Kadang-kadang
Allah Ta’ala menurunkan bala tentera malaikat dengan syarat kumpulan Islam
mesti memenuhi syarat-syaratnya.
Nabi
menyebut dalam hadis: “Kalau hendak
musafir 3 orang, kalau hendak berperang dua belas ribu orang.”
Kalau tentera
Islam ada dua belas ribu orang tiada sebarang musuh yang boleh mengalahkannya.
Jika kalah mesti ada sebab-sebab tertentu, mungkin syarat-syarat Islam yang
diperlukan tidak mencukupi.
Hari ini di
Razaf keluarga yang paling gembira ialah keluarga yang ramai anak-anaknya mati
syahid. Mereka diberitahu orang mati di medan perjuangan boleh memberi syafaat
kepada tujuh puluh orang keluarga yang masuk neraka. Mereka gembira kerana
mereka berilmu dan faham fadilatnya.
Allah Ta’ala memberitahu malaikat juga
berperang bersama orang mukmin memberi semangat dan membantu orang mukmin.
Antaranya Allah Ta’ala telah membantu orang-orang mukmin dalam peperangan
Badar.
Firman Allah
Ta’ala suratul Anfal ayat 9:
“Ingatlah
ketika kamu memohon pertolongan kepada tuhan mu lalu ia perkenan-Nya bagi mu
sesungguhnya Aku akan mendatangkan bala tentera sebagai bantuan kepada kamu
dengan seribu malaikat yang datang berturut-turut.”
Ayat ini
menceritakan Allah Ta’ala menurunkan seribu malaikat.
Firman Allah
Ta’ala surah al-Imran ayat 123-125:
“Sesungguhnya
Allah telah menolong kamu di dalam peperangan Badar padahal kamu pada ketika
itu orang-orang yang lemah kerana itu bertakwalah kepada Allah supaya
mensyukuri-Nya
ketika kamu
mengatakan kepada orang-orang mukmin apakah tidak cukup bagi kamu Allah
membantu kamu dengan tiga ribu malaikat yang diturunkan dari langit.
Ia cukup
jika kamu bersabar dan bersiap sedia dan mereka datang menyerang kamu dengan
ketika itu juga nescaya Allah menolong kamu dengan lima ribu malaikat yang
memakai tanda.”
Ayat ini menyatakan Allah Ta’ala turun
dengan lima ribu malaikat dalam perang Badar. Ayat terdahulu menyatakan seribu
malaikat. Mungkin diturun secara berturut-turut.
Firman Allah
Ta’ala suratul Anfal ayat 10-13:
Al-'Anfāl:10
- Dan Allah tidak menjadikan bantuan (bantuan malaikat) itu melainkan berita
gembira dan supaya hati kamu tenang tenteram dengannya. Dan kemenangan itu pula
hanyalah dari sisi Allah. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa lagi Maha Bijaksana.
Al-'Anfāl:11
- (Ingatlah) ketika kamu diliputi perasaan mengantuk sebagai satu (pemberian)
aman dari Allah (untuk menghapuskan kecemasan kamu).
Dan
(ingatlah ketika) Ia menurunkan kepada kamu hujan dari langit untuk mensucikan
kamu dengannya dan menghapuskan dari kamu gangguan syaitan, dan juga untuk
menguatkan hati kamu dan menetapkan dengannya tapak pendirian (kamu di medan
perjuangan).
Al-'Anfāl:12
- (Ingatlah) ketika Tuhanmu wahyukan kepada malaikat: "Sesungguhnya Aku
menyertai kamu (memberi pertolongan), maka tetapkanlah (hati) orang-orang yang
beriman.
Aku akan
mengisi hati orang-orang yang kafir dengan perasaan gerun; oleh itu, pancunglah
leher mereka (musuh) dan potonglah tiap-tiap anggota mereka"
Al-'Anfāl:13
- (Perintah) yang demikian ialah kerana sesungguhnya mereka menentang Allah dan
Rasul-Nya; dan sesiapa yang menentang Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya
Allah Maha berat azab seksa-Nya.
