Friday, November 11, 2016

MALAIKAT MERONDA-RONDA

Antara perkara yang dibuat oleh malaikat ialah mereka menyaksikan dan merendah diri kepada majlis ilmu dan majlis zikir.

Sabda Rasulullah SAW: 

“Sesungguhnya bagi Allah ada malaikat-malaikat yang meronda di jalan-jalan mencari orang-orang yang berzikir maka apabila mereka mendapati suatu puak yang sedang berzikir menyebut Allah lalu mereka memanggil-manggil sesama mereka marilah kepada hajat kamu. Rasulullah bersabda lagi lalu mereka menyambut ahli zikir itu dengan hormat sehingga ke langit dunia.” (Riwayat Bukhari dan Muslim.)

Hadis ini hadis sohih yang wajib kita beriman kepadanya. Kita wajib beriman kepada perkara yang ghaib antaranya ialah beriman kepada adanya malaikat dan perkara-perkara yang dibuat oleh malaikat. 

Hadis ini menceritakan perkara yang sangat baik yang dilakukan oleh malaikat iaitulah menghadiri majlis zikir dan majlis menyebut Allah Ta’ala. Sama ada menyebut Allah Ta’ala atau ilmu Allah Ta’ala. 

Ada malaikat-malaikat yang kerjanya berjalan-jalan di seluruh dunia yang ditugaskan oleh Allah Ta’ala mencari majlis-majlis zikir, majlis menyebut Allah dan mengingat kepada ajaran Allah Ta’ala. 

Bila mereka bertemu mereka memanggil kawan-kawan mereka supaya datang menghormati majlis zikir dengan melingkungi majlis itu dengan sayap-sayap mereka. Mereka berkumpul sehingga ke langit dunia.
 
Ini termasuk perkara fadilat menghadiri majlis zikir dan majlis ilmu.

KULIAH YT

No comments:

Post a Comment