Firman
Allah Ta’ala surah al-Baqarah ayat 184:
“Maka
sesiapa yang dengan sukarela memberikan (bayaran fidyah) lebih daripada yang
ditentukan itu, maka itu adalah satu kebaikan baginya dan (walaupun demikian)
berpuasa itu lebih baik bagi kamu daripda memberi fidyah kalau kamu mengetahui).”
Mengenai
puasa ada orang yang kuat boleh melakukan perintah Allah Ta’ala dengan sempurna
dari sudut fekahnya, syaraknya dan Allah Ta’ala mendatangkan hukumnya kepada
mereka yang mampu dan kepada mereka yang tidak mampu.
Disebut
dalam ayat itu sesiapa yang tidak mampu berpuasa maka dia kena bayar kerana dia
dikira berhutang dengan Allah Ta’ala. Dia kena bayar dengan mengkodar puasanya
atau jika tidak mampu berpuasa maka dia kena bayar fidyah.
Fidyah
ialah memberi makan (makanan yang mengenyangkan) kepada orang miskin tiap-tiap
hari puasa yang ditinggalkan. Bila memberi fidyah elok memberi lebih.
BAGAIMANA
KEDUDUKAN PUASA ENAM:
Puasa
Ramadan al-Mubarak yang kita jalani In Sya Allah menatijahkan takwa kepada
Allah dan tanda kita bersyukur kepada Allah Ta’ala kita disunatkan berpuasa
lagi di bulan Syawal berdasarkan hadis nabi SAW.
Berhubung
dengan ibadat puasa sunat ulamak menyatakan puasa ini ada tiga jenis:
1.
Puasa tahunan
2.
Puasa bulanan
3.
Puasa mingguan
Adapun
puasa sunat seperti sunat hari Arafah, sunat hari Asyura, dan puasa-puasa ini
berlangsung setahun sekali
Puasa
enam ada juga disebut dengan puasa bulanan. Ini disebut seperti hari-hari putih
yang kita sebut puasa hari ke-13, ke-14 dan ke-15.
Ada
juga disebut puasa mingguan. Setiap minggu itu ada sekali atau dua kali puasa
seperti puasa hari Isin dan Kamis.
Berhubung
dengan puasa Syawal ini ia termasuk dalam puasa tahunan. Nabi SAW sebagaimana
nas yang masyhur dengan riwayat yang banyak seperti riwayat Abi Hurairah dan
lain-lain menyuruh kita berpuasa enam hari daripada bulan Syawal.
Puasa
Syawal ini hukumnya sunat mengikut hadis-hadis yang sahih. Rasulullah SAW
mengatakan dibina Islam itu atas lima perkara disebut puasa Ramadan wajib maka
puasa lain sunat.
Bilakah
puasa Syawal ini patut dilaksanakan?
Ada
pendapatan mengatakan puasa Syawal dipuasa sebaik-baik selepas raya. Pendapat
ini diberi oleh Ulamak Syafie dan sebahagian daripada mazhab Hanafi.
Pendapat
kedua mengatakan puasa Syawal tidak dilakukan berturut-turut. Pendapat ini
diriwayatkan oleh iman Ahmad bin Hambal.
Pendapat
ketiga mengatakan tidak digalakkan berpuasa pada awal Syawal tetapi hendaklah
berpuasa pada tiga hari putih (13, 14 dan 15 atau 14, 15 dan 16) dan tiga hari
selepas itu atau tiga hari sebelumnya.
Pendapat
yang paling masyhur puasa enam hendaklah dilakukan pada awal Syawal kerana
paling afdal.
BILA
BERTEMBUNG DENGAN PUASA WAJIB DENGAN PUASA SUNAT
Dalam
masalah ini ada dua pandangan ulamak:
1.
Tidak boleh puasa sunat melainkan disempurnakan yang wajib (wajib qodar) dulu.
2.
Boleh puasa sunat dahulu kemudian puasa qodar kerana Aisyah RA dalam riwayat
Bukhari mengatakan bahawa Aisyah puasa kodar pada bulan Sya’aban.
