Di sini menunjukkan dalil daripada al-Quran
memberitahu makhluk jin, makhluk yang ghaib yang termasuk di dalam:
“Sifat-sifat orang yang bertakwa juga ialah orang yang beriman dengan perkara
yang ghaib.”
Perkara yang diceritakan oleh Allah Ta’ala dan
diceritakan oleh Rasulullah SAW di dalam hadis-hadis yang mutawatir. Antara
makhluk ghaib ialah yang dinamakan jin dan ada kalangan mereka yang beriman,
yang Islam menjadi saudara kita, kerana semua yang beriman dan Islam adalah
saudara kepada kita.
Berhubung dengan perkara adanya rombongan jin yang
terserempak dengan nabi SAW, Allah Ta’ala telah berfirman dalam surah Ahqaf
ayat 29-31: “
Al-'Aĥqāf:29 - Dan (ingatkanlah
peristiwa) semasa Kami menghalakan satu rombongan jin datang kepadamu (wahai
Muhammad) untuk mendengar Al-Quran; setelah mereka menghadiri bacaannya,
berkatalah (setengahnya kepada yang lain):
"Diamlah kamu dengan
sebulat-bulat ingatan untuk mendengarnya!" Kemudian setelah selesai bacaan
itu, kembalilah mereka kepada kaumnya (menyiarkan ajaran Al-Quran itu dengan)
memberi peringatan dan amaran.
Al-'Aĥqāf:30 - Mereka berkata:
"Wahai kaum kami! Sesungguhnya kami telah mendengar Kitab (Al-Quran) yang
diturunkan (oleh Allah) sesudah Nabi Musa, yang menegaskan kebenaran
Kitab-kitab Suci yang terdahulu daripadanya, lagi, memandu kepada kebenaran
(tauhid) dan ke jalan yang lurus (ugama Islam)
Al-'Aĥqāf:31 - "Wahai kaum kami!
Sahutlah (seruan) Rasul (Nabi Muhammad) yang mengajak ke jalan Allah, serta
berimanlah kamu kepadanya, supaya Allah mengampunkan sebahagian dari dosa-dosa
kamu, dan menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya.
Ayat ini menceritakan satu rombongan jin yang
terserempak dengan nabi SAW membaca al-Quranul Karim lalu ketua mereka minta
rakan-rakannya diam, dengar apa yang dikatakan. Nabi SAW tidak nampak mereka
kerana mereka makhluk yang ghaib. Nabi boleh nampak jika diizinkan oleh Allah
Ta’ala.
Ayat ini menunjukkan bahawa rombongan jin ialah
rombongan jin yang beragama Yahudi kerana mereka pernah mendengar kitab Taurah
yang diwahyukan kepada nabi Musa AS. Mereka terang-terang mengatakan bahawa ini
adalah kitab yang diturun oleh Allah selepas Musa membenarkan apa yang ada
dalam kitab Taurah.
Beriman kepada Allah dan beriman kepada
perkara-perkara penting dalam rukun iman iaitu serupa dalam kitab Taurah. Ini
menunjukkan yang dibaca adalah kitab Allah dan yang membaca itu adalah rasul
yang dilantik oleh Allah lalu mereka beriman.
Jika sesorang itu mengatakan dia percaya kepada
Allah dan percaya Muhamad adalah Rasulullah dengan apa-apa bahasa pun maka ia
sudah beriman dan masuk Islam walaupun tidak mengucap dua kalimah syahadah.
Ulamak tafsir manafsirkan ayat ini mereka itu ialah
rombong jin dari Nasibin berhampiran negeri Syam atau dari Nainawa berhampiran
Musir iaitu daerah di negeri Iraq. Mereka datang secara kebetulan ketika nabi
SAW bersembahyang bersama-sama dengan beberapa sahabat di suatu tempat
dinamakan Nakhlah iaitu kampung di antara Mekah dan Taif ketika nabi SAW
membaca surah al-Alaq menurut riwayat yang lain suratur Rahman.
