Friday, October 21, 2016

KERENAH ISTERI SAIDINA OMAR

Disebut dalam satu riwayat bahawa seorang di zaman Saidina Omar al-Khattab RA hendak mengadapnya kerana isterinya suka sangat berleteh. Dia tidak tahan kerana isterinya acap kali sangat berleteh, lalu pergi mengadu dengan Saidina Omar.

Sapai di rumah Saidina Omar dia dengar isteri Saidina Omar sedang berleteh. Dia pun pusing balik, tidak jadi mengadu.

Saidina Omar yang berkebetulan keluar dari rumahnya terus memanggilnya, “Mari! mari!. Kenapa kamu lari?”

“Ya Amirul Mukminin, saya datang hendak mengadu fasal isteri saya suka berleteh, tetapi bila saya mendengar isteri Amirul Mukminin sedang berleteh sama dengan isteri saya juga, saya pun patah baliklah”, kata orang itu.

Saidina Omar berkata, “Biarlah, sabarlah!. Orang perempuan biasanya begitulah”

KULIAH YT



No comments:

Post a Comment