Di antara makhluk ghaib yang wajib dipercayai
adanya walaupun tidak dapat dilihat dengan mata kasar ialah jin kerana Allah
SWT telah menyatakannya di dalam al-Quran. Begitu juga Rasulullah SAW memberitahu
kepada kita di dalam hadis-hadisnya yang sohih.
Antara yang dimaksudkan di
dalam al-Quranul Karim ialah: “Antara orang-orang yang bertakwa kepada Allah
ialah orang-orang yang beriman kepada perkara yang ghaib iaitu perkara yang
kita tidak nampak tengak dengan mata dan tidak boleh dengar dengan telinga kita
serta tidak boleh dirasa kecuali ia bertasyakkul iaitu dia berupa dengan rupa
yang dapat kita lihat lain dari bentuk asal kejadiannya atau Allah membuka hijab untuk kita nampak dan orang lain tidak
nampak dengan berbagai-bagai cara.”
Walaupun
kita tidak pernah melihatnya oleh kerana disebut dalam Quran maka wajib kita
beriman dan percaya adanya makhluk itu kerana semua yang dinyata dalam Quran
adalah benar.
Adanya perkara yang ghaib
dapat juga difahami oleh akal manusia maka sesiapa yang mengingkarinya bermakna
menolak al-Quran dan hadis dan meletakkan di dalam dirinya sifat-sifat jahiliah
dan kafir.
Oleh kerana perkara ini disebut dalam al-Quranul
Karim kitab Allah Ta’ala yang wajib benarnya disebut oleh nabi SAW dalam
hadis-hadis yang diriwayatkan secara mutawatir (iaitu diriwayatkan oleh ramai
para sahabat. Hadis Ahad ialah yang diriwayatkan oleh seorang sahabat sahaja.
Hadis mutawatir jika dinafikannya menjadi kafir. Begitu juga ayat al-Qurnul
Karim)
Banyak perkara yang ghaib yang kita tidak nampak
tetapi ternyata adanya dengan dalil-dalil yang dapat dilihat. Contohnya kita
tidak nampak tenaga lektrik, cuaca sejuk dan panas tidak nampak. Tetapi kita
boleh percaya dengan adanya dalil keluarnya dari tenaga lektrik seperti lampu
bernyala dan kipas berpusing. Apa lagi perkara itu diberitahu oleh Allah di
dalam al-Quran.
Ada juga manusia-manusia yang tidak beriman kepada
Allah yang mengguna akal semata-mata dan tidak percaya kepada adanya jin.
Mengarut semuanya kata mereka.
Ini jadi kafir, jangan membuat main-main. Bukan
sahaja kita wajib beriman dengan adanya malaikat, makhluk yang sangat taat
kepada Allah Ta’ala yang bersih yang tidak pernah mengerjakan dosa yang disebut
oleh Allaht maka wajib kita beriman dengan adanya jin.
Ada makhluk jin yang
ditaklifkan ada yang baik dan ada yang jahat, ada Islam dan ada yang kafir maka
wajib kita percaya.
Allah SWT menyatakan wujudnya
jin dengan firman-Nya surah az-Zariat ayat 56-57: “Dan Aku tidak menciptakan
jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah Aku. Aku tidak menghendaki
rezeki sedikit pun daripada mereka dan aku tidak menghendaki mereka memberi
makan kepada Aku.”
Allah Ta’ala menyebut dalam al-Quran bahawa dia
telah menjadikan makhluk jin dan menjadikan makhluk manusia di antara matlamat
mereka dijadikan ialah supaya mereka menyembah dengan makna memperhambakan diri
kepada Allah.
Allah Ta’ala mewajib kepada jin dan wajib kepada
manusia dan mereka mestilah memperhambakan diri dengan makna tunduk kepada apa
sahaja peraturan dan keputusan Allah secara Islam.
Apa makna Islam?
Islam bermakna menyerah diri kepada Allah Ta’ala.
Apa-apa yang Allah Ta’ala kata kita kena menerima tidak boleh menolak sama
sekali kerana Allah Ta’ala jadikan supaya memperhambakan diri kepada-Nya. Kita
dinamakan hamba-hamba kepada Allah. Jin dan manusia adalah hamba-hamba kepada
Allah, bukan rakyat kepada Allah.
Dengan kerajaan, dengan ketua dan sebagainya kita
boleh kata tidak setuju, tetapi dengan Allah Ta’ala kita tidak boleh kata tidak
setuju.
Apa yang ada pada kita dan seluruh kehidupan adalah
milik bagi Allah Ta’ala. Nyawa kita, makan minum, pakaian dan segala-galanya
adalah kurnia daripada Allah Ta’ala. Oleh kerana itu bila seseorang itu mati
disebut INNA LILLAHI WAINNA ILAIHI RAJI’UN (ertinya: sesungguhnya kami adalah
milik bagi Allah dan kami kembali kepada-Nya)
Bila kita menerima apa-apa bencana
kesusahan, kesakitan dan apa-apa bala disunatkan baca INNA LILLAHI WAINNA
ILAIHI RAJI’UN. Kita tidak ada kuasa melainkan apa yang diberi
oleh Allah SWT. Jadi kita adalah hamba kepada Allah bukannya rakyat, bukan
pekerja dan bukan kuli kepada Allah.
Allah Ta’ala jadikan jin dan manusia, kedua-dua
makhluk ini adalah hamba Allah maka jin dan manusia tidak boleh sombong.
Kedua-dua makhluk diuji oleh Allaha Ta’ala tidak macam malaikat. Malaikat tidak
ada hawa nafsu dan dijadikan tabi’nya taat kepada Allaha Ta’ala. Jin dan
manasia ada hawa nafsu dan di hadapan mereka ada benda yang baik dan benda yang
buruk.