Menurut Ibni Abas RA bahawa nabi SAW tidak
menyedari kedatangan mereka dan bukanlah bertujuan untuk memperdengarkan bacaan
itu kepada mereka tetapi kedatangan mereka secara kebetulan sahaja.
Mereka mendengar bacaan Quran, mereka berhenti dan
mendengar dengan punuh perhatian.
Hadis riwayat Ibni Abas RA yang meriwayatkan dengan
jelas lagi.
Hadis riwayat Bukhari, Muslim dan Termizi:
Sabda Rasulullah SAW:
Dari Ibni Abas RA katanya Rasulullah SAW tidak
membaca al-Quran kepada jin dan tidak melihat mereka. Ketika Rasulullah SAW
bersama beberapa orang sahabatnya pergi ke pasar Ukaz (tempat
orang-orang Arab jahiliah berpesta) untuk berdakwah.
Kebetulan pada masa itu sesungguhnya telah dihalang
para syaitan iaitu jin-jin kafir dari mencuri berita-berita dari langit
dilontarkan ke atas mereka dengan tahi-tahi bintang.
(Selama ini jin-jin kafir
boleh mencuri maklumat qodar dan takdir yang diturunkan oleh para malaikat ke
bumi yang ditugaskan oleh Allah. Sesetengah ahli sehir dan ahli nujum mendapat
maklumat tentang kelahiran rasul dan beberapa perkara yang berlaku kerana
rakan-rakan mereka di kalangan syaitan memberi maklumat. Ada maklumat yang betul
dan ada maklumat yang bohong.”
Seorang raja di Yaman bermimpi yang menggerunkan
lalu ahli tadbir mimpi memberitahu akan zahir seorang rasul iaitulah rasul
akhir zaman, nabi kita SWT disebut oleh Ibni Hisyam di dalam as-Sirah. Jadi
ahli nujum ini mendapat maklumat daripada syaitan atau pun jin-jin kafir.
Tiba-tiba berlaku satu keadaan yang menakutkan
mereka iaitulah mereka diserang oleh serpihan-serpihan bintang yang dinamakan
tahi-tahi bintang. “Sesungguhnya Kami hiaskan
langit dunia dengan bintang-bintang cakrawala dan kami jadikan daripadanya
serpihan-serpihan yang menyerang syaitan-syaitan yang hendak mencuri rahsia
langit.
Mereka tidak boleh menghampiri
kerana dilontar dengan serpihan-serpihan bintang yang boleh membinasakan mereka
menyebabkan mereka tidak mendapat maklumat lalu ketua mereka mengatakan mesti
ada perkara yang besar berlaku di bumi.
Bumi ialah tempat pusat pergerakan cakrawala yang
diatur oleh Allah Ta’ala.
Mereka kembali kepada kaum mereka dan kaum mereka
bertanya: “Apakah yang berlaku”
Mereka menjawab: “Kami telah dihalang dari mencuri
berita dari langit dan diutuskan kepada kami dengan lontaran-lontaran dari
tahi-tahi bintang.”
Kaum mereka berkata: “Apa yang berlaku menunjukkan
ada sesuatu perkara yang telah berlaku pergilah kamu di timur dan barat di atas
muka bumi dan cari dan lihatlah apa-apa yang menghalang kita dari mengetahui
berita-berita dari langit.”
Lalu pemimpin mereka mengerahkan anak-anak buah
mereka merantau di seluruh pelusuk bumi cari apa berita yang berlaku. Mereka
pergi ke seluruh pelusuk bumi timur dan barat.
Tiba-tiba terserempak dengan rombongan nabi SAW dan
sahabatnya yang menuju ke arah pasar Ukas ketika mereka berhenti di utara Mekah
di Nakhlah bersembahyang Fajar apabila mereka mendengar bacaan al-Quran mereka
mendengar dengan penuh pemerhatian lalu mereka berkata: “Inilah yang menghalang
kita daripada mengetahui berita dari langit.”
