Thursday, October 20, 2016

WANITA CACAT PANCA INDERA DAN ANGGOTA

Kisah seorang wanita bernama Fatimah yang dikatakan oleh ayahnya pekak, bisu dan lumpuh. Ceritanya bermula dengan seorang pemuda bernama Abu Solih.

Pada suatu hari Abu Solih dalam perjalanan musafir, dia singgah di tepi sungai untuk minum air. Di sungai dia dapati ada beberapa biji huah epal yang dihanyutkan oleh air sungai. Dia mengambil buah epal itu dan menggigitnya. Dia memakan separuh buah epal, baharu dia teringat buah epal siapalah dia makan ini.

Dia berjalan di tepi sungai untuk mencari tuan punya epal dan meminta maaf. Sampai dihujung sungai dia nampak ada sebuah pondok kecil yang dikelilingi dengan pokok-pokok epal. Apabila tiba di rumah itu dia memberi salam kepada tuan rumah yang bernama Abdullah dan bertanya, “Adakah buah epal yang hanyut dalam sungai ini datang dari ladang epal milik tuan?”

Jawab pak cik, “Betul nak! Buah epal yang hanyut dalam sungai itu adalah dari ladang ini. Kenapa?”

“Saya sudah makan separuh buah epal yang saya ambil dalam sungai, saya hendak minta pak cik halal kesilapan saya sebab saya takut kerana buah epal ini saya akan dicampak ke dalam neraka di akhirat kelak”, rayuan Abu Solih kepada pak cik.
 
“Baiklah! Kalau kamu hendak saya halalkan, ada syarat-syaratnya yang kamu mesti tunaikan”, jawab pak cik itu

“Apa-apa syarat saya akan patuh asalkan pak cik halal sahaja kesalahan saya”, kata Abu Solih kepada pak cik.

“Kamu kena kerja di ladang pak cik ini selama dua belas tahun”, pak cik memberitahu kepada Abu Solih.

“Tidak mengapakalah pak cik saya sanggup bekerja di ladang pak cik selama dua belas tahun asalkan pak cik maafkan dosa saya”, kata Abu Solih.

Abu Solih bekerja dengan baik, rajin dan bersungguh-sungguh menyebabkan pak cik rasa kagum. Bila tamat tempuh dua belas tahun, dia meminta izin dengan pak cik untuk balik ke kampung halamannya.

Pak cik berkata, “Tunggu dulu, kamu belum habis lagi syaratnya”.

“Ya Allah ya tuhanku apa lagi syaratnya”, fikir Abu Solih.

“Syarat kedua ialah kamu kena kahwin dengan anak aku”, kata pak cik
Bila sebut kahwin Abu Solih berasa seronok.
“Tetapi anak aku ini pekak telinganya, buta matanya, bisu mulutnya, kudung tangannya dan kudung kakinya”, pak cik memberitahu kepada Abu Solih.

“Baiklah pak cik! Saya sanggup berkahwin dengan anak pak cik yang semacam itu asalkan kesalahan saya pak cik maafkan”, jawab Abu Solih.

Sebagaimana biasa lepas kahwin, suami akan masuk bilik berjumpa dengan isteri. Dia mengetuk pintu bilik dan memberi salam. Isterinya menjawab salam sambil membuka pintu bilik. Dia masuk dan terus duduk di atas katil dan matanya memandang ke sana sini.
“Cari apa?” tanya isterinya.

“Cari isteri saya yang menjawab salam tadi”, jawabnya.

“Sayalah isteri kamu dan sayalah yang menjawab salam itu”, kata isterinya.

Selepas mendengar ucapan itu dia terus bergegas keluar dari bilik menemui bapa mertuanya. “Wahai ayah, ayah tersilap orang, ayah kata anak ayah bisu, pekak, buta dan kudung tangan serta kaki. Perempuan itu elok sifatnya dan merdu suaranya”.
 
Ayahnya senyum lalu memberitahu, “Perempuan itu betullah isteri kamu.”

Ayah kata matanya buta sebab dia tidak pernah melihat apa-apa yang dilarang oleh Allah SWT.

Ayah kata telinganya pekak sebab telinganya mendengar hanya perkataan yang baik-baik dan kalam Allah SWT.

Ayah kata mulutnya bisu sebab dia tidak pernah bercakap perkara-perkara yang buruk, tidak pernah bercakap perkara yang keji.

Ayah kata tangannya kudung kerana dia tidak pernah melakukan kemaksiatan kepada Allah SWT.

Ayah kata kakinya kudung sebab kakinya tidak pernah melangkah ke tempat-tempat yang sunyi dan gelap gelita untuk melakukan perbuatan yang keji. Itulah isteri kamu”

Berkat perkahwinan dua merpati ini lahirlah beberapa orang zuriat. Antara zuriatnya ialah seorang wali Allah yang tersohor iaitu Shiekh Abdul Kadir al-Jailani.

KULIAH YT

No comments:

Post a Comment