Haji Mabrur ialah haji yang
diterima oleh Allah s.w.t iaitu mereka yang memelihara rukun haji, syarat haji
dan memelihara adat-adat haji lahir dan batin antaranya tidak membuat dosa dan
tidak berbalah masa mengerjakan haji.
Sabda Rasulullah s.a.w.
“Dan daripada Abu Hurairah r.a. katanya, “Aku
telah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda sesiapa yang mengerjakan haji lalu
dia tidak bercakap dengan percakapan yang lucah dan dia tidak mengerjakan
perkara yang buruk nescaya baliklah dia sebagaimana hari dilahirkan oleh
ibunya.” (adis riwayar Muslim.)
Hadis ini menjelaskan firman Allah Ta’ala:
“Haji ialah pada bulan-bulan yang diketahui menunaikan haji itu wajib.
Barangsiapa yang mengerjakan haji dia tidak boleh melakukan rofah, tidak boleh
melakukan fasik dan tidak boleh berbalah.”
Mereka mengerjakan haji tidak
buat rofah. Rofah ialah selalu bercakap-cakap mengenai wanita. Tengah
mengerjakan haji bercakap perkara lucah. Ini boleh membatalkan pahala haji.
Tidak boleh bercakap perkara yang
fasik. Fasik termasuk dosa-dosa kecil seperti melihat dan mendengar yang haram.
Tidak boleh berbantah dan berbalah masa melakukan haji. Bermacam-macam perangai
manusia kita temui dan kita kena sabar dengan kerenah mereka.
Mengikut hadis bila sedang sembahyang ada orang
hendak melintas di depan, kita boleh menghulurkan tangan menghalang daripada
melintas. Sempadan sembahyang di kawasan tempat sujud sahaja. Jika orang
melintas di depan pahala sembahyang menjadi kurang.
Sabda Rasulullah s.a.w. “Dan daripada Abi
Hurairah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda umrah
sehingga umrah menghapuskan dosa di antara keduanya dan haji yang mabrur tidak ada balasan melainkan
syurga.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim.)
Hadis ini menyatakan kita membuat umrah tahun
ini sehingga kita membuat umrah di tahun akan datang Allah Ta’ala menghapuskan
dosa-dosa kecil yang dibuat di antaranya.
Adapun haji Mabrur tidak ada
balasannya melainkan syurga.
Sabda Rasulullah s.a.w. “Dan dari Aisyah r.a.
katanya aku berkata wahai Rasulullah kami melihat berjihad ialah amalan yang
paling afdal, adakah boleh kami orang perempuan berjihad sama? Jawab nabi s.a.w tetapi yang lebih afdal bagi orang perempuan
ialah haji Mabrur.
Hadis ini menyatakan bahawa haji Mabrur lebih
afdal daripada jihad. Para ulamak
menafsirkan jihad di sini ialah jihad kifayah. Jihad ada dua iaitu fardu
ain dan fardu kifayah. Jihad fardu ain wajib atas tiap-tiap seorang apabila
musuh menceroboh negeri kita dan pertarungan sudah berlaku. Apabila jihad fardu ain haji hendaklah ditangguhkan.
Jihad yang disebut dalam hadis itu ialah jihad fardu kifayah.
Ibadat haji bukan sahaja mempunyai fadilat
yang besar tetapi melahirkan sifat bertakwa kepada Allah. Ini kepada mereka
yang mengerjakan haji Mabrur, haji yang diterima oleh Allah Ta’ala. Jika orang
itu mengerjakan haji balik ke tanah tidak berubah, menandakan haji tidak
membentuk peribadi, tidak mentarbiyah dirinya.
Haji Mabrur ini kelihatan
keberkatannya iaitu mengubah wajah kehidupan daripada seorang yang tidak baik
kepada seorang yang baik dari segi agama.
KULIAH YT
No comments:
Post a Comment