Apabila mereka pulang menemui kaum mereka, mereka
berkata: “Hai kaum kami sesungguhnya kami telah mendengar bacaan yang
menakjubkan yang menghairankan memberi petunjuk kepada jalan yang benar lalu
beriman kepadanya dan kami tidak sekali-kali mempersekutukan tuhan kami dengan
sesuatu yang lain.
Rombongan ini sebaik sahaja mendengar al-Quranul
Karim terus beriman dan masuk Islam kerana mereka pernah mendengar perkara yang
sama dalam kitab Taurah yang diwahyukan kepada nabi Musa AS dan mereka adalah
jin yang telah menganut agama nabi Musa AS.
Rombongan mereka menemui Rasulullah SAW secara
terserempak dalam keadaan Rasulullah SAW tidak mengetahui mereka ada. Allah
mendedahkan rombongan ini mendengar Quran yang dibaca lalu mereka beriman dan
masuk Islam.
Ini menunjukkan bahawa sesiapa sahaja yang percaya
kepada Allah tidak ada tuhan yang lain daripadanya dan percaya kepada nabi
Muhamad SAW walaupun tidak mengucap dua kalimah syahadah maka jadilah dia
beriman.
Dari segi lapaz untuk mengesahkan ialah mengucapkan
dua kalimah syahadah. Walaupun dia tidak berlapaz dengan dua kalimah syahadah
tetapi menunjukkan dia percaya kepada apa yang dia sebut dalam dua syahadah
itu: percaya kepada Allah tuhan yang satu menolak tuhan-tuhan yang lain
daripada Allah, percaya kepada nabi Muhamad SAW maka Islam dan berimanlah ia.
Allah Ta’ala menurunkan satu surah yang dinamakan
suratul Jin mengesahkan rombongan jin beriman kepada Allah dan rasul-Nya
Muhamad SAW.
Firman Allah Ta’ala surah al-Jin ayat 1-19:
“Katakanlah hai Muhamad SAW telah diwahyukan kepada aku bahawa sanya telah
mendengar sekumpulan jin akan al-Quran lalu mereka berkata sesungguhnya kami
telah mendengar al-Quran yang menakjubkan yang memberi petunjuk kepada jalan
yang benar lalu kami beriman kepadanya.”
Ayat ini jelas menceritakan satu rombongan jin yang
terserempak dengan Rasulullah SAW. Para ulamak tafsir mengatakan ketika
Rasulullah SAW diiringi oleh beberapa orang sahabat pergi ke tempat orang-orang
Arab berpesta di zaman jahiliah.
Mereka berhimpun di situ dan nabi pergi untuk
berdakwah. Dalam perjalanan pulang sampai di satu tempat yang dinamakan Nafrah,
nabi bersembahyang Subuh membaca Fatihah dan surah-surah, rombongan jin
terserempak lalu mengerumuni nabi dan mendengar apa yang nabi baca Quran dan
mereka beriman kepada Allah.
Kata mereka dan kami sekali-kali tidak akan
mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain. Kami beriman kepada Allah tuhan
yang satu. Ini menunjukkan jin percaya kepada ASYHADU ALLA ILAHA ILLALLAH dan
bahawa sanya maha tinggi kebesaran tuhan kami. Ia tidak beristeri tidak pula
beranak dan bahawa sanya orang kurang akal dari kalangan kami selalu mengatakan
perkataan yang melampaui batas terhadap Allah.
Ini bermakna di kalangan mereka ada musyrikin yang
menyengutukan Allah dengan sesuatu yang lain. Jadi di kalangan jin ada yang
kafir dan menganut berbagai-bagai agama. Sesungguhnya kata mereka: Kami mengira
bahawa manusia dan jin sekali-kali tidak akan mengatakan perkataan yang dusta
terhadap Allah. Allah yang menjadikan seluruh alam termasuk manusia dan jin.
Tidak ada tuhan melainkan Allah. Tidak ada hukum
syariat yang patut diamalkan melainkan hukum syariat Allah SWT. Kita tidak
boleh mengadakan hukum syariat sendiri dalam perkara yang tidak diizin oleh
Allah SWT.