Allah Ta’ala jadikan dalam alam ini berbagai-bagai
makhluk. Ada makhluk yang dijadikan untuk jin dan ada untuk manusia. Ada
makhluk dijadikan untuk jin sahaja, ada yang dijadikan untuk binatang sahaja
dan ada dijadikan untuk tujuan perubatan bukan untuk makan, maka Allah Ta’ala
meletakkan sempadan. Hak manusia setakat ini dan hak jin setakat ini sahaja.
Semua ini kita perlu tahu.
Bila sempadan dilanggar bermakna tidak tunduk
kepada Allah Ta’ala.
Semua makhluk adalah Islam dengan makna mestilah
menyerah diri kepada apa peraturan yang Allah Ta’ala buat kepadanya. Pohon kayu
ada yang boleh hidup dalam paya dan jika ditanam di atas darat dia mati. Ada
pohon kayu yang boleh hidup di atas bukit dan ada yang boleh hidup di kawasan
air masin.
Binatang ada yang boleh hidup dalam air tawar, ada
yang boleh hidup dalam air masin dan sebagainya. Antara air masin dan air tawar
itu ada barzah iaitu sempadan antara keduanya. Inilah peraturan tabi’ macam
kita hidup yang terpaksa bernafas.
Ada pula ketaatan secara menggunakan akal. Ini
boleh dan ini tidak boleh. Tuhan memberi akal supaya manusia dan jin mentadbir
makhluk-makhluk yang lain.
Sebelum dijadikan manusia Allah menjadikan jin. Jin
telah hidup di atas muka bumi lebih lama daripada manusia. Tiba-tiba jin
membuat kekacauan lalu Allah memerintahkan malaikat menyerang makhluk jin dan
menawan ketuanya yang dinamakan iblis dan dibawa ke langit. Setelah jin tidak
mampu membuat dengan sempurna Allah Ta’ala tambah dengan kejadian manusia.
Firman Allah Ta’ala: “Dan ingatlah apabila tuhan
kamu berkata kepada malaikat Aku hendak jadikan di atas muka bumi makhluk
manusia yang menjadi khalifah.”
Tuhan memberitahu hendak menjadikan manusia sebagai
khalifah bermula dengan Adam.
Lalu malaikat bertanya: “Wahai tuhan adakah engkau
hendak jadikan makhluk yang melakukan kejahatan dan menumpahkan darah padahal
kami mengucap tasbih memuji memuja kamu wahai tuhan.”
Malaikat kata: “kami sudah ada kenapa hendak
menjadi manusia pula. Suruh kamilah bekerja di atas muka bumi dan kami taat
kepada kamu wahai tuhan.”
Malaikat tidak sekali-kali derhakan Allah.
Tuhan kata: “Aku tahu apa yang kamu tidak tahu
wahai malaikat.”
Ada tugas yang diberikan kepada makhluk yang baharu
dijadikan iaitulah manusia untuk berada di bumi beribadat kepada Allah dan
memakmurkan bumi dengan makhluk-makhluk yang dijadikan oleh Allah. Barang ini
untuk membuat bangunan, barang ini untuk makan dan ini untuk perubatan dan sebagainya.
Babi dijadikan untuk baja tetapi ada manusia yang makan.
Jin ada yang melanggar peraturan dan manusia juga
ada yang melanggar peraturan. Pada hari kiamat manusia akan dibicarakan. Mereka
yang beriman dan mengerjakan amalan yang solih di kalangan jin dan manusia
masuk syurga dan yang tidak beriman masuk neraka. Itu adalah janji daripada
Allah Ta’ala.
Ada orang tanya Abu Hanifah: “Wahai Shiekh kenapa
jin masuk neraka, neraka itu api dan jin juga api. Api letak dalam api maka
tidak siksalah dia.”
Abu Hanifah pun ambil bekas air daripada tanah dan
bertanya: “Kamu daripada apa, daripada tanah, bekas air ini, daripada tanah
lalu diketuk kepala orang bertanya dengan bekas air itu. Dia bertanya sakit
atau tidak. Tanah dengan tanah pun sakit juga.”
Firman Allah Ta’ala surah ar-Rahman ayat 33: “Hai
Jemaah jin dan manusia jika kamu sanggup menembusi penjuru langit dan bumi maka
cubalah menembusinya. Kamu tidak dapat menembusinya melainkan dengan satu
kekuasaan yang mengatasi kekuasaan Kami.”
Tuhan mencabar: “Wahai manusia dan jin kamu boleh
cuba menembusi langit dan bumi. Boleh mengorek bumi sampai tembus atau tebukkan
langit sehingga tembus. Kamu tidak boleh membuatnya kerana kamu tidak ada
kekuatan.”
Hari ini ahli-ahli sains di
kalangan manusia mengatakan bahawa jarak bintang-bintang ialah trilian tahun
perjalanan cahaya. Perjalanan cahaya lebih laju daripada perjalanan suara dan
suara lebih laju daripada kereta yang laju.
Umur kita ini jarang-jarang sahaja seratus tahun.
Bagaimana hendak menembusi langit sedangkan bintang-bintang berada di bawah
langit dunia. Ini menunjukkan betapa besar dan hebatnya pemerintahan Allah yang
tidak mungkin dilawan dan ditembusi oleh makhluk jin dan manusia.
Begitu banyak ayat al-Quran
menceritakan mengenai jin maka wajiblah kita beriman kepadanya.
KULIAH YT
No comments:
Post a Comment