Ayat ini menyatakan ketika berlaku
perang Badar Allah Ta’ala menurunkan malaikat, menurunkan hujan menyebabkan
nabi dan para sahabat menjadi mengantuk sehingga ada sahabat terlucut pedang di
tangannya.
Para ulamak
mengatakan jika mengantuk ketika berjihad ialah pertolongan Allah tetapi
mengantuk ketika sembahyang ialah syaitan.
Orang
berjihad memang ada perasaan takut. Bila tuhan beri terlelap hilanglah perasaan
takut. Ini adalah pertolongan Allah.
Firman Allah
Ta’ala surah al-Imran ayat 126-127:
“Dan Allah
tidak menjadikan pemberian bala bantuan melainkan sebagai khabar gembira bagi
kamu dan akan bertenanglah hati kamu kerananya dan kemenangan itu hanyalah dari
Allah yang maha kuasa lagi maha bijaksana.
Ayat ini
berkait dengan peperangan Badar. Apabila Allah Ta’ala menurunkan bala tentera
malaikat untuk membantu tentera Islam yang sedikit jumlahnya dan tidak banyak
senjatanya menghadapi tentera musuh yang ramai jumlahnya dan banyak senjatanya.
Ayat ini
menyatakan huraian kepada ayat-ayat terdahulu berkenaan dengan Allah Ta’ala
menurunkan bala tentera malaikat untuk membantu orang-orang yang beriman
bersama dengan Rasulullah SAW.
Terdapat
kekhilafan di kalangan para ulamak. Adakah tentera malaikat itu berperang atau
pun mereka turun saja-saja.
Ada kalangan
ulamak mengatakan tentera malaikat turun untuk sama-sama berperang dengan
orang-orang yang beriman.
Ini
ditafsirkan oleh para-para sahabat yang hadir dalam peperangan Badar. Mereka
melihat orang-orang yang tidak dikenali berperang bersama-sama dengan mereka.
Dilihat
bagaimana kepala orang-orang kafir dipancung dan melihat bagaimana musuh-musuh
itu rebah dengan tidak sempat mereka membunuhnya. Ini menunjukkan penglibatan
para tentera malaikat.
Ada ulamak
mengatakan para malaikat tidak berperang. Mereka hanyalah turun untuk memberi
semangat kepada orang-orang yang beriman. Dimasukkan ke dalam hati orang-orang
beriman itu ketenangan dan keberanian.
Antara dalil
mereka mengatakan malaikat tidak berperang kerana Allah Ta’ala menyebut:
“Dan
tidaklah Allah menjadikannya malaikat yang diturunkan itu melainkan untuk
menyampaikan berita gembira kepada kamu dan untuk menenangkan hati-hati kamu
supaya kamu tidak merasa takut dan tidak ada kemenangan itu melainkan datang
daripada sisi Allah yang maha perkasa lagi maha bijaksana.”
Kemenangan
itu bukan perbuatan manusia, bukan rekaan manusia tetapi kemenangan itu adalah
pemberian daripada Allah Ta’ala apabila orang-orang beriman itu ikhlas hatinya
kerana Allah Ta’ala.
Niat kerana Allah bukan sahaja bila
hendak sembahyang seperti sahaja aku sembahyang Zohor kerana Allah Ta’ala.
Termasuklah juga berjihad dengan niat
kerana Allah Ta’ala bukan kerana untuk menunjuk-nunjuk kepada manusia atau
untuk mengejar kemewahan dunia tetapi supaya agama Allah itu menang.
Seorang
sahabat bertanyakan Rasulullah SAW:
“Ya
Rasulullah orang yang berperang kerana kepentingan kaum, orang yang berperang
supaya dilihat oleh orang dia berani siapa yang sebenar berjuang kerana Allah.”
Jawab
Rasulullah SAW: “Orang yang berjuang supaya kalimah Allah itu tinggi itulah dia
fi sabilillah.”
Apa makna
kalimah Allah itu tinggi?
