UCAPAN PRESIDEN TG HAJI ABDUL HADI
Kepada
mereka yang baru mengikut perjuangan PAS merasakan gelombang yang berlaku
sehari dua ini sangat teruk sehingga ada yang mabuk laut, yang pening.
Saya
mengikuti PAS sejak tahun lima puluhan menyaksikan krisis yang menjatuhkan
kerajaan Terengganu tahun 1961 dan menyaksikan krisis kejatuhan Kelantan tahun
1978. PAS menerima masalah dalaman sendiri menyebabkan dua kerajaan negeri
tumbang.
Saya
juga membaca krisis yang dialami oleh PAS seawal ditubuhkan sebelum merdeka,
diambang menghadapi pilihan raya tahun 1955 ketika PAS kehilangan Presiden yang
keluar parti. Tahun enam puluhan Setiausaha Agung keluar parti. Peristiwa 78 di
Kelantan menyebabkan tujuh lapan orang pimpinan pusat keluar parti. Tetapi PAS
tidak tumbang.
Apa
yang berlaku sehari dua ini sedikit sangat. Kepada mereka yang baru hendak
belajar politik sudah rasa berat.
Masalah yang berlaku
di Selangor bukan masalah kita. Tetapi masalah yang dibuat oleh rakan kita yang
terpaksa kita menolong memikulnya. Kita telah membuat keputusan untuk
menyerahkan kerajaan negeri Selangor dipimpin oleh Parti Keadilan Rakyat, rakan
kita dalam Pakatan Rakyat.
PKR
telah berjaya memerintah Selangor satu penggal, kerajaan yang bersih, tidak ada
ruang bagi kerajaan pusat untuk menghentamnya kerana tidak ada kesilapan dan
kesalahan.
Tibaa-tiba dijadikan
masalah. Mula-mula dikatakan MB Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim kedekut,
bakhir, susah hendak keluar duit. Saya berjumpa beliau. Dia kata: “Duit negeri
Selangor bukan duit saya, itu duit rakyat, saya tidak boleh keluarkan duit itu
sewenang-wenang, mesti mengikut peraturannya.”
PAS memilih dan
menyokong Tan Sri Khalid menjadi MB kerana amanahnya. Ini sangat penting. Kita
berpengalaman memerintah kerajaan negeri, di Kelantan lebih daripada dua puluh
tahun dan Tok Guru Nik Aziz menjadi MB.
Ada
orang kita lupa PAS dua puluh tahun lebih di Kelantan memerintah kerajaan
dengan amanah. Kita lupa peranan PAS di Kelantan duduk ingat DAP yang baru
sepenggal memerintah Pulau Pinang. Duduk fikir Selangor yang baru sepenggal.
Kita
memerintah Kelantan dalam keadaan tiada hasil negeri, negeri miskin tetapi
boleh memerintah selama dua puluh tahun lebih. Pulau Pinang kaya dan Selangor
hasilnya banyak baru hendak masuk dua penggal.
Ada
orang kita berasa bangga, orang PAS berasa bangga dengan keadaan Selangor dan
Pulau Pinang. Mengapa kita tidak berasa
bangga dua puluh tahun kita memerintah Kelantan dalam keadaan negeri yang
miskin.
Sepatutnya
kita kena sedar diri kita sendiri. Ini kerana kita baru hendak belajar politik
termasuk yang kita lantik menjadi pemimpin ada yang baru hendak belajar
politik. Inilah masalahnya.
Tan
Sri Khalid dituduh dengan tuduhan-tuduhan yang disebut dalam media. Buat dialog
dengan adun-adun dan ahli parlimen. Setelah dibuat dialog beliau menjawab
soalan-soalan oleh ahli-ahli parlimen dan adun-adun dengan dibantu oleh
pegawai-pegawai mereka di Jabatan Menteri Besar dan GLC.
Ramai
kalangan ahli politik bukan ahli ekonomi, bukan ahli koprat. Sepatutnya kita
jangan bercakap dalam perkara yang kita tidak tahu. Kalau kita bercakap juga
bermakna mendedahkan kebodohan kita.
Diputuskan
supaya MB Selangor dihadapkan ke dalam panel Majlis Pakatan Rakyat, Majlis
Presiden. PAS diwakili oleh 3 orang, DAP 3 orang dan PKR tiga orang menjadi
wakil untuk berdepan dengan MB Selangor.
