Kemudian baginda dibawa ke Sidratil Muntaha. Sidrat
bermakna pohon bidara, daunnya digunakan untuk mandi mayat. Dan diberitahu
itulah tempat yang menjadi sempadan makhluk yang ada di bawahnya, tidak boleh
lagi naik lebih daripada itu.
Ahli sains zaman sekarang membuat kajian mengatakan ada di
kawasan itu tidak boleh ditembusi oleh cahaya sekali pun. Jika matahari yang
besar pun sampai di situ hancur. Itu andaian tetapi Quran sudah memberitahu
kita.
Nabi SAW melihat di umbi pokok bidara itu keluar
daripadanya sungai-sungai yang airnya bersih. Sungai susu yang tidak berubah
rasanya, sungai arak yang lazat diminum dan tidak memabukkan, dan sungai madu
yang ditapis. Madu sahaja, tidak ada lilin dan tidak ada lebahnya.
Sungainya terlalu besar. Begitu juga pohon bidara terlalu
besar. Kalau berjalan tujuh puluh tahun tidak selesai, nabi kata. Dalam bahasa
Arab bila disebut tujuh puluh memberi makna jumlah yang terlalu besar dan tidak
boleh hendak banding.
Buah-buahnya besar seperti kolah-kolah kampung Hajar.
Daun-daunnya laksana telinga gajah, terlalu besar daunnya. Diliputi oleh
warna-warna yang tidak diketahui banyaknya melainkan Allah. Warna berubah-ubah,
terlalu cantik dan indah.
Di umbinya pula ada empat batang sungai lagi. Dua sungai
yang batin dan dua sungai yang zahir.
Lalu nabi bertanya, “Apakah dia sungai-sungai ini wahai malaikat
Jibril?”.
Jawab malaikat Jibril, “Dua sungai yang batin yang di
dalam itu ialah sungai dalam syurga dan dua sungai yang zahir itu ialah Nil dan
Puraq”. Sungai Nil di Mesir dan sungai Puraq di Iraq. Nil dan Puraq ialah
sungai yang diberkati oleh Allah Ta’ala.
Macam mana hulunya boleh duduk di atas langit, ini ialah
alam ghaib. Kita tidak mampu berfikir kebesaran Allah Ta’ala yang ditunjukkan
oleh Allah Ta’ala kepada nabi SAW pada malam itu. Memang orang hendak mencari
hulunya dan di mana punca airnya tidak bertemu.
Sungai Puraq dalam peta sampai ke Turkey. Sungai Nil
melalui beberapa negara di Afrika dan mengharungi beberapa tasik pula. Ini
ialah kebesaran Allah Ta’ala.
Di kawasan Nil dan Puraq ini dipilih oleh Allah Ta’ala
menjadi tempat zahir nabi-nabi dan rasul-rasul ASTS dan tempat tamadun awal
manusia. Di sini juga menjadi pergolakan antara Islam dan jahiliah semenjak
zaman dahulu sehingga hari ini.
Nil dan Puraq juga sempadan negara yang dimimpi oleh
orang Yahudi. Orang Yahudi mengatakan negara mereka yang sebenar daripada
sungai Nil di Mesir sehingga sungai Puraq di Iraq. Itu sempadan negeri mereka,
negeri yang diasaskan oleh nabi Sulaiman AS. Mereka hendak ambil semula.
Macam mana orang Yahudi hendak menerima plan atau peta
perdamaian yang mewujudkan negara Palastin dan negara Yahudi. Orang Yahudi
tidak akan menerima sekali-kali.
Dalam kitabnya mengatakan negara mereka
ialah daripada Nil sehingga ke Puraq, termasuk Mesir, termasuk Iraq dan
termasuk juga Almadinatul Munawwarah.
