Thursday, October 20, 2016

WANITA MEMBUJANG UNTUK MEMBESAR ANAK-ANAK



Menjadi lumrah apabila isteri meninggal suami berkahwin lain atas alasan menjaga anak-anak. Sebaliknya apabila suami meninggal biasanya isteri tidak berkahwin lain dengan alasan untuk membesar anak-anak.

Senario ini pernah dilalui oleh isteri-isteri sahabat nabi SAW. Antara contohnya ialah Ummu Hanim yang telah berpisah dengan suaminya kerana tidak mahu memeluk Islam menyebabkan ia terpaksa menanggung dan membesar anak-anaknya bersendirian.
Dengan rasa kasihan dan ingin membantu maka Rasulullah SAW masuk melamarnya untuk dijadikan ummul mukminin.

Tetapi apa kata Ummu Hanim. Dengan tegasnya Ummu Hanim berkata, “Ya Rasulullah sesungguhnya engkau lebih aku cintai daripada pendengaran dan penglihatan aku sendiri tetapi hak suami sangatlah besar. Apa kata ya Rasulullah jika aku melayani suamiku anak-anakku akan terbiar, dan jika aku melayani anak-anak aku, aku khuatir hak suami tidak dapat aku tunaikan”

Mendengar jawapan itu maka Rasulullah memuji dan mengiktiraf keikhlasan Ummu Hanim sebagai seorang wanita yang berbudi pekerti mulia dan bertanggungjawab.
Oleh itu syabas kepada para ibu tunggal. Sebenarnya Islam memberi kedudukan yang amat tinggi dan amat dihargai pengorbanan para ibu tanpa suami. Amat penting bagi ibu-ibu menjadi ibu yang solih. Para ibu tunggal yang menghabiskan usia mudanya untuk membesar anak-anak akan berada bersama Rasulullah di akhirat nanti.

Hadis Rasulullah yang bermaksud, “Pada hari akhirat kelak aku akan duduk berdekatan seperti dua jari yang bergandingan dengan para wanita yang pipi mereka sering dibasahi dengan kebimbangan dan kesedihan kerana menyara anak-anak perempuannya sehinggalah mereka berkahwin”

Wanita yang dimaksudkan itu ialah semua wanita lebih-lebih lagi wanita yang mempunyai rupa paras cantik dan berkedudukan mulia dan tidak berkahwin semula selepas kematian suami kerana memelihara anak-anak yatim.

Oleh itu para ibu teruslah pengorbanan anda memelihara anak-anak yatim sehingga menjadi anak-anak solih dan solihah yang akan mendoakan supaya anda berbahagia di dunia dan juga di akhirat.

Hayatilah sabda Rasulullah SAW yang menyatakan pengorbanan ibu terhadap anak-anaknya menjadikan ia sebagai penghuni syurga dan akan menyelamatkannya daripada api neraka.

KULIAH YT

No comments:

Post a Comment