PAS
diwakili oleh Datuk Mustafa Ali, Solahuddin Ayub (Naaib Presiden) dan Presiden.
Daripada PKR Datuk Sri Anwar Ibrahim, Saifudin Nasution dan Rafizi. Daripada
DAP Lim Kit Siang, Tony Phua dan Anthony Loke.
Bila berdepan dengan
Tan Sri Khalid. Dikemukakan soalan-soalan dan beliau menjawab soalan-soalan
itu. Semua soalan dijawab dan beliau lepas jawab, jawapannya amat memuaskan
sehingga tidak ada hujah lagi pihak yang menyoalnya. Semua yang hadir bersetuju
dengan jawapan-jawapan beliau dan didapati dia perlu dibantu untuk
menyelesaikan masalah Selangor. Itu keputusannya.
Kita dikejutkan supaya
dikosongkan satu kerusi di Kajang, kerusi yang sudah kita menang dan Adun
diminta letak jawatan. Kita diberitahu tanpa mesyuarat pun. Kita menyatakan
kita tidak setuju. Ini bukan caranya. Rakyat baru lagi mengundi, dibuat
keputusan pilihan raya pula.
Oleh kerana sama-sama
dalam PR kita kerah anak-buah kita berkempen di Kajang. Kita membuat rosolusi
PAS akan ikuti pilihan raya di Kajang. Masalah MB tidak berbangkit. Ini
keputusan.
Lepas beberapa hari
timbul masalah MB. MB akan ditukarkan dan mulalah tersebar surat-surat tuduhan
terhadap MB itu. Kita sebagai sebuah parti Islam tuduhan itu mesti disaksikan
dan diolah dengan adil. Jika hukum dengan begitu sahaja, zalim namanya.
Kita baca Quran:
“Jangan cenderung kepada orang zalim nanti disambar oleh api neraka.”
Kita
parti Islam, DAP bukan parti Islam. PKR kita tidak tahulah, rujuk atau tidak
ayat Quran, terpulang kepada merekalah. Kita kena tengak ayat-ayat Quran ini.
Kemudian berlakulah
krisis perlantikan Menteri Besar Selangor. Calon yang dicadangkan tidak
disetuju oleh ulamak kerana bercanggah dengan hukum Islam. Syarat hukum Islam
mestilah seorang yang layak, yang mampu memikul jawatan ketua kerajaan.
Nabi sebut hadis:
“Barang siapa yang mewakilkan urusan orang Islam dia melantik seseorang
memegang jawatan bukan kerana kelayakan dia, tetapi kerana kecenderungan dia,
kerana sebab-sebab puak dia, bukan kerana kebolehan dia, diseret ke dalam
neraka jahanam.”
Orang
PAS sanggup ke? Tentulah kita orang PAS, kita parti Islam tidak sanggup. Maka
berlakulah pergolakan sehingga hari ini dan kita kena berpegang bahawa PR berpijak
di atas asas-asas yang termaktub di dalam perlembagaan:
1.
Mendukung demokrasi
2.
Memegang konsep dan prinsip Islam Agama Persekutuan
3.
Raja Berperlembagaan. Kita tidak jadikan raja macam tunggul kayu. Ada
peranannya. Ada kalangan kita hendak membuat raja macam tunggul kayu. Raja
bagaimana buruk sekalipun tidak boleh dijadikan macam tunggul kayu. Bukan
kerana fanatik tetapi akhlak kena begitu. Terutama sekali kita orang Melayu
yang beragama Islam.
Oleh
sebab itu ahli-ahli kena faham bila berlaku hal yang semacam ini, nabi sebut
dalam satu hadis: “Kamu ibarat berada dalam satu bahtera, ada orang yang duduk
dipetak atas dan ada orang yang duduk dipetak bawah. Lalu orang-orang yang
duduk dipetak bawah bermasalah dengan mereka yang duduk di petak atas.
Jika
hendak senang mendapat air orang duduk di petak bawah menebuk kapal, dapat air
cepat dan kapal pun tenggelam dan semuanya mati. Atau pun kita sabar, jangan
tebuk kapal itu dan semua akan selamat, yang duduk di petak atas selamat dan
yang duduk di petak bawah pun selamat.”
Kita
kena jaga supaya jangan ada puak-puak kita ini bila gelombang kuat hendak tebuk
kapal. Ini kena jaga, jangan ada yang tebuk kapal ini.