Madinah termasuk dalam peta mereka dan sempadan dekat
Yambuk di selatan Madinah. Tetapi Mekah tidak termasuk. Mereka pun tidak berani
hendak masuk Mekah. Mereka juga membaca Azhabulfiil, orang Yahudi baca semua
itu.
Oleh kerana itu tidak ada dalam kepala orang Yahudi hendak
berdamai, yang ada cuma dibuat-buat sahaja. Serangan Amerika ke atas Iraq
adalah salah satu daripada perancangan untuk menolong Israil meluas wilayah
mereka, kerana Iraq juga termasuk dalam peta mereka, Mesir juga termasuk,
Jordan dan Syria juga termasuk negeri yang mereka idamkan. Allah Ta’ala tidak
akan izinkan mereka.
Di Sidratil Muntaha nabi melihat rupa malaikat Jibril
yang asal. Jibril mempunyai enam ratus sayap. Tiap-tiap satu sayap memenuhi
ufuk. Dalam Quran pun sebut “Malaikat yang mempunyai sayap dua, tiga dan
empat”. Ayat Quran menyatakan malaikat ada sayap.
Berguguran dari sayap Jibril warna-warni laksana permata
yakub dan permata-permata lain yang tidak diketahui jumlahnya melainkan Allah.
Kemudian nabi SAW dibawa melawat ke kolam Kausar.
“Sesungguhnya kami kurniakan kepadamu wahai Muhamad al-Kausar”. Al-Kausar ialah
kolam yang diberi kepada nabi kita Muhamad SAW apabila air kolam ini diminum
tidak akan dahaga selama-lamanya.
Oleh kerana itu ada pendapat mengatakan orang Islam yang
masuk neraka mungkin dipelihara daripada dahaganya dan diselamatkan daripada
neraka pada akhirnya. Tetapi jangan fikir ringan neraka ini.
Tiap-tiap orang nabi diberi kolam. Nabi kita diberi Kausar.
Pada hari kiamat nabi-nabi menunggu kolam masing-masing.
Disebut dalam hadis nabi Muhamad SAW menunggu umatnya
datang dan nabi kenal umatnya melalui bekas-bekas wuduk yang dia sembahyang di
atas dunia dulu menjadi paspot untuk dia masuk ke kawasan umat Muhamad SAW.
Tiba-tiba ada di kalangan orang yang ada tanda umat
Muhamad dihalau daripada kolam Kausar. Lalu nabi bersabda, “Umati, umati,
umati”. Umat aku, umat aku, umat aku, jangan halau mereka.
Kemudian diberitahu, “Wahai Muhamad kamu tidak mengetahui
apa yang mereka lakukan selepas kamu wafat”. Maknanya mereka yang dihalau itu
menyeleweng daripada ajaran nabi. Inilah yang kita takut. Sembahyang,
sembahyang dah, puasa dah, pergi ke Mekah dah tetapi menyeleweng daripada
ajaran nabi.
Kemudian nabi SAW dibawa masuk
ke dalam syurga. Di dalamnya, “Barang yang tidak pernah dilihat oleh mata, yang
tidak pernah didengar oleh telinga, yang tidak pernah terfikir dalam hati
manusia”. Ini syurga.
Disebut di dalam hadis orang yang paling akhir masuk
syurga tuhan beri kepadanya keluasan bumi syurga seluas sepuluh kali keluasan
bumi dunia dan kuasa sebanyak tujuh kali ganda kuasa terbesar dunia. Inilah
nikmat syurga yang paling kurang sekali.
Di pintu syurga nabi melihat tertulis orang memberi
sedekah sepuluh kali ganda dan orang memberi hutang lapan belas kali ganda.
Nabi bertanya, “Wahai Jibril mengapa pula yang memberi
hutang lebih afdal daripada memberi sedekah?”. Bila hutang dibayar wang akan
diterima semula tetapi sedekah tidak, habis begitu sahaja.
