Sunday, November 6, 2016

SEBAB LAILATUL QADAR DIANUGERAHKAN




Firman Allah Ta’ala bermaksud, “Sesungguhnya kami telah menurunkannya pada malam Lailatul Qadar hingga akhir surah, malam Qadar itu lebih baik daripada seribu bulan”.

Para ulamak tafsir mengatakan ayat ini diturunkan apabila nabi SAW menceritakan seorang lelaki pahlawan di kalangan Bani Israil di zaman dulu yang memakai pakaian perang dan membawa senjata berperang selama seribu bulan (80 tahun lebih). Ini pahlawan Bani Israil.

Bila mendengar demikian para sahabat berasa hairan macam mana boleh berperang sampai umur lapan puluh tahun. Berjihad fi sabilillah selama 80 tahun lebih. Tuhan memberi kekuatan kepada Bani Israil. 

Para sahabat berasa lemah macam manalah kita umat Muhamad hendak berjihad selama 80 tahun, lalu Allah Ta’ala menurunkan suratul Qadar yang disebut malam Qadar yang diberi kepada umat Muhamad SAW kelebihan seribu bulan. Ini hadiah yang diberi kepada umat Muhamad SAW. 

“Sesungguhnya kami telah menurunkannya yakni al-Quran itu pada malam yang diberkati iaitulah malam Lailatul Qadar. Allah Ta’ala memerintah diturunkan al-Quranul Karim pada malam Qadar. Maksudnya diturunkan daripada Luth Mahfuz ke langit dunia. Kemudian dibawa secara beberapa ayat kepada nabi SAW secara peringkat demi peringkat.

KULIAH YT

No comments:

Post a Comment