Bolehkah
kita gabungkan puasa sunat dengan puasa qodar seperti yang biasa dibuat dalam
mazhab Syafie?
Dalam
hal ini ulamak mengatakan dalam satu kaedah jika jenis ibadat itu sama dan
masalah ibadat ini dipecahkan kepada dua sama ada fardu atau sunat.
Ulamak
mengatakan jika ibadat fardu, tidak boleh digabungkan dengan dua fardu seperti
hendak menggabungkan sembahyang qodar Zohor dengan Asyar. Tetapi mengikut
ulamak puasa qodar (fardu) boleh digabungkan dengan puasa sunat.
Puasa
qodar dan puasa sunat dibuat pada hari yang sama dengan dua niat iaitu niat
puasa qodar dan puasa sunat.
Ibadat
sunat boleh digabungkan. Contohnya puasa Syawal dan kebetulan pula hari itu
hari Isnin maka boleh digabungkan niat dua puasa sunat. Bahkan ada ulamak
mengatakan boleh digabungkan dengan tiga puasa sunat.
Mengikut
hadis riwayat Abu Ayub:
“Sesiapa
berpuasa Ramadan kemudian diikuti dengan enam hari berpuasa bulan Syawal itu
bererti ia berpuasa sepanjang hayat.”
Puasa
Syawal adalah pelengkap kepada puasa Ramadan. Puasa enam hari bulan Syawal
bererti ia puasa sepanjang hayat atau setahun. Puasa enam macam sunat rawatib.
Sunat rawatib untuk menampung kekurangan dalam sembahyang fardu.
Jadi
puasa enam menampung kekurangan puasa Ramadan. Bila dikerjakan puasa enam
menandakan puasa Ramadan diterima Allah Ta’ala.
Hadis
riwayat Thawaban:
“Puasa
bulan Ramadan diberi pahala sebagai puasa sepuluh bulan dan puasa enam hari
diberi pahala sebagai puasa dua bulan, yang demikian itu mencukupi satu tahun.”
Berhubung
dengan tawaran Allah SWT gandaan pahala cukup hebat. Mengikut pendapat ulamak
ibadat banyak diberi kelebihan. Ada satu dibalas dengan satu, ada satu dibalas
dengan sepuluh, ada satu dibalas dengan tujuh ratus, ada satu dibalas lebih
daripada tujuh ratus dan ada satu dibalas tidak diketaahui banyaknya.
Satu
dibalas dengan satu ialah niat hendak mengerjakan kebaikan tetapi tidak
dilaksanakan, satu dibalas dengan sepuluh ialah seperti membaca Quran, dan
hadis Thawaban ini menjawab seolah-olah satu dibalas sepuluh, satu dibalas
dengan tujuh ratus seperti sedekah bahkan diganda lagi, dan satu dibalas dengan
tanpa had iaitu puasa Ramadan.
Berhubung
dengan hadis Thawaban ini bila nabi SAW menyebut puasa Ramadan seolah-olah
puasa sepuluh bulan atau tiga ratus hari dan puasa enam Syawal seolah-olah
puasa dua bulan atau enam enam puluh hari. Jadi jumlahnya dua belas bulan atau
tiga ratus enam puluh hari dan cukuplah setahun.
Bila
digunakan seolah-olah kata ulamak bermakna balasan bukan sekadar itu sahaja.
Banyak hadis dan ayat Quran menyebut seolah-olah. Seolah-olah di sini bukan
bermakna setakat itu sahaja. Bahkan kadang-kadang kita disuruh membuat yang
lain.
Sebagai
contoh bila duduk di Madinah kita pergi ke masjid Quba dalam keadaan wuduk di
rumah atau di hotel balasannya sama seperti membuat umrah. Ini disebut dalam
hadis riwayat Bukhari dan Muslim.
Bila
sebut puasa enam bukan bermakna puasa enam sahaja. Ada pakej lain yang
ditawarkan seperti puasa hari Arafah, puasa nabi Daud iaitu puasa selang hari,
puasa Isnin dan Kamis dan lain-lain. Ini bermakna bukan puasa enam sahaja perlu
dibuat tetapi hendaklah dilakukan juga puasa-puasa yang lain yang dilakukan
kerana Allah Ta’ala.
