1. Hadis riwayat Muslim, “Tiada
di kalangan seseorang hamba yang Islam bersembahyang kerana Allah SWT pada
tiap-tiap hari dua belas rakaat
sembahyang sunat lain daripada sembahyang fardu melainkan Allah membinakannya
sebuah rumah dalam syurga”.
Hadis menunjukkan kelebihan sembahyang
sunat rowatib dua belas rakaat atau dicampur dengan sunat dhuha bukan sahaja
menampung kekurangan sembahyang fardu tetapi diberi sebuah rumah dalam syurga.
Bila diberi rumah dalam syurga bermakna boleh masuk syurgalah.
2. Hadis muttafakun alaih
daripada Ibni Umar RA katanya, “Aku telah sembahyang dengan Rasulullah SAW dua
rakaat sebelum Zuhur, dua rakaat selepas Zuhur, dua rakaat selepas Jumaat, dua
rakaat selepas Maghrib dan dua rakaat selepas Isya”.
Hadis menunjukkan sembahyang
sunat rowatib itu adalah sunat muakkadah. Mengikut pendapat jumhul ulama
(sebahagian besar ulama mazhab) oleh kerana sembahyang Jumaat mengganti
sembahyang Zuhur disunatkan juga sembahyang sunat dua rakaat sebelum Jumaat.
3. Hadis muttafakun alaih
bermaksud, “Di antara dua azan itu ada sembahyang sunat, di antara dua azan itu
ada sembahyang sunat, di antara dua azan itu ada sembahyang sunat dan menyebut
kali ketiga bagi siapa yang mahu”.
Antara dua azan itu bermaksud
azan dan iqomat. Hadis ini menyatakan ada sembahyang sunat antara dua azan
termasuk antara dua azan sembahyang maghrib. Jadi bolehlah sembahyang sunat sebelum
maghrib (Qabliah).
4. Hadis riwayat Bukhari daripada
Aisyah RH bermaksud, “Nabi SAW tidak meninggalkan sembahyang sunat empat rakaat
sebelum Zuhur dan dua rakaat sebelum Subuh”.
5. Mengikut hadis,”Barang siapa
yang sentiasa mengerjakan 4 rakaat sunat sebelum Zuhur dan 4 rakaat selepas Zuhur,
Allah akan bena sebuah rumah untuknya dalam syurga”
6. Hadis muttafakun alaih
daripada Aisyah RH bermaksud, “Tidak ada sesuatu sembahyang sunat diberi
perhatian oleh nabi SAW lebih daripada dia memberi tumpuan dan perhatian kepada
dua rakaat sebelum fajar iaitu dua rakaat sebelum subuh”.
7. Hadis riwayat Muslim daripada
Aisyah RA bermaksud, “Nabi SAW bersabda dua rakaat sembahyang sunat Subuh lebih baik daripada dunia dan segala isinya”.
Dan dalam riwayat Bukhari dan Muslim “sembahyang yang aku lebih kasih daripada
dunia seluruhnya”
.
8. Hadis riwayat Abu Daud bahawa
nabi datang lewat ke masjid kerana Rasulullah sembahyang sunat fajar dengan
elok.
Sembahyang sunat Subuh lebih
afdal daripada sunat muakkadah yang lain. Sembahyang sunat rowatib lebih afdal
daripada sembahyang sunat tarawikh dan lebih afdal daripada sembahyang sunat
yang lain kerana sunat rowatib mengiringi sembahyang fardu.
No comments:
Post a Comment