Di kalangan manusia ada yang menyengutukan Allah,
mengadakan hukum syariat dan beramal dengan hukum syariat yang lain daripada
Allah maka di kalangan kami makhluk jin ada juga begitu.
Ada beberapa orang lelaki di
antara manusia meminta perlindungan kepada beberapa orang lelaki di di kalangan
jin maka mereka menjadikan jin itu bertambah sombong. Ada manusia yang memuja
jin menyebab jin yang dipuja menjadi sombong.
Mereka terdiri di kalangan
bomoh, ahli nujum, ahli-ahli sehir dan memang ada di kalangan jin yang suka
dipuja.
Orang Arab bila sampai di
lembah mereka berkata: “Selamat sejahtera kepada tuan punya lembah ini.” Kalau
orang Melayu: “Hei jin tanah, jembalang tanah, jin gunung jembalang gunung, jin
laut jembalang laut.”
Orang zaman dahulu memuja jin
laut dan jika tidak puja sukar mendapat ikan. Ini adalah kerja-kerja syirik,
menyengutukan Allah dengan sesuatu yang lain, menyebabkan jadi sesat.
Kadang-kadang Allah Ta’ala sengaja
beri apa yang mereka mahu. Mereka yang memuja jin serba menjadi, berubat sembuh
tetapi berubat dengan ayat Quran tidak sembuh. Sembahyang hajat tidak dapat
ikan tetapi puja jin dapat tangkap banyak ikan. Jadi Allah Ta’ala uji manusia.
Ada manusia yang sesat dan ada jin yang sesat.
Sesungguhnya jin menyangka sebagaimana persangkaan orang-orang kafir Mekah
bahawa Allah sekali-kali tidak akan membangkitkan seseorang rasul itu
sebagaimana orang-orang kafir Mekah tidak percaya kepada rasul yang diutuskan
oleh Allah, begitulah di kalangan jin tidak percaya kepada rasul-rasul yang
diutuskan oleh Allah.
Rombongan jin mendedahkan dulu
mereka terbang di udara dan menetap di udara, mencuri rahsia-rahsia langit yang
dibawa oleh malaikat-malaikat Allah untuk menurunkan apa-apa perkara terhadap
makhluk yang ada di bumi. Mereka boleh mencuri rahsia itu dan memaklumkan
kepada ahli-ahli nujum. Ahli nujum memberitahu berita yang betul-betul berlaku.
Sebagaimana ahli nujum dan ahli tadbir mimpi
Firaun, apabila Firaun bermimpi dengan mimpi yang menakutkan, dia memberitahu
kepada ahli nujum dan ahli tadbir mimpinya. Mereka memberitahu kepada Firaun
akan lahir seorang anak lelaki di kalangan Bani Israil yang akan menjatuhkan
kerajaan Mesir. Maka Firaun mengarahkan seluruh petugas-petugasnya di
kampung-kampung membunuh anak-anak lelaki Bani Israil yang dilahirkan untuk menghalang
kelahiran nabi Musa AH. Perancangan Allah tidak boleh dihalang, Musa dibesarkan
di mahligai Firaun.
Begitulah seorang raja Yaman bermimpi dengan mimpi
yang menakutkan, ahli-ahli sehir dan ahli tadbir mimpinya memberitahu akan
lahir seorang rasul akhir zaman yang akan menguasai dunia.
Kisah-kisah itu yang disebut
dalam Quran menunjukkan bahawa Allah Ta’ala izinkan jin mencuri rahsia-rahsia
yang hendak diturunkan oleh Allah ke bumi.
Bila nabi SAW dilahirkan Allah
Ta’ala tutup dan jin tidak dapat lagi mencuri rahsia-rahsia itu. Bila jin
menghampiri kawasan itu mereka dipanah oleh serpihan-serpihan bintang.