Sesi
soal jawab:
1.
Fasal Hudud hendak dibawa ke parlimen:
Kita
kena sedar bahawa hendak melaksanakan undang-undang jenayah dengan sepenuhnya
mestilah mengikut proses bukan sahaja dalam kaedah politik barat termasuk juga
kaedah politik Islam. Nabi kita Muhamad SAW tidak melaksanakan undang-undang
jenayah syariat dan undang-undang sebagai sebuah negara melainkan setelah
adanya negara.
Mengikut
undang-undang perlembagaan, mengikut kaedah ilmu politik dan mengikut
undang-undang antarabangsa sesebuah negara yang mempunyai kuasa untuk
melaksanakan hal-hal tersebut mestilah ada lima syarat:
1.
Kena ada negeri
2.
Kena ada rakyat
3.
Kena ada pemimpin yakni kerajaan yang memerintah
4.
Kerajaan yang sah,
5.
diiktiraf sebagai sebuah negara atau kedaulatan.
Mesti
cukup lima syarat ini. Kalau tidak mencukupi Allah Ta’ala tidak mewajibkannya.
Orang tidak ada wang tidak wajib baginya pergi ke Mekah tetapi niat mesti ada.
Mesti
ada negeri. Oleh sebab itu nabi Muhamad SAW berhijrah ke Madinah mencari negeri
untuk membolehkan pemerintahan.
Kena
ada rakyat. Kalau kita pergi ke sebuah pulau kemudian isytihar kita kerajaan
sedangkan di pulau itu tidak ada manusia. Kita seorang sahaja yang ada.
Lain-lain adalah binatang. Ini tidak boleh jadi sebuah negara.
Mesti ada rakyat dan
pemimpin yang memerintah sama ada secara individu atau kolektif. Quran menyebut
raja dan Quran menyebut khalifah. Ini menunjukkan bahawa kedua-dua sistem ini
ada dalam Quran. Sistem beraja dan sistem khalifah ada dalam Quran dan sistem
syura pun ada. Apa yang penting, raja, presiden dan perdana menteri mesti adil.
Mesti
ada undang-undang yang sah dan akhir sekali kena ada kedaulatan.
Kelantan,
kita ada negeri dan ada pemimpin tetapi tidak ada kuasa sebagai negara yang
berdaulat dengan sepenuhnya. Kita bergantung dengan usaha-usaha melalui kerajaan
pusat.
Oleh
kerana perlembagaan negara yang diikat oleh British walaupun ditulis di situ
Islam Agama Persekutuan dalam masa yang sama dia kata bidang agama adalah kuasa
negeri. Kuasa negeri tidak boleh melangkah Jadual 9. Jadual 9 ini tidak lebih
daripada 356 iaitu tiga tahun jil, denda RM5,000.00 dan enam kali sebatan. Ini
kuasa kerajaan negeri.
Dalam
hal ini kita perlu membawa ke parlimen untuk membuat pindaan perlembagaan.
Untuk menyelesaikan masalah ini perlu ada rundingan antara kerajaan negeri
dengan kerajaan pusat.
Maka
kerajaan negeri telah melantik pasukan-pasukannya dan kerajaan pusat melantik
pasukan-pasukannya apabila kerajaan pusat mengatakan kesediaan dia untuk
membincang dengan Kelantan dan sekarang dalam perundingan. Kita kena faham ada
prosesnya.
2.
Wakil rakyat Pengkalan Kubur, dulu PKR yang bertanding. Sekarang macam mana.
Ada
prosesnya. Ada perundingan antara PAS Kelantan dengan PKR Kelantan. Perundingan
sedang dibuat antara kedua-dua parti. PAS masih lagi dalam pakatan dan kita
kena ikut syarat-syaratnya. Nabi kata: “Orang Islam mesti patuh kepada
syarat-syarat dia kecuali syarat-syarat yang menghalalkan yang haram dan
mengharamkan yang halal.
3.
Rombongan berjumpa Tengku Razali
Mula-mula
berjumpa Tengku Razali ialah PKR. Ajak Tengku Razali masuk PKR. Kemudian DAP
berjumpa Tengku Razali dan mengajaknya masuk DAP. Tengku Razali tidak bersetuju
hendak masuk kedua-dua parti ini.
Kemudian
rakan-rakan kita datang berjumpa kita supaya PAS pujuk Tengku Razali masuk PAS.