Malaikat Jibril berkata, “Orang yang meminta sedekah itu
bukan benar-benar terdesak, tetapi oang yang berhutang ialah orang-orang yang
benar-benar berhajat dan terdesak”. Orang yang berhutang memang orang
benar-benar susah dan tersepit.
Imam Malik dan ulamak sependapat dengannya berpegang dengan
hadis ini. Walau bagaimanapun ramai ulamak berpendapat memberi sedekah lebih
afdal. Ini khilaf di kalangan ulamak.
Pendapat lain berdasarkan kepada ayat Quran, “Bandingan
orang yang membelanjakan harta bendanya pada jalan Allah laksana orang yang
menanam satu biji benih lalu tumbuh daripadanya tujuh tangkai dan tiap-tiap
satu tangkai ada seratus biji, jadi jumlahnya tujuh ratus kali ganda”.
Hadis mengatakan memberi hutang lapan belas kali ganda,
Quran mengatakan sumbangan fi sabilillah mendapat tujuh ratus kali ganda. Jadi
ulamak khilaf, berselisih pendapat dalam perkara ini.
Di dalam syurga ada sungai-sungai susu yang tidak berubah
rasanya, sungai-sungai arak yang lazat diminum, sungai-sungai madu yang ditapis
bersih tiba-tiba di dalamnya kubah-kubah daripada mutiara, buah-buahan yang
banyak. Buah-buah delima laksana timba-timba dan dikatakan buah delima laksana
besar seekor unta.
Di dalamnya burung-burung yang berterbangan. Setelah
diceritakan kepada Abu Bakar di Mekah, lalu Abu Bakar bertanya, “Ya Rasulullah
sedap burung dalam syurga”.
Jawab nabi SAW, “Dihidang kepada aku dan aku makan dan
memang terlalu lazat. Aku harap engkau pun boleh makan nanti”.
Hidangan burung ini disebut dalam Quran, suratul Waqiah,
“Antara makanan syurga itu ialah daging-daging burung apa yang kamu pilih.
Perlu diketahui bahawa makanan dan minuman dalam syurga bukan untuk
mengenyangkan dan menghilang haus. Tiada lapar dan dahaga dalam syurga. Makan
dan minum adalah untuk kelazatan dan keseronokan semata-mata.
Nabi SAW melihat tepi-tepi kolam Kausar itu ada
kubah-kubah berongga daripada mutiara, permata, dan dilihat tanahnya miski yang
harum.
Kemudian nabi SAW ditunjukkan neraka pula. Di dalam
neraka penuh murka Allah, hukuman dan azabnya. Kalau dicampak ke dalamnya
batu-batu dan besi-besi nescaya api itu memakannya.
Di dalam neraka juga nabi melihat manusia memakan
bangkai. Ditanya, “Siapakah dia wahai malaikat Jibril?”.
Jawab malaikat Jibril, “Itulah dia mereka yang memakan
daging manusia”. Itulah mereka yang mengumpat, yang mengancum sesama saudara
seIslam.
Nabi melihat malaikat Malik yang menjaga neraka sentiasa
masam muka, tidak senyum langsung.
Malaikat lain ada juga senyum, tetapi malaikat yang menjaga
neraka mukanya masam dan sentiasa kelihatan marah.
Nabi SAW memberi salam kepadanya dan dia menjawab salam.
Neraka dikunci kerana kedatangan nabi SAW.
Kemudian nabi SAW diangkat ke Sidratil Muntaha. Tiba-tiba
baginda SAW diliputi awan yang tebal.
Malaikat Jibril berundur, Jibril tidak boleh naik lagi
kerana Jibril daripada cahaya. Martabat malaikat Jibril sekadar itu sahaja.
Nabi kemudian dibawa naik ke mustawan mengadap Allah SWT.
Didengar padanya suara-suara kalam dan dilihat seorang lelaki yang hilang di
dalam cahaya arasy. Nampak macam orang hilang dalam cahaya arasy. Lalu nabi
bertanya pengiring yang mengiringi nabi pada masa itu (bukan malaikat Jibril),
“Siapakah itu, adakah malaikat”.