Firman Allah Ta’ala: “Dan
sesungguhnya kami hiaskan langit dunia dengan lampu-lampu bintang cakrawala dan
kami jadikan daripada bintang itu serpihan-serpihan yang merejam
syaitan-syaitan dan kami sediakan untuk syaitan itu azab yang membakar mereka.”
Sekarang azab itu telah berlaku. Mereka balik
kepada ketua mereka memaklumkan apa yang berlaku iaitu mereka tidak boleh lagi
mencuri rahsia langit. Ketua mereka mengatakan ini mesti berlaku perkara yang
besar di bumi.
Mereka pun musafir ke seluruh pelusuk bumi mencari
rahsia, tiba-tiba rombongan jin ini berjumpa dengan rahsia itu ialah nabi
Muhamad SAW.
Sesungguhnya kami tidak mengetahui apakah keburukan
yang dikehendaki bagi orang yang di bumi apakah tuhan menghendaki kebaikan bagi
mereka. Mereka bercakap bila mereka tidak dapat mencuri rahsia langit kerana
direjam.
Apalah yang berlaku? Boleh jadi satu bencana akan
berlaku kepada penduduk bumi atau akan berlaku suatu perkara yang baik.
Sebenarnya dua-dua berlaku. Perkara yang baik ialah kedatangan nabi Muhamad SAW
dan perkara yang buruk ialah bila tidak ikut nabi Muhamad SAW tidak ada lagi
orang beriman dan bumi akan dimusnahkan.
Sesungguhnya di antara kami
ada jin-jin yang solih dan ada yang tidak begitu. Adalah kami menempuh jalan
yang berbeza-beza dan kami menghadapi keadaan yang berbeza-beza. Ada yang
beriman dan ada yang tidak beriman.
Di kalangan kami yang beriman
pula mengikut berbagai-bagai mazhab bergantung kepada tempat guru kami belajar.
Ada mazhab Syafie, Hanafi, Maliki, Hambali, Suni, Syiah dan Kowaraisy.
Bergantung di mana tempat mereka belajar.
Mereka datang ke masjid-masjid
untuk mendengar pengajian agama. Jika guru yang mengajar itu betul maka
betullah dan jika guru yang mengajar itu salah maka salahlah.
Di sinilah kita disuruh: “Tunjukkanlah kami jalan
yang betul.” Kita tidak tahu mana yang betul mana yang salah. Tidak cukup
dengan belajar sahaja tetapi kena berdoa kepada Allah Ta’ala. Allah Ta’ala akan
tunjuk jalan yang betul.
Kata jin begitulah keadaan kami. Kami juga ada yang
mengikut jalan yang betul dan ada yang mengikut jalan yang salah dan
sesungguhnya kami mengetahui bahawa kami tidak akan sekali-kali dapat
melepaskan diri dari kekuasaan Allah di muka bumi ini dan tidak juga dapat
melepaskan diri daripada-Nya dengan lari. Kami sedar kata jin kami tidak boleh
lari daripada langit dan bumi Allah dan tidak boleh lari daripada kerajaan Allah SWT.
Di sini jin berkata kami tidak boleh lari daripada
kerajaan Allah dan sesungguhnya tatkala mendengar petunjuk al-Quran kami
beriman kepada-Nya. Dalam surah yang lain, bila mendengar al-Quran serupa
dengan Taurah yang diturun kepada nabi Musa AS dan Taurah pula menyebut akan
lahir nabi akhir zaman.
Barang siapa beriman kepada tuhannya maka ia tidak
takut akan pengurangan pahala dan tidak takut pula akan penambahan azab. Dan sesungguhnya
di antara kami ada jin-jin yang taat dan ada pula jin-jin yang menyimpang dari
kebenaran.
Ajaran yang dibawa oleh Quran mengajar barang siapa
yang membuat baik dapat pahala, barang siapa yang membuat jahat berdosalah.
Tetapi di kalangan kami ini ada yang taat dan ada yang menyeleweng.
Barang siapa yang taat kepada Allah, taat kepada
rasul yang membawa ajaran Allah bermakna ia telah memilih as-Syiratal
Musytakim, jalan yang lurus iaitu jalan yang betul.