Tetapi Tengku Razali tidak setuju dan masih hendak duduk dalam BN. Parti lain
pujuk dulu. Itu hakikat yang sebenarnya.
4.
Penubuhan parti baru.
Penubuhan
parti baru adalah perkara biasa dalam negara demokrasi berparlimen. Sesiapa
yang hendak tubuh parti sila tubuh. Mereka yang berlainan pendapat dalam PAS
berasa hendak tubuh parti sila tubuhkan, baik mereka keluar dan tubuh parti
lain. Kalau mereka keluar dan tubuh parti lain senang bagi kita. Kalau duduk di
dalam ibarat kalau nyamak seekor menyebabkan kita tidak lena tidur.
5.
Dua adun
Kita
ada jawatankuasa disiplin yang menerima aduan-aduan daripada ahli-ahli,
daripada cawangan, daripada negeri-negeri. Jawatankuasa disiplin kena meneliti
laporan daripada mereka, siasat terlebih dahulu baharulah bertindak. Dulu kita
pernah pecat setelah kita dapat bukti yang membolehkan kita pecat.
6.
Pendirian dalam Pakatan Rakyat.
Kita
masih lagi dalam PR dan kita berpegang kepada konsep PR yang disebut iaitu
Islam Agama Persekutuan, raja berperlembagaan, bahasa Melayu sebagai bahasa
rasmi, hak bumiputra, hak kaum lain adil.
7.
Perlantikan AJK PAS pusat
Ini
bergantung kepada pencalonan kawasan-kawasan. Kawasan-kawasan yang mencalonkan
siapa AJK PAS pusat. Kawasan yang melantik mereka, mengundi dalam Muktamar dan
JKP pusat boleh melantik sendiri beberapa orang JKP pusat.
Kenapa
berlaku hal-hal semacam ini. Pernah orang bertanya Saidina Ali: “Wahai amirul
mukminin fasal apa zaman Rasulullah tidak ada perbalahan, zaman Abu Bakar tidak
ada perbalahan dan zaman Saidina Omar orang tidak berbalah tetapi zaman Amirul
Mukminin ini ada perbalahan, mengapa?”
Saidina
Ali jawab: “Orang zaman nabi, Saidina Abu Bakar dan zaman Saidina Omar
pengikutnya orang macam aku, tetapi zaman aku pengikut orang macam kamu.”
Jadi
kena pandai memikirlah dalam masalah ini.
8.
Adakah pemimpin mengikut program?
Sebelum
mesyuarat pusat ada usrah terlebih dahulu. Kita memilih ayat-ayat Quran dan
hadis-hadis nabi untuk diusrahkan dalam mesyuarat pusat. Bukan sahaja cawangan
ada usrah pusat pun ada usrah dan ada liqa fikri.
Liqa
fikri ialah perbincangan pemikiran. Ulamak-ulamak pula membuat nadwah dan
mengajak semua hadir. Ada lujnah tarbiah.
Biasalah
bila ada tarbiah ada orang yang berjaya dan ada yang tidak berjaya.
9.
Perlantikan orang perempuan sebagai menteri besar.
Untuk
melantik pemimpin banyak syarat-syaratnya. Antaranya pemimpin itu sendiri ada
kebolehan dan kelayakan untuk menjadi pemimpin.
Jika
daripada awal lagi dia tidak ada kebolehan untuk menjawab soalan di parlimen,
untuk menyoal di dewan negeri dan di parlimen, tidak boleh berdialog dalam
dewan macam mana hendak menjadi pemimpin.
Jika
tidak ada syarat-syarat ini maka tidak boleh jadi pemimpin, bukan kerana
perempuan atau lelaki.
Perempuan
sebagai ketua pun ada perbahasan. Ulamak-ulamak berbahas oleh soalan berkait
dengan ilmu; Firman Allah Ta’ala: “Di mana orang-orang lelaki tuhan kata
memimpin orang-orang perempuan. Bagi orang lelaki sekali ganda daripada orang
perempuan dalam pusaka.” Itu keputusan Allah Ta’ala.
Ada hadis pula: “Tidak
bahagia umat yang melantik pemimpinnya orang perempuan.”
Dalam
bab hadis ini ulamak berbahas. Ada mengatakan bahawa orang perempuan boleh jadi
ahli majlis mesyuarat sebab Ummu Salamah RA memberi pandangan dia dalam masalah
Hudaibiyah yang terkenal dan Aisyah memberi pandangannya.