“Dialah
tuhan yang telah mengutuskan rasul-Nya Muhamad SAW dengan petunjuk dan agama
yang benar iaitulah agama Islam supaya agama Islam ini mengatasi segala
ajaran-ajaran yang lain.”
Apa makna
mengatasi segala ajaran-ajaran yang lain?
Bermakna hukum
hakamnya memerintah, hukum hakamnya berkuasa, undang-undang Islam mengatasi
hukum yang lain. Jika hukum yang lain mengatasi hukum Islam bermakna Islam
dipijak-pijak.
Inilah
perjuangan yang mesti diambil oleh orang Islam supaya Islam itu memerintah dan
berdaulat sebagaimana yang dilakukan oleh nabi Muhamad SAW.
Setelah
tidak boleh memerintah di Mekah maka nabi SAW berhijrah ke Madinah untuk
mendirikan kerajaan Islam. Kemudian nabi SAW menghadapi musuh-musuh yang hendak
menjatuhkan kerajaan Islam. Inilah dia Islam yang diajar oleh nabi SAW.
Firman Allah
Ta’ala surah Ahzab ayat 9:
“Hai
orang-orang yang beriman ingatlah akan nikmat Allah kepada kamu ketika datang
kepada kamu tentera-tentera lalu kami kirimkan kepada mereka angin taufan dan
tentera yang tidak dapat kamu lihat dan Allah Maha Melihat apa yang kamu
kerjakan.”
Ayat ini
berkait dengan peperangan Ahzab.
Peperangan Ahzab ialah peperangan yang berlaku pada bulan Syawal di zaman nabi
SAW yang kita sebut WAHAZAMAL AHZA BAWAHDAH dan Allah Ta’ala membinasakan
tentera Ahzab dengan keesaan-Nya.
Tentera
Ahzab ialah tentera yang ditubuhkan dengan kerjasama di antara pemimpin Yahudi
di Madinah yang datang ke Mekah bersama pemimpin-pemimpin Mekah dan ketua-ketua
kabilah Arab yang berada di keliling Mekah dan Madinah padahal
pemimpin-pemimpin Yahudi ini adalah ahli Kitab.
Ahli kitab ialah mereka yang tahu
kitab. Zaman sekarang ahli kitab orang panggil tok guru dan ustaz.
Orang Yahudi
adalah ulamak-ulamak, pemimpin ahli kitab yang tahu Taurah dan Injil serta tahu
berkenaan Rasulullah SAW.
Setelah Rasulullah
SAW datang ke Madinah mereka tengak sendiri di hadapan mata mereka muka
Rasulullah SAW, tubuhnya, perangainya betul sebagaimana yang disebut dalam
kitab Taurah, kitab Injil dan disebut oleh nabi-nabi Bani Israil.
Malangnya
bila nabi SAW datang ke Madinah mereka tidak beriman kerana mereka merasakan
jika ikut nabi akan jadi susah dan hilangkan kekayaannya. Tambahan pula nabi
yang dilantik oleh Allah Ta’ala dari kaum Arab bukan kaum Yahudi.
Jadi semangat
kebangsaan tinggi sangat. Macam sesetengah orang kita, terlalu tinggi semangat
kebangsaan menyebabkan Islam entah duduk di mana.
Dalam
senyap-senyap ahli kitab ini pergi ke Mekah dan bertemu dengan
pemimpin-pemimpin Mekah.
Sebelum
diajak berfakat pemimpin Mekah bertanya:
“Kami ini
berperang dengan Muhamad yang mengaku menjadi nabi, kamu adalah golongan ahli
kitab, orang yang ada ilmu, kami hendak tahu yang mana betul antara kami dengan
Muhamad.”
Lalu
pemimpin-pemimpin dan ulamak ahli kitab mengatakan:
“Kamu yang
betul, Muhamad yang sesat.”
Mereka
sanggup bercakap begitu padahal tahu syurga neraka. Jadi kita jangan berasa
pelik sebab apa di zaman kita ini orang yang tahu Islam tetapi lawan perjuangan
Islam.
