Thursday, October 20, 2016

WANITA PERTAMA MASUK SYURGA

Pada suatu hari nabi SAW berkata kepada puteri kesayangannya , Fatimah, “Ada seorang wanita yang tinggal di hujung kota Madinah ini, dialah yang mula-mula sekali masuk syurga”.

Bila mendengar demikian Fatimah rasa terkejut sebab selama ini nabi memberitahu dia ratu dalam syurga dan dia wanita pertama yang masuk syurga. Tiba-tiba ada lagi wanita lain.

“Hebatnya wanita ini. Bagaimana dia mendapat penghormatan yang tinggi”, fikir Fatimah.

Untuk mengetahui kehebatan wanita itu Fatimah tidak membuang masa lalu pergi ke rumahnya.

Bila tiba di rumah, dia mengetuk pintu rumah dan memberi salam. Wanita itu menjawab salam tetapi tidak benar masuk. “Minta maaf, saya tidak boleh benar kamu masuk kerana saya belum mendapat keiizinan daripada suami saya. Saya akan minta izin daripada suami saya terlebih dahulu. Minta maaflah, besoklah datang semula”, kata wanita itu kepada Fatimah.

Esok Fatimah datang lagi ke rumah wanita itu. Kali ini dia membawa anaknya, Hasan dan Husin. Sekali lagi wanita itu tidak membenar Fatimah masuk kerana dia minta izin suaminya seorang sahaja. Dia minta maaf banyak-banyak kepada Fatimah dan menyuruh datang lagi esok.

Hari ketiga Fatimah datang seorang diri dan diizinkan masuk ke dalam rumah. Bila masuk sahaja mulutnya ashik minta maaf sahaja, “Minta maaf banyak-banyaklah wahai Fatimah, hari ketiga baharu boleh masuk ke dalam rumah saya. Sebenarnya saya tidak pernah abai tanggungjawab saya terhadap suami, saya tidak pernah melanggar perintah suami saya dan saya berusaha bersungguh-sungguh untuk menjadi isteri yang solih”.

Wanita itu miskin. Miskin harta tetapi kaya budi bahasa. Sentiasa senyum dan sebelum ke dapur untuk membawa makanan dan minuman dia mengucapkan perkataan maaf.
Selepas melayan Fatimah dengan baik, dia meminta izin untuk pergi ke dapur dan membawa keluar segelas air dan sepiring kuih. Kemudian dia mengambil sebatang tongkat dan meletakkannya di tepi pintu.

Sekali lagi dia meminta izin untuk masuk ke dalam bilik. Dia keluar dari bilik dengan pakaian yang meghairahkan, rambut mendandan, dengan wangi yang harum semerbak lalu pergi di tepi pintu dan memegang tongkat serta terus duduk di tepi pintu.
 
Fatimah hairan dengan gelagat wanita itu lalu bertanya kerana gelagatnya tiba-tiba berubah, “Apa dah jadi kepada kamu, pakain cantik, wangi semerbak, kepala pula tidak bertundung dan berdiri di tepi pintu memegang tongkat. Apa pula kaitan dengan segelas air dan sepiring kuih dan kenapa pula mendedahkan aurat kamu di tepi pintu?”

Jawab wanita itu, “Sebentar lagi suami saya akan balik”.

“Kalau suami kamu hendak balik, apa kena dengan tongkat, pakaian kamu, gelas air dan kuih ini?” tanya Fatimah kepada wanita itu.

Kata wanita itu, “Air segelas ini akan saya beri kepada suami saya, suami saya terus dapat meminum air jika dia dahaga dan kalau dia lapar dia dapat makan kuih itu. Tongkat ini pula saya akan beri kepada suami saya untuk memukul saya jika dia tidak berpuas hati dengan layanan saya”.

Fatimah bertanya kepada wanita itu, “Pernahkah suami memukul kamu?”

Suami tidak pernah memukul saya sebab saya selalu memaparkan imej yang menarik. Suami bukan menarik tongkat tetapi menarik saya ke dalam bilik.

Itulah kualiti wanita ahli syurga. Justeru itu pandai-pandailah mengikat hati suami masing-masing supaya suami redha dan seterusnya dapat memasuki syurga.

KULIAH YT

No comments:

Post a Comment