Ada
ulamak mengatakan orang perempuan boleh jadi menteri yang sesuai dengan dia,
kerja pejabat yang sesuai dengan dia. Jadi pengarah pendidikan. Tidak munasabah
orang perempuan menjadi pengarah mergastua.
Kerja
memasak, menganyam dan menjahit sesuai dengan orang perempuan. Kerja mentadbir
dan mengurus kewangan sesuai dengan orang perempuan tetapi kerja nelayan tidak sesuai
dengan orang perempuan.
Kerja
menyusu anak sesuai dengan orang perempuan dan tidak sesuai dengan orang
lelaki. Tuhan sudah membuat pengkhususan.
Dalam masalah negara
intifak ulamak mengatakan jadi raja, presiden, jadi ketua-ketua kerajaan tidak
boleh intifak ulamak. Namun demikian Syiekh Yusuf al-Qadawi dalam Patawanya
intifak ulamak tidak boleh perempuan menjadi ketua kerajaan.
Tetapi
dibolehkan sekiranya kepimpinan secara kolektif, iaitu ada ahli mesyuarat yang
mengendalikan urusan. Qadawi membandingkan dengan Balqish, raja negeri Yaman.
Balqish ini raja kafir, bila mengadap nabi Sulaiman dia masuk Islam. Mengikut riwayat yang pertama dia terus
dengan nabi Sulaiman AS. Riwayat ini sangat daif.
Perkara sebenarnya
kita menolaka calon di Selangor itu kerana dia tidak layak daripada awal-awal
lagi dan bukan kerana dia seorang perempuan. Untuk menjaga negeri Selangor
memerlukan seorang yang kuat dan berkelayakan.
10.
Kenapa PAS menghantar tiga nama
Kita
terima surat daripada istana sumua parti hendaklah menghantar lebih daripada
dua nama. Lebih daripada dua nama bermakna tiga, empat dan seterusnya. Kalau
kita hantar satu nama atau dua orang akan kita tidak faham.
Jadi
PAS faham. Pihak lain terpulanglah sama ada hendak hantar satu atau lebih nama.
Pemimpin PAS tidak cerdik jika hantar satu nama kerana istana menyuruh kita
hantar lebih daripada dua nama.
11.
Pemimpin diminta hantar dua nama
Kenyataan
mengatakan pemimpin diminta menghantar dua nama adalah tidak betul. Istana
minta hantar lebih daripada dua nama. Surat daripada istana ditujukan kepada
ketua-ketua parti. Bermakna ketua-ketua parti berhak untuk menandatangani
surat.
Budi
bicara kita dalam parti PAS semenjak dulu mengikut perlembagaan. Perlembagaan
PAS mengatakan Presiden ada hak untuk membuat keputusan dalam beberapa perkara
berkait dengan parti dan ahli-ahli parti, timbalan, naib-naib kena dukung apa
yang dibuat oleh presiden.
Perlu
disebutkan bahawa sepanjang kita memerintah tahun 59 memerintah Terengganu dan
Kelantan sehingga tahun 78 sejak saya ikuti dalam jawatankuasa PAS pusat dalam
tahun 78 perlantikan Menteri Besar tidak dirujuk kepada jawatankuasa PAS pusat.
Presiden parti yang membuat keputusan.
Bila
kita menang di Kelantan tahun 90, Ustaz Fadhil menelefon saya dan Setiausaha
Agung untuk melantik Tuan Guru Nik Aziz menjadi Menteri Besar Kelantan. Kita
hantar surat yang ditandatangani oleh presiden tidak perlu rujuk kepada
jawatankuasa PAS pusat.
Begitu
juga bila menang Terengganu tindakan dibuat tanpa mesyuarat pusat. Jadi diberi
kepada pimpinan utama membuat keputusan kerana masa diperlukan sangat cepat.
12.
Memberi jawatan penting kepada mereka yang baru masuk PAS
Memberi
jawatan penting kepada mereka yang baru menjadi ahli diajar oleh nabi SAW. Nabi
ajar: “Mereka yang menjadi pilihan di masa jahiliah pilihan juga di masa Islam
kerana mereka faham untuk mengendalikan apa-apa urusan.”