RUMAH
TERBUKA
Rumah
terbuka adalah satu budaya. Ada kebaikannya iaitu ada ziarah dan ada sedekah.
Pada hari raya kita memakai baju raya, tetapi yang penting menyambut raya ialah
jiwa yang baru. Jiwa baru yang dibentuk oleh Ramadan.
Kita
Berjaya melaku sunah yang wajib selama sebulan tidakkan sunah yang sunat selama
enam hari tidak mampu dilakukan.
Di
rumah terbuka ini kita makan minum, seronok dengan rumah terbuka sehingga
terlupa puasa enam. Ini bermakan dia tidak tahu keutamaan.
Patut
merebut peluang dengan tawaran puasa Syawal. Sepatut rumah terbuka dibuat
selepas enam atau tujuh hari untuk memberi peluang orang berpuasa enam kerana
puasa enam di awal Syawal adalah lebih afdal.
Sebagai
alternatif rumah terbuka boleh dibuat waktu malam supaya tidak terhalang orang
berpuasa Syawal.
HIKMAH
DI SEBALIK PUASA ENAM
Mengenai
hikmah, ulamak mengatakan kita tidak disuruh menggalinya. Tetapi kita disuruh
mencari sebab atau helah. Walaupun begitu ulamak ada mengemukakan hikmah-hikmah
berdasarkan kepada ilham dan kajian:
1.
Puasa Ramadan dan puasa enam seolah-olah puasa setahun.
2.
Sebagai satu rawatib bagi puasa, sebagaimana sembahyang ada rawatib, puasa pun
ada rawatib.
3.
Untuk menampung kekurangan-kekurangan.
4.
Bagi mereka tidak bersedekah maka dia boleh berpuasa sabagai kaffarah.
5.
Puasa enam menanda Allah terima puasa Ramadan
6.
Sebagai bersyukur kepada Allah Ta’ala
7.
Orang yang mengerjakan puasa enam ini samalah dengan orang yang masuk ke medan
selepas lari daripada medan perang maknanya anugerah yang besar kepada orang
berpuasa enam.
KESIMPULAN:
Allah
menyebut demi masa manusia berada dalam kerugian kecuali orang yang beriman dan
beramal soleh. Jadi hidup kita ini ada pertukaran masa, ada peristiwa dan ada
ibadat. Ramadan ada masa, ada peristiwa
dan ada ibadat.
Bila
datang Syawal ada masa, ada peristiwa dan ada ibadat. Jadi orang Islam jangan
leka dengan pertukaran masa dan hendaklah ada cita-cita ibadat itu.
Ruh
puasa sebenarnya ialah takwa kepada Allah Ta’ala. Selain daripada puasa Ramadan
ada puasa enam Syawal dan ditawar pula dengan puasa-puasa lain seperti
mingguan, bulanan dan ada pula puasa tahunan supaya ruh takwa itu berpanjangan.
Bila bertemu dengan Ramadan sekali lagi kita sudah ada bekalan takwa.
Dalam
Islam bila berlaku satu anugerah ibadat orang akan suka beribadat. Islam
mengajar kita bila sudah buat ibadat dia tidak selesai begitu sahaja. Dia akan
melangsung ibadat-ibadat yang lain. Orang suka berpuasa Allah tawar puasa enam
Syawal.
Orang
suka tarawikh Allah Ta’ala suruh buat kiam pada malam-malam lain. Orang yang
suka bersedekah pada bulan Ramadan disuruh terus bersedekah pada bulan-bulan
yang lain. Ini satu perkara yang menggambarkan kesenambungan dalam hidup.
Seorang
ulamak ketika membahaskan tentang kelebihan puasa Sya’aban dengan puasa Syawal,
mana yang lebih?
Maka
ulamak ini jawab jadilah kamu hamba Allah yang rabbani maknanya tidak bemusim
selama mana yang ditanggung badan terus beribadat bukan semata-mata tumpu
kepada Sya’aban atau mana puasa sunat.
KULIAH
YT
No comments:
Post a Comment