumi. Rupanya
sangat besar yang tidak dapat dilihat selama ini.
Allah Ta’ala menunjukkan itu semua bersesuaian dengan
kerasulan nabi Muhamad SAW yang diutus menjadi rasul untuk seluruh dunia, untuk
semua manusia dan jin dan rasul penutup. Berbeza dengan rasul-rasul sebelumnya
untuk kaum sahaja.
Dengan melihat keadaan pada hari ini, sistem komunikasi dan
pengangkutan yang cekap membolehkan manusia berhubung dan bergerak ke sana ke
mari dengan cepat, maka cukup dengan seorang rasul sahaja.
Dengan mukjizat al-Quranul Karim, bagaimana nabi Muhamad SAW
diutuskan daripada bumi Mekah yang kering kontan, yang tidak ada hasil
langsung, untuk menandakan kebesaran Allah Ta’ala, ajarannya tersebar ke
seluruh pelusuk dunia.
Tidak ada siapa yang boleh sekat. Orang Mekah yang cuba
hendak menyekat tidak berjaya, kuasa-kuasa besar yang cuba menyekat pun tidak
berjaya. Allah Ta’ala menunjukkan semua kuasa besar itu habut yang halus sahaja
di bawah kekuasaan Allah Ta’ala.
Jika dibanding dengan alam yang hebat pada malam Israk dan
Mikraj kuasa-kuasa besar dunia yang ada hanya habut yang halus sahaja di sisi
Allah. Perkembangan Islam tidak boleh dihalang. Mereka berjaya menjatuhkan
khilafah Islamiah yang berpusat di Turkey yang bermula dengan kerajaan Islam
pertama di Madinah, kemudian kerajaan Amawiyah di Dimash, berpindah kepada
kerajaan Abasiah di Iraq dan akhirnya berpindah ke Turkey.
Apabila tiada lagi kerajaan Islam, negeri-negeri orang Islam
dijajah, ditakluk dan penjajah cuba menyekat perkembangan ajaran Islam dengan
pelbagai cara tetapi cahaya Islam gagal disekat. Cahaya agama Islam masuk juga
ke seluruh pelusuk dunia.
Cahaya agama Islam gagal dipadamkan. Walaupun tiada lagi
kerajaan Islam, Allah Ta’ala gantikan dengan kumpulan-kumpulan Islam,
jemaah-jemaah Islam yang berjuang untuk mengembalikan semula kerajaan Islam,
mengemabalikan semula negara Islam.
Hari ini mereka menyekat kumpulan-kumpulan Islam ini. Mereka
tidak membenarkan kumpulan Islam mendirikan kerajaan Islam. Mereka akan
menghalang dengan apa cara sekali pun kerana mereka tidak mahu ada lagi kuasa
besar Islam dalam dunia ini.
Setelah cara itu tidak berjaya, mereka mengubah dan membuat
cara baru. Orang Islam melalui kumpulan Islam, jemaah Islam, parti Islam
menentang penjajah dan dakwah Islam berkembang menyebabkan akhirnya mereka
terpaksa balik selepas melantik anak-anak negeri menjadi pemimpin di atas
semangat nasionalisma, semangat kebangsaan.
Orang Arab dengan kebangsaan Arab, orang Indonesia dengan
kebangsaan Indonesia dan Melayu dengan semangat Melayu, Turkey dengan semangat
Turkey. Negeri-negeri ini diberi kemerdekaan atas semangat kebangsaan
masing-masing dan syariat Islam tidak dijadikan dasar negara.
Pemerintah bukan penjajah tetapi anak negeri dengan memakai
undang-undang penjajah, bukan undang-undang Islam. Cara ini juga tidak berjaya
kerana Islam masih berkembang.
Hari ini mereka membuat cara baru iaitu Islam boleh
memerintah tetapi di negerinya sahaja, kawasannya sahaja, tidak dibenarkan
meluaskan sampai wujudnya kuasa besar Islam.
Orang Islam boleh bercakap Islam tetapi tidak dibenarkan
berpolitik Islam. Berdakwah boleh tetapi jangan menyebut fasal pemerintahan
Islam. Ini adalah cara baru untuk menyekat pertumbuhan kuasa besar Islam.
Semua cara itu akan gagal kerana Islam bukan rekaan manusia.
Islam adalah daripada Allah Ta’ala.
Ayat-ayat yang kita baca ini untuk menunjukkan kebesaran
Allah Ta’ala kepada nabi SAW pada malam Israk dan Mikraj yang menyatakan
kuasa-kuasa besar yang ada atas dunia adalah habut yang halus bagi Allah Ta’ala
dan cahaya agama Islam tidak boleh disekat dan dipadamkan melainkan apabila
dunia ini hendak ditamatkan.
Barang siapa ikut Islam selamat, tidak ikut Islam tidak
selamat.
KULIAH TAFSIR YT
No comments:
Post a Comment