Nabi
kita Muhamad SAW melantik tokoh-tokoh zaman jahiliah menjadi governor, menjadi
panglima tentera dan menjadi petugas-petugas penting walaupun dia masuk Islam
baru dua tiga hari. Dia dilantik menjadi pemimpin dan menyuruh orang bawah taat
kepadanya kerana dia mempunyai kepimpinan.
Berlaku
macam-macam di zaman nabi. Ada yang nabi memberi tugas dua tiga empat orang
sebagai penulis wahi dan salah seorang daripadanya murtad. Bila keluar daripada
agama Islam habislah jawatannya. Islam tidak rusak dengan sebab itu.
13.
Kurang tarbiyah.
Kita
ada tarbiyah tetapi kita tidak letak markah pada tarbiyah. PAS adalah parti
terbuka. Siapa yang ingin masuk sila masuk. Dalam tahun lima puluhan dan enam
puluhan dulu antara yang masuk PAS ialah ketua belaga ayam dan menjadi pemimpin
di peringkat kampung. Belaga ayam adalah haram.
Dia
masuk PAS selepas polis tangkapnya kerana tiada lesen. Kita didik dia akhirnya
menjadi orang yang kuat. Di sini nabi sebut dalam satu hadis: “Kadang-kadang
Allah Ta’ala menolong agama dengan orang jahat.”
Ada
orang, dia alim dan baik tetapi penakut bila berdepan dengan musuh. Dalam
menghadapi cabaran yang hebat kita melantik dia walaupun dia jahat. Nabi sebut
dalam hadis: “Jihad itu wajib tiap-tiap ketua yang dilantik sama ada seorang
yang baik atau seorang yang jahat jadi ketua.”
Lain
daripada menjadi imam sembahyang. Ini ada dalam hukum fikah yang kita kena
faham. Imam sembahyang kena pandai membaca Fatihah, ketua jihad kena tahu
macam-macam perkara. Dia tidak pandai membaca Fatihah dengan betul tetapi
pandai dalam bab menentang musuh. Ada orang dapat membaca Fatihah dengan betul
tetapi tidak tahu berjuang. Kita perlu nilai dalam masalah perjuangan.
14.
Antara PAS dengan Pakatan Rakyat mana yang perlu diutamakan dari walad.
PAS
tempat kita bergantung iaitu teras kita, Pakatan Rakyat rakan tahaluh iaitu
persefahaman kita dengan pihak lain. Jadi pergantungan mesti dengan teras dan
bukan dengan pihak lain. Dalam hal ini nabi mengadakan tahaluh dengan
orang-orang musyrikin, mengadakan tahaluh dengan orang Yahudi. Tiba-tiba rakan
tahaluh itu melanggar perjanjian maka nabi membatalkan perjanjian.
Jadi
kita akan rujuk dari satu masa ke satu masa sama ada syarat dipatuhi atau pun
tidak. Bila syarat tidak diikuti maka kita mesti setia kepada parti dan tidak
setia kepada Pakatan Rakyat. Ini kita perlu faham dan ini kaedah dalam kita
berpolitik.
15.
Senarai nama termasuk juga daripada orang PAS
Mengenai
senarai nama, PKR dan DAP minta PAS sokong satu nama sahaja. PAS kata tidak
boleh. Dengan satu nama Sultan tiada pilihan. Jika Sultan tiada pilihan maka
kita tidak betul dari segi budi bicaranya. Jadi PAS letak nama yang lain tetapi PKR dan DAP menolak cadangan
kita.
Bila
mereka menolak cadangan kita maka terpulang kepada kita sendirilah kerana
mereka tidak boleh mengikat kita kerana Sultan menghantar surat kepada
masing-masing bukan dihantar secara kumpulan. Masing-masing partilah yang
menjawab dan kita ada hak kita sendiri untuk menjawabnya. Siapa yang ada dalam
nama itu hanya tuhan yang tahu dan Sultan yang tahu.
16.
Adakah terhakis sokongan?
Kita
jangan takut kerana ujian yang berlaku mematangkan perjuangan itu. Ini
kaedahnya dan banyak ayat Quran yang menyatakan tuhan mesti uji kita. Dalam
perjuangan mungkin ramai orang munafik dan kita tidak tahu.
Bila
berlaku ujian maka mereka yang tidak bersungguh akan disisihkan dan yang ikhlas
akan bersama dengan perjuangan kita. Perbersihan akan berlaku dengan adanya
ujian.
KULIAH
YT
No comments:
Post a Comment