Adapun jin-jin yang menyimpang dari kebenaran maka
mereka menjadi kayu api untuk neraka jahanam.
Diberi amaran mana-mana jin yang menyeleweng
daripada as-Syiratal Musytakim menjadi umpan api neraka. Samalah dengan manusia
juga.
“Bahawa sanya jika mereka tetap berjalan lurus di
atas jalan itu yakni agama Islam pasti Kami akan memberi minum kepada mereka
air yang segar, rezeki yang banyak untuk Kami mencuba padanya.
Ini janji Allah yang disebut dalam Quran yang
disampaikan oleh nabi Muhamad SAW dan jin ini mendengar.” Barang siapa yang
beriman kepada Allah dan mengerjakan amal yang solih Allah akan memberi rezeki
yang berkat dan air yang menyegarkan.
Disebut di dalam kitab-kitab
kalau kita berjalan malam jangan membuang air kecil di tempat air yang
bertangkung atau di lubang-lubang kerana mungkin di situ ada makhluk jin.
Mungkin ada jin yang sedang
tidur dalam lubang itu dan bila buang air kecil kebetulan kena atas kepalanya
dia akan marah dan akan berlakulah gangguan ke atas kita. Dia fikir kita
sengaja berbuat demikian kerana dia tidak tahu yang kita manusia tidak nampak
mereka.
itu kita hendaklah cermat
membuang air besar atau air kecil.
Allah Ta’ala memberi rezeki kepada mereka dan
barang siapa yang berpaling daripada peringatan tuhan-Nya nescaya akan
dimasukkannya ke dalam azab yang amat berat. Baik jin baik manusia jika
berpaling daripada amaran Allah Ta’ala akan menerima azab yang berat.
Sesungguh-sungguhnya
masjid-masjid itu adalah kepunyaan Allah dan jin bebas pergi ke masjid
sebagaimana manusia pergi ke masjid untuk beribadat kepada Allah. Sembah Allah
dalam masjid itu jangan menyembah selain daripada Allah.
Kalau tidak ada masjid kita boleh sembahyang di
mana-mana sahaja. Allah Ta’ala jadikan bumi adalah masjid kepada umat Muhamad
SAW di kalangan manusia dan jin.
Bahawa sanya tatkala hamba Allah yakni Muhamad SAW
berdiri menyembah-Nya, mengerjakan ibadat hampirlah jin-jin itu bersesak-sesak
mengerumuninya melihat dan mendengar apa yang nabi buat dan nabi baca. Mereka
itu kerapkali mengutus rombongan menemui Rasulullah SAW.
Antaranya riwayat mutawatir dari Ibni Mas’ud RA
bahawa beliau pernah menemani Rasulullah SAW pada malam pertemuannya dengan
jin. Ibni Mas’ud ditinggalkan di suatu yang ditandakan oleh Rasulullah SAW dan
Ibnu Mas’ud tidak dibenarkan keluar dari tempat itu sehingga Rasulullah SAW
pulang dan memberitahu Ibni Mas’ud tentang pertemuannya dengan rombongan jin.
Nabi memperdengarkan kepada
mereka akan al-Quran dan mengajak mereka kepada Islam. Lalu mereka memeluk
Islam kemudian mereka mengundurkan diri sebagai golongan yang beriman untuk
memperingati kepada kaum mereka supaya beriman dengan risalah nabi Muhamad
SAW.”
Ketika nabi SAW bertemu dengan
rombongan jin di tengah malam yang gelap Ibni Mas’ud ditunjukkan kepadanya
macam-macam jenis jin datang dan mendengar perbualan dengan nabi SAW dan
perbalahan sesama mereka yang diselesaikan oleh nabi. Selepas akhir malam
baharulah selesai.
Hadis ini hadis mutawatir yang
wajib kita percaya dan beriman kerana diberitahu oleh nabi SAW.
KULIAH YT
No comments:
Post a Comment