Zaman kita ini wirid lepas sembahyang secara ramai-ramai.
Nabi tidak buat begitu. Zaman nabi wirid masing-masing kerana zaman itu ramai
orang suka wirid. Zaman kita ini kalau wirid masing-masing lepas sembahyang
tinggal imam seorang sahaja agaknya. Yang lain lari termasuk bilal.
Wirid ramai-ramai boleh menggalakkan orang membuat ibadat. Tetapi
nabi tidak buat wirid ramai-ramai. Macam mana, bidaah ke? Ada bidaah yang direka
dibatalkan oleh syarak dan ada bidaah yang diterima.
Ada perkara nabi tidak baca tetapi sahabat baca di belakang masa
sembahyang –
Samiallah huliman hamidah rabbana lakalhamd min assamawa tiwamin ard wamin ama
syittamin syaiin ba’
Nabi tidak baca begitu tetapi sahabat baca di belakang.
Sudah sembahyang nabi tanya siapa baca min assamawa tiwamin ard tadi?
Jawab sahabat yang baca, “ Saya ya rasulullah”.
Nabi kata, “Aku dengar malaikat berebut hendak catat
pahala.”
Jadi ada perkara yang dibuat oleh ulamak diterima oleh
syarak sebagai ibadat walau pun tidak dibuat oleh nabi.
- KULIAH TAFSIR YT
No comments:
Post a Comment