Mereka
berfakat menubuhkan satu barisan bersekutu, dikumpulkan kabilah-kabilah Arab
membentuk satu bala tentera yang dinakan Ahzab. Jumlahnya dianggarkan sepuluh
ribu tentera yang lengkap dengan alat-alat perang di zaman itu.
Orang
Madinah di masa itu orang Islam tidak sampai lagi sepuluh ribu.
Apabila
anggota risikan memaklumkan kepada nabi SAW bahawa orang-orang Yahudi dan
Quraisy membentuk tentera Ahzab dan mereka sudah bersedia untuk menyerang
Madinah, nabi bermesyuarat dengan sahabat-sahabatnya bagaimana hendak
menghadapi tentera Ahzab yang ramai ini.
Salmanul Farisi RA, seorang yang
berasal dari Farsi (Iran) yang masuk Islam dan menjadi sahabat yang setia
kepada nabi SAW. Salman memberitahu Rasulullah bahawa orang-orang Iran bila
berperang menghadapi musuh yang ramai mereka menggali parit sebagai benteng
pertahanan.
Rasulullah
menerima pandangan Salman lalu digali parit keliling Madinah secara gotong
royong mengikut kawasan masing-masing. Parit lebar yang tidak mampu dilompat
oleh kuda berjaya disiapkan dalam waktu yang singkat.
Allah Ta’ala
menyebut dalam ayat-ayat yang panjang dalam satu surah dinamakan surah Ahzab
dalam Quran.
Antaranya
dihuraikan:
“Dan
ingatlah apabila musuh datang untuk menyerang kamu dari atas dan bawah ada
orang yang terbeliak matanya kerana ketakutan dan jantung-jantung hampir
terjeluak ke halkam dan kamu telah melakukan sangkaan terhadap Allah dengan
berbagai-bagai sangkaan.
Orang-orang
beriman mempunyai sangkaan yang benar, sangkaan Allah Ta’ala akan memenangkan.”
Orang-orang
lemah iman berkata:
“Habislah
kita sekali ini.”
Orang-orang
munafik pula berkata:
“Inilah
peluang kita hendak menghapuskan Muhamad.”
Allah Ta’ala
menyebut dalam ayat yang lain:
“Dan
orang-orang beriman itu menjadikan Rasulullah SAW ikutan yang paling baik.
Kepada mereka yang mengharapkan pahala Allah dan ingat ke hari akhirat mereka
ingatkan Allah sebanyak-banyaknya.”
“Dan
manakala orang-orang beriman melihat bala tentera Ahzab yang jumlahnya
tersangat ramai mereka berkata:
inilah yang
telah dijanji oleh Allah dan rasul-Nya.”
Janji
bermakna orang beriman akan diuji oleh Allah. Jika tidak diuji menandakan
imannya tidak penuh.
Tuhan juga
menyebut ada kalangan orang beriman yang hendak mati dalam perjuangan Islam.
Mereka ini sekali-kali tidak akan mengubah janji mereka.
Ada kalangan
mereka yang sudah mati syahid dalam peperangan Badar dan peperangan Uhud.
Peperangan Ahzab berakhir dengan
penurunan angin kencang yang sejuk dan pertolongan tentera-tentera malaikat.
Allah Ta’ala masukkan perasaan gerun ke dalam hati-hati mereka dan Allah Ta’ala
jadikan mereka berbalah sesama mereka.
Seorang baru
masuk Islam minta izin dengan nabi hendak masuk dalam tentera musuh. Sepatutnya
bila cemas tidak ada orang masuk Islam. Tetapi ada kerana Allah Ta’ala jadikan
begitu.
Ada seorang
berjumpa dengan Rasulullah dan masuk Islam tetapi dia minta jangan memberitahu
kepada sesiapa.
Katanya:
“Saya hendak
masuk dalam bala tentera Ahzab, saya kenal ketuanya Abu Sofian, saya kenal
pemimpin-pemimpin Bani Bakar dan pemimpin-pemimpin lain. Saya hendak
laga-lagakan mereka.”