Lalu dia menjawab, “Tidak, dia bukan malaikat”. “Adakah dia
nabi”. “Tidak, dia bukan nabi”. “Dia itu siapa?”.
“Dia ialah seorang yang berada di alam dunia yang lidahnya
berzikir dan hatinya bergantung ke masjid, yang tidak memaki kedua-dua
ibu-bapanya”.
Ini payah. Hatinya ingat ke tuhan, ingat kepada masjid dan
tidak memaki kedua-dua ibu-bapanya. Fadilatnya dilihat di Sidratil Muntaha.
Kemudian nabi mengadap Allah SWT dan tersungkur sujud dan
tuhan berfirman kepadanya, “Ya Muhamad”.
Jawab nabi SAW, “Labbaik, labbaik ya Rabb”.
Labbaika perkataan dalam bahasa Arab dalam bahasa kita ‘ya’.
Labbaika perkataan yang halus lebih daripada ya lagi. Orang Arab sebut Labbaika
dengan makna ya, bala bermakna ya, naam dengan makna ya. Labbaika ini perkataan
ya yang paling halus.
Oleh sebab itulah orang membuat Haji dan Umrah menyebut
LABBAIKALLAHUM MALABBAIK LABBAIKALA SARI KALAKALABBAIK INNALHAMDA WANNIK
MATALAK WALMULKALA SARIKALAK.
Ya wahai tuhanku. Tuhan berfirman, “Sal, minta”. Minta apa
yang kamu hendak minta.
Sabda nabi SAW, “Wahai tuhan, Engkau telah jadikan nabi
Ibrahim sebagai Khalil (kekasih-Mu) dan Engkau kurniakan kepadanya kerajaan
yang besar, dan Engkau berkata-kata akan nabi Musa dengan kata-kata yang
sungguh benar, dan Engkau beri kepada Daud kerajaan, menjadi pemimpin yang memerintah
negara dan Engkau lembutkan baginya besi, Engkau beri kepadanya keupayaan
mengarah bukit-bukau dan gunung-ganang.
Engkau berikan kepada Sulaiman kerajaan yang sangat besar,
Engkau beri kepadanya boleh menguasai jin, manusia dan syaitan-syaitan. Engkau
berikan kepadanya kemampuan mengarah angin, engkau berikan kepadanya kerajaan
yang tidak diberi kepada sesiapa pun selepasnya.
Engkau ajarkan kepada nabi Isa Taurah dan Injil. Engkau
berikan kepadanya mukjizat boleh menyembuh orang-orang yang sakit safak, balor
yang tidak boleh diubat, menghidupkan orang yang mati dengan izin-Mu dan Engkau
lindungkan dia dan ibunya daripada syaitan yang direjam. Maka tidak ada jalan
bagi syaitan untuk menggodanya”.
Nabi tidak meminta apa-apa. Nabi sebut apa yang diberi
kepada nabi lain. Ini menunjukkan kebijaksanaan nabi Muhamad SAW.
Diberi kepada nabi Ibrahim gelaran Khalil, kekasih tuhan,
diberi kepada nabi Ibrahim kerajaan dan pemerintahan. Diberi kepada nabi Musa,
nabi Daud, nabi Sulaiman dan nabi Isa dengan keistimewaan masing-masing.
Lalu tuhan berfirman, “Aku jadikan mu Habib, kekasih”.
Habib lebih besar daripada perkataan Khalil dan disebut oleh
golongan ahli kitab bahawa nabi SAW disebut dalam kitab Taurah dengan
Habibullah.
“Dan Aku utuskan Engkau untuk manusia seluruhnya bagi
memberi berita gembira dan memberi amaran. Aku lapangkan bagi mu akan dadamu
segala kesusahan dihilang daripada mu, Aku hilangkan segala kesalahan daripada
dosa, kamu tidak ada dosa. Aku mulia dan agungkan sebutan mu. Tidak disebut Aku
melainkan disebut mu bersama Aku. Kalau orang sebut Aku orang sebut mu juga
wahai Muhamad.
“Dan Aku jadikan umat mu sebaik-baik umat yang
dikeluarkan untuk manusia. Aku jadikan umat mu umat yang adil”.
Umat Islam mesti adil, tidak boleh zalim
“Dan aku jadikan umat mu yang awal dan yang akhir”.
Umat yang awal dibangkitkan pada hari kiamat dan
dimasukkan ke dalam syurga dan yang akhir dilahirkan ke dunia.
“Dan Aku jadikan tidak ada khutbah yang diucapkan oleh
umat mu melainkan mereka mengucap dua kalimah syahadat dan mengaku bahawa kamu
hamba-Ku dan rasul-Ku dan Aku jadikan di kalangan umat mu golongan manusia yang
hati-hati mereka adalah kitab-kitab mereka”.
Ini keistimewaan yang ada pada umat Muhamad SAW walaupun di
kalangan umat Muhamad tidak ada nabi lagi selepas nabi Muhamad SAW. Umat zaman
dahulu ada nabi-nabi yang dilantik, umat Muhamad tiada nabi, tetapi ada
orang-orang memelihara ilmu iaitu kitab-kitab mereka di dalam dada-dada mereka.
Allah Ta’ala memelihara ilmu Islam di dalam dada para ulamak.
Kalaulah Quran dibakar hangus, hadis-hadis dibakar
hangus, kitab-kitab dihanguskan, dimusnahkan ulamak-ulamak boleh menulis
semula, boleh mengarang kitab semula. Ini bermakna ilmu-ilmu Islam bukan sahaja
dipelihara di dalam kitab, di dalam buku-buku, dan sekarang di dalam skrip dan
di dalam internet bahkan di pelihara di dalam dada-dada para ulamak. Ini tuhan
janji pada malam Israk dan Mikraj.
“Dan Aku jadikan mu seawal-awal yang diciptakan dari segi
pengumuman dan kenyataan dan yang akhir dibangkitkan”.
Kelahiran nabi Muhamad diberitahu semenjak awal lagi.
Manusia akan menjadi khalifah. Peranan khalifah yang paling besar ialah umat
Muhamad SAW selepas nabi-nabi yang lain.
“Dan yang akhir dilahirkan ke dunia dan Aku kurniakan
kepada mu dan umatmu menjadi umat yang awal dibicarakan pada hari kiamat”.
Ketika dibicarakan di akhirat umatmu dahulu dibicarakan.
“Dan Aku beri kepada mu tujuh kepujian iaitulah suratul
Fatihah yang tidak diberi kepada nabi-nabi sebelum mu”.
Aku beri kepada mu suratul Fatihah iaitulah satu kurnia
yang sangat besar yang tidak diberi kepada mana-mana nabi sebelum mu.
“Dan Aku beri kepada mu akhir suratul Baqarah”, iaitulah
LILLAHIMA FISSAMAWA TIWAMA FILARD,
AMANARRASULU hingga akhir.
“Ayat-ayat ini disimpan di bawah arasy yang mulia, tidak
diberi kepada umat yang terdahulu dan Aku beri kepada mu kolam Kausar, dan Aku
beri kepada mu lapan perkara yang istimewa yang ada pada mu iaitulah Islam,
kedua Hijrah (Hijrah sama ada daripada kufur kepada iman, daripada jahiliah
kepada Islam, daripada tempat kufur kepada tempat Islam, atau pun
mempertahankan Islam berhijrah ke Madinah dan kemudian membuka Mekah),
Yang ketiga jihad dan sedekah, puasa Ramadan, menyuruh
kepada yang baik dan mencegah kemungkaran, dan Aku telah tentukan pada hari Aku
ciptakan segala langit dan bumi bahawa Aku mewajibkan kepada mu dan kepada umatmu
lima puluh sembahyang, maka dirikanlah engkau dan umat engkau wahai Muhamad”.