Maka nabi SAW
izinkan dalam keadaan dia tidak diumumkan keislamannya. Dia merangkak masuk ke
dalam pasukan tentara bertemu dengan satu kumpulan memberitahu kumpulan sana
tidak serius.
Dia pergi pula
ke kumpulan lain dan memberitahu perkara yang sama. Dia berjaya menimbulkan
perasaan ragu di kalangan mereka.
Rasulullah
menugaskan Kudzaifah ibni Yaman, seorang sahabat, untuk mengintip dan dalam
keadaan gelap dan sejuk dia berjaya balik semula ke khemahnya.
Peperangan Ahzab berakhir dengan
tentera Ahzab melarikan diri dan mencabut khemah masing-masing.
Kisah-kisah
turunnya malaikat bukan sahaja berlaku di zaman nabi bahkan berlaku juga di
zaman kita ini.
Di Afganistan
ketika bertempur dengan tentera Rusia para mujahidin melihat para malaikat
bersama dengan mereka.
Antara
contohnya, sebelum berlaku serangan udara mereka melihat burung-burung
berterbangan memberi isyarat supaya mereka berundur di gua-gua. Jadi ada
penglibatan malaikat di Afganistan.
Di Palastin
dilihat ada tentera malaikat memberi semangat kepada mujahidin.
Para malaikat
memayungkan jenazah orang yang mati syahid yang dinyatakan dalam hadis.
“Dari Jabir
RA katanya manakala ayah aku dibunuh syahid aku telah membuka kain yang menutup
mukanya dan aku menagis, mereka melarang aku tetapi Rasulullah SWT tidak
melarang.
Kemudian ibu
saudara aku menangis lalu Rasulullah SAW bersabda:
“Sama ada
kamu menangis atau kamu tidak menangis malaikat masih lagi memayungnya dengan
sayap mereka hinggalah kamu mengangkatnya.” (Riwayat Bukhari)
Ini
peristiwa peperangan Uhud.
Jabir bin
Abdullah seorang sahabat yang banyak meriwayatkan hadis. Jabir tidak pergi
beperang kerana umurnya masih muda. Dia ada ramai adik beradik perempuan.
Pada malam
hendak berperang ayahnya memanggil dia dan berkata:
“Wahai Jabir
kamu ramai adik beradik perempuan. Aku berasa akan mati dalam medan perang Uhud
ini. Jika aku mati kamu hendaklah menjaga baik-baik adik beradik kamu.”
Memang betul
Abdullah mati dalam medan peperangan Uhud. Jabir pergi melihat mayat ayahnya
yang berlumuran darah lalu dia menangis.
Para sahabat
melarang dia menangis tetapi nabi tidak melarangnya. Mak saudaranya iaitu adik
kepada Abdullah juga menangis.
Nabi berkata
kamu menangis atau tidak aku melihat malaikat memayung mayat dengan sayapnya.
Ini menunjukkan mayat dimuliakan oleh malaikat.
Semua mazhab mengatakan orang yang mati
syahid di medan tidak boleh dimandikan dan ditanam dengan pakaiannya berlumuran
darah. Dalam mazhab Syafie jenazah itu tidak perlu disembahyang.
Mazhab-mazhab
lain mengatakan mesti disembahyangkan juga.
Hujahnya, Syafie kata nabi tidak
sembahyang jenazah orang yang mati dalam perang Badar dan Uhud. Menunjukkan
bahawa sembahyang jenazah orang yang mati syahid di medan tidak wajib.
Mazhab lain
mengatakan bahawa nabi pernah pergi sembahyang selepas itu di kubur
syuhada-syuhada Uhud menunjukkan bahawa disembahyangkan juga. Di sini timbul
khilaf di kalangan ulamak yang masing-masing ada hujah.
Syuhada yang
mati syahid di medan mempunyai kelebihan antaranya jenazah dipayungi oleh
sayap-sayap malaikat.
KULIAH YT
No comments:
Post a Comment