Lima puluh sembahyang sehari semalam.
Kemudian awan yang meliputi nabi berundur dan malaikat
Jibril memegang tangan nabi membawa nabi turun. Turun dengan segera berjumpa
dengan nabi Ibrahim dan nabi Ibrahim mengalu-ngalukan dan tidak mengatakah
apa-apa.
Bila berjumpa dengan nabi Musa, nabi Musa
mengalu-ngalukan dan berkata, “Kamu buat apa wahai Muhamad naik di atas sana,
tuhan memberi apa kepada mu wahai Muhamad”. Nabi Musa bertanya.
Ini keistimewaan nabi Musa kerana dialah nabi yang berdepan
dengan manusia yang paling zalim dalam sejarah manusia iaitulah Firaun. Nabi
Musa menegar, mengkritik dan inilah perangai nabi Musa. Bila dia ikut nabi
Khadir, tuhan menyuruh dia belajar, nabi Khadir buat apa sahaja dia tegar. Ini
sikap nabi Musa dan dia seorang gagah perkasa, yang berani dan tegas.
Lalu nabi Musa bertanya Muhamad, “Tuhan perintah apa kepada
mu”.
Jawab nabi SAW, “Tuhan mewajibkan kepada aku dan umat aku
lima puluh sembahyang sehari semalam”.
Nabi suka sangatlah kerana tuhan sudah memberi lima puluh waktu dan
besar pahalanya tanpa menyedari kemampuan umat mengerjakannya.
Nabi Musa berkata, “Wahai Muhamad naik semula, mengadap
tuhan semula dan minta tuhan ringankan kepada mu dan kepada umatmu. Umatmu
tidak mampu menunai lima puluh waktu. Sesunggunya aku telah menguji manusia
sebelum mu.
Aku pernah mendidik kaum Bani Israil dengan
bersungguh-sungguh supaya mereka menunaikan perintah Allah, perintah yang lebih
sedikit, yang lebih ringan daripada lima puluh mereka tidak melakukannya.
Umatmu lebih lemah daripada segi tubuh badan, hati,
penglihatan dan pendengaran, aku berasa umatmu tidak mampu melakukannya”.
Kaum Bini Israil sangat sukar didik. Bermacam-macam cara
digunakan oleh nabi Musa tetapi kurang berjaya.
Satu kisah Bani Israil yang disebut dalam Quran perlu
dijadikan renungan.
Bani Israil minta cuti hari Sabtu dan tuhan izinkan. Hari
Sabtu kena buat ibadat dan tidak boleh buat kerja langsung. Kaum Bani Israil
yang tinggal di tepi laut bekerja memukat ikan. Allah uji mereka, tiap-tiap
hari Sabtu kawan ikan masuk, banyak ikan masuk dengan jinak dan rapat ke darat.
Ulamak-ulamak mereka melarang memukat ikan pada hari Sabtu.
Mereka tidak tahan dengan ujian tuhan. Hari Sabtu mereka
pergi memukat juga walaupun dilarang. Mereka memukat pada hari Sabtu dan
mengambil ikan dalam pukat pada hari Ahad. Mereka menipu tuhan. Akhirnya tuhan
jadikan mereka kera-kera yang nyata. Ini yang berlaku dalam sejarah Bani Israil
yang disebut dalam Quran.
Nabi kita Muhamad SAW berkata hari ini Jumaat untuk kita
orang Islam, esok hari Sabtu untuk kaum Yahudi dan lusa hari Ahad untuk kaum
Nasora, iaitu pengikut nabi Isa AS. Ini disebut dalam hadis.
KULIAH YT
No